Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Selamün Aleyküm! Değerli Hasanoktem Kardeşim!
Hasanoktem yazdı:
Selam Değerli Dost1 Kardeşim,hayızlı olma halinin temiz sayılma - sayılmama ve bunun abdest ile olan ilişiğini henüz net olarak çözümleyebilmiş değilim gerçekten. bu konuda beni aydınlatırsanız size minnettar kalacağım. ve ayriyeten, hayızlı olma hali bir hastalık mıdır?
.
Yüce Allah'a hep birlikte emanet olalım. İnşaAllah.
İniş sırasına baktığımızda Bakara 92.;Nisa 98. ;Maide 110. surelerdir. Bu sıranın (Bakara 87. ;Nisa 92. ; Maide 112. sure olduğu da söylenir.
Konuyu daha iyi anlayabilmek için bu sıraya göre ayetleri orijinalleriyle birlikte yazıyorum.
Bakara;222:"... Ve yes'eluneke anilmehıyd kul huve ezen fa'tezilün nisae fiylmehıydı ve la takrabuhünne hatta yathürne, feizâ tetahherne fe'tuhünne min haysü emerakümullah innAllahe yuhıbbut tevvabiyne ve yuhıbbul mütetahhiriyn;" Sana ay başı/adet halinden sorarlar. De ki: "O bir eza"dır. Hayızlı iken kadınlardan uzaklaşın ve temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın. İyice temizlendiklerinde, Allah'ın emrettiği yerden onlara varın. Muhakkak ki Allah çokça tevbe edenleri sever, çokça temizlenenleri sever."
Hayızla ilgili olarak Rabb'imizin dediği çok nettir." kul huve ezen"/"De ki o eziyettir."
Bu ayetten; konunun,eşler arasındaki cinsel yaşamla ilgili bir düzenleme olduğu açıkça görülmektedir.
Ayrıca Rabb'imiz olan Allah, tevbe edenleri ve çokca temizlenenleri sevdiğini vurgulamaktadır.
Değerli Kardeşim!
Abdest ayeti Medine'de inmiştir. Bu zamana kadar da Mekke dönemi dahil abdest zorunlu olmamıştır. Abdest ve gusule benzer ibadet öncesi bir temizlik müşriklerde Yahudilerde,Hıristiyanlarda eskiden beri vardı.
Şimdi ayetlere bakalım.
Nisa; 43:"Ya eyyühelleziyne amenu la takrebusSalate ve entüm sükâra hatta ta'lemu ma tekulune ve la cünüben illâ abiriy sebiylin hatta tağtesilu ve in küntüm merda ev alâ seferin ev cae ehadün minküm minel ğaitı ev lamestümün nisae felem tecidu maen feteyemmemu saıyden tayyiben femsehu bi vücuhiküm ve eydiyküm innAllahe kâne Afüvven Ğafura;" Ey iman edenler! Sarhoşken, ne söylediğinizi bilinceye kadar ve bir de cünüb iken -yolcu olmanız müstesna- gusledinceye kadar salat'a/namaz'a yaklaşmayın. Eğer hasta olmuşsanız veya bir sefer üzere iseniz veya sizden biri defi hacetten gelirse yahut kadınlara dokunmuşsanız, su bulamamışsanız, tayyib/temiz saide/toprağa teyemmüm edin. vechlerinizi/yüzlerinizi ve ellerinizi mesh edin. Muhakkak ki Allah Afuvv'dur, Ğafur'dur.
Rabb'imizin huzuruna durmadan önce bazı hazırlıklar yapmamız isteniyor.
1. AKLIMIZ BAŞIMIZDA OLACAK." Sükâra" sadece alkol ve benzerlerinden kaynaklanan sarhoşluğu belirtmez. İnsanın zihinsel melekelerini tam olarak kullanmaya engel her türlü zihinsel uyuşukluğu ifade eder. Kur'an 'da bunu ifade eden ayetler vardır.
Kaf 19:" Ve caet sekretul mevti bil Hakk"
"Ölüm sarhoşluğu Hak olarak gelmiştir."
Burada sarhoşluğun nedeni ölüm korkusudur.
Hicr 15:" Lekalu innema sükkirat ebsaruna bel nahnu kavmün meshurun;"
"Kesinlikle şöyle derlerdi: "Gözlerimiz bağlandı/sarhoş oldu, hatta biz büyülenmiş bir kavimiz"
Burada sarhoşluğun nedeni sihir/büyü, göz boyama.
Hicr 72:" Le amruke innehüm lefiy sekretihim ya'mehun;"
"Ömrüne yemin olsun ki onlar sarhoşlukları içinde kör ve şaşkın bocalıyorlar."
