Şu da emredildi: Yüzünü dine bir Hanif olarak çevir. Sakın müşriklerden olma.
Yunus Suresi 105
Ben bir Hanif olarak yüzümü gökleri ve yeri yaratana döndürdüm. Müşriklerden değilim ben.
Enam Suresi 79
İbrahim ne bir Yahudi idi, ne de bir Hıristiyan. O sadece hanif bir müslümandı. O müşriklerden değildi.
Ali İmran Suresi 67
Şu da kuşkusuz ki, İbrahim başlıbaşına bir ümmetti; bir Hanif olarak Allah'ın önünde eğiliyordu. Müşriklerden değildi.
Nahl Suresi 123
De ki Allah doğrusunu söylemiştir / vaadinde sadıktır.Haydi artık Hanif olarak İbrahim'in Milleti'ne uyun! Müşriklerden değildi o.
Ali İmran Suresi 95
Allah'a ortak koşmadan, Hanifler olarak... Allah'a ortak koşan kişi, gökten düşmüş de kendisini kuşlar kapışıyor veya rüzgar onu uzak bir yere fırlatıp atıyor gibidir.
Katılma Tarihi: 20 ekim 2007 Yer: Turkiye Gönderilenler: 262
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
Merhaba Arkadaşlar;
Benim merak ettiğim ve bu konuda fazla bilgi sahibi olmadığım bir konu var. Buradaki uzman arkadaşlardan ya da bu konuyu merak edip araştırmış arkadaşlardan beni aydınlatmalarını rica ediyorum.
Merak ettiğim şey namazların rekat sayılarını nerden biliyoruz:
Kuranda bununla ilgili hatırımda kaldığı kadarıyla sadece savaş halindeki namazın tarifini yaparken yüce yaradan, ordan çıkardığım sonuç, asgarisi 2 rekat.
Sitenin tamamını okuyamadım, belki bir yerlerde yazıyordur ama.
Ve bir de yine kafama takılan bir şey namazla ilgili:
Neden akşam namazı hariç, diğer vakitlerde sünneti farzdan önce kılıyoruz, kılın diyorlar, kıldırıyorlar?
Bu konuda benim uygulamamı kısaca anlatayım. Ben evimde kılarken vakit namazlarını, bazen sünnetleri kılıyorum ama daha çok nafile namaz kılıyorum, çünkü geçmişte namazsız geçen çok günüm var ve çok iyi biliyorum ki namazın kazası yok. Belki Allah affeder diye. İşyerinde kıldığım namazlarda ise daha dikkatli davranıyorum. Farzları yerine getiriyorum mutlaka ama sünnet ya da nafile namazı ise işimin durumuna göre kılıyor ya da kılmıyorum. Çünkü nafile bir ibadeti yapayım derken, ekmek yediğim kapıdan da çalmak istemiyorum.
Bu konularda benden yardımlarınızı esirgemezseniz sevinirim.
Hepiniz Allaha emanet olunuz...
__________________ benim namazım, bütün ibadetlerim, hayatım ve ölümüm bütün alemlerin rabbi olan ALLAH içindir.
Kuran Müslümanı.com’da rekat sayısı ile ilgili bir yazı var. Orada yazıyı yazan kişinin vurgulayarak üzerinde durduğu bir konu var. “Kur’an bilmece bulmaca kitabı değildir” diyor. Bunda çok haklı...
Allah ayetlerinde diyor ki; ” Biz bu Kitap’da hiçbirşeyi eksik bırakmadık.”, "anlayasınız diye detaylıca açıkladık".
Öyleyse namazın nasıl kılınacağı, rekat sayıları, hareketlerin hangi sıraya göre yapılacağı, bu hareketler de neler okunacağı gibi namazın içeriğini anlatmalı değil miydi?
Allah bizden oruç tutmamızı istemiş, Orucun ne olduğunu, orucu hangi ayda geçireceğimizi, oruca ne zaman başlayp ne zaman bitireceğimizi, oruçluyken ne yapıp yapmayacağımızı açıklamış( Bakara 183-187 ), .
