Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Değerli kardeşim, Sevgili Saffet!
Zikir de Allah'ın mesajıdır, Kuran'dır. Allah'ın zikri Allah'ı kullarına söyledikeridir. Bir veya binlerce defa Allah'n adını/adlarını dil ile tekrar tekrar talaffuz etmek değildir. Salatı ikame de tekrar tekrar namaz kılmak değildir. Allah'ı anmak açısından tekrar tekrar namaz kılmak ile tekrar tekrar "Allah Allah" demek arasında hiç bir fark yoktur. Tekrar soruyorum sana dajha açık olarak; Allah'ı anmak için günde 2-3-5, vs. farklı bir kaç bedensel hareketi içinde barındıran, adına namaz dediğiniz ritüelin kıyamında veya rukuunda yada secdesinde okuduğunuz bir sure, bir ayet veya bir dua ile namazın dışında oturduğunuz veya uzandığınız yerde yada dolaşırken veya çalışırken okumanız arasında ne gibi bir fark vardır? Bunun mantığını bana açıklayın lutfen! Ben kalın kafalının biriyim, anlayamıyorum bir türlü sizin namazdan anladıklarınızı! Sizin namazdaki tekrarladığınız; ayaktaki duruşunuz mu, eğilişiniz mi, yüzükoyun kapanışınız mı, oturuşunuz mu ı mıokuduklarınıza benim anlayamadığım bir anlam, bir bilinci mi, bir ruhu mu katıyor? Yoksa okuduklarınız mı bu tekrarladığınız bedensel hareketlerinize bir ruh, bir bilinç bir mana katıyor da ben bunu mu anlamıyorum? İşte benim anlayamadığım bu! Lutfen anlışılır bir dille anlatın da ben de anlayıvereyim de yeniden tevbe edip namaza başlayayım.
"Namaz Allah'ı anmaktır" diyorsunuz, tamam anladım. Peki niçin namaz kılmalıyız yani Allah'ı anmalıyız? "Çünkü namaz fahşa ve münkerden alıkoyuyor" mu diyorsunuz?
Cevabından sonra devam edelim inşaallah.
Sayın Haktansapmaz ,
Şunu düşünün 600, 700 lü yılların arabistanında her evde yazılı Kur’an mı vardı. Matbaamı vardı da bol bol basılmıştı. Her cami de olması bile mümkün değil. Olduğunu bile sanmıyorum, belki şehirlerde birkaç büyük camide. . Ceylan derisi Kur’an mushafları. Peki nasıl hallediyorlar işleri. İşte tüm Kur’anı ezberleyerek ve hafız olmuşları Cami ye atıyorlar imam olarak. Yoksa her camide mushaf, her evde mushaf , her halde 19. yüzyıldan evvel mümkün değil. Sanırım hafızlık geleneğinin sebebi bu.
Şimdi sizin Kur’an dersi dediğiniz şeyi nasıl yapıyordu. İşte insanlar geliyor. Kur’anın tamamını ezberlemiş imam, kafasına göre uzun, kısa ayetler okuyor , rükülu, secdeli salat ibadetini yapıyorlardı.
Hani dediğiniz gibi bir eylemi, insanlar nasıl yapar. Mushaf her evde falan bulunmadığına göre, ezberden okur veya başka ezberden okuyacak birinin yanına giderdi. Belki insanları cemaate teşvik, zorlamak falan bundandı. Cemaatle namazı daha efdal görmesi bundan. Git imamdan bir şeyler duy.
Yani, Arkadaş sende kitap yok, kitaptan bir şey okuyup öğrenme şansın yok. Bari git , namazda imamdan duyduğun, kaptığın birşeyler olsun.
Tabii, Kur’an Arapça, Cemaat Arap. Okunanı anlıyor. Şimdi bu namaz şeklinde değil de , insanlar otursunlar, biri de ezberden yüksek sesle okusa, diğerleri de dinlese. Aynı faydayı sağlarmı ? Evet sağlar. Cemaatin Arap olması veya arapça bilmesi şartıyla sağlar. Allah katında bu da değerlidir ANKEBUT 45. Bir namazdan hiçbir farkı yoktur , Kur’an bilgisi edinmek açısından.
