Şu da emredildi: Yüzünü dine bir Hanif olarak çevir. Sakın müşriklerden olma.
Yunus Suresi 105
Ben bir Hanif olarak yüzümü gökleri ve yeri yaratana döndürdüm. Müşriklerden değilim ben.
Enam Suresi 79
İbrahim ne bir Yahudi idi, ne de bir Hıristiyan. O sadece hanif bir müslümandı. O müşriklerden değildi.
Ali İmran Suresi 67
Şu da kuşkusuz ki, İbrahim başlıbaşına bir ümmetti; bir Hanif olarak Allah'ın önünde eğiliyordu. Müşriklerden değildi.
Nahl Suresi 123
De ki Allah doğrusunu söylemiştir / vaadinde sadıktır.Haydi artık Hanif olarak İbrahim'in Milleti'ne uyun! Müşriklerden değildi o.
Ali İmran Suresi 95
Allah'a ortak koşmadan, Hanifler olarak... Allah'a ortak koşan kişi, gökten düşmüş de kendisini kuşlar kapışıyor veya rüzgar onu uzak bir yere fırlatıp atıyor gibidir.
2. Hz. Muhammed hacca çağırırken kendine mi çağırıyor yoksa Mekke'ye mi? Bu ilanı yaparken Mekke'de mi Medine'de mi?
3. Hac yapılan, İbrahim'in makamı olan Beyt, Mekke'de mi?
4. Nereden çıkarsak çıkalım yüzümüzü dönmemiz gerekli olan Mekke demek aslında fetih edilecek, Medine'den sonra dönülecek Mekke anlamına mı gelmektedir?
5. Allah'ın nimetinin tamamlanmış olması Mekke'nin fethi midir? Mekke fethedilince inanların aleyhine deliller nasıl ortadan kalkar?
6. Allah yolundan çıkarmak ile Mekke'den çıkarmak nasıl aynı olabilir?
7. Saygın belde olan yer neden sadece Mekke? Diğer resullerin mücadele ettiği mekanlar neden saygın değil?
8. Dünya'nın değişik bölgelerinde panayırlar,pazarlar kurulan beldeler neden aynı derecede saygın değil?
9. Fetih 24'te Mekke denilebildiği halde, Mekke kastedilen yerlerde neden Mescid-i Haram denmiş de Mekke denmemiştir?
10. İnanmayanlar niçin inananları illa Mekke'den çıkarmak istiyorlar? Mekke'den gidin de, Mekke olmasın da, inancınızı nerede olursa yayın mı demek istiyorlar? O halde, inananları neden Medine'de rahat bırakmadılar?
__________________ Dinin bakış açısına göre,tüm bu fantastik harikulade evren,tüm bu karmakarışık şeyler, ancak, Tanrı’nın, insanların iyi ve kötü için çabasını gözlediği bir sahnedir.. Bu sahne,bu oyun için çok büyük!
Mescid-iHarama girişte saçlarınızı tıraş ediniz" emri yok. Saç kısaltma bir deyim olsa gerek, emin ve günli olarak girceksiniz diyor.
2. Hz. Muhammed hacca çağırırken kendine mi çağırıyor yoksa Mekke'ye mi? Bu ilanı yaparken Mekke'de mi Medine'de mi?
Çağrıyı Mekke'de yapıyor ve kendisine gelecekler.
3. Hac yapılan, İbrahim'in makamı olan Beyt, Mekke'de mi?
İbrahim'in makamı El-Beyt/Ed-Din'dedir; Beyt'i şirkin bulaşmasından temiz tutmak/korumak.
4. Nereden çıkarsak çıkalım yüzümüzü dönmemiz gerekli olan Mekke demek aslında fetih edilecek, Medine'den sonra dönülecek Mekke anlamına mı gelmektedir?
Siz çıkmayacaksınız, çıkanlar o gün çıktılardı. Dönülen yer Mekke'dir.
5. Allah'ın nimetinin tamamlanmış olması Mekke'nin fethi midir? Mekke fethedilince inanların aleyhine deliller nasıl ortadan kalkar?
