Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
sn. Hasan Öktem
Dediklerinize katılıyorum. Yalnız katılmadığım konu Günah ile Haram arasındaki fark. Maalesef İslam metodolojisinde bu ikisini aynı anlamda kullanmışlar. Haram başka günah başkadır. Haram bir sınırdır. Aşılması Allaha isyandır. Örneğin kan, leş, domuz eti,Allahtan başkası adına kesilmiş hayvan, Hac zamanı haremi şerif bölgesinde avlanmak gibi, kat kat riba gibi. Çünkü bunda da bir Cehennemle tehdit var. Kanı leşi geçtik, domuz etinin, avlanmanın ne mahzuru var. Batı dünyasında görüyoruz ki domuz etinden kimse bir zarar görmüyor. Belki protein olarak faydası bile olduğu söylenebilir. Hatta yirmi sene evvel bir gazetede domuz çiftliği olan bir şahıs Türkiyede domuz yenmemesinin halkın ucuz et bulamamasına, çocukların yeterince protein almamasına sebeb olduğu, proteinsizlikten çocuklarımızın beyninin batılılar gibi gelişmediğini falan yazmıştı. Bu ve buna benzer konu ve yazılar her devirde her zaman olmuştur. Hatta batıyı (Almanya) görmüş, her iki toplumu da bilen bir kişi olarak bu yazıların dediklerine de katılmamak elde değil. Ama bu Allahın bir sınırı. Gerçek haram. Gerçek sınır. Yani bunu işlediğin zaman Allaha gerçekten karşı gelmiş oluyorsun. İslamiyetteki haramlar bunlarla sınırlı.
Bu mantığa göre ben hiç haram işlemedim. Allahın sınırlarını aşmadım. Çoğu müslüman, hatta dindar olmalarına bile lüzum yok, müslüman etiketliler bile aşmadı.
Ama günah öyle değil, büyüğü olur, küçüğü olur, azı olur, çoğu olur, devamlı olur, devamsız olur. Evet günah ta Allahın yapmamamızı istemediği bir şeydir. Bundan kaçınmak dinin zaten esas konusu. Büyüklerinden, küçüklerinden falan kaçınabilirsin ama mutlaka ve mutlaka az ya da çok bir günahın olacaktır. Peygamberler bile bundan beri değildir. (bkz. Abase suresi) . Günahsız insan olmaz. Ya öfkene kapılıp birini kıracaksın, ya ticarette bir malı pahalıya satacaksın, ya birini aldatacaksın, az veya çok yalan söyleyeceksin ( çünkü her doğrunun söylenmesi daha büyük bir fitnedir.) , ya öfkeleneceksin. Sonuçta nefsimiz bize bir şey yaptıracak. Haramsız insan olur ama günahsız insan olmaz.
Günahla Haram kavramının iç içe olması Yahudilkten gelme. Özellikle yiyecek konusunda. Onlarda Koşer (helal), Trefa (haram) kavramı var.
Örneğin domuz eti, deve eti, hayvan iç yağları, usulüne uygun kesilmemiş hayvan (biz müslümanlandarda sadece boğazlanarak kanının akıtılması yeterli iken onlarda daha ağır bazı usüller var. (şehita), ayrıca etli ile sütlüyü karıştırmak. Lahmacun ayran birlikte yiyemezsin. Köfte ayran yiyemezsin. Bu trefadır.(haram). Allahın sınırlarına karşı gelmektir. Bu yönden Yahudi şeriatı ağırdır. Zaten Kuranda Allah ta bunu söylüyor ve Yahudilerin Faiz konusunda kendileri ile diğerlerini ayırmasından dolayı onlara ceza olarak bu ağır şeriatı verdiğini söyler. (tabi anlayana). Hatta hristiyanlar la Yahudiler arasındaki gıcıklığın temel sebebi bu faiz meselesidir. ( 1940 lara kadar bir hristiyan toplumunda yahudi olmak sıkıntılı bir işti. Ayrıma tabi tutulurlar, iş bulamazlar ve pek hoşlanılmazlardı. Rusyada, Almanyada kıyıma uğramışlardır. Hristiyanlarda da 1780 lere kadar faiz haramdı. İncilde de haramdır ve buna uymuşlardır. Sanayileşme başlayınca büyük yatırımlara kapital sağlamak için mevduat bankacılığı başlamış ve faizli işler onlarda da mübah olmuştur. Yahudilere gıcıklık bu konuda geç kalmışlığın getirdiği bir öfke ve Finans devlerinin Yahudilerin elinde olmasıdır. Hatta şunu da derler İslam ülkelerinde faizsiz bankacılık denilen şeyin esaslarını da İngilizler yapmıştır. İngiliz uzmanlar faizsiz işlemlerin İncile uygun olduğuna inandığından, Mısırdan 1970 li yıllarda gelen tapep üzerine çalışmış ve esaslarını oturtmuştur.
İslamda önüne geleni haram ilan etmek zaten Allahın istemediği bir şeydir. Ama din adamları insanları günahlardan sakındırmak için haram ilan etmiş. Zorlamış. Çünkü günah dese insanlar günahtan kaçınmayabiliyor. Fazla etkisi olmuyor. Ama haram deyince insanlar üzerinde daha etkili oluyor. Ama günlük pratikte de olay benim dediğim gibi. Hiç bir müslümana domuz eti yediremezsin. Kimse bunun günahına girmez. (Hatta bie ateist arkadaşım vardı. Bunlar Fransaya gitmişler. Bana dediki yiyecek doğru dürüst bir şey bulamadık. Tavuk yedik. Ben de dedimki onlar senin inanmadığın Allahın sınırları domuz da yesen farketmezdi niye kendini kısıtladın ki- falan. Aslında gerçek bir ateist değil. Dincilere kızıyor. tepki veriyor. Ama Allahın sınırlarını çiğnemek istemiyor. Kendini sorumlu hissediyor. )
Sonuçta uzun lafın kısası, haram başka şeydir. Günah başka şeydir. Günahları haramlaştırmak dini yaşanmaz kılıyor. Haram insanlar üzerinde baskı kurmak için kullanılmış bir araç. İçki günahtır. Domuz eti haramdır. İçki içince Allahın sınırını çiğnemezsin ama domuz eti yiyince çiğnemiş olursun. İnsan nefsine uyup içki içebilir. ama nefsine uyup domuz eti yiyeni ne duydum ne gördüm. Yine de diyorum Günah başka şey, haram başka şey.
__________________ Allah Aklını kullanmayanların üzerine pislik yağdırır.
|