Şu da emredildi: Yüzünü dine bir Hanif olarak çevir. Sakın müşriklerden olma.
Yunus Suresi 105
Ben bir Hanif olarak yüzümü gökleri ve yeri yaratana döndürdüm. Müşriklerden değilim ben.
Enam Suresi 79
İbrahim ne bir Yahudi idi, ne de bir Hıristiyan. O sadece hanif bir müslümandı. O müşriklerden değildi.
Ali İmran Suresi 67
Şu da kuşkusuz ki, İbrahim başlıbaşına bir ümmetti; bir Hanif olarak Allah'ın önünde eğiliyordu. Müşriklerden değildi.
Nahl Suresi 123
De ki Allah doğrusunu söylemiştir / vaadinde sadıktır.Haydi artık Hanif olarak İbrahim'in Milleti'ne uyun! Müşriklerden değildi o.
Ali İmran Suresi 95
Allah'a ortak koşmadan, Hanifler olarak... Allah'a ortak koşan kişi, gökten düşmüş de kendisini kuşlar kapışıyor veya rüzgar onu uzak bir yere fırlatıp atıyor gibidir.
Bakara 238 : Namazları ve salat-ı vusta'yı koruyun. Tam bir saygıyla Allahın huzurunda kıyam edin.
Burada salat-ı vusta bir namaz'ı belirtiyor ise bu namazın bilinen bir namaz olması gerekir. Ayetin ifadesi salat-ı vusta'nın korunması. Bu namaz biliniyor ki korunması isteniliyor.
Bu ayet indiğinde farz olan namazlar hangileridir. Günlük vakit namazları olarak sadece Sabah ve Akşam namazları var. Sadece Kuran'dan hüküm çıkaracak isek, bu iki namaz dışında başka günlük kılınan farz namazı yok.
Var mı ?..
Namazın hacda 3 vakit olması veya bazı mezheplerde 5 bazılarında 3 vakit olması, farz namazın vakitlerine ispat olamaz kanaatindeyim. Belirli bir uygulama uzun süre yapılırsa, Kuran'da anlaşılamaz bir kitap olarak bir kenara konulmuş ise, herkesin farz olarak algılaması ihtimali çok yüksek. Bu tür yüzlerce örneği bu sitede tartışmıyormuyuz.
Farz namazlardan biri değilse geriye ne kalıyor ?..
Müslümanlar tarafından kılınan farz olmayan namazlar. Bu koşullar çerçevesinde, salat-ı vusta ancak bu namazları kastediyor olmalı. Bu uygulamanın korunması isteniliyor.
Bu kanaate varırken, farz namazların asıl kıymetli namaz olması fikrinden hareketle vasat namazın bunlar olabileceğini düşünmem ve bu şekilde adlandırılmış olabileceğini düşünmem de etkili oldu.
En doğrusunu Allah bilir. Elimizde Kuran, elimizden gelen bu.
Etraflıca düşündüğümde, orta namazın, vakti belirli olan sabah ve akşam namazları arasında kılınacak bir namaz olduğu kanaatine varıyorum. Hacta üç vakit kılınıyor, gelenekte her nekadar öğle ikindi diye dondurulup vakti de gelenekçe belirlense de, özünde bu namazların da orta namaza işaret edebileceğini düşünüyorum. Peygamberimiz zamanında namazların vakti Kuran tarafından ayetlerle belirlenmeden önce gün içinde kılınan namazlar, orta namaz olarak adlandırılıp korunması istenmiş olamaz mı?
Yani, güneşin hareketlerine göre vakti net belirlenmiş sabah ve akşam namazı var. Ayrıca gün içinde, yani sabah-akşam arasında, vakti güneş hareketiyle net belirtilmemiş ama iki namaz arası olarak belirlenmiş bir namaz.