Yine borç verirken neler yapacağımızı açıklamış, hem de upuzun bir ayet ile ( Bakara 282 ).
Ve yine infak/sadaka/zekat ile ilgili hususlar detaylıca açıklanmış (Bakara 215-274 )
Ve daha birçok yapmak ve yapmamakla yükümlü olduğumuz hususları Kur’an’da detaylı bir şekilde anlatmış.
Eğer Allah bizden namaz diye adlandırılmış bir ritüeli yerine getirmemizi isteseydi namazı nasıl ifa edeceğimizi de anlatırdı. Fakat görüyoruz ki Kur’an’da bildiğimiz namaz hiç anlatılmıyor. Tabi ki bildiğimiz namaz ritüeli içerisinde tanıdık, yani Kur’an’da da geçen “kıyam, rüku ve secde” kelimeleri var. Bunun olması birçok kişiyi yanılgıya düşürebilir, düşürmüştür de. Fakat belirttiğim gibi Kur’an’da namaz diye bir ritüel anlatılmaz. Anlatılmadığı için de mezhep takipçileri boş yere ” Kur’an’da namaz anlatılmıyor, sadece namaz kılın deniyor, Peygamber bize nasıl kılınacağını öğretmeseydi/anlatmasaydı, hadisler olmasaydı, sen nasıl namaz kılacaktın?” gibi sorular soruyorlar.
---------
Hadisler olmasaydı nasıl namaz kılacaktık diyenlere hak mı vereceğiz - ki hadisler namaz konusunda birbirleriyle çelişiyorlar- ya da Kur'an'da namaz yok salat var, ve salat detaylıca açıklanıyor, ama biz salatın ne olduğunu bilmiyoruz, aklımız hep kıyamlı, rükulu, secdeli bir ritüele gidiyor mu diyeceğiz?
__________________ İsrâ 89
Muhakkak ki biz, bu Kur'an'da insanlara her türlü misali çeşitli şekillerde anlattık. Yine de insanların çoğu inkarcılıktan başkasını kabullenmediler.
Katılma Tarihi: 28 haziran 2006 Yer: Turkiye Gönderilenler: 538
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
Selamun Aleykum! Deðerli yunusemre Kardeşim!
yunusemre Yazdı:
....
Eðer Allah bizden namaz diye adlandýrýlmýþ bir ritüeli yerine getirmemizi isteseydi namazý nasýl ifa edeceðimizi de anlatýrdý. Fakat görüyoruz ki Kur’an’da bildiðimiz namaz hiç anlatýlmýyor. Tabi ki bildiðimiz namaz ritüeli içerisinde tanýdýk, yani Kur’an’da da geçen “kýyam, rüku ve secde” kelimeleri var. Bunun olmasý birçok kiþiyi yanýlgýya düþürebilir, düþürmüþtür de. Fakat belirttiðim gibi Kur’an’da namaz diye bir ritüel anlatýlmaz. Anlatýlmadýðý için de mezhep takipçileri boþ yere ” Kur’an’da namaz anlatýlmýyor, sadece namaz kýlýn deniyor, Peygamber bize nasýl kýlýnacaðýný öðretmeseydi/anlatmasaydý, hadisler olmasaydý, sen nasýl namaz kýlacaktýn?” gibi sorular soruyorlar.
---------
Hadisler olmasaydý nasýl namaz kýlacaktýk diyenlere hak mý vereceðiz - ki hadisler namaz konusunda birbirleriyle çeliþiyorlar- ya da Kur'an'da namaz yok salat var, ve salat detaylýca açýklanýyor, ama biz salatýn ne olduðunu bilmiyoruz, aklýmýz hep kýyamlý, rükulu, secdeli bir ritüele gidiyor mu diyeceðiz?
Şu halde desenize Kur'an'da namaz yok ama salat detaylıca açıklanıyor. Bizler de salatın ne olduğunu bilmiyoruz.?
Namaz Farsça bir kelime. Kur'an 'da tabi ki namaz olmayacak. Kur'an'da olanın adı "SALAT"tır.