Burada sarhoşluğun nedeni şehvettir.( Pasaj tümüyle okunabilir. Lut kavminin sapıklığı vurgulanır.)
Hacc 2:"... ve teranNase sükâra ve ma hüm bi sükâra ve lâkinne azâbellahi şediyd;" "...İnsanları sarhoşlar olarak görürsün.onlar sarhoşlar değildirler. Fakat Allah azabı şediyd'dir.
Burada sarhoşluğun nedeni, kıyamet depreminin korkusudur.
Tüm bunlardan anlaşılanlar
İçki nedeni ile sarhoşken; uyku sersemi iken, şehvetli iken, her türlü doğal afetin etkisinde iken, ağrılı ve acılı iken, kısaca zihnimizi bulanık hale getiren her durumda iken namaz kılınmamalıdır.
NAMAZ ALLAH'I ANMAKTIR.
İBADET HUZUR İLE OLUR.
İBADET ANINDA AĞZIMIZDAN ÇIKANI GÖNLÜMÜZ DUYMALIDIR.
BİLİNÇSİZ KILINAN NAMAZLARI ALLAH�I ANMA OLARAK DÜŞÜNEBİLİR MİYİZ?
2. BEDEN TEMİZLİĞİ OLACAK. Cünup olunmayacak.
"...ve la cünüben illâ abiriy sebiylin hatta tağtesilu..."
"...ve bir de cünüb iken -yolcu olmanız müstesna- gusledinceye kadar."
3. Hastalık,yolculuk, tuvaletten gelme, kadınlara dokunma gibi durumlarda SU bulunamamışsa TEYEMMÜM edilecek
"ve in küntüm merda ev alâ seferin ev cae ehadün minküm minel ğaitı ev lamestümün nisae felem tecidu maen feteyemmemu saıyden tayyiben femsehu bi vücuhiküm ve eydiyküm innAllahe kâne Afüvven Ğafura;"
"Eğer hasta olmuşsanız veya bir sefer üzere iseniz veya sizden biri def'i hacetten gelirse yahut kadınlara dokunmuşsanız, su bulamamışsanız, tayyib/temiz saide/toprağa teyemmüm edin. vechlerinizi/yüzlerinizi ve ellerinizi mesh edin. Muhakkak ki Allah Afuvv'dur, Ğafur'dur."
Bu ayette istenenler belli.Dikkat edelim Bu ayette hayızdan bahsedilmiş mi? Yoksa bahsedilmemiş mi?
Burada irademiz dışında gelişen vücudumuzun doğal bir olayı olan tuvalete gitme olayı var.
Hayız da kadının iradesi dışında vücudun doğal bir olayı olan tuvalete gitme hükmünde değil midir?
Şimdi Maide suresindeki ayeti inceleyelim.
Maide;6:"Ya eyyühelleziyne amenu iza kumtüm iles Salati fağsilu vucuheküm ve eydiyeküm ilel merafikı vemsehu bi ruusiküm ve ercüleküm ilel ka'beyn ve in küntüm cünüben fattahheru ve in küntüm merda ev alâ seferin ev cae ehadün minküm minel ğaitı ev lamestümün nisae felem tecidu maen fe teyemmemu saıyden tayyiben femsehu bi vucuhiküm ve eydiyküm minhu, ma yüriydullahu liyec'ale aleyküm min harecin ve lâkin yüriydu li yütahhireküm ve li yütimme nı'meteHu aleyküm lealleküm teşkürun."
"Ey iman edenler! Salat'a doğrulduğunuzda/namaz'a kalktığınızda vechlerinizi (yüzlerinizi) ve dirseklere kadar ellerinizi gusledin (su ile yıkayın);mesh edin başlarınızı ve iki topuğunuza kadar ayaklarınızı da .Eğer cünüp iseniz tam arının. Eğer hasta olmuşsanız veya bir sefer üzere iseniz veya sizden biri def'i hacetten gelirse yahut kadınlara dokunmuşsanız, su bulamamışsanız, tayyib/temiz saide/toprak, teyemmüm edin.Vechlerinizi ve ellerinizi ondan mesh edin. Allah size güçlük oluşturmak dilemez, fakat sizi arındırmak ve nimetini sizin üzerinize tamamlamak diler ki şükredesiniz."
Rabb'imizin huzuruna durmadan önce bazı hazırlıklar yapmamız isteniyor.
1. Yüzler ve dirseklere kadar eller yıkanacak.
2. Başlar ve topuklara kadar ayaklar mesh edilecek.
3. Beden temizliği olacak. Cünup olunmayacak
4. Hastalık,yolculuk, tuvaletten gelme, kadınlara dokunma gibi durumlarda su bulunamamışsa teyemmüm edilecek.
Bu ayetlerden açık ve net olarak anlıyoruz ki namaz kılmak için abdest almak ve gusul etmek/yıkanmak şarttır.