Bu orta namazın vaktindeki esneklik ise insanlara bir rahmet olabilir. Çünkü, o zamanları bilemesek de, bugün için, tüm dünyadaki ve çeşitli ülkelerdeki müslümanların rahatlıkla bu namazı eda edebilmeleri sağlanmış oluyor. Çalışan insanlar için özellikle.
Bu durumda şu bir soru işareti oluyor. Sabah-akşam namazları arası kılınacak orta namaz dendiğinde, vakti belirlenmiş oluyor mu, vakti belirlenmiş farz oluyor mu, yoksa bu bir nevi nafile namaz hükmünde mi oluyor? Açıkçası bu soruya kendim için kesin yanıt vermeye yeterli değilim galiba.
Şu da bir gerçek ki, bu anlamdaki orta namaz gün içinde kılındığında, gerçekten insanı rahatlatıcı, derleyip toparlayıcı ve iş hayatının bazı handikapları açısından da doğruya sarılmaya yardımcı olabiliyor.
Özellıkle arapça bılgısı kuvvetlı olan Dost1 cevaplarsanız sevınırım.Salatı vusta ve toplantı salatı ,namaz konumundamıdır,yoksa sadece dua ve anmamı ,yani ikamesı varmıdır?Bunuda tartışalım konu açılmışken.
Benım bıldığım dua,anmayla namazı ayırmak için yanında ikame yani bedenende fıılıyata dökme var mı yok mu ona bakıyoruz.Ben hem vustada hem toplantı salatının arapça meallerınde ıkameyı göremedım.Mesela cenaze namazında da yoktur sadece duadır,Yasar Hoca mealınde dua olarak çevırmıştır,ikame fıılı yoktur yanında.Bilgilerinizi beklıyorum...
Arapça'da VE bağlacı kaç değişik anlamda kullanılmaktadır?
Kur'andaki her VE Türkçemizde kullandığımız VE gibi midir? Bildiğiniz gibi Arapça'da noktalama işaretleri yok. Tartıştığımız ayetteki VE Türkçemizdeki noktalı virgüle karşılık geliyor olamaz mı?
Aynı durum Hud 114'te de var gibi.
Hud 114. Gündüzün iki tarafında ve geceye
yakın saatlerde namaz kıl! Güzellikler kötülükleri silip süpürür. İşte
bu, Allah'ı ananlara bir öğüttür.
Buradaki VE de üçüncü bir vakti değil ilk bölümde bahsi geçen vakitlerin detayını verme amaçlı gibi.
Katılma Tarihi: 11 ekim 2006 Yer: Turkiye Gönderilenler: 69
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
Selâm,
Anladığım kadarıyla, Hûd-114 ve İsrâ-78-79 âyetleri ikâme edilecek salât'ın 3 vakitte olduğunu bildiriliyor.
Bu 3 vaktin isimleri ise Salât'il Fecr, Salât'il ~Işâ (Nûr-58) ve Salât'il Wusta (Bakarah-238) olarak geçmekte.
Kanaâtimce, nasıl ki Salât'il Fecr ile Salât'il ~Işâ ikâme ediliyorsa ve ismen anılmışsa, benzer şekilde Salât'il Wusta da ikâme edilmesi gereken bir vakit salâtıdır (ikâme kelimesi geçmiyor; ama ikâme edilmesi gereken vakit aralıkları Hûd-114 ve İsrâ-78-79 âyetlerinde belirtiliyor). İkâme edilen Salâvât 3 vakit ise ortadaki de ( 3'ün ortası 2'dir :) ) Salât'il Wusta olacaktır.
Bakarah-238'deki "Salâvat" kelimesi ikâme edilen ve edilmeyen bütün Salâtları içermektedir diye düşünüyorum. Devâmındaki "ve" ile de (Türkçemizdeki bağlaç olan ve değil) Salâvâttan biri olan Salât'il Wusta'ya daözellikle dikkat etmemiz isteniyor.
