Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Quran elbette ki Allah'ın kelâmı. Hiç şüphe yok ki bizler aciz insanlarız elbette hata yaparız . Hata bizim ayrılmaz parçamız. Nebilerin dahi zelle denilen küçük hataları var. Ben günahsızım , hatasızım diyemem.
Elbette benim de hobilerim, fobilerim , tutkularım ve zaaflarım var. Ama bu zaaflar ve günahlar beni Allah'ın kelamından uzak tutmamalı. Allah'ın kelamına sımsıkı sarılmalıyız. Günahlarımız, hatalarımız, eksikliklerimiz bizi O'ndan uzaklaştırmamalı.
İnsanın fikirleri , düşünceleri ve yorumları değişebilir. Bu insan olmanın en temel özelliği. Gazali hayatında muhtelif fikirler etrafında dönmüş ve en sonunda sufi bir kişilikle ile hayatını noktalamıştır. Muhtemeldir ki yaşasaydı belkide o fikirlerinden de vazgeçecek ve yeni fikirler üretmeye devam edecekti.
İmam-ı Azam da (Kufeli Numan bin Sabiti kast ediyorum) hayatının ilk döneminde kelam ilmiyle uğraşmış, bu hususta meşhur olmuş ama sonra bu işten vazgeçmiş ve oğlu Hammad'a da kelam ile uğraşmayı yasaklamıştır.
İnsanın yaşı ilerledikçe, idraki ve bakış açısı da değişiyor. Çünkü işin içine tecrübe giriyor, değerlendirme kapasitesi giriyor. Bugüne kadar İslam adına hiç bir fikre direkt olarak hayır demedim. Siz yanlışsınız demedim ama aklıma yatmayan ne varsa da açıkça söyledim.
Peki Qur'an ı nasıl inceliyorum , nasıl yorumluyorum dilerseniz bundan bahsedeyim. Mihr vakfı mensubu arkadaşlar zannediyorum beni daha iyi tanımış olurlar.
1. Öncelikle bütün önyargılarımı bir kenara koyuyorum. Qurana teslim olma da bunu gerektirir. Hiçbir hobimin, fobimin, önyargımın, zaafımın, günahımın, yanlışımın ayeti veya ayetleri anlarken beni zaafa uğratmasına izin vermiyorum.
Peki zaaflar öne geçerse ne olur : Hans Von Aiberg gibi ya eşcinselliğe yada içkiye izin çıkarırsınız.
Peki önyargılar öne geçerse ne olur : Edip Yüksel gibi 19 safsatasına uymuyor diye Qur'an dan ayet atarsınız. Ama o zaman da Quran'a değil hurafeye iman etmiş olursunuz.
2. Ayetin / Ayetlerin kime hitap ettiğine bakıyorum. Genel hitab mı var yoksa özel hitab mı var ? Buna dikkat ediyorum.
Peki buna dikkat edilmezse ne olur ? Teheccüd Namazı hepimize farz olur.
3. Ayetin önünden ve arkasından gelen ayetleri inceliyorum
ki mesajı tam anlayabileyim. Bağımsız bir mana mı ifade ediyor yoksa ayetler birbiri ile alakalı mıdır ? Bunu ortaya koymaya çalışıyorum.
Peki buna dikkat edilmezse ne olur : Bektaşi gibi "namaza yaklaşma " kısmını alırsınız geri kalanını gözden kaçırmış olursunuz.
4. Bir kavramı Quran'ın tamamında inceliyorum. Bir konuda bir iki ayete bakıp yorum yapmıyorum, tamamında arıyorum. Quran bir bütün olduğuna göre kavramlar da bir bütünlük arz ediyor demektir.
Peki buna dikkat edilmezse ne olur : Eksik, yanlış ve hatalı yorumlara yol açmış oluyoruz.
5. Bir ayet konusunda birden fazla meale bakıyorum. Çünkü bir kısmı farklı kelimeler kullanıyor. Elmalı meali en çok kullandığım meal ama mutmain olmadığım zaman açıp sözlüğe bakıyorum.
6. Bir ayeti anlamaya çalışırken başka bir ayet ile çelişmemesine dikkat ediyorum. Bu çok önemli. Çünkü Qur'an 1400 senedir içinde bir çelişki olmadığını tüm dünyaya haykırıyor.
7. Ayetin ana fiilin zamanına bakıyorum. Geniş zamanlı veya gelecek zamanlı kipte mi gelmiş (MUZARİ) yoksa geçmiş zaman (MAZİ) sigasında mı gelmiş buna çok dikkat ediyorum.
Hemen burada itiraz eden arkadaşlar olabilir. Eğer siz Qur'anın geçmiş zaman ekiyle bugünkü mü'minlere emir verdiğini iddia ederseniz bu ümmete farz olmayan ibadetleri de veya haramları da bu ümmete farz kılarsınız.
8. Aklımı kullanıyorum. Madem ki quran akletmiyor musunuz ? Düşünmüyor musunuz ? diyor ben de düşünüyorum akletmeye çalışıyorum .
Quran'I ben böyle anlamaya çalışıyorum. Elbette ki diğer tefsirlerden de faydalanıyorum. Hadisleri de değerlendiriyorum. Ama önce Quran diyorum.
Ne kadar zamandır ? Sadece dört aydır. Ne zamana kadar ? Kafamdaki sorular netleşinceye kadar.
Ben rahmet Nebisinin ümmetindenim. Kral nebinin değil köle nebinin ümmetiyim.
O Nebi sahabesi gibi yedi. Sahabesi gibi içti. Sahabesi açken o da açtı. Sahabesi tokken oda toktu. Hasırın üzerinde yattı ki hasırın izleri sırtına çıktı. Ben öyle bir nebinin ümmetiyim. Niye 200 milyarlık Mercedeslerde gezen şeyhlerin dervişi olayım ?
Karşısında titreyen bedeviye " Korkma ! Ben Kureyş'ten kurutulmuş et yiyen kadının oğluyum " diyen bir Nebinin ümmetiyim. Niye karşısında müridlerini tir tir titreten kendi yüzüne baktırmayan bir şeyhin dervişi olayım ki ?
Kendisine " Halilullah " diyene " Hayır . O ibrahimdir" diyebilecek kadar tevazu sahibi bir Nebinin ümmetiyim. Niye Bütün sıfatları kendisinde toplayan bir şeyhin müridi olayım ki ?
Daha İbrahim as.'ın dininin artıkları ile amel ederken bile haksızlığa, zulme uğrayanların yardımcısı olan bir Nebinin ümmetiyim. Neden zalimi alkışlayan, zulmü bizi ilgilendirmez diyenlerin müridi olayım ki ?
|