Detaylıca açıklandığını belirttiğiniz salatın bilinmemesi garibime gitti.
Nisa;103:Feiza kadaytümüs Salate
fezkürullahe kýyamen ve kuuden ve alâ cünubiküm feizatme'nentüm feekýymus
Salate, innesSalate kânet alel mu’miniyne kitaben mevkuta
Namazı bitirdiğiniz zaman ayakta, oturarak ve yanlarınız üzerinde
Allâh'ı anın; güvene kavuþtunuz mu namazı kılın. Çünkü namaz, mü'minlere
vakitli olarak farz kılınmıştır.
Vakitleri belirli olan salat nedir?
Nisa;43:Ya eyyühelleziyne amenu la
takrebusSalate ve entüm sükâra hatta ta'lemu ma tekulune ve la cünüben illâ
abiriy sebiylin hatta taðtesilu ve in küntüm merda ev alâ seferin ev cae
ehadün minküm minel ðaitý ev lamestümün nisae felem tecidu maen feteyemmemu
saýyden tayyiben femsehu bi vücuhiküm ve eydiyküm innAllahe kâne Afüvven Ðafura
Ey inananlar, sarhoşken namaza yaklaşmayın ki ne dediğinizi bilesiniz. Yoldan
geçici olmanız dışında, cünüp iken de yıkanıncaya kadar .
Eğer hasta, yahut yolculukta iseniz, yahut biriniz tuvaletten gelmişse, yahut da
kadınlara dokunmuşsanız su bulamadığınız takdirde temiz toprağa
teyemmüm edin: yüzlerinize ve ellerinize sürün. Şüphesiz Allâh, çok
affeden, çok bağışlayandır.
Maide;6:Ya eyyühelleziyne amenu iza
kumtüm iles Salati faðsilu vucuheküm ve eydiyeküm ilel merafiký vemsehu bi
ruusiküm ve ercüleküm ilel ka'beyn ve in küntüm cünüben fattahheru ve in
küntüm merda ev alâ seferin ev cae ehadün minküm minel ðaitý ev lamestümün
nisae felem tecidu maen fe teyemmemu saýyden tayyiben femsehu bi vucuhiküm ve
eydiyküm minhu, ma yüriydullahu liyec'ale aleyküm min harecin ve lâkin yüriydu
li yütahhireküm ve li yütimme ný'metehu aleyküm lealleküm teþkürun.
Ey inananlar, namaza durduğunuz zaman yıkayın: yüzlerinizi ve
dirseklere kadar ellerinizi; meshedin: başlarınızı ve topuklara kadar
ayaklarınızı. Eğer cünüp iseniz tam temizlenin. Hasta, yahut yolcu iseniz, yahut
biriniz tuvaletten gelmişse, ya da kadınlara dokunmuþ da su bulamamışsanız temiz
toprağa teyemmüm edin; ondan yüzlerinize ve ellerinize sürün. Allâh size güçlük
çıkarmak istemiyor, fakat sizi temizlemek ve size olan ni'metini tamamlamak
istiyor ki, şükredesiniz.
Burada istenilenlerin hangi salattan önce yapılması istenmektedir?
Bu dinin tebliğ edicisi olan Allah'ın Resulu ve Nebisi Muhammedin Kabrininin bitişiğinde bulunan ve Nebi mescidi diye anılan mescid hangi salat için vardır?
Allah Resulunun sağlığında yapılan mescidler hangi salatlar için yapılmıştır?
Yazınız, Meryem suresindeki bazı ayetleri getirdi aklıma.PAylaşmak istedim.
Kitapta İdris'i de an: Çünkü o, çok doğru bir peygamberdi.
57: Ve
refa'nahu mekanen aliyya
Onu yüce bir yere yükseltmiştik.