"Bakarah-238'deki "Salâvat" kelimesi ikâme edilen ve edilmeyen bütün Salâtları içermektedir diye düşünüyorum. Devâmındaki "ve" ile de (Türkçemizdeki bağlaç olan ve değil) Salâvâttan biri olan Salât'il Wusta'ya daözellikle dikkat etmemiz isteniyor.
__________________ "Bir kavme olan kininiz sizi adaletten ayırmasın.."
"Devâmındaki "ve" ile de (Türkçemizdeki bağlaç olan ve değil) Salâvâttan biri olan Salât'il Wusta'ya daözellikle dikkat etmemiz isteniyor." demişsin.
Bence bu şekilde bir çeviri anlam kaymasına yol açabilir.
Bakara 238: Hafizu ales salevati ves salatil vüsta ve kumu lillahi kanitin
Bu ayetteki hafizu kelimesi meallerin çoğunda koruyun anlamında geçmekte. Sadece E. Yüksel mealinde "Namazlara, özellikle orta namaza dikkat edin" şeklinde çevrilmiş. E. Yüksel Kuran'da aynı kelimenin geçtiği pek çok ayette ise koruma anlamında tercüme yapmış. Burada "özellikle dikkat edin" denildiğinde Türkçe de farklı anlaşılıyor. Daha önemli olduğu anlamında algılamaya müsait.
Bu arada bugün S.Ateş'in de bu konuda bir yorumu var, bir görüş olarak onu da ilave ediyorum. Forum'un başında S.Ateş'in yazılarındaki namaz konusundaki görüşlerine atıflar vardı.
SORU: Kuran’da sabah, akşam ve gece namazı vakitlerinin anıldığını söylüyorsunuz. Bu durumda 5 vakit namaz kılan birisi gece namazını kılmıyorsa, farz olan namaz ibadetini tam olarak gerçekleştirmiyor mu demektir? Gece namazının vakti saat olarak kaça tekabül ediyor? (Erkan Ünal)
CEVAP: Gece namazını Peygamberimiz sürekli kılmıştır ama bu cemaat namazı değil, tek başına kılınacak namazdır ve öneminden dolayı gece ortasında kılınan bu namaza devam edilmesi özellikle vurgulanmıştır. “Namazları ve (özellikle) orta namazı koruyun” (Bakara: 238). Müzzemmil Suresi’nde Hz. Peygamber’e hitaben şöyle buyurulmaktadır: “1- Ey örtüsüne bürünen, 2- Geceleyin kalk (namaz kıl), yalnız gecenin birazında (uyu). 3- Gecenin yarısında (kalk) yahut bundan biraz eksilt. 4- Veya bunu artır ve ağır ağır Kuran oku. 5- Doğrusu biz, senin üzerine ağır bir söz bırakacağız. 6- Gerçekten gece kalkıp ibadet et)mek daha oturaklı ve(geceleyin) söz (dua) daha etkilidir.”
Gece namazının vakti, gece yarısından sonra başlar ve sabaha kadar sürer. Gece namazı, en az 2 ve en çok 12 rekât olarak kılınır. Ardından tesbihler okunup zikir yapılırsa çok daha iyi olur.
Katılma Tarihi: 11 ekim 2006 Yer: Turkiye Gönderilenler: 69
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
Selâm elmuh,
Dikkati çektiğin nokta için teşekkür ederim. Yanlış anlaşılmaya müsâit bir şekilde anlam vermişim. Kastetmek istediğim mânâ; Salât'il Wusta'nın diğer Salâvât'tan daha önemli olduğu anlamında değildi. İkâme edildiği vakit itibariyle (Güneş'in tepede oluşundan Gece karanlığının çöküşüne kadar) kaçırılmasına müsâit bir zaman diliminde olmasından dolayı idi. "Senin için gündüz meşgûliyet vardır" mealinde bir âyet vardı. İnsanların gündüz meşgûliyetlerinin olmasından dolayıâyette "Salât'il Wusta'nın vaktinin geçirilmemesine özellikle dikkat edin" anlamı olabilir diye algılıyorum.
