Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Yukarıdaki Alıntıda guruplandırmış olduğunuz 4 gurup kadındanların tümünün halihazıda Peygamberin eşleri olduğunu belirtmişsiniz. Bu guruplardan yemin edip sahip çıktığı kadınların konumudamı peygamberin karısı konumundadır?
Selam savana.
Bu muhtevada Peygamberin yemin edip sahip çıktığı kadınlar, daha açık bir ifadeyle, onun "and içip eş aldığı kadınlar"dır. Ayetin başındaki sana helal kıldık ifadesi onları da kapsıyor -inna ahlelna leke. Dolayısıyla o kadınlar da Peygamberin "helali"dir yani nikahlı eşleri.
Allah'ın "Sana helal kıldık!" demesi o özel nikahı geçerli kılar, değil mi; hattâ nikah memurunun "Sizi karı koca ilan ediyorum!" demesinden bile daha geçerli.
Nikahın dışında yemin edip sahip çıkarak eş edinme mi söz konusu?
Doğru anlıyorsam "nikah"tan kastınız nikah memurunun kıydığı nikah. Ama bakın bir de Allah'ın helal kıldık diyerek kıydığı nikah var.
33:50'de anılan o kadınlar da ma meleket eyman, tıpkı 4:3'te anılıp bakımı üstlenilenler anlamına gelen ma meleket eyman gibi. Yani Arap örfünde and içip muhtaçların bakımını üstlenmek ne kadar makbulsa kadınları and içip eş almak ta o kadar makbul.
Araplara özgü bu örfî yani özel nikah günümüzde de, bir Arap olan Layth'in "free-minds org"da bana söylediğine göre, bazı bölgelerde uygulanıyor. Ama bizim örfümüzde yok. Onun için bize ters geliyor; anlamakta zorlanıyoruz.
Tıpkı yüzü peçeli ama başı açık çöl mümineleri gibi. Başı örtülü ama memeleri açık Senegal mümineleri gibi.
Azhap 50 de peygambere çok eşli evliliğe müsahade ediliyor ve deniliyorki bu durum sadece sana mahsus o halde diğer müminler bu şekilde çok eşli evlilik yapamazlar.
Hayır. Çok eşlilik 33:52'den önce herkes için geçerli. 33:52'den sonra ise herkes için haram. Bu durum sadece sana mahsus anlamına gelen haliseten leke ise Peygamberle evli o dört gruptan yalnızca biri hakkında:
o mümüne eğer kendisini Peygambere hibe ederse ve Peygamber da nikahına almak isterse yalnızca sana helaldır-vemraeten mümineten in vehebet nefsehé li'n nebiyyi in erâde'n nebiyyi en yestenkihé haliseten leke...
Geriye kalan üç gruptaki kadınlar her mümine helal: akraba kızları ve and içip eş alınanlar dahil müminlerin mehir vermak suretiyle olağan şekilde nikahlandığı kadınlar.
İki kızkardeşin bir arada eş alınmasını yasaklayan 4:23'te ise kızların kardeş olması değil, bir arada eş alınması vurgulanıyor. İkisi bir arada demek çok eş demek. Yasaklanan işte o. Yoksa kızkardeşler birer birer eş alınabilir. Örneğin benim kayın pederim ilk eşi öldükten sonra onun kardeşini almış.
Karı üstüne karı almak 24:32, 4:20 ve 33:52'de genel olarak yasaklandıktan sonra özel olarak iki kızkardeşin bir arada ayrıca yasaklanması yalnızca bir ayrıntıdır. Tıpkı sarhoşluk 5:90'da genel olarak yasaklandıktan sonra sarhoşken özel olarak namazdan uzak durulmasının ayrıca emredilmesi gibi (4:43).
Sevgi ile, Hasan akçay
|