58:
Ülaikelleziyne en'amAllahu aleyhim minen Nebîyyiyne min zürriyyeti Ademe ve
mimmen hamelna mea Nuh* ve min zürriyyeti Ýbrahiyme ve Ýsraiyle ve mimmen
hedeyna vectebeyna* iza tütla aleyhim ayaturRahmani harru sücceden ve bükiyya;
İşte bunlar; Allâh'ın ni'met verdiği peygamberlerden, Âdem, neslinden, Nûh ile
beraber gemide taşıdıklarımızın neslinden, İbrâhim ve İsrâil neslinden,
yol gösterdiðimiz ve seçtiğimiz kimselerdendir. Onlara Rahmân'ın âyetleri
okunduğu zaman ağlayarak secdeye kapanırlardı.
59: Fehalefe
min ba'dihim halfün edausSalate vettebeuþþehevati fesevfe yelkavne ðayya;
Onlardan sonra yerlerine öyle bir nesil geldi ki, namazı zayi ettiler, şehvetlerine uydular. Onlar kötülük bulacaklardır.
60: Ýlla men
tabe ve amene ve amile salihan feülaike yedhulunel cennete ve la yuzlemune
þey'a;
Ancak tevbe eden, inanan ve iyi işler yapanlar, cennete girecekler ve hiç
haksızlığa uğratılmayacaklardır.
Alemlerin Rabbi olan Yüce Allah'ım Salatını zayi eden kullarından eylemesin bizleri. İnşaAllah.
Kusursuzluk sadece Allah'a mahsusdur. En doğrusunu bilen Allah'tır. Sevgi,saygı ve muhabbetle. Allah'a emanet olunuz.
Katılma Tarihi: 28 haziran 2006 Yer: Turkiye Gönderilenler: 538
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
Selamun Aleykum! Değerli Berguzar Kardeşim!
berguzar Yazdı:
Merhaba Arkadaþlar;
Benim merak ettiðim ve bu konuda fazla bilgi sahibi olmadýðým bir konu var. Buradaki uzman arkadaþlardan ya da bu konuyu merak edip araþtýrmýþ arkadaþlardan beni aydýnlatmalarýný rica ediyorum.
Kuranda bununla ilgili hatýrýmda kaldýðý kadarýyla sadece savaþ halindeki namazýn tarifini yaparken yüce yaradan, ordan çýkardýðým sonuç, asgarisi 2 rekat.
Sitenin tamamýný okuyamadým, belki bir yerlerde yazýyordur ama.
Ve bir de yine kafama takýlan bir þey namazla ilgili:
Neden akþam namazý hariç, diðer vakitlerde sünneti farzdan önce kýlýyoruz, kýlýn diyorlar, kýldýrýyorlar?
Bu konuda benim uygulamamý kýsaca anlatayým. Ben evimde kýlarken vakit namazlarýný, bazen sünnetleri kýlýyorum ama daha çok nafile namaz kýlýyorum, çünkü geçmiþte namazsýz geçen çok günüm var ve çok iyi biliyorum ki namazýn kazasý yok. Belki Allah affeder diye. Ýþyerinde kýldýðým namazlarda ise daha dikkatli davranýyorum. Farzlarý yerine getiriyorum mutlaka ama sünnet ya da nafile namazý ise iþimin durumuna göre kýlýyor ya da kýlmýyorum. Çünkü nafile bir ibadeti yapayým derken, ekmek yediðim kapýdan da çalmak istemiyorum.
Bu konularda benden yardýmlarýnýzý esirgemezseniz sevinirim.
Hepiniz Allaha emanet olunuz...
Fihristten baktığınızda bu konu ile ilgili oldukça zengin bilgilere ulaşabilirsiniz.
Farz namazlarının dışında kılınan tüm namazlar nafile ve tatavvu adında anılır. Dilediğiniz kadar kılınabilir.
Kusursuzluk sadece Allah'a mahsusdur. En doğrusunu bilen Allah'tır. Sevgi,saygı ve muhabbetle. Allah'a emanet olunuz.
Kur'an'da, kıyamlı, rükulu, secdeli hareketsel namaz var diyelim, peki namazın nafilesini hangi ayetten buldunuz?
Ayrıca bu "vakit" gün mü, saat mi, ay mı, yıl mı?
Salat neden hep, zekat, infak, gibi kelimelerle birlikte aynı ayetlerde geçiyor?
