Şu da emredildi: Yüzünü dine bir Hanif olarak çevir. Sakın müşriklerden olma.
Yunus Suresi 105
Ben bir Hanif olarak yüzümü gökleri ve yeri yaratana döndürdüm. Müşriklerden değilim ben.
Enam Suresi 79
İbrahim ne bir Yahudi idi, ne de bir Hıristiyan. O sadece hanif bir müslümandı. O müşriklerden değildi.
Ali İmran Suresi 67
Şu da kuşkusuz ki, İbrahim başlıbaşına bir ümmetti; bir Hanif olarak Allah'ın önünde eğiliyordu. Müşriklerden değildi.
Nahl Suresi 123
De ki Allah doğrusunu söylemiştir / vaadinde sadıktır.Haydi artık Hanif olarak İbrahim'in Milleti'ne uyun! Müşriklerden değildi o.
Ali İmran Suresi 95
Allah'a ortak koşmadan, Hanifler olarak... Allah'a ortak koşan kişi, gökten düşmüş de kendisini kuşlar kapışıyor veya rüzgar onu uzak bir yere fırlatıp atıyor gibidir.
Katılma Tarihi: 15 ekim 2006 Yer: Turkiye Gönderilenler: 340
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
Alperen Yazdı:
ŞİMDİ AYETİN MEALİ VATANDAŞIN DEDİĞİ GİBİ OLSA NE OLUR? SONUÇTA MÜSLÜMANLAR BİRGÜN TOPLANACAK DEĞİL Mİ YİNE? 1400 YILDAN BERİ BU TOPLANMA GÜNÜ CUMA GÜNÜ OLARAK BENİMSENMİŞ. BUNUN KİME NE ZARARI VAR? BÖYLE BİR GELENEK OLUŞMUŞ. BUNUN DİNEN NE SAKINCASI VAR?
HEM AYETLERİN ÇOĞUNDA YEVM 24 SAATLİK ZAMAN DİLİMİ OLARAK KULLANILMAMIŞ OLABİLİR. BU ANLAMDA KULLANILAN AYETLER DE VAR. ÖRNEĞİN CUMARTESİ ASHABI KONUSUNDA. BELKİ GÜN �GÜNDÜZ� ANLAMINDA DA KULLANILMIŞTIR. AMA HER NE OLURSA OLSUN CUMA GÜNÜNÜ YANİ ONDA BELLİ BİR ZAMAN DİLİMİNİ TOPLANMA GÜNÜ KABUL ETMEMİZİN NE SAKINCASI VAR?
ŞİMDİ TUTUP DA �YA �CUMA- BİR GÜN DEĞİLDİR, MÜSLÜMANLARIN TOPLANTI GÜNÜ ONLARIN CUMASIDIR� DEMENİN NE LÜZUMU VAR?
"MÜSLÜMANLAR CUMA GÜNÜ TOPLANMASIN. ÇÜNKÜ CUMA BİR GÜN İSMİ DEĞİL TOPLANMANIN ADIDIR" DİYENLERE SÖYLÜYORUM. İYİ O HALDE MÜSLÜMANLAR HAFTANIN HANGİ GÜNÜ TOPLANSIN? ATALARININ YAPTIĞINA BURUN KIVIRAN ADAMLAR BUYRUN BİR GÜN BELİRLEYİN BAKALIM. SALI MI, PERŞEMBE Mİ, PAZAR MI? HEM BUNA KARAR VERECEK ADAMLARIN GÖRÜŞÜ NEDEN KİTLELER TARAFINDAN BENİMSENSİN?
"HERKES KAFASINA GÖRE CUMA=TOPLANTI GÜNÜ BELİRLESİN, BU KONUDA SERBESTİYET OLSUN" DİYENLER İSE İŞİ SULANDIRMAK SURETİYLE ASLINDA "TOPLANTI MOPLANTI YAPMAYIN KARDEŞİM" DEMEKTELER.
BU KADAR DA CİDDİYETSİZLİĞE PES DOĞRUSU. GELENEKÇİLİĞE KAYNAYAYIM DERKEN BAZILARININ DÜŞTÜĞÜ DUURUMA BAKIN.
BU FAALİYETİN İSMİ �KAFA KARIŞIKLIĞI� OLUŞTURMADIR.
