Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
'Çünkü nasıl, cümlesi Adem'de ölüyorlarsa öylece cümlesi Mesihte diriltileceklerdir... Sonra her riyaset ve her hakimiyet ve kudreti iptal edip melekutü Allah'a, Babaya teslim ettiği zaman son olacaktır. Çünkü bütün düşmanları kendi ayakları altına koyuncaya kadar onun saltanat sürmesi lazımdır'21
Yahudi ve hristiyan kaynakları mesih imajından bağımsız düşünülemeyen bu, mehdilikle ilgili rivayet edilen hadislerin bir kritigini yapmış olan İbni Haldun, hiç birisinin de güvenilir hadis olmadığını ortaya koymuştur. Hepsinin de rivayet zincirindeki illetlerini, ayrıca manalarındaki çelişkileri inceleyip açıkladıktan sonra ise 'ahmak tabiatlı, tecrübesiz, kendilerini doğru yola sevkedecek akılları ve bilgileri olmayan kimseler ançak Fatımoğullarından birinin zuhur edecegi haberi halk arasında yayılmakla yukarda anlattığımız gibi meselenin içyüzünü, nesil ve nesebini ve nerede zuhur edeceğini bilmeden ben mehdiyim diye zuhur edenlerin çağrısına icabet eder.' diyerek22 sonsözü söylemiş olmaktadır.
Kurtarıcı bir mehdi(ya da) mesih düşüncesinin oluşmasında şüphesiz bazı faktörler rol oynamıştır. Bunlardan birincisi, İslam'da başka diğer milletlerde de mesih fıkrinin bulunup, bunun yeni ihtidalarla müslümanlar arasında yayılmasıdır. Bu İslam ümmetini yıkıp çökerten çok öldürücü bir hastalıktır.
Tefsir kitaplarımıza bakıldığında israiliyyatla dolup taştığı görülecektir. Müfessirlerimiz, Allah Rasulü'nün(S) söylemediği ve Kur'an ayetlerinin de içermediği ve ifade etmediği anlamı bulup yazmak için adeta yarış etmişlerdir. Ne yazık ki müslümanların, inanç esası olarak kabul ettikleri birçok konu da bu tür hurafelere ve ahad haberlere dayanmaktadır.
İkinci bir sebep ise şudur: Yavaş yavaş zayıflamakta ve güçten düşmekte olan İslam toplumunun ileri gelen alimleri fiilî mücadeleyi bırakıp, toplumun bozukluklarıyla mücadeleye gîrîşmemişler; bunun yerine hem kendilerini hem de halkı avutacak olan parlak(!) fıkirler bulmuşlardır.23
Adeta kaf dağı masallarını andıran sözkonusu mehdi tasavvuru da bu fikirlerdendir. Çelişkiye bakınız ki Allah Rasulü zamanında bile dünya mutlak adaletle doldurulmamış, mehdi zamanında doldurulacaktır. Hem sonra, mehdinin zuhur etmediği zamanlarda yaşayan müslümanlar için bu bir haksızlık değil midir. Biz de zamanımızın adaletle dolmasını, dünyanın hakimleri olmayı isterdik...
Emevi-Abbasi çekişmeleri sonucunda her tarafın, kendilerini kurtaracak bir mehdi kahramanı ürettiklerini söyleyenler de vardır.24
En etkili sebeplerden biri de hiç kuşkusuz İslam ümmetinin, üretken müçtehitler devresine son verdikten sonra kangren halindeki taklit hastalığına tutulmuş olmalarıdır. Müslüman halklar hep, sırtlarını dayayacak, birgün gelip kendilerini kurtaracak, selamete erdirecek bir salih zat imajına angaje olmuştur. Sade halde taklitle kalmamışlar, geleceklerini de taklidî ve boyun eğme açısından garanti altına almışlardır. Yani mehdi fîkri müslümanlara hep mukallitliği ve avamiliği telkin eden bir sosyal ve dini baskı unsuru olmuştur adeta.25
Aslında müslümanların, hayatlarını garantiye alan birtakım kurtarıcıları(!) oldukça fazladır. Mesela her yüzyılda bir gelecek olan müceddit, İsa'nın gelişi, üç-ler-yediler-kırklar, Abdallar, Kutuplar, kutubu'l-aktaplar, keramet sahibi veliler, şeyhler, seyyidler, hızırlar v.s... Ama bu kurtarıcılar nedense bir türlü gelmiyorlar. Oysa şimdi buna ne kadar da ihtiyacımız vardı...