__________________ İsrâ 89
Muhakkak ki biz, bu Kur'an'da insanlara her türlü misali çeşitli şekillerde anlattık. Yine de insanların çoğu inkarcılıktan başkasını kabullenmediler.
Katılma Tarihi: 28 haziran 2006 Yer: Turkiye Gönderilenler: 538
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
Aleykum Selam ! Değerli Yunusemre KArdeşim!
yunusemre Yazdı:
Selam dost1 kardeþim..
Kur'an'da, kýyamlý, rükulu, secdeli hareketsel namaz var diyelim, peki namazýn nafilesini hangi ayetten buldunuz?
Ayrýca bu "vakit" gün mü, saat mi, ay mý, yýl mý?
Salat neden hep, zekat, infak, gibi kelimelerle birlikte ayný ayetlerde geçiyor?
Amacım tartışmak değil. Alemlerin Rabbi olan Yüce Allah'ıma hamdolsun. Şükründen acizim. Emrettiği salatı hep hayatımın içinde. Salatını zayi edenlerden olmadım.
Bizimkisi, dinini yalnız Allah'a özgüleme yolunda çaba harcayan kardeşlerimize ufuk açabilmek.
Salat ile ilgili yaşamımda bir şüphe duymadım.Varsayımlarla kulluk yapılmaz diye düşünüyorum.
Salat ile ilgili samimiyetle soru soran kardeşimize samimi olarak cevap verme çabasında olan siz değerli kardeşimizin düşünce dünyasına bir katkım olabilir mi düşüncesiyle yazdım.
Rabbim olan Yüce Allah'ın, Resulu Muhammedle tebliğ ettirdiği vahyinde ne varsa hepsine de inandım ve inancımı da gücümün yettiği kadarıyla yaşamaya çalışıyorum.
Bu kardeşiniz için mutlak olan tek bilgi Allah'ın vahyi olan Kur'an'dır. Sorularınızın yanıtını Kur'an'dan bulacağınıza inanıyorum.
Kusursuzluk sadece Allah'a mahsusdur. En doğrusunu bilen Allah'tır. Sevgi, saygı ve muhabbetle. Allah'a emanet olunuz.
Katılma Tarihi: 16 haziran 2006 Gönderilenler: 751
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
saygıyla selamlıyorum herkesi
Bana uzun gelen bir aradan okumaktan mutlu oldum Dost1 ağabeyimi
nasıl olsa düzeltileceğinin güvenciyle rahatça söyleyim içimdekini
fikrime öyle geliyorki
nisa suresinin tamamı salat kavramıyla yakından alakalı.
müfessirler bütünün manasını bırakıp,
kendi aralarında başlatınca kelimelerin hukuk davasını
ve yoldan çıkarmamak için bedevinin avamını
asgari müşterekte namaz a çevirmişler salat ı
şöyleki;
bu günkü kıldığımız üç beş vakit üç beş rekat namazımız
salatı niyaza çevirip yasak savmamız.
tekrar tekrar okuduğumda sureyi
örneğin vakitli farzdan anladığım, sadece güneşle hareket etmek değil
zamanında ayete kale olmak bedeninle, kıyam etmek
başına geleni hürmetle kabul etmek, ertelememek rüku etmek
emre sorgusuz uymak secde etmek
ama bunu yoldaşının
ağzı burnu kırılmadan
müslümanın evi damı dağılmadan yapmak salatı ikame etmek
aklediyormuş görünerek şeytanına danışmamak.
hele ben bi namazımı eda edeyim diyerek kardeşini
zulmün ortasında yalnız bırakmamak.
Yani salatını düzgün ikame etmek.
kıyamında hiyle yapmamak.
