Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Selamün Aleyküm! Değerli Safbilgi Kardeşim!
Safbilgi yazdı:
ANDOLSUN Kİ BİZ O YEDİ KAPILI CEHENNEMDEN İSTİSTİSNA TUTAN /DIŞARDA TUTAN O BÜYÜK KURAN'I VERDİK HİCR 87
Bu şahsi yorumum için Allahın affına sığınıyor ve eleştirilerinizi beklıyorum,en doğrusunu Allah bilir...
Hicr 87:"Ve lekad ateynake Seb'an minel Mesani vel Kur'ânel Azıym;"
Bu ayette sözü edilen seban minel mesani ilk bakışta belirsