Selam
Radyoman meseleyi
çok güzel ve net bir şekilde özetlemiş. Allah’ın adı anılarak yada
anılmayarak kesilenler ve Allah adına yada gayrısı adına kesilenler...
Kitap
Ehli olan bir kişi bir hayvanı Allah'ın adını ister anarak kessin
isterse anmadan kessin yada bizim semt mezbahasındaki kasap Sabri Amca
danaları ister besmeleyle kessin isterse besmelesiz kessin o hayvanın
eti Haram falan değildir. Çünkü o hayvan sadece eti yenmek üzere
kesilmiştir. Allah "ehli kitabın sebze yemeklerini yiyebilirsiniz,
helaldir ve fakat et yemeklerini yiyemezsiniz, haramdır" dememiş. Yemek
sözkonusu olduğunda et yada toprak ürünü ayrımı yok.Dindaşım olan Kasap
Sabri Amca’nın önüme koyduğu gıda zaten sözkonusu bile edilmemiş.
Allah'ın
adını anarak kesmekle, Allah'a adayarak kesmek aynı iki şey olmadığı
gibi Allah'ın adını anmayarak kesmekle Allah'tan gayrısına adayarak
kesmek de aynı şeyler değildir.
Allah'ın
adını anmayarak kesmekle de "kasıtlı" olarak Allah'ın adını anmayarak
kesmek de aynı şeyler değildir. Hele hele müşriklerin Allah’a
iftiraları yüzünden kestikleri hayvanlarda kasıtlı olarak Allah’ın
adını anmamaları yani En’am 138’in konusu bambaşka bir şey.
Şimdi
En’am 138’e bakarsak; orada mesele Müslümanların yada ehl-i kitabın
SADECE et yeme adına hayvan kesmeleri yada besmele çekip çekmemeleri
meselesi değildir. Oradaki husus 136. ayetle birlikte değerlendirilirse
müşriklerin ortakları adına ve Allah adına adadıkları (pay ayırma)
hayvanlarla ve Allah’a iftira etmeleri eşliğinde kasıtlı olarak bu
hayvanları Allah’ın adını anmayarak kesmeleriyle ilgilidir.
Radyoman’in
verdiği bu ayetlerde işte bu ince husus var. Kasıtlı olarak Allah’ın
adını anmamak… Ve aslında Radyomanin dikkatimize sunduğu En’am 138’in
öncesine bakarsak konunun öznesinde sadece müşriklerin olduğunu
görürüz. Mesele müşriklerle ve onların Allah’a iftiraları neticesinde
kasıtlı olarak Allah’ın adını anmayarak hayvan kesmeleriyle alakalıdır.
Fakat bu hayvanlar sıradan hayvanlar mıdır? Yani sadece etlerini yemek
için mi onları kesmektedirler? Hayır. Müşrikler bu hayvanların
bazılarını ortaklarına bazılarını ise Allah’a adamışlardır.
Bu
müşrikler zaten kesecekleri hayvanları “Bu Allah içindir, bunlar da
ortaklarımız içindir” diyerek adamışlardır. Sonuçta işin içinde bir
adama, kurban etme hususu mevcuttur. Bu gerçek 136. ayetten
anlaşılmaktadır. Peşisıra gelen ayetleri bu ayet ile birlikte ele
alırsak sorun kalmamaktadır.
Şimdi ayetlere bakalım:
Enam Suresi
136. Kendi döllendirip yaydığı ekinden ve hayvanlardan Allah'a bir pay ayırdılar
da kendi zanlarınca şöyle dediler: "Bu Allah için, bu da ortaklarımız
için." ortakları için olan Allah'a ulaşmaz. Ama Allah için olan,
ortaklarına ulaşıyor. Ne kötü hüküm veriyorlar!
137.
Aynen bunun gibi, müşriklerden birçoğuna, Allah'a ortak koştukları
kişiler, öz evlatlarını öldürmeyi güzel göstermiştir ki, hem onları yok
etsinler hem de dinlerini onlar aleyhine karmakarışık hale getirsinler.
Allah dileseydi bunu yapamazlardı. O halde onları, düzdükleri
iftiralarla baş başa bırak.
138.
Kendi kuruntularına uygun olarak şöyle dediler: "Şunlar, dokunulmaz
hayvanlar ve ekinlerdir. Bizim dilediğimizden başkası yiyemez bunları."
Hayvanlar var, sırtlarına binmek yasaklanmıştır; hayvanlar var, Allah'a
iftira yüzünden üzerlerine Allah'ın adını anmıyorlar. Allah onları
üretmekte oldukları iftiralar yüzünden cezalandıracaktır.
Sözün
özü bir hayvan kitap ehli tarafından sadece eti yenmek üzere kesilmişse
ama onu keserken Allah’ın adı da kasıtsız olarak anılmamışsa durum
başkadır. Fakat işin içinde her nasıl olursa olsun negatif bir kasıt
varsa mesele başka bir hal almaktadır.
Bir
hayvanı eğer adayacaksak yani kurban edeceksek bunu sadece Allah adına
yapacağız yani Allah’ın adını anacağız. Allah’ın adını anmak demek
zaten kuru kuruya Bismillahi Allahu Ekber demek de değildir. Allah’ın
adına kesmek, o şuurda olmak demektir.
Konuya
tersinden bakarsak; Allah’ın adını kasıtlı olarak anmamak demek o
hayvanı keserken besmele çekmemek demek değildir. Bu tavrımız bizim o hayvanı zaten kurban olarak belirlediğimizi ve bu kurbanı Allah’tan gayrısı adına kestiğimizi göstermektedir.
Kısacası et yeme adına kesilen hayvanlarla kurban edilen yani adanan hayvanlar birbirine karıştırılmamalıdır.
Saygılar
|