Örneğin, haftada bir toplanın demişse Allah
imamın kaşı, namazın başıyla uğraşmamak
çağrıldığınızda, söyleneni dinlemek için orda olmak.
diyanetin ne söylemediğine bakıp
şeyhülislam arayarak cemaati dağıtmamak
mesela yoldan geçenin müstesna olması,
derdinin sizinle aynı olmayanın istisnası,
yani adam çemişkezekli,
kimbilir hangi dertten arşınlıyor sultanahmedi
rahatsız etmeyin diyor yani
etrafınızdan adamla yapın salat-ı ikamenizi
ister teslim etmek için garibanın hakkını
ister adet üzre, ister fukahanın öğle niyazını
mesela sizki diyor ayet imanlıysanız hakikaten,
kıyama durmayın sarhoşken
ne dediğinizi bilmeyerek eğriltmeyin safınızı
en dik durmak zamanında sallanarak arkadaşınızı
Ne korkudan sesinizi anlaşılmaz kılın
ne de heyecandan bağırarak haddi aşın
sükunet içinde olun, hep temiz bulunun
imansızdan korkmayın, vakur durun
yanınzda duranı meclisinizde olanı
omuz verin, imtehanında yalnız bırakmayın
heyecanlanmayın, kaçmayın imtina etmeyin,
hak için çıldırana kaderindendir demeyin
ancak Allah için salatı ikame ettiğinizde,
düşeni kaldırıp sürçeni önlediğinizde
rahatladığınzda, korkunuz geçtiğinde
sabrınız tükenip yeise düştüğünüzde
yahut başardığınızda sevincinizle bana dayanın
ister olduğunuz yerde ister oturduğunuz yerde beni anın
size hamd imden tattırayım, huzurun tadını çıkarın.
yani benim anladığım
kıldığım bu üç, beş, yedi, on... vakit
istersem elli, yüz, yüzelli rekat
Allah için durduğum kıyamımdan sonra
bu rahatlıkta yapacağım niyazımdan.
Yani Allahı kendi içimde anmak yahut sığınmak ihtiyacından.
bir mahzuru yok da aslında,
deli değilsen huzurunda varsa
zikretmek yaratanı hakikatle
pak gömlek, sabun kokulu abdest ile,
sıhhatten kıyam,
hamd den ruku,
zevkin şükrüne secde etmek
yaratanın huzurunda doyumsuz bir nimet
elbette salat etmek...
ama çamura bulanmış, şehadetle
olduğun yerde gayb olmayıda
kim dilemez içinde
ölmeyen cesed için kim ne yapsın temizliğide
öylede anlasak, böylede anlasak
ne farkeder dayatmassak
e o zaman
ne mana bu keyifle salattan
rekatle vakitten tasarruf için bahis açıp
imtina edip kaçınmak
yahut hamd duyabilmek için
sığınacağınız eylemi şarta bağlayıp
insanın yaratanıyla bağını koparmak
---------------
çok uzattım gene lafı
ama şükredemessinizki
duyamadığınız zaman hamd’ı
teşbihte hata olmaz
hamd hırstan gözünüzün karardığı an daki hissiyatınızın
rahmani olanı
üstelik tüm duygularınızın açık
cennetten emin olduğunuz zamanı
hissedebiliyormusunuz
hayatınıza kattığını
ve şükrünün hazzıyla dayanılmaz secde ihtiyacını
Katılma Tarihi: 28 haziran 2006 Yer: Turkiye Gönderilenler: 538
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
Selamun Aleykum! Değerli İman Kardeşim!
iman Yazdı:
saygýyla selamlýyorum herkesi
Bana uzun gelen bir aradan okumaktan mutlu oldum Dost1 aðabeyimi
nasýl olsa düzeltileceðinin güvenciyle rahatça söyleyim içimdekini
fikrime öyle geliyorki
nisa suresinin tamamý salat kavramýyla yakýndan alakalý.
müfessirler bütünün manasýný býrakýp,
kendi aralarýnda baþlatýnca kelimelerin hukuk davasýný
ve yoldan çýkarmamak için bedevinin avamýný
asgari müþterekte namaz a çevirmiþler salat ý
þöyleki;
bu günkü kýldýðýmýz üç beþ vakit üç beþ rekat namazýmýz
salatý niyaza çevirip yasak savmamýz.