Katılma Tarihi: 15 ekim 2006 Yer: Turkiye Gönderilenler: 340
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
safbilgi Yazdı:
Selam Dostlar
Özellıkle arapça bılgısı kuvvetlı olan Dost1 cevaplarsanız sevınırım.Salatı vusta ve toplantı salatı ,namaz konumundamıdır,yoksa sadece dua ve anmamı ,yani ikamesı varmıdır?Bunuda tartışalım konu açılmışken.
Benım bıldığım dua,anmayla namazı ayırmak için yanında ikame yani bedenende fıılıyata dökme var mı yok mu ona bakıyoruz.Ben hem vustada hem toplantı salatının arapça meallerınde ıkameyı göremedım.Mesela cenaze namazında da yoktur sadece duadır,Yasar Hoca mealınde dua olarak çevırmıştır,ikame fıılı yoktur yanında.Bilgilerinizi beklıyorum...
Saygı ve sevgiyle
Selam Kardeşim, Konuyu mutlaka Dost1 kardeşim daha doğru bir zeminde yanıtlayacaktır ancak birşey kafama takılıyor sürekli olarak "fiiliyata dökme"yi bir kurallar, rekatler, sıralar biçiminde anlama hatasına düşüyoruz gibime geliyor.
Bunu biraz açmam gerekirse:
Bir Sabah Allah ile başbaşa bir birliktelik, isteyen aciz kul ve istenen A'la ve Azim Rabb. Gözyaşları, secdeler, Saygıyla Kıyamlar, boyun bükmeler, muhtaçlığı seslenmeler, Alemlerin Rabbi'ni O'na yakıştırılan tüm iftira ve eksikliklerden uzak tutma cümlelerini haykırmalar. Tamamen samimi ve doğaçlama ve uzunnn uzunn.. (belki Sanki hiç ayrılmak istememe psikolojisi ile)
Ya da bir Salat-ı Vusta'da toplu olarak sadece Allah'a çevrilen yüzlerce yüz.. Saygı ile O'nun yegane egemenliği altında olduğumuzu gösterme.. Sadece O'na eğilme... Sadece O'nun Kudreti önünde burunları yere sürtme..
Özetle bu "fiiliyata dökme" işi paket ibadet halinde olursa sanki bir şeyleri yok edecek gibi? Sen ne düşünüyorsun?
Saygılar. Sevgiler.
__________________ "Bak işte günler!Biz onları insanlar arasında dolandırır dururuz. Allah bu sayede iman edenleri bilecek, sizden tanıklar edinecektir."3:140
--BLOG--
Aslında çok guzel bır noktaya temas etmişsin.Aklma hemen Maun suresı ve namazlarında gaflet içersınde olanlar geldı,demekki salatı ıkame etmek sadece camıde kalıyorsa yani fıılıyata dökmek şekılde oluyor ama kalpte olmuyorsa Allahın azabını hakedıyorkı bu konuda baslı basına bır sure ınmış.Salatı ıkame etmek,daha geniş duşunursek namazlarda hem beden hem ruh boyun egıp teslımet sergılemek,samımıyet ve huşu içersınde hemde namazı bıtırdıkten sonrada bu samıimıyetın gereğı olarak Allah yolunda yoksul,dul,yetım,..vs topluma fayda için cıhat etmek yani çaba göstermek ve mumın ahlakını uygun yasam surmektır.
Sizin yetkiniz yok foruma yeni mesaj ekleme Sizin yetkiniz yok forumdaki mesajlara cevap verme Sizin yetkiniz yok forumda konu silme Sizin yetkiniz yok forumda konu düzenleme Sizin yetkiniz yok forumda anket açma Sizin yetkiniz yok forumda ankete cevap yazma