Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Tarihte Ka'be ve Mekke Edward Gibbon kitabinda Hristiyanlik’tan önce Ka'be ve varligi hakkinda sunlari yazar; .....
barbarlarin kör mitlerinde-yerel ilahlarin, yildizlarin, hava ve
topragin, cinsiyet ve ya ünvanlarinin, onlarin vasiflarinin ve ya
baglarinin bulundugu yillarda. Her kabile, her aile, hatta bagimsiz her
savasçi, kendi fantastik inançlarini yaratip degistiriyordu; ama biri
hariç, her çagda,dinine oldugu kadar diline de sadik olan, Araplar.
Ka’be’nin tarihi Hiristiyanlik`in dogusundan çok öncelere dayanir:
Kizildeniz’in kiyisini tarif ederken Yunanli tarihçi Diodorus bildirir
ki,
“Thamudi’lerin(Semudlular) ve Sebeli’lerin
arasinda, üstün kutsalligi tüm Arabistanlilarca kabul edilen meshur bir
tapinak bulunur. Ipek kumasli, Türk Hanlarinca belirli
araliklarla onarimi yapilan, ilk defa Hz. Muhammed’den 700 yil önce
tarihçi Homerce bahsedilmistir. [1] Diodorus
Sisulus(Sicilyali Diodorus),M.Ö.1.y.y.’da Bibliotheca Historica (Tarih
Kitabi) adli kesfedilmis dünyanin farkli yerlerini tarif eden kitabi
yazmistir. Iste bunlar Gibbon’un Ingilzce çevrisinden alintidir. “Ve orada bir tapinak var ki tüm Araplarca çok kutsal sayilip saygi görür.” [2] Iskenderiyeli
Klaudius Batlamyus, matematikçiye bir astronom oldugu halde eski Arap
sehirlerini tarihçi Pliny’den bir asir sonra haritaya dökmüstür.
M.Ö.500 lü yıllardan Teyma, Dumaetha, Hicr, Medayin Salih adli sehirler
bunlardan bazılarıdır. [3] Bunlardan en önemlisi Makoraba (Mekke) ‘de haritada kayitlidir. G.E. von Grunebaum der ki: "Mekke Batlamyus tarafindan saptanmis ve ona verdigi Makoraba ismiyle oranin bir tapinagin etrafinda kurulu oldugu anlasiliyor. [4] Kutsal Metinlerde Mekke Kur’an-i Kerîm: Âl-i Imran, 96-97 96. Süphesiz ki âlemlere bereket ve hidayet kaynagi olarak insanlar için kurulan ilk ev (mâbet), Bekke'deki (Kâbe)dir. 97.
Orada apaçik nisâneler, (ayrica) Ibrahim'in makami vardir. Oraya giren
emniyette olur. Yoluna gücü yetenlerin o evi haccetmesi, Allah'in
insanlar üzerinde bir hakkidir. Kim inkâr ederse bilmelidir ki, Allah
bütün âlemlerden müstagnîdir. Mezmurlar, (Eski Ahit’in içindeki Zebur Kitabi) 84’üncü bapta (Incil’in Yeni Çeviri versiyonu, NIV) da Hacc’dan Ibranice "Higga" diye; Mekke’den de Kur’andaki gibi Bek’a (Bekke) diye bahsedilir. Yaradılış 28, 12-19'da
bahsi geçen Hz.Ibrahim'in torunu Hz.Yakub'un Padon-Aram'a giderken
rüyasinda bir merdiven gördügü ve üzerinde yattigi tasi yagla kutsayip
adini "Beyt-el" (Tanrının evi - Beytullah) koydugu ayrica kayin pederi