tekrar tekrar okuduðumda sureyi
örneðin vakitli farzdan anladýðým, sadece güneþle hareket etmek deðil
zamanýnda ayete kale olmak bedeninle, kýyam etmek
baþýna geleni hürmetle kabul etmek, ertelememek rüku etmek
emre sorgusuz uymak secde etmek
ama bunu yoldaþýnýn
aðzý burnu kýrýlmadan
müslümanýn evi damý daðýlmadan yapmak salatý ikame etmek
aklediyormuþ görünerek þeytanýna danýþmamak.
hele ben bi namazýmý eda edeyim diyerek kardeþini
zulmün ortasýnda yalnýz býrakmamak.
Yani salatýný düzgün ikame etmek.
kýyamýnda hiyle yapmamak.
Örneðin, haftada bir toplanýn demiþse Allah
imamýn kaþý, namazýn baþýyla uðraþmamak
çaðrýldýðýnýzda, söyleneni dinlemek için orda olmak.
diyanetin ne söylemediðine bakýp
þeyhülislam arayarak cemaati daðýtmamak
mesela yoldan geçenin müstesna olmasý,
derdinin sizinle ayný olmayanýn istisnasý,
yani adam çemiþkezekli,
kimbilir hangi dertten arþýnlýyor sultanahmedi
rahatsýz etmeyin diyor yani
etrafýnýzdan adamla yapýn salat-ý ikamenizi
ister teslim etmek için garibanýn hakkýný
ister adet üzre, ister fukahanýn öðle niyazýný
mesela sizki diyor ayet imanlýysanýz hakikaten,
kýyama durmayýn sarhoþken
ne dediðinizi bilmeyerek eðriltmeyin safýnýzý
en dik durmak zamanýnda sallanarak arkadaþýnýzý
Ne korkudan sesinizi anlaþýlmaz kýlýn
ne de heyecandan baðýrarak haddi aþýn
sükunet içinde olun, hep temiz bulunun
imansýzdan korkmayýn, vakur durun
yanýnzda duraný meclisinizde olaný
omuz verin, imtehanýnda yalnýz býrakmayýn
heyecanlanmayýn, kaçmayýn imtina etmeyin,
hak için çýldýrana kaderindendir demeyin
ancak Allah için salatý ikame ettiðinizde,
düþeni kaldýrýp sürçeni önlediðinizde
rahatladýðýnzda, korkunuz geçtiðinde
sabrýnýz tükenip yeise düþtüðünüzde
yahut baþardýðýnýzda sevincinizle bana dayanýn
ister olduðunuz yerde ister oturduðunuz yerde beni anýn
size hamd imden tattýrayým, huzurun tadýný çýkarýn.
yani benim anladýðým
kýldýðým bu üç, beþ, yedi, on... vakit
istersem elli, yüz, yüzelli rekat
Allah için durduðum kýyamýmdan sonra
bu rahatlýkta yapacaðým niyazýmdan.
Yani Allahý kendi içimde anmak yahut sýðýnmak ihtiyacýndan.
bir mahzuru yok da aslýnda,
deli deðilsen huzurunda varsa
zikretmek yarataný hakikatle
pak gömlek, sabun kokulu abdest ile,
sýhhatten kýyam,
hamd den ruku,
zevkin þükrüne secde etmek
yaratanýn huzurunda doyumsuz bir nimet
elbette salat etmek...
ama çamura bulanmýþ, þehadetle
olduðun yerde gayb olmayýda
kim dilemez içinde
ölmeyen cesed için kim ne yapsýn temizliðide
öylede anlasak, böylede anlasak
ne farkeder dayatmassak
e o zaman
ne mana bu keyifle salattan
rekatle vakitten tasarruf için bahis açýp
imtina edip kaçýnmak
Sorulan soru ile cevaplar arasında pek irtibat kuramadım. Eminim berguzar sorduğuna, soracağına bin pişman olmuştur. Ben şahsen yazılanlardan pek bir şey anlamadım, Kurandaki namazla ya da rekatlarla ilgili. Benim anladığım kadarıyla yunusemre kıyamlı namaz diye bir şey yok diyor, dost1 var diyor ve kılıyor, iman ise bambaşka bir boyutta konuşuyor. Eee şimdi, Kuranda kıyamlı namaz var mı, yok mu? Varsa neden? Yoksa neden? Ve de berguzarın sorusu: kıyamlı namaz varsa kaç rekattır? Bence bunlara cevap verilmelidir. Yoksa insanların kafası iyice karışıyor.