MÜSLÜMANLAR CUMA GÜNÜ TOPLANIR, YAHUDİLER CUMARTESİ, HRİSTİYANLAR DA PAZAR. YANİ HERKESİN CUMASI FARKLI GÜNDEDİR. BUNUN BÖYLE OLUŞUNUN NE GİBİ BİR KUR�AN DIŞILIĞI OLABİLİR?
PEŞİN PEŞİN VE SORGULAMAKSIZIN GELENEĞE KIL OLMANINNE GEREĞİ VAR? KUR�ANDIŞI OLMAYAN ADETLERİMİZ BİZİM ZENGİNLİĞİMİZDİR.
BİZİM GÖRÜŞÜMÜZÜN KUR'ANİLİĞİ DEĞERLİ DE BİZDEN ÖNCEKİLERİN GÖRÜŞÜNÜN KUR'ANİLİĞİ DEĞERLİ DEĞİL Mİ? KÖRÜ KÖRÜNE GELENEK DÜŞMANLIĞI AKILSIZLIKTAN BAŞKA BİRŞEY DEĞİL.
1400 YILDAN BERİ BENİMSENEN TOPLANMA GÜNÜNDE YANİ CUMA=TOPLANTI GÜNÜNDE BİZLER DE TOPLANMALIYIZ. BU ZAMAN DİLİMİNDE SORUNLARIMIZI KONUŞMALIYIZ, DERTLERİMİZİ PAYLAŞMALIYIZ. LİDERİMİZ YADA ONUN SÖZCÜSÜ DİRLİK VE DÜZEN ADINA YADA DİNDARLIK ADINA BİZLERE NASİHAT ETMELİ. BİLDİRİ VARSA SUNMALI. SONRA DA BU TOPLANTIYI EN GÜZEL AMELLERDEN BİRİSİ OLAN NAMAZLA TAÇLANDIRMALIYIZ. BUNUN NE GİBİ BİR KUR'ANDIŞILIĞI VAR?
SÖZÜN ÖZÜ, ŞU AN CUMA GÜNÜ YAPILAN FAALİYET EKSİK-GEDİK OLSA DA YERLİ YERİNDEDİR. BU KONUDA SONUNA KADAR GELENEKÇİYİM. ANLAMSIZ SULANDIRMALARA DA SONUNA KADAR KARŞIYIM.
Saygılar
Saygıdeğer Alperen, Büyük sakıncası var. "YAPILANA" değil "CUMA" ya kutsiyet atfedilmesi gibi bence çok büyük bir sakıncası var. Cuma konusu Kadir Gecesi kavramı gibi ileri derecede yozlaşmış bir konudur. Nasılki "Kadir gecesi" nin kutsiyeti, "Kuran'ın" değerini örtmüş. Cuma 'da buna benziyor. Cuma geceleri kutsaldır. Cuma gecesi zifaf hayırlı çocuk verir.. v.b. bir sürü kutsallık sözkonusu ve bu esas YAPILANI gölgeliyor. Cuma gününü kutsal yapıyor. Haniflerin birinci temel görevi de tüm yozlaşmaları ortadan kaldırarak Gerçek, Öz Dine yönelmektir. Bu nedenle bizlerin Cumadan farklı bir günde "Toplantı Salatını, Zikri" ikame etmemiz "Allah Odaklı Dine" bir patikadır. Tüm Günler ve geceler Allah'ındır.
Saygılar.
__________________ "Bak işte günler!Biz onları insanlar arasında dolandırır dururuz. Allah bu sayede iman edenleri bilecek, sizden tanıklar edinecektir."3:140
--BLOG--
SÖZÜN ÖZÜ, ŞU AN CUMA GÜNÜ YAPILAN FAALİYET EKSİK-GEDİK OLSA DA YERLİ YERİNDEDİR. BU KONUDA SONUNA KADAR GELENEKÇİYİM. ANLAMSIZ SULANDIRMALARA DA SONUNA KADAR KARŞIYIM.