Mekke'nin fethiyle tamamlanacak. Risalet son bulacak ve Resul göçecek. Mekke'nin düşmesiyle bölgede şirkin gücüne son verilmiştir. O güne kadar ondan medet umanların gücü tamamen yok olmuş, ümitleri bütünüyle yıkılmıştır. İnsanların karşı koyacak bir dayanağı kalmamış olacak.
6. Allah yolundan çıkarmak ile Mekke'den çıkarmak nasıl aynı olabilir?
Halkını/inananları Dinden /Allah yolundan uzaklaştırmaya matuf Mescid-i Haram'dan uzaklaştırıyor/çıkarıyorlardı. Allah yolundan alıkoymak için baskı kuruyor, onları Mekke'den kaçmaya zorluyorlar ki imandan dönsünler.
7. Saygın belde olan yer neden sadece Mekke? Diğer resullerin mücadele ettiği mekanlar neden saygın değil?
Araplar bu beldenin dokunulmazlığı üzerinde öteden beri anlaşmışlar. Allah insanların yapageldiklerini üstlenmesi bir söylemdir. Bura bir ticaret merkezi olması hasebiyle bu ticari aylarda ve özellikle burada savaşmayı yasaklamışlar. Aslında bu insanların anladığı anlamda hiç bir yer saygın değildir veya her hayat bulunan yer saygındır.
8. Dünya'nın değişik bölgelerinde panayırlar,pazarlar kurulan beldeler neden aynı derecede saygın değil?
Yukarıda söylediklerim bu soru için de geçerlidir.
9. Fetih 24'te Mekke denilebildiği halde, Mekke kastedilen yerlerde neden Mescid-i Haram denmiş de Mekke denmemiştir?
Bir çok ifade ile aynı şeyin kastedikdiği örnekleri çoktur Kuran'da.
10. İnanmayanlar niçin inananları illa Mekke'den çıkarmak istiyorlar? Mekke'den gidin de, Mekke olmasın da, inancınızı nerede olursa yayın mı demek istiyorlar? O halde, inananları neden Medine'de rahat bırakmadılar?
Hayır, amaçları onları inançlarından çevirmektir, onun için baskı kuruyorlar, onları kaçmaya zorlamakla, gidecek, sığınacak yerleri olmadığını düşünüyorlar. Böylece çaresizlikten geri atalarının inancına döneceklerini düşünüyorlar. Mekke'nin dışında islamın yayıldığından haberleri ya yoktur veya Medine'de müslümanların onları barındıracak buna cesaret edecek kadar güçlendiklerini bilmiyorlar. Belki de göçü göze alabilecekleri akıllarından dahi geçmiyordu.
Merhaba. Sorular sormamın nedeni sizin ya da bir başkasının fikirlerinizi değiştirmek değil elbette. Zahmet verdim.Teşekkür ederim.
İnanmayanların inananları çıkarmak istediği şey, inananların inançlarıdır. Bu inanç sistemi, Allah'ın elçisinin üzere olduğu sistem ya da mesciddir. İnananları Resullullah'ın çevresinden dağıtmak istiyorlar.
İbrahim'in makamı olan beyt ve insanların hac etmesi gereken, Resulullah'ın kendisi ve getirdiği inançtır.
Buraya girerken saçların kısatılması demek, önceki inançlardan, önyargılardan temizlenip bu mescide ya da inanç sistemine girmek demektir.
Nereden çıkarsak çıkalım dönmemiz gereken de, kıblemiz de Resulullah ve O'nun inancıdır.
Üzerimizdeki nimetin tamamlanması da yine bu inanca girmekle mümkün olur.
__________________ Dinin bakış açısına göre,tüm bu fantastik harikulade evren,tüm bu karmakarışık şeyler, ancak, Tanrı’nın, insanların iyi ve kötü için çabasını gözlediği bir sahnedir.. Bu sahne,bu oyun için çok büyük!
Kafir olanlar ve halkı Allah'ın yolundan çıkaranlar ve insanlar için ibadet yeri olarak halkettiğimiz ve orada yurt tutanla orayı ziyaret için gelen hakkında aynı hükümleri yürüttüğümüz Mescidi Haram'dan men edenlerse. Ve kim orada nehy edilmiş birşeyi zulmederek yapmak isterse ona elemli azabı tattırırız.
