Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Sevgili Efrayim,
Kuran'da "yevmu-lcumuati" (te'den önceki harf ayn) kelimesini haftanın "cuma günü" diye anlamış ve öğretmişler ve bu anlamda meşhur olmuş.
Bana sorarsanız yevm, böyle tamlama şeklinde bir zaman dilimini ifade ediyordur. Kıyamet günü, ahiret günü vs gibi. Ben Kuran'da haftanın günlrinin, yılın aylarının adlarının, bir tanesi de olsa, zikredildiği kanaatında değilim.
Öğrettikleri şu: Cuma namazının farziyetini bildiren ayet inmeden önce Medinede guya haftanın 6.günü olan Arube dedikleri günde cuma namazları kılınıyormuş, bu güne cuma günü demeye başlamışlar, Allah da bu ayeti indirince bu güne cuma günü deyi vermiş.
Artık cuma (Arapçası cum'a) deyince Araplar dahil, islam aleminde "cuma namazı" anlaşılır olmuş ve kitaplara, lugatlara bu anlamıyla girmiş.
Bu demektir ki Arapların lugatında cuma günü diye bir gün yoktu. O halde Arapların bildiği Arube gününün adını ne diye cuma ile değişsin Allah! Hem cuma namazını farz kılan ayet gelmeden öncesinden ne diye, hangi sebeplele cuma namazlarını kılıyor olsunlar müslümanlar!
Cem', cum'a, cumua mastar olarak toplamak, derlemek, birleştirmek, birlik oluşturmak, yığmak, biriktirmek, (bir kaç kişiyi) bir araya getirmek, toplamak, tolantı yapmak, birleştirmek, cem etmek...
Cu'a/ cumua/ cuma günü toplanma, toplantı, birlik günü/ vakti. Haftanın, ayın, yılın hangi gün veya günleri çağrı yapılırsa o gün, o vakit toplantı günü, toplanma vakti olur. Hem toplantılara katılması uygun görülenler çağrılırlar. Kadın erkek bütün bir ümmet toplantıya çağrılmazlar.
Peygamber de gerek olduğunda bir iş, savaş, yardım vs bir konuyu görüşmek üzere ilgilileri herhangi bir gün veya vakitte toplantıya çağırırdı. İlgili ayetler, bu toplantılara gelenlerin önemli bir kesiminin bir bahane ile sıvışıp sıvışıp toplantıyı terk ettikleri, peygamberi yerinde yalınız bıraktıkları, çağrısına gereği gibi uymadıklarını da kayd etmiş. Bakın Cuma suresi 8-11 ve Nur suresi 22-64 ayetler. Bunlar, cuma namazları olsa namaza gelenler bitmeden namazı terk eder sıvışıp giderler miydi? Bu toplantılar canları ve mallarıyla katkıda bulunmaları istenen konuların görüşüldüğü toplantılardı da o nedenle münafıklar toplantıları terkeder, sıvışır giderlerdi. Bugün bile namaz bitmeden bahane ile ortasında namazı terk eden olmuyorken o gün ne diye cuma namzı kılmak üzere gelmiş olanlar namazı bitmeden terk edip ayrılsınlar?.
|