Turk_Ibrahim Yazdı:
Saygıdeğer Alperen, Büyük sakıncası var. "YAPILANA" değil "CUMA" ya kutsiyet atfedilmesi gibi bence çok büyük bir sakıncası var. Cuma konusu Kadir Gecesi kavramı gibi ileri derecede yozlaşmış bir konudur. Nasılki "Kadir gecesi" nin kutsiyeti, "Kuran'ın" değerini örtmüş. Cuma 'da buna benziyor. Cuma geceleri kutsaldır. Cuma gecesi zifaf hayırlı çocuk verir.. v.b. bir sürü kutsallık sözkonusu ve bu esas YAPILANI gölgeliyor. Cuma gününü kutsal yapıyor. Haniflerin birinci temel görevi de tüm yozlaşmaları ortadan kaldırarak Gerçek, Öz Dine yönelmektir. Bu nedenle bizlerin Cumadan farklı bir günde "Toplantı Salatını, Zikri" ikame etmemiz "Allah Odaklı Dine" bir patikadır. Tüm Günler ve geceler Allah'ındır.
Merhaba,
Sn. Alperen'le hemfikir olduğumu beyan ederek söze başlayayım.. Sn. Turk_Ibrahim'den ise çok farklı düşünüyorum..
Çünkü, iki konuyu birbirene karıştırmadan ve/veya birbiriyle ilişkilendirmeden incelemenin gerekliliğine inanıyorum... Birincisi, Cuma günü ve namazı; ikincisi, dîni kayyime yönelme sorunları.. Eğer, birinci konuyu veya o ayardaki diğer amelî konuları bağımsız olarak inceleyemezsek; ortaya çıkan sonuçların (?) bizim muradımızı mı yoksa ilâhî murâdı mı temsil ettiğinden hiçbir zaman ve hiçbir şekilde emin olamayız...
Meselâ, ele alınan bu konuda ilgili âyetin şu ibâresi bütün tereddütleri ortadan kaldıracak ve kimselere "acaba?" demek lüksünü tanımayacak kadar açık ve bağlayıcıdır... "....min yevm'il-Cumua.."
Zannediyorum; Sn. Dost1 daha önce bu konuda detaylı bilgiler sunmuştu... Cenâbı Allah "Cuma Günü" (özel isim; toplantı günü manasına geliyor diyerek cins isim olduğunu iddia edemeyiz...) buyurmuş.... Birileri, haddi aşarak bugüne aşırılık içeren bir kutsiyet yüklemişlerse; bu onların sorunu değil midir?? Sorunlar karşısında, Kurân'ımızın verilerini "stratejik yönetim" anlayışı ile yeniden düzenleyebilir miyiz?? Elbette olmaz!!
Olur dersek; ne olur?!
Müminlerin bir kısmı ifrata düşer dînî olanı özünden saptırırsa; diğer kısmı da ifrata tepki vereceğim ve özü bulacağım diyerek stratejik planlama yapmaya kalkarsa; "özü bulma" yollarında "sözü" kaybederiz... (Söz: Kurân)
Katılma Tarihi: 15 ekim 2006 Yer: Turkiye Gönderilenler: 340
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
Semazen Yazdı:
"....min yevm'il-Cumua.."
Zannediyorum; Sn. Dost1 daha önce bu konuda detaylı bilgiler sunmuştu... Cenâbı Allah "Cuma Günü" (özel isim; toplantı günü manasına geliyor diyerek cins isim olduğunu iddia edemeyiz...) buyurmuş.... Selamlar.
Selam Saygıdeğer kardeşim.
Arap takvim kültüründe "Cumua" diye birgün yok. 6.gün kastedilse Ayet "....min yevm'il-Aruba.." olurdu. Yani bildiğimiz "Cuma" günü değil. "Toplantı günü" .. Bu konu kesin takvim kültürü bilgileriyle ilgilidir.
Cuma ’nın sözlük anlamı: Cumua kelimesi, Cem’a kökünden türemiş bir sözcük olup, toplamak, bir araya getirmek anlamına gelir. Burada ‘Yevmü-l Cumua’ , terkip/tamlama halinde olup Toplantı Günü demektir.