Ali Bulaç Meali
Gerçek şu ki, inkar edip Allah yolundan ve yerlilerle dışarıdan gelenler için eşit olarak (haram ve kıble) kıldığımız Mescid-i Haram'dan alıkoyanlara, orada zulmederek adaletten ayrılanlara acı bir azab taddırırız.
Ahmet Varol Meali
İnkar edenler, Allah'ın yolundan ve içerisinde oranın yerlisi ile dışarıdan gelen bir olmak üzere insanlar için (ibadet ve ziyaret yeri) kıldığımız Mescidi Haram'dan alıkoyanlar (bilsinler ki); kim orada saptırmaya ve zulme yeltenirse biz ona acıklı bir azap tattırırız.
Doğrusu inkar edenleri, Allah'ın yolundan, yerli ve yolcu bütün insanlar için eşit kılınan Mescidi Haram'dan alıkoyanları ve orada zulm ile yanlış yola saptırmak isteyeni, can yakıcı bir azaba uğratırız.*
Diyanet İşleri Meali(Yeni)
İnkâr edenler ile Allah’ın yolundan ve içinde, yerli, misafir bütün insanları eşit kıldığımız Mescid-i Haram’dan alıkoyanlar (azabı hak etmişlerdir.) Kim de orada zulmederek haktan sapmak isterse, biz ona elem dolu bir azaptan tattıracağız.
Diyanet Vakfı Meali
İnkar edenler, Allah'ın yolundan ve -yerli, taşralı- bütün insanlara eşit (kıble veya mabed) kıldığımız Mescid-i Haram'dan (insanları) alıkoymaya kalkanlar (şunu bilmeliler ki) kim orada (böyle) zulüm ile haktan sapmak isterse ona acı azaptan tattırırız.
Edip Yüksel Meali
İnkar edenler, yerli ve dışarıdan gelen tüm insanlar için eşit olarak ayırdığımız Kutsal Mescid'den ve ALLAH'ın yolundan geri çevirenler ve orada zulüm ve sapıklık arayanlar, tarafımızdan acı bir azap tadacaklardır.
Elmalılı Hamdi Yazır
Şüphesiz inkâr edenlere, Allah'ın yolundan, yerli ve yolcu bütün insanlar için eşit kılınan Mescidi Haram'dan alıkoyanlara ve orada zulümle yanlış yola saptırmak isteyene can yakıcı bir azab tattırırız.
Elmalılı Meali (Orjinal)
Amma şunlar ki küfr ettiler hem Allah yolundan ve o Mescidi haramdan meni' ediyorlar ki biz onu, mukîm ve müsafir içinde müsavi olmak üzere, umum insanlar için yapmışız ve her kim onun içinde zulm ile ilhad ile bir irade ederse ona muhakkak elîm bir azâb tattırırız
Hayrat Neşriyat Meali
Şübhesiz ki o inkâr edenler ve (insanları) Allah yolundan, içinde yerli olsun misâfir olsun (kıble ve ma‘bed olma husûsunda) insanlar için eşit kıldığımız Mescid-i Harâm’dan men‘ edenler yok mu, işte her kim ki orada zulüm ile haktan sapmak isterse, ona (pek) elemli bir azabdan tattırırız.
Ömer Nasuhi Bilmen
Muhakkak o kimseler ki, kâfir oldular ve Allah'ın yolundan ve yerliler ile taşradan gelenler için müsavî kıldığımız Mescid-i Haram'dan (nâsı) menederler, ve her kim ki, orada zulme meyletmek arzusunda bulunur, ona bir acıklı azaptan tattıracağız.
Muhammed Esed
BİLİN Kİ, hakkı inkara şartlanmış olanlara, [başkalarını] Allah'ın yolundan 31 çevirmeye, (keza) hem orada yaşayan, hem de dışarıdan gelen bütün insanlar için tayin ettiğimiz Mescid-i Harâm'dan [alıkoymaya] çalışanlara ve (bile bile) haksızlık yaparak oranın saygınlığına gölge düşürmeye 32 kalkışanlara [öte dünyada] çok can yakıcı bir azap tattıracağız. 33
Suat Yıldırım
Kendileri dini inkâr edenler, üstelik insanları Allah'ın yolundan ve gerek şehirli, gerek taşralı bütün insanlara müsavi olmak üzere kıble ve ibadet yeri yaptığımız Mescid-i Haramdan engelleyip uzaklaştıranlar bilsinler ki kim orada böyle zulüm ile haktan ve adaletten sapmak isterse ona can yakıcı bir azap tattırırız. [8,34]
Nankörlük edenler, Allah'ın yolundan ve gerek yerli, gerek dışarıdan gelen bütün insanlar için ibadet yeri yaptığımız Mescid-i Haram'dan (insanları) geri çevirenler (bilsinler ki), kim orada (böyle) zulüm ile haktan sapmak isterse ona acı bir azab taddırırız.