Laban ile Gal'ead adi verilen ve Yaradilis'taki adiyla Misfa (üzerinde tas bulunan yer, Hacer'ül-Esvet'in özdesi) denen tas yiginlari üzerine bir anit dikilmis oldugu ve önemli toplantilarin burada yapildigi (Hakimler XX,XXI; 1Samuel, X) ilgi çekicidir. Ayrica Israil'de bulunan iki tepe, Sion ve Moria Mekke'deki Sefa ve Merve tepelerinin hem anlamca hem görevce ikizleridir. Mezmurlar 84 1 .Senin evin ne yücedir Ey Kadir Rabb’im! 2 .Ruhum özlem duyar,bayilir, Rabb’in Saraylari için; kalbim ve bedenim Hayy olan Tanri için haykirir. 3 .Serçe bile kendine ev, kirlangiç bile yavrulari ve kendi için bir yuva buldu-kurban tasinin yaninda, Ey Kadir Rab, Kral’im,Tanrim! 4 .Mukaddes olan senin evinde ikamet edendir; onlar hep seni anarlar. 5. Mukaddes olanlar kalplerini hacca vermis ,gücünü senden alanlardir. 6.Bekke Vadisinden geçerken ,orayi pinarlarla doldururlar; Güz yagmurlari da havuzlari doldurur. 7 .Onlar Sion’daki Tanri’nin önünde yer almadan güçten güce sahip olurlar. 8 .Duami isit , Ey yüce Kadir Tanrim;Beni dinle Yakup’un Tanrisi. 9 .Zirhimiza bak Ey Yüce Tanrim; seçtigin kisiye iyilikle bak. 10.
Senin saraylarinda bir gün digerleri gibi binlerden iyi; Ey Allah’im
senin evinde kapici olsam günahkarlarin çadirinda ikamet etmekten iyidir 11. Çünkü Rab bir günes, bir zirhtir; Rab iyilik ve onur ihsan eder; hiçbir iyi seyi o masumlardan esirgemez. 12 .Ey Kadir Rab, sana dayanan kisi mukaddestir. Eski Ahit; Işaya 60, 6-18: 6. Medyen ve Efah’in kervanlari, çok sayida deve sana gelecektir; Tüm Sebeliler gelecektir: Altin ve tütsü getirecekler; ve onlar iste böyle Rabb’i övecekler. 7.Kedar’in
taslari senin için toplanacak, Nebaioth’un sahmerdanlari seni
yönetecek:onlar sana biat edip ana mabede gelecekler ve Ben izzetimin
evini yüceltecegim. 10. Ve yabancilar duvarlarini yükseltecek ve krallari sana sahip olacak: öfkemde gazap ve iyiligimde sana merhamet etttim. 11.
Böylece kapilarin sürekli açik olacak;gündüz ve ya gece kapanmayacak;
ki insanlar sana Yahudî olamayanlarin güçlerini getirsin, onlarin krallari getirilsin. 12. Sana hizmet etmeyen ulus ve krallik harab olur; evet, o uluslar tamamen helak olur. 18 .Ne vahset, ne talan ne de yikim artik sinirlarinda duyulmayacak; Ancak sen duvarlarini magfiret , kapilarini hamd diye çagiracaksin. Bekke’nin ,The Jewish Encylopedia(Yahudî Ansiklopedisi)’ne göre anlami Arapçadaki “Baka'a” yani kurak yerdir. Buna kanit, (Tevrat, Sayilar XIV:14) da bahsedilen kurak yerlerde yetisen balsam agaci türü bir agaçtir. Bu bitki çok kurak yerlerde yasar. [5] Kuraklik ise Zem Zem’in çikis sebebidir. (Tevrat’a göre) Jewish Encyclopedia ‘da yine kelime açiklanirken [Ibranice 'emeq habakka'], Zebur’da bahsedildigi üzere derin hüzünden geçerken” ifadesinden yararlanilir. Yunanca çeviride de “Aglama vadisi” diye çevrilmistir. Bir hadis her iki anlami da açiklamistir.Ibn-i Abbâs'dan söyle rivâyet olunmustur: "Ibrâhim