‘Cuma günü’ tarzında mânâlandırmak, Arapça iki kelimenin birini Türkçeleştirip birini yine Arapça bırakmak olduğundan, böyle bir uygulama hem yanlış olur hem de binlerce senedir olduğu gibi anlam saklanmış olur. Bu da bir çok yanlış inanç ve ameli beraberinde getirir. / Hakkı Yılmaz - Araştırmacı-Yazar / hakkiyilmaz@istekuran.com / Araplarda Takvim Kültürü ve daha detaylı açıklamalar için : http://www.istekuran.com/index.php?page=8c3bb2e15d9fc663f0e0 522ef168dc9a&id=28
Görüşlerim de bu temelde şekilleniyor. Cuma'ya gidiş "....min yevm'il-Cumua.." 'nın anlamını değiştirip üstüne kutsallık ilave etmekle sürüyor. Perşembe gününün gecesi de kutsallığa giriyor.. gidiyor... gidiyor.. sapıyor.. Esas işaret edilen kavram olan : "Toplantı" arada kaynıyor.
Saygılar.
__________________ "Bak işte günler!Biz onları insanlar arasında dolandırır dururuz. Allah bu sayede iman edenleri bilecek, sizden tanıklar edinecektir."3:140
--BLOG--
Günümüzde problem Cuma gününde ve bugünde yapılan toplantının/namazın/hutbelerin içeriğinde ve bidatlarda mı, yoksa problem Cuma gününe yüklenen kutsallıkta mı ? Sorunun özü ne?
Benim düşünceme göre; her zamanki gibi en temel problemimiz, Kuran okumamak, okumamak, ve okumamaktır. Kuran'ı bir kerecik dahi içten bir teslimiyetle düşünerek okuyan kişi, hiçbir güne kutsallık atfedemeyeceğini görür Allah'ın izniyle. Ve Cuma'nın hurafelerinden de kurtuluverir.
Esas sorun, Cuma namazının içine yerleşen bidatlar ve hutbelerin içeriği değil mi? Cuma gününün kutsal değil ama müslümanları biraraya getirdiği için güzel ve hayırlı olduğunu anlatmak bugün çok mu zor? Bir ay boyunca her cuma namazında imamlar hutbelerinde bunu anlatsalar,güzel bir başlangıç olmaz mı? İnsanların inatla, dünya oluştuğundan beri bugün kutsaldır diyerek inat edeceğini pek sanmıyorum.
Peki imamlarımız her hutbelerinde bir sureyi ele alsalar, yada bir Kuran kavramını açıklasalar, bu Kurani olmaz mı? Bidatlardan temizlenmiş ve gündemi Kuran olan bir cuma toplantısından güzeli var mı? Mühim olan içerik, günün kendisiyle uğraşmak bizleri sonuçtan uzaklaştırır ve hatta birlik olmamız gereken yerlerde gereksiz ayrılıklara düşmemize, hizipleşmemize sebep olabilir düşüncesindeyim.
Peygamberimiz zamanında toplanılan bir gün var ve bu günün adı sonradan Cuma olmuş olsun, ne güzel. Biz bugünü koruyalım ama özüne döndürelim inşaAllah.
Katılma Tarihi: 15 ekim 2006 Yer: Turkiye Gönderilenler: 340
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
Selam.
"Cuma" kavramı, "tasavvuf" gibi, "kadir gecesi", "miraç" gibi, toplumun "Gerçek dinden farklı" ve "apayrı bir kutsalı" haline gelmiştir. Sorun budur. İslam Dininde Cuma Namazı yoktur. İslam Dininde Müslümanların Toplu bir şekilde Saygı ve Huşu içinde yerine getirdiği Toplantı Salatı vardır. Hanifler bu Salatı özellikle Cuma günü yapmamalı ve bu putu, yozlaşmayı yok etmelidir. Burda asıl olan günün kutsallığı değil yapılanın muhteşemliğidir. Eğer bu yozlaşma yok olur, Gerçek Din yerleşirse yıllar sonra belki yine Cuma günü olabilir. Ayrıca Toplantı Salatı için sosyal yaşamımızda en uygun gün Pazar'dır. Ama devamlı Pazar günü de yapılmamalıdır. haftada bir de olması gerekmez.
Din sadece Allah'ındır. Bizim özümüz O'na dönüktür.
Saygılarımla.
