Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
(12.2) Çok eşlilik zulümdür
Çok eşliliğin zulüm olduğunu 4:23’te Allah söylüyor:
İki kızkardeşi bir arada eş almanız ... yasaktır
Hurrimet aleyküm... en tecmaû beyne’l uhteyn
Dikkat edilirse burada vurgulanan, kızkardeşlerin eş alınması değil. Bir adam onları birer birer eş alabilir; örneğin eşi ölen ya da kendisinden boşanan bir adam onun kızkardeşini alabilir. O caiz. O zulüm değil. Zulüm olduğu için yasaklanan, kızkardeşlerin bir arada eş alınmasıdır –en tecmaû beyne’l uhteyn. Yani çok eşlilik.
Çok eşliliğin adaletsizlik anlamında zulüm olduğunu istisnasız bütün müfessirler de söylüyor. Örneğin Elmalılı’nın 4:3 yorumu şöyle:
Ve in hıftüm en lâ ta’dilû ve eğer birden fazla kadınlar arasında da adalet yapamıyacağınızdan korkarsanız –ki korkmalısınız...
Buna rağmen kalkıp 4:3’te Allah’ın çok eşli evliliği caiz kıldığını öne sürüyorlar. Bunda bir çarpıklık yok mu? Yani, Allah zulmeder mi?
Hayır. Allah insanlara asla zulmetmez; onlar kendi kendilerine zulmediyor (10:44)
***
(12.3) Çok eşlilikle malul uyduruk dini kimse ciddiye almaz
Şu iki ayete bakın. Biri eşinizi bırakıp başka kadınlar alabilirsiniz diyor; öteki alamazsınız. Neden?
Eşinizin yerine başka bir eş almak isterseniz...(4:20)
Ve in eradtüm üstibdale zevcin min kane zevcin
Eşlerinizi başka kadınlarla değiştirmeniz de yasaktır... (33:52)
Ve lâ (yahıllü leke) en’tebeddele bihinne min ezvacin
Çünkü 4:20’de eş tekil –zevc. Bu ayet tek eşli adamlara sesleniyor; 33:52’de ise eşler çoğul –ezvac; ayet çok eşli Muhammed’e sesleniyor.
Tek eşli biri eşini bırakınca bekar olur; evlenmek onun elbet hakkıdır. Oysa çok eşli Muhammed bir eşini bırakınca da evlidir; ve onun evlenmesi eş üstüne eş almaktır. Allah buna izin vermiyor.
Bu kadar açık. Allah’ın dininde eş üstüne eş almak haramdır. Ama İslamın sözde uleması tercih mercih lafları geveleyip haramı sulandırıyor. Muhammed Esed:
Bir kadının yerine başka bir kadın alınması, Kur’an’ın, tek eşli evliliğin daha tercihe şayan olduğu şeklindeki görüşüne açık bir işarettir. (Kur’an Mesajı)
Oysa çok iyi biliyorlar ki Allah’ın Elçisi, Ahzab 52’nin vahyinden sonra Rabbinin bu haram emrine hep uymuş, bir daha evlenip te asla eş üstüne eş almamıştır. Süleyman Ateş:
Peygamber, bu ayetin inişinden sonra mevcut eşlerinden başka kadınla evlenmemiştir. (Kur’ân-ı Kerîm Tefsîri)
Yoksa Rabbine baş kaldırmış olacağı için peygamberlikten atılırdı, kafir olarak ölürdü ve o büyük gündeki cezayı hak ederdi. Hem yalnızca o değil, çok eşli sahabeleri de öyle:
Bizimle buluşmayı beklemiyenlere apaçık ayetlerimiz okununca şöyle derler "Bize başka bir Kuran getir ya da bunda değişiklik yap!" Dek ki, "Onu ben değiştiremem. Bana ne vahyedilirse ona uyarım; yoksa Rabbime baş kaldırırsam o büyük günün azabından korkarım." -İnnî ehâfu in asaytü rabbî azâbe yevm’in azîm (10:15).
Ama bütün bu kesin gerçeğe rağmen bazı çok eşli sahabelerin yine de bir daha bir daha evlendiği öne sürülebiliyor. Gerçekten ilginç. "Bir dinin peygamberine eş üstüne eş almak yasakken ve peygamber o yasağa uyup dururken onun ümmeti çatır çatır eş üstün eş alırsa o dinde ciddiyet kalır mı?" denmiyor.
Ne yazık ki sahabeler hakkında da boylarını aşan sözler etmişler. Onları gereği gibi takdir edememişler. Tıpkı Allah’ı nasıl gereği gibi takdir edemedilerse:
Allah’ı gereği gibi takdir edemediler (6:91). Onlara göre Allah çok eşli zulmü caiz kılan bir zalimdir. Tabii, sonuç olarak, Allah’ın dinini gereği gibi takdir edememişler. Güzelim İslam, sayelerinde, ciddiyetten uzak bir Erkekler Klübü olup çıkmış.
|