Hâcer'le evlenip Ismâil dogduktan sonra emzirmekte oldugu bu ogliyle
berâber (Sâre'nin taarruzundan korunmak için Sam'dan çikip Mekke'ye)
geldi. Nihâyet Hâcer'le Ismâil'i Mescid-i Harâm'in (bugün bulundugu)
yerin, ve Mescidin yüksek bir mahallindeki Zemzem
kuyusunun yukarisinda büyük bir agacin yanina birakti. O târihte
Mekke'den hiç bir kimse yoktu. Hattâ içecek su da yoktu. Iste Ibrâhîm
bu ana ve ogulu buraya birakti. Yanlarina içi hurma dolu (mesin) bir
dagarcik, içi su dolu bir kirba birakti. Sonra Ibrâhîm kendi (Sam'a)
gitmek üzere döndü. Artik Ismâil'in anasi, oglu Ismâil'i emziriyor ve
(kendisi) kirbadaki sudan içiyordu. Nihâyet kirbadaki su bitince hem
Hâcer, hem de çocugu susadi. Hâcer çocugun susuzluktan toprak üstünde
sizlanarak yuvarlandigina bakmaga
basladi. Fakat çocugun bu elîm hâline bakmaktan fenâlasarak onun
yanindan kalkip biraz öteye gitti. Ve o mintakada Kâ'be'ye en yakin dag
olarak Safâ tepesini buldu. Ve bunun üstüne çikti. Sonra vâdîye karsi
durup bir kimse görebilir miyim? diye bakmaga
basladi. Fakat hiçbir kimse göremiyordu. Bu defa Safâ tepesinden indi.
Vâdîye varinca (ayagina dokunmamak için) entârisinin etegini topladi.
Sonra müskül bir isle karsilasan bir insan azmiyle kostu. Nihâyet
vâdîyi geçti. Sonra Merve mevkiine geldi. Orada
da biraz durdu. Ve bir kimse görebilir miyim? diye bakti. Fakat hiçbir
kimse göremedi. Hâcer bu sûretle (Safâ ile Merve arasinda) yedi def'a
gitti, geldi. Nebî : bunun için nâs (hacilar) Safâ ile Merve arasinda
sa'yederler, buyurmustur. Son def'a Merve
üzerine çiktiginda bir ses isitti. Ve kendisi nefsine hitâb ederek:
sus, iyice dinle! dedi. Sonra dikkatle dinledi. Bu sesi evvelki gibi
bir daha isitti. Bunun üzerine Hâcer: ey ses sâhibi, sesini duyurdun!.
Eger sen bize yardim etmek kudretine mâlik isen,
bize yardim et! dedi. Ve böyle der demez hemen Zemzem kuyusunun yerinde
bir melek göründü. O Melek ayaginin topugiyle, yâhut kanadiyle yeri
kaziyordu. Nihâyet su göründü."
Hindu Kutsal Metinleri'nde
Atharva Veda (10-28)
"Ister
yüksekçe insaa edilmis olsun ister olmasin, ister duvarlari güçlü olsun
ister olmasin ister duvarlari düzgün olsun ister olmasin, Tanri onun
her kösesinden görülür. Tanri'nin evini bilen, Tanri'yi bilir çünkü O
evinde anilir."
Kabe tam küp şeklinde ve düzgün bir geomteride degildir. Ama Allah orada anılır. Atharva Veda (10-2-31)
"Bu melek yurdunun 8 dolasim mekani ve 9 kapisi vardir.Orasi isgal edilemez.. Orada ebedî isik ve ebedî hayat vardir.
Kabe'nin
8 dolasim mekani ve 9 kapisi vardir.Orasi isgal edilemez çünkü Allah
tarafindan korunmaktadir.Habes krali Ebrehe'nin girisimi Allah
tarafindan engellenistir. (Bkz.Fîl Suresi.)