Fakat ne eksik kalır. Allaha tazim, hürmet eksik kalır. İşte insanlar Allahı anarken aynı zamanda Allaha saygı, kulluk ifadesi olan hareketleri yapıyorlar. İşte rükü ediyor. Secde ediyor. Bunları yapmadan önce Kıyamda Kur’andan ayetler okuyor falan. Ayrıca bu eylemi peygamberden böyle görmüşler. Sandığınız gibi Emeviler sonradan uydurmamışlar.
Bu geçmişten gelen bir şey. Arapların en büyük tanrısı ALLAH. Araplar Allahı bilip ona tapıyorlardı. Bir de kabede putlar vardı. Bu putlar başlı başına tanrı değildi. Bu putlar Allah katında şefaatçi idi GÜYA.
Bugün put yok, türbe var, evliya var, aziz var. Ehli Sünnette de var, Şia da da var, Hristiyanlar da da var. Mentalite aynı ama Adam Kur’an kültürü olmadığı için değerlendiremiyor.
Müşrikler, Hz. Muhammedin peygamberlik davasını, Ey Ümeyye, benim dedem Abdülmuttalipin Kureyş liderliğini tekrar bana geri ver. Şeklinde anlayıp karşı çıkıyorlar. Adamların Allah inancıyla bir problemi yok. Problem putlarla. Peygamber putları kaldır deyince, işte yeni bir siyasi hareket ya, bir farklılık yaratacak ki insan toplasın falan gibi bakıyorlar. Hatta Kureyş iyice sıkılınca, Aman gel hadi liderimiz ol ama putlarımıza dokunma gibi pazarlık ediyor.
Putlar neden önemli, çünkü Mekke çok çorak bir yer. Ziraat yapılmıyor. Geçim kaynakları bir ticaret kervanları iki kabedeki putları ziyarete gelen diğer araplar.
İşte putlar yıkılırsa, amanın gitti paracıklar, aç kaldık. Zihniyeti.
Taha 114 – Namazı Allahı Anmak için kıl. – Bundan evvel müşrikler namaz kılıyorlardı. Namazlarında Putlarına da tazim hürmette bulunuyorlardı.
İslami Namaz Aynı hareketler ile Sadece Allahı anmak ve anarken onun vahyini okumak, aynı zamanda yüce Allaha tazim, hürmet bildileren Hareketleri yapmak. Olay bu. Salat bu.
Namaz kelimesi Farsçadan gelmiş. Beden eksersizleri demek. Farsçaya da Sanskritçeden geçmiş olabilir. Yoga ile ilgilenmiş olanlar bilir. Yoganın temel hareketlerinden biri Surya Namaskar (Güneş eksersizleri) . Her sabah hindu tanrısı bilmem kim için hindular 12 kere bu hareketleri yapar. Uzmanlar günde 32 kere yapanın başka hiçbir spora falan ihtiyacu olmadığını söyler. İşte bu Namaskar lafını görünce bildiğimiz Namaz aklıma geldi.
Siz dediniz ki Salat Kur'an, Ekimüs salate Kur’ana bağlılıktır.
Ben buna aynen katılıyorum. Eski devirlerin geleneksel uygulamaların da insanların sağlam bir Kur’an kültürü alabilme imkanı yoktu. Hele ki Türkiyede 1990 dan evvel. İlahiyat öğrencilerinin bile Kur’anın türkçesinden haberi yoktu. Nerede kaldı sıradan halkın.
Yani peygamber devrinde ve hatta sonraki devirlerde, hatta selçuklu ve Osmanlı devirlerinde. adamın Kur’anla ilişkisi ne olabilir. Öyle bol bol mushaf yok. 1926 dan evvel hiçbir yerde Türkçesi yok.(19. yüzyıldan evvel Arapçası bile yok) Her yerde mushaf yok. Ezberlediği kadar dağarcığında var Arapsa Camide imamdan Kur’an duyuyor.