Kur'an'da başka hiçbir ibadet için bu şart bulunmamaktadır.
"Oruç" ve "Hac" ibadetinde belirtilen detaylar içerisinde, abdest ve gusul şartı belirtilmemiştir.
Erkek ve kadın elde olmayan durumlar nedeniyle cünup iken oruca başlamış olabilirler.
Ancak, hiçbir erkek ve kadın oruçlu iken, iradesiyle cinsi temasta bulunarak cünup olmaz.
Kadınların hayızlı olmaları iradeleri içinde olan bir durum değildir.
Bu nedenle de oruçlu iken hayız gören kadının bu durumu orucuna mani olmaz.
İradeleri dışında cünup olma durumu da oruca mani değildir.
Hac ibadetinde de namaz kılma dışında tavaf ve sa'y için abdest almak ve gusul etmek şart kılınmamıştır.
Ancak ihramlı iken kasden cünup olmak yasaklanmıştır.
İrade dışı olan cünup olmak ve hayız olmak ihramlı olmaya mani değildir.
Erkek için de kadın için de cünupluktan çıkmak oldukça kolaydır.
Gusul edilir veya -şartları gusul etmeye uygun değilse- teyemmüm edilir.
Ancak hayızlı olmak ve hayızdan kurtulmak kadının elinde olan bir durum değildir.
Bu iradesi dışında gerçekleşen bir olaydır.
Bu durumda kadın ne yapabilir?
"ve in küntüm merda ev alâ seferin ev cae ehadün minküm minel ğaitı ev lamestümün nisae felem tecidu maen fe teyemmemu saıyden tayyiben femsehu bi vucuhiküm ve eydiyküm minhu, ma yüriydullahu liyec'ale aleyküm min harecin ve lâkin yüriydu li yütahhireküm ve li yütimme nı'meteHu aleyküm lealleküm teşkürun."
"Eğer hasta olmuşsanız veya bir sefer üzere iseniz veya sizden biri def'i hacetten gelirse yahut kadınlara dokunmuşsanız, su bulamamışsanız, tayyib/temiz saide/toprak, teyemmüm edin.Vechlerinizi ve ellerinizi ondan mesh edin. Allah size güçlük oluşturmak dilemez, fakat sizi arındırmak ve nimetini sizin üzerinize tamamlamak diler ki şükredesiniz."
Şimdi buraya iyice dikkat edelim.
Bu ayette hayızdan bahsedilmiş mi? Yoksa bahsedilmemiş mi?
Tuvalete gitmek, irademiz dışında gelişen vücudumuzun doğal bir olayı değil midir?
Hayızlı olmak da irademiz dışında gelişen vücudumuzun doğal bir olayı değil midir?
Bu durumda hayız, tuvalete gitme hükmünde değil midir?
Hayız olma durumuna cünup olmaktır denilebilir mi?
Hayız olmak cünup olmaktır denildiği var sayılsa:( ki, böyle bir durum asla düşünülemez)
Cünup olan erkek ve kadınlar teyemmüm yaparak bu durumlarından kurtuluyorlar, arınmış oluyorlar da iradeleri dışında hayızlı olan kadınlar mı bu durumdan kurtulup arınmış olmuyorlar?
Değerli Kardeşim!
Abdest ayetinde Yüce Rabb'imiz "Allah size güçlük oluşturmak dilemez, fakat sizi arındırmak ve nimetini sizin üzerinize tamamlamak diler" diyerek abdest ve teyemmümdeki esas amacı açıklıyor.
Baş ve ayakları meshetmekle ve teyemmümle maddi kirler temizlenmez.
Buradaki mesaj; bu tür sembolik hareketlerle zihni toparlamak ve huşû sağlamaktır.
Abdest namaz ibadetimiz için en önemli hazırlıktır.
İbadet edecek olan kişi;
En yüce makam olan Allah'ın huzuruna çıkacaktır.
O'na kulluğunu,yakarışını,aczini sunacaktır.
Aciz olan Kulla, Aziz olan Allah'ın sembolik buluşması olan ve kulluk görevi olan bu namaz tabiî ki hazırlıksız ve rastgele olamaz.
Abdest alırken yıkanan ya da teyemmüm edilen organlar manevi necasetten de temizlenmiş olurlar. Her abdest ve teyemmüm alınışında da bir daha bu organların günah kiri ile kirletilmemesine azmedilir.
Kusursuzluk sadece Allah'a mahsusdur.
Şüphesiz en doğrusunu Allah bilir.
Sevgi,saygı ve muhabbetle.
Allah'a emanet olunuz.
|