__________________ "Bak işte günler!Biz onları insanlar arasında dolandırır dururuz. Allah bu sayede iman edenleri bilecek, sizden tanıklar edinecektir."3:140
--BLOG--
"İslam Dininde Müslümanların Toplu bir şekilde Saygı ve Huşu içinde yerine getirdiği Toplantı Salatı vardır. Hanifler bu Salatı özellikle Cuma günü yapmamalı ve bu putu, yozlaşmayı yok etmelidir. Burda asıl olan günün kutsallığı değil yapılanın muhteşemliğidir. Eğer bu yozlaşma yok olur, Gerçek Din yerleşirse yıllar sonra belki yine Cuma günü olabilir. Ayrıca Toplantı Salatı için sosyal yaşamımızda en uygun gün Pazar'dır. Ama devamlı Pazar günü de yapılmamalıdır. haftada bir de olması gerekmez.
__________________ "Bir kavme olan kininiz sizi adaletten ayırmasın.."
Arap takvim kültüründe "Cumua" diye birgün yok. 6.gün kastedilse Ayet "....min yevm'il-Aruba.." olurdu. Yani bildiğimiz "Cuma" günü değil. "Toplantı günü" .. Bu konu kesin takvim kültürü bilgileriyle ilgilidir.
..................
Görüşlerim de bu temelde şekilleniyor. Cuma'ya gidiş "....min yevm'il-Cumua.." 'nın anlamını değiştirip üstüne kutsallık ilave etmekle sürüyor. Perşembe gününün gecesi de kutsallığa giriyor.. gidiyor... gidiyor.. sapıyor.. Esas işaret edilen kavram olan : "Toplantı" arada kaynıyor.
Değerli Turk_Ibrahim,
Maalesef, Arap kültüründe Cuma gününün isim almadaki kronolojik seyri kesinlik taşımıyor.. Şu linkten konuya ilişkin birbirinden farklı görüşleri okuyabiliriz...
Buna mukabil kesinlik taşıyan birşey var... İlgili günün, Cumua suresindeki ifâde ediliş şekli.. Öncelikle, Cumu'a (Cum'a değil) kelimesi kalıp olarak tam manasıyla bir özel isim kalıbı... Sözlüklere baktığımızda Cum'a için anlamlar bulabiliyoruz.. Fakat, Cumu'a için sözlüklerden onun sâdece bir gün ismi olduğunu öğreniyoruz.. Yukarıdaki linkten de okunabileceği gibi, ceme'a kökünden türetilen bir kelime olarak Cumu'a için "toplanmak" kavramı ile ilişkisini ortaya koymak elbette mümkün.. Ancak, ilgili âyeti anlamamızda bunun bir kıymeti yok... Çünkü, bir özel gün ismi... Yâni, "Salı günü" dediğimizde "Salı" kelimesinin manasının ne olduğu ile ilgilenmediğimiz gibi...
İlgili âyetin (Cumu'a:9,10) inzâl ediliş tarihi itibariyle, Kurân'ın ilk muhatapları olan Arapların bildikleri bir gün Cuma günü... Yâni, sonradan ilâhi merkezli yeni bir isimlendirme olmadığı gibi, kelimenin (cumu'a) semantiğinden hareketle bir vurgu da yok... Lütfen, şu "toplantı" merkezli yorumlama şartını dağarcığımızdan silelim...
Âyette vurgu yapılanlar şunlar... 1) Salât 2) O salât için nidâ 3) Cuma günü 4) Zikrullah....
Mesele, aslında kanaatimce şu boyuta da sahip.. Bu gün(Cuma) bizim müslümanlar olarak birbirimize verdiğimiz bir randevu olmaktan çok, Rabbimizin bizlere kendisi için verdiği haftalık bir randevu...
Eğer, özel isim olduğu gerçeğini ihmal edersek; kelimenin semantiği bizi şu anda içinde bulunduğumuz ihtilafa sürükler ve biz birbirine "Cuma günü olmasın; Pazar olsun" şeklinde randevu verir hâle geliriz... Oysa, burada randevu gün ve saatini ve içeriği belirleyen Cenâbı Allah... Üstelik bize, en ufak bir şekilde haftanın bu günüyle ilgili inisiyatif tanımadan...
Saygıdeğer Semazen verdiğiniz linkte bol rivayetli bir metin var. Rivayet ve Hadislere göre amel etmiyorum.