Şaban Piriş Meali
Küfredenlere, Allah yolundan ve yerli olsun, yolcu olsun bütün insanlar için eşit kıldığımız Mescid-i Haram’dan alıkoyanlara ve orada zulüm ile sapıklık isteyenlere acı bir azap tattırırız.
Ümit Şimşek Meali
İnkâr eden ve insanları Allah'ın yolundan ve yerli olsun, yolcu olsun, eşit şekilde hepsi için bir ibadet yeri yaptığımız Mescid-i Haramdan alıkoyanlar bilsinler ki, kim orada haktan saparak bir zulme yeltenirse, Biz ona acı bir azaptan tattırırız.
Yaşar Nuri Öztürk
Küfre sapanlar, Allah'ın yolundan alıkoyarlar. Hem sürekli içinde kalan hem dışarıdan gelen tüm insanlar için oluşturduğumuz Mescid-i Haram'dan da geri çeviriyorlar. Kim orada zulmederek haktan sapmak isterse, biz ona acıklı bir azabı tattıracağız.
Yusuf Ali (English)
As to those who have rejected ((Allah)), and would keep back (men) from the Way of Allah, and from the Sacred Mosque, which We have made (open) to (all) men - equal is the dweller there and the visitor from the country - and any whose purpose therein is profanity or wrong-doing -(2796) them will We cause to taste of a most Grievous Penalty.
Lo! those who disbelieve and bar (men) from the way of Allah and from the Inviolable Place of Worship, which We have appointed for mankind together, the dweller therein and the nomad; whosoever seeketh wrongful partiality therein, him We shall cause to taste a painful doom.
Hac 25'te görüldüğü gibi, hem "içinde oturanın (el-'âkif) hem de dışından gelenin (el-bâd) içinde serbest olarak dolaşmasına, ticaret yapmasına... uygun ortam olan bir yerin adıdır Mescid-i Haram.
Hac 23: Şüphesiz Allah iman edip yararlı iş işleyenleri, altından ırmaklar akan
cennetlere koyacak, orada altın bilezikler ve inciler takınacaklar.
Oradaki elbiseleri de ipektendir.
Hac 24: Ve onlar, sözün en güzeline yöneltilmişler, övgüye lâyık olan Allah'ın yoluna iletilmişlerdir.
Hac 25:Küfre sapanlar, Allah'ın yolundan alıkoyarlar. Hem sürekli içinde kalan
hem dışarıdan gelen tüm insanlar için oluşturduğumuz Mescid-i Haram'dan
da geri çeviriyorlar. Kim orada zulmederek haktan sapmak isterse, biz
ona acıklı bir azabı tattıracağız.
Acaba, başka bilgileri Kuran'a mı yapıştırıyoruz?
Küfre sapanlar, hem Mescid-i haram'a girmiş olanları hem de Resulullah'ın mescidine girmekte, girecek olanları geri çevirmeye, O'nun çevresinden dağıtmaya, Allah'ın yolundan alıkoymaya, Hak'tan saptırmaya çalışıyorlar.
Yoksa, Mekke'de ticaret haklarını elden alarak, inananları Allah yolundan alıkoyamazlar.
__________________ Dinin bakış açısına göre,tüm bu fantastik harikulade evren,tüm bu karmakarışık şeyler, ancak, Tanrı’nın, insanların iyi ve kötü için çabasını gözlediği bir sahnedir.. Bu sahne,bu oyun için çok büyük!
hem içindeki hem de uzaktaki insanlar için eşit kıldığımız mescidi'l-harâmı engelleyip
orada haksızlıkla sapmak isteyene
acı bir ceza taddıracağız.(Hâc 25)
Yorum:
Harâm bölgesi yalnızca mescidi'l-harâmı ve İslamın ilk mescidi olan "el-beyt"i barındırmıyordu; aynı zamanda ticarî HAC alanıydı. Mümin müşrik, isteyen her İNSAN orada EŞİT KOŞULLAR ALTINDA ekmek parası kazanıyordu.