Allah'ın Kitabı'nda ve Rasulü'nün(S) sahih sünnetinde bu tür safsatalar yer almamaktadır. Kur'an bize hep çalışmayı emretmektedir. Allah(CC) Kitab-ı Kerim'inde, 'Ey bürünüp sarınan, kalk artık(insanları) uyar''26 buyuruyor; 'Sizden hayra çağıran iyiliği emredip kötülügü meneden bir topluluk bulunsun...'27 buyuruyor; '(İnsanları) Allah'a çağıran, iyi iş yapan ve ben müslümanlardamm diyenden daha güzel sözlü kim vardır? '28 buyuruyor; Fitne kalmayıncaya ve dinin tamamı Allah'ın oluncaya kadar onlarla savaşın.''29' buyuruyor ama mehdinizi bekleyin, kutuplarınıza, şeyhlerinize bel bağlayın demiyor. Siz cehd ve gayret göstermezseniz Allah size her asırda bir müceddid gönderir demiyor. Allah'ın Elçisi de(S) , 'Sizden herkim bir münker görürse eliyle düzeltsin. Gücü yetmezse diliyle, gücü yetmezse kalbiyle buğzetsin. Ki bu imanın en zayıfıdır.'30 buyuruyor. Ama size gelecek olan mehdiyi ve onun düzeltmesini bekleyin demiyor.
Sonuç olarak, artık müslümanların Musa'nın asası, İsa'nın nefes mucizesini gölgede bırakacak tarzda olağanüstü mucizevi beklentileri, tabir caizse süpermen düşlerini bırakıp ilme, amele, cihada sarılmaları, Allah için çalışıp didinmeye başlamaları zamanı çoktan gelmiş geçiyor. Her müslüman kendisinin mehdisi olmak zorundadır. Bundan başka mehdi yoktur ve olmayacaktır. Allah, 'Bir toplum kendilerindekini değiştirmedikçe Allah onların durumlarını değiştirmez.'31 buyuruyor. O halde Allah'ın istediği gibi müslümanlar olmak zorunluluğumuz var.
DİPNOTLAR
1- Mahmud Ebu REYYE, Muhammedi Sünnetin Aydınlatılması, İst.1988, s.163-195.
2- Zakir Kadiri UGAN, İbni Haldun Mukaddime, MEB y.İst.1970, C.II,s.617:18.dipnot.
3- Sahihi Buhari Muhtasarı Tecrid-i Sarih Trc.,DİB Y.Ank.1987, C.I.s.107; M.Ebu Reyye, a.g.e.,s.377.
4- İbni Haldun, a.g.e.,C.II,s.138.
5- Mevdudi, Tarih Boyunca Tevhıd Mücadelesi ve Hz.Peygamber, Pınar Y.lst.1983, C.l.s.374.
6- Doç.Dr.Ethem Ruhi Fığlalı, Mesih ve Mehdi İnancı Üzerine, Aylık Dergi Ehli Sünnet Özel Sayısı, 1985/1-11, s.291.
7- İslam Ansiklopedisi.D.B.Macdonald, Mehdi md-,C.VII, s.476; Fığlalı, a.g.e.,s.291; İbni Haldun, a.g.e.,11/149.
8- İbniHaldun,a.g.e.,II/138.
9- İslam Ansiklopedisi, C/VII.s.475.
10- İbni Haldun, a.g.e.,II/157-158.
11- İbid,s.160.
12- Mevdudi, a.g.e.,s.377 ve 376.
13- İbni Haldun, a.g.e.,II/173.
14- Doç.Dr.Hüseyin Gazi YURDAYDIN, Doç.Dr.Mehmet DAĞ, Dinler Tarihi.Ank. 1978,8.189.
15- Kitab-ı Mukaddes, Kitab-ı Mukaddes Şirketi Y.ist.,1958, Tevrat-ı şerif Bölümü,İşaya/53/11-12.
16- a.g.e.,Yeremya,23/5-6; Hezekiel, 37/24-28.
17- a.g.e.,Hezekiel, 34/23-29.
18- İbniHaldun,a.g.e.,II/150.
19- İbid,II/148-149.
20- İbid,II/173.
21- Kitab-ı Mukaddes, İncil Bölümü, Korintoslulara 1. Mektup, 15/ 22,24,25, Ayrıca bkz.E.Ruhi Fığlalı, a.g.e.,8.277, 14. dipnot.
22- İbni Haldun, a.g.e.,II/179.
23- Zakir Kadiri Ugan, Mukaddime, II/617,18. dipnot.
24- Mevdudi, a.g.e.,C.s.374.
25- İslam Ansiklopedisi, VII/476.
26- Müddesir, 1-2.
27- Ali İmran, 104.
28- Fussilet, 33.
29- Enfal, 39.
30- Sahih-i Müslim, İman-78.
31- Ra'd, 11.
|