Hatta bu linkteki yazıda:
İslâm'da Cum'a gününün dünyanın başlangıcına, sonuna ve âhirete kadar uzanan bir yeri ve değeri vardır. Diğer semâvi dinlerde de Cum'a gününe dikkat çekilmiş, fakat onlar bunu terkederek başka günlere yönelmişlerdir. Ebû Hüreyre'den Allah Rasûlû'nün şöyle dediği nakledilmiştir: "Bizler, bizden önce kitap verilenlere göre en sonuncusuyuz. Kıyâmette ise en öne geçeceğiz. Onlar, Allah'ın kendilerine farz kıldığı bu Cum'a gününde ihtilafa düştüler. Allah onu bize gösterdi. Diğer insanlar bu konuda bize uyuyorlar. Ertesi gün yahudilerin, daha ertesi gün ise hristiyanlarındır. " (Buhârî, Cum'a, 1; Müslim, Cum'a hadis no: 856. Müslim'in lafzı az farklıdır).
kısmı varki. Gün ismi olarak Cumanın kutsal hale getirilmesi yozlaşmasına "karşı duruşuma" taban tabana zıt. Büyük ihtimal nasıl ederiz de Allah'ın dinini bozarız amaçlı uydurulmuş bir rivayet. İslam Dininde (Kuranda) dünyanın başlangıcı, sonu ve ahirete uzanan Cuma kavramı nerde? Yahudiler ve Hristiyanlar Cumayı inkar ettiği içinmi sapıttı? Şirk koştuğu içinmi? Saçmalıklar zinciri. kelime tüketmeye değmez.
Saygılar.
__________________ "Bak işte günler!Biz onları insanlar arasında dolandırır dururuz. Allah bu sayede iman edenleri bilecek, sizden tanıklar edinecektir."3:140
--BLOG--
Katılma Tarihi: 28 mart 2006 Yer: United States Gönderilenler: 150
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
Semazen Yazdı:
Turk_Ibrahim Yazdı:
Selam Saygıdeğer kardeşim.
Arap takvim kültüründe "Cumua" diye birgün yok. 6.gün kastedilse Ayet "....min yevm'il-Aruba.." olurdu. Yani bildiğimiz "Cuma" günü değil. "Toplantı günü" .. Bu konu kesin takvim kültürü bilgileriyle ilgilidir.
..................
.......
....... Fakat, Cumu'a için sözlüklerden onun sâdece bir gün ismi olduğunu öğreniyoruz.. ........İlgili âyetin (Cumu'a:9,10) inzâl ediliş tarihi itibariyle, Kurân'ın ilk muhatapları olan Arapların bildikleri bir gün Cuma günü... .........Neyzen_Semazen
Sayin semazen bu ayetin indigi sirada Araplarin haftalik gunlerinde CUMA diye bir gunun oldugunu sozlukler yerine tarihi kaynaklardan deliliniz nedir. Araplarin bildigi bir gun Toplanmamin yapildigi bir gun var. Ama Turk Ibrahimin dedigi gibi CUMA diye bildikleri bir gun yok.
Biliyorsunuz delilisiz konusanlara delilerini sorma hakkimiz olmali. Oye degilmi. Yoksa sizin delilsiz konusanlara tahamulunuz yok biliyorum.
Saygıdeğer Semazen verdiğiniz linkte bol rivayetli bir metin var. Rivayet ve Hadislere göre amel etmiyorum.
Değerli Turk_Ibrahim,
Ben size ilgili referansı Cuma gününün "isim olarak" nasıl yerleştiğine dair bir adres olarak verdim.. Yoksa, sözkonusu adreste yer alan tüm detayları dikkate almanız için değil.. Eğer, sözkonusu metnin ilk paragraflarına tekrar bakacak olursak; müfessirlerin ve mütefekkirlerin isim olarak Cuma'nın nasıl yerleştiğine dair birbiriyle taban tabana zıt görüşler ortaya koyduklarını görebiliriz.. Oysa, siz önceki mesajlarınızda bu görüşlerden "kesin takvim verileri" olarak bahsetmiştiniz... Yâni, bu linki dikkatinize sunma sebebimiz, bahsettiğiniz kesinliğin bulunmadığını vurgulamak içindir...
Sizin yetkiniz yok foruma yeni mesaj ekleme Sizin yetkiniz yok forumdaki mesajlara cevap verme Sizin yetkiniz yok forumda konu silme Sizin yetkiniz yok forumda konu düzenleme Sizin yetkiniz yok forumda anket açma Sizin yetkiniz yok forumda ankete cevap yazma