Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Merhaba İbrahimizm. SALÂT 33:43 ve 33:56'da DESTEK anlamına geliyor, 4:102'de ise "1 kıyam + 1 secde"lik ŞEKİLSEL SALÂT.
Siz ne yapacağınıza kendiniz karar verirsiniz. Ama ben "salât"ın yalnızca bir anlamını alıp ötekisini reddeden birisi değilim; her iki anlamını da kabul ediyorum. Bu yüzden Nisâ 102'deki salât konusunda sizinle ve Metahan'la görüş birliğine varabilmemiz gerekir. Çünkü siz anılan ortamda salâtın bir isteklendirme yöntemi olduğunu söylediniz; Metehan onayladı. Ben de onaylarım.
Şu farkla: CEPHEDEKİ salât, askerlerle komutan arasındaki değil müminler ile Allah arasındaki iletişimdir. O halde önemli olan, onun edası için komutanın askerleri şu ya da bu şekilde mevzilendirmesi değil Allah'ın askerlere "Elçinin ardında kıyam edin; secdeye varın!" buyurmasıdır ve isteklendirme için elçinin retoriğine değil Allah'ın ayetine baş vurulmasıdır, örneğin 3:141'e.
KIYAM, RÜKÛ, SECDE kelimeleri de öyle. Bunların öncelikli anlamları lafzî olandır. Mecazî anlamlar beşerî istismara açıktır; açık ve net ipuçlarına dayanmadıkça geçerli değildir.
SECDE bir içerikte Allah'a itaat, başka bir içerikte Allah'ın önünde yere kapanmak anlamına gelebilir ama Nisâ 102'deki anlamı lafzî olandır çünkü mecazî anlama dair ipucu yok.
Kelimelerin ipucundan yoksun mecazî anlamları istismar edile edile Kuran da Allah'ın dini de yok edilebilir, Allah saklasın. Örneğin şekilsel salât yok, oruç yok, hac yok... iddiası böyledir. İddianın sahipleri istedikleri kadar iyi niyetli olsunlar iddianın yönü "Kuran yok, Allah'ın dini yok alanı"na dönüktür.
Merhaba savana hanım. Sizin matematiğiniz iyidir, bunu mirasın paylaşımını müzakere ederken gördüm. Şimdi sizden ricam: korku namazının bir rekat olmasından hareketle tam namazın 2 rekat olduğuna dair benim yaptığım hesabı* yalnızca matematik açısından değerlendirir misiniz.
YALNIZCA MATEMATİK AÇISINDAN dememin nedeni sizin "Korku namazının kısalığı onun edası sırasında kısa ayetler okunmasına bağlıdır," iddianız. Bu iddia yanlış kardeşim. Çünkü Nisâ 101-103'te okunacak ayetler ve onların uzunluğu ya da kısalığı değil kıyam ve "secde"den söz ediliyor yani bunlardan oluşan birime REKÂT dersek "rekat"tan söz ediliyor.
Salâtın uzunluğunu-kısalığını Kuran'ın sağladığı bu REKÂT birimi ile ölçmemiz gerekir. "Ben okunan ayetlerin uzunluğuna bakarım!" deme lüksümüz yok. Keyfîdir o hüküm; Kuranî değil.
Lütfen iki şeyden birini bırakın. Ya salâtın uzunluğunu ölçerken kullandığınız keyfî birimi bırakın ya da "Herkesin inancı kendine!" deyip beni rahat bırakın.
Sevgi ile.
_______________________
* Peki, namazın tamamı kaç rekâttır? Haliseten 1 rekâtı tamamına erdiren uygulama kaç rekâtsa namazın tamamı o kadar rekâttır. Dikkat! 2 rekâtı tamamına erdiren değil, 3 rekâtı tamamına erdiren değil. Çünkü korku namazı 2 rekât değil, 3 rekât değil, yalnızca 1 rekât.
Tam namaz 3 rekât olabilir mi? Hayır! Çünkü o, 2 rekâtı da tamamına erdirir. Oysa korku namazı 2 rekât değil yalnızca 1 rekât. 4 rekât olabilir mi? Hayır! O, 2 rekâtı ve 3 rekâtı da tamamına erdirir. Oysa 2 rekâtlık, 3 rekâtlık korku namazı yok.
Tam namaz 2 rekât mıdır? Evet. Kesinlikle. Çünkü haliseten 1 rekâtı tamamına erdiren odur. Matematik bu. Kesin gerçek. Hani Temel'e sormuşlar: 1, 1 daha kaç eder? "İki... bilemedin uç (3)!" demiş. Matematik "bilemedin 3!" şakasını kaldırmaz. 1, 1 daha 2 eder.
Cephedeki uygulaması 1 rekât olan salâtın tamamı 2 rekâttır.
__________________ hasanakcay.net
allahindini.net
|