Selam berguzar,
Benim anladığım, Kuranda yunusemrenin deyimiyle bir ritüel olarak kıyamlı namaz var. Ve bu namaz belirli vakitlerde kılınıyor. Kuranın namazın nasıl kılınacağını açıkça belirtmemesinin nedenine gelince; Kuran indirildiği zaman insanlar zaten namaz kılıyorlardı. Yani o toplumda herkes bir şekilde namaz kılıyordu. Buna müşrikler de dahil. Ancak namazın kimin için olacağı konusunda Allah Kuranda açıklık getirmiştir. Yani diyorki Allah; Ey insanlar siz namaz kılıyorsunuz Ancak sizin namazınız benim için olmadığından ben bu namazlarınızı kabul etmem. Namazınız ve ibadetleriniz yalnız benim için olmalıdır. Yani Allah aslında kılınan namazların yönünü değiştiriyor burada. Kurandan anladığım kadarıyla da önceki zamanlardan beri var bu namaz. Nitekim diğer dinlerde de bu tür ritüellere rastlamak mümkündür. Konuyu bu şekilde ele almak lazım. Namazın nazıl kılınacağı konusunda Kuranda bir şeyler aramak gereksiz gibi geliyor bana. Çünkü namaz bilinen bir ibadet ve mezhepçilerin sünnet diye nitelendirdikleri durum ortaya çıkıyor. Yani Hz. Muhammed den önce de bu namaz davranışlarla sonraki nesle aktarılmış, peygamber döneminde devam edilmiş ve nihayet günümüze kadar yine davranışlarla sonraki nesillere aktarılmıştır. Benim vardığım sonuç Kuranda anlatılan kıyamlı namazın çeşitli ritüellerle yapılmasıdır. Rüku, secde, kıyam v.b.
Gelelim asıl soruya, yani namazın kaç rekat olduğuna. Evet savaş durumunu anlatan ayetten 1 rekat olduğu çıkarılabilir. Ancak burada anlatılmak istenen rekat mıdır, zaman mıdır? Bence en önemli nokta burası. Yani şöyle bir sonuca varılabilir: Eğer savaş zamanında 1 rekat ise normal zamanda 2 rekattır. Evet bu doğru bir yaklaşım bence. Ben de namazlarımı 2 rekat kılıyorum. Hem bu ayetten hem de hadislerdeki çelişkilerden bu sonuç ortaya çıkıyor. Ayrıca sabah ve cuma namazlarının 2 rekat kılınması da bunu desteklemektedir. Benim ayetten anladığım diğer bir konu ise namazın zamanıyla ilgilidir. Yani bence burada zaman açısından da namaz kısaltılabilir.
Sonuç olarak Allah namazların kaç rekat olduğunu Kuranda belirmediğine göre bize demektedir ki siz zaten namazı biliyorsunuz. Şahsi görüşüm, herkes istediği kadar rekat sayısınca ve istediği uzunlukta namaz kılabilir. Yani siz 2 rekatı 5 dakikada da kılabilrsiniz, 20 dakikada da. Bence Allah işin bu kısmın bize bırakmıştır.
(Hatırlatmakta fayda var. Bunalr benim kişisel görüşlerim. Yanlışım olabilir. Varsa arkadaşların düzeltmesini rica ediyorum)
Sizin yetkiniz yok foruma yeni mesaj ekleme Sizin yetkiniz yok forumdaki mesajlara cevap verme Sizin yetkiniz yok forumda konu silme Sizin yetkiniz yok forumda konu düzenleme Sizin yetkiniz yok forumda anket açma Sizin yetkiniz yok forumda ankete cevap yazma