Orada OTURAN ya da "festival" anlamındaki hac için ORAYA GİDEN ya da yakınlarını oraya yollayıp kendileri UZAKTA BULUNAN herkes.
Müşriklerin bunu istismar ettikleri, örneğin bir yandan "Mescidlerin bakımını yapıyoruz, hacılara su dağıtıyoruz!" diye şişindikleri (9:18-19) bir yandan da müminleri mescide sokmadıkları ve dinî HAC esnasında tavaf şeklinde ziyaret edilmesi farz olan "o emektar ev"i (22:29) pisledikleri anlaşılıyor.
Tevbe 28 indirilip müşriklerin Mescidi'l-Harâm'a yaklaşması yasak edilmek suretiyle o istismar sona erdirildi (Fe lâ yakrabu'l Mescidi'l-Harâm):
İnananlar!
Ortak koşanlar pisliktir;
onlar, ONLARIN BU YILINDAN SONRA, Mescidi’l-Harâm’a yaklaşmasınlar.
Yasak edilen aslında neydi, müminler o yasaktan nasıl etkilenecekti... Buna dair ip ucu ayetin devamındaki şu ifadede görülebilir:
Yoksulluktan korkuyorsanız Allah Kendi genişliğinden sizi varlıklı kılacaktır, isterse... Ve in hıftum ayleten fe savfe yuğnîkum ullahu min fadlihî inşâ'
Bakara 191- onlarla karşılaştığınız yerde onları öldürün, onları sizi çıkardıkları yerden çıkarın! Ve fitne (halkını yerlerinden etmek) öldürmekten daha kötüdür. Ancak/buna rağmen onlar Mescid-i Haram'ınyanında (Mescid-i Haram'da) sizinle çatışmadıkça siz de orada onlarla çatışmayın! Eğer onlar sizinle çatışırsa onları öldürün! Böyledir kafirlerin cezası.
Bakara 196- ... Bulamayana üç gün sıyam hacda, yedi de döndüğünüz zaman, bu da tam on gün. Bu, ailesi Mescid-i Haram'a gelmemiş olanlar için...
Bakara 217- Sana haram aydan (yasak ayda savaştan) soruyorlar, deki: onda savaş korkunç bir şey, ancak onu tanımamakla kalmayıp Allah Yolu'ndan caydırmak, bir de Mescid-i Haram (var ya); halkını oradan çıkarmak katlden çok daha korkunçtur. Ve, güçleri yeterse onlar sizi inancınızdan geri çevirinceye dek sizinle savaşmaya devam edecekler...
Sayın Cin 13, bu ayetlerde geçen Mescid-i Haram'la ilgili düşüncenizi de açıklarsanız sevinirim.
Bakara 191, Hacc-ı ekber'de, Resullulah'ın yanındayken inanmayanlarla savaşmamayı yani sıyamı,
Bakara 196, Hacc-ı ekber'de yakınlık kuramayanların hac dönüşünde de sıyamına devamını,
Bakara 217, Bakara 191'e ilaveten, insanların haccını engellemenin, yani Allah ve Resulullah'ın yolundan çevirmenin hac zamanında savaşmaktan daha kötü olduğunu anlatıyor.
Bu ayetlerde geçen savaş, ne kılıçla yapılan savaştır, ne de öldürmek cinayet işlemektir.
__________________ Dinin bakış açısına göre,tüm bu fantastik harikulade evren,tüm bu karmakarışık şeyler, ancak, Tanrı’nın, insanların iyi ve kötü için çabasını gözlediği bir sahnedir.. Bu sahne,bu oyun için çok büyük!
Sizin yetkiniz yok foruma yeni mesaj ekleme Sizin yetkiniz yok forumdaki mesajlara cevap verme Sizin yetkiniz yok forumda konu silme Sizin yetkiniz yok forumda konu düzenleme Sizin yetkiniz yok forumda anket açma Sizin yetkiniz yok forumda ankete cevap yazma