Atharva Veda (10-2-33)
"Brahma
(Hz.Ibrahim) ilahî isikla aydinlatilan ve ilahî mukaddesatla örtülü bu
mekanda oturdu.Burasi insanliga ruhî yasam verir.Asla isgal edilemez.
Hindu kutsal metinlerinde geçen isimlerin karsiliklari ise sunlardir: Brahma = Hz.Ibrahim Saraswati = Hz.Ibrahim'in karisi Sara (Sâre) Hanuh (Tufan peygamberi ve yari tanri) = Hz.Nuh (as) Earnst
Rennan'a göre tarihte büyük insanlarin tanrilastirilmasi sikça görülür.
Saygi görülen kisilerin bir süre sonra tanrilastirilmasina örnek Hz.
Yunus (as), Hz. Isa (as), Buda, Nuh (as) vs.. Ayni görüsleri Fahruddin
Razi ve Ibn-i Kesir de paylasir.
Referanslar:
[1] Edward Gibbon (Christopher Dawson tarafindan tanitm), Gibbon’un Düsüsü ve Latin imparatorlugunun yikilisi: cilt V, Everyman's Library, London, pp. 223-224. [2]
C H Oldfather tarafindan çeviridir, Diodorus Of Sicily: cilt II,
William Heinemann Ltd., London & Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts, MCMXXXV, pp. 217. [3] D G Hogarth, Arabistan’a Giris: Alston Rivers Limited, London, 1905, pp. 18. [4] G E Von Grunebaum, Klasi Islam: A History 600-1258: George Allen & Unwin Limited, 1970, pp. 19. [5] The Jewish Encylopedia: cilt II, Funk & Wagnalls Company, MDCCCCII, pp. 415. [6] David Noel Freedman (Editor-in-Chief), The Anchor Bible Dictionary: cilt I, Doubleday, pp. 566.
Kabe Hz.Ibrahim tarafindan dikilmistir.
1-) Her seyden önce bir milletin tarihinden habersiz olmasi beklenemez. Böylece Arap’larin da tarih bilgileri kesinlikle güvenilirdir. Çünkü Araplar her seyden önce soylarina önem verirler idi. Bir kabilenin en çok övündügü sey nesebi yani soyuydu.
2-) Hz.Ibrahim ile soy akrabaligi’ni Tevrat da tasdik eder. Örnegin;Tevrat’in
Yaradilis kisminda (Yaradilis, 21; 17-21) Hz.Ismail’in annesi Hacer’le
Faran (Mekke) Çölünde birakilisi ayrintili bir biçimde anlatilir. Dahasi yine (Yaradilis, 25; 12’nci ayetten 15’nci ayete dek) bize verilen Hz.Ismail’in soy zinciri bizlere çok güzel ipuçlari verir. Hz.Ismail’in ilk oglu Nebayot, sonrakiler, Kedar, Adbîl, Mibsam, Misma, Dumah, Messa, Hazar, Tema, Yetur, Nefis, ve Kedemah’dir ki bunlar dagildiklari çevrelere kendi isimlerini vermislerdir. Su an Ibranice’de aktif bir sekilde Mekke civarindaki sehirleri belirtmek için kullanilirlar. 3-)Yine
Tevrat'in Yaradilis kisminda Hz.Yakup'un tastan bir mabet insaa ettirip
burada Hagag denen ibadeti gerçeklestirdigini biliyoruz. Hz. Davut' a atfedilen Hac ilahileri de meshurdur. (Bkz. Mezmurlar) Hz.Ibrahim’in ülke ülke dolasip ilahî mesaji insanlara bildirdigini Tevrat söylüyor. Iste böyle bir gezide Hz.Ibrahim Kabe’yi ogluyla insaa etmistir.
__________________ O halde yüzünü, Allah'ı bir tanıyarak dine, Allah'ın insanları üzerine yaratmış olduğu fıtratına doğrult. Allah'ın yaratışında değişiklik bulunmaz. Dosdoğru din budur. Fakat insanların çoğu bilmezler.
|