Asıl fecaat , Arap olmayan kavimlerde. Bu insanlar aynen araplardan gördüğü ibadeti yapıyor. Ama anlamıyor. Çok şekilci olan mezhepçi zihniyet Kur’anın çevrilip ibadette kullanılmasına izin vermiyor. Hatta işte diyorki Kur’an öyle bir kitaptır ki hiçbir dile hakkıyla çevrilemez falan.
Sonuçta adam gerçek bir Kur’ani kültür alamıyor. İşte imamın dini bilgisi neyse, çoğunlukla sözel bir gelenekle, bol hurafe ile bugüne geliyor.
Bugün bilgi önümüzde. Kur’an ister kitap olarak hemen her evde ve camide var. Ayrıca İnternet te istemediğin kadar çeviri var. Neredeyse dünyanın tüm dillerine çevrilmiş. Bir ayeti kolay buluyorsun , istediğin gibi araştırma yapıyorsun.
Şimdide amanın eski geleneğe bağlı kalalım kavgası. Müridler elden kaçıyor. Bu halk eskisi gibi bize inanmıyor. Ama eskinin yaşantısı imkansızlıklar üzerine kurulmuş bir düzendi. Bugünün yaşantı öyle değilki. Her şey elinin altında.
Kur'anı Anlamadıktan sonra ister namazda okumuşsun, ister kitapta farketmiyor. Sizin üzerinizde temiz Ahlakı hakim kılmıyor.
Sizin yaklaşımınızda ben Ankebut 45 uyarınca ters bir şey de görmüyorum. Ama Anlatıkkarımdan da o devirlerde insanların çok büyük çoğunlukla Kur'anı sadece namaz ritüeli içinde duyup okuyabildiklerini de çıkarabilirsiniz.
Elbette Kur’ana sadıksınız. Kur’an kültürünüz çok. Sizi Fahşadan koruyan Namaz değil, Kur’an kültürünüz. Adamda o kültür yoksa Namaz fahşadan korumuyor.
Çünkü aman bu adam namaz kılıyor bu müslüman ahlakı yerindedir. Beni kandırmaz diyorsun. En büyük kazığı onlardan yiyorsun. Adamın yüksek fiat söylemesi önemli değil. Her şey pazarlığa tabi. Birkaç yer araştırır fiat alabilirsin.
Ama adam üçüncü kalite malzemeyi , birinci sınıf diye kakalıyor. Bunu yapan beş vaktinde hacı. Adam diyor ki Ticaret. Din başka Ticaret başka diyor. Ticaret te normal böyle şeyler diyor.
Şimdi böyle şeylerden ben çok çektim te , sonuçta bu bir imtihan dünyası ve herkes kendi yaptıklarına bir rehin. Belki adam kötülüğe yönelince , Allah adama yaptıklarını güzel gösteriyor.
Acizane tavsiyem. İmama kızıp abdest bozmayın. Müslümanların bu hallerine bakıp ta onların namazı onları korumuyorsa , o zaman namaz hiç yok demeyin. Var. En azından siz iyi arapça biliyorsunuz. Namazda okuduğunuzu biliyorsunuz. Benim arapçam çok sınırlı olduğu için kesinlikle anlamını bilmediğim bir ayeti okumuyorum. Onun içinde okuduklarım belirli sureler oluyor.
En azından Ekimus salate ye siz başka anlamlar verebiliyorsunuz. En zahiri anlamını verin. “Namaz kıl” olarak, Allahı anmak , ona hürmet ve saygı dolu hareketleri yaparak namaz kılın. Allahı anın. (taha 114) .
Kendinizi zorlanmış, çoğunluğa uymak zorunda bırakılmış hissetmeyin. Gönlünüzde , aklınızda çok oturmadıysa da yapmayın. Ama Namaza, Dua ve Kur’ana bağlılık kavramlarına ek olarak Allahı saygı ile anma ritüeli olarak ta bakın. En azından böyle bir yaklaşım bağlı olduğunuz Kur’an tarafından desteklenmektedir. Sonuçta tabii siz bilirsiniz.
Herkese selamlar,
__________________ Allah Aklını kullanmayanların üzerine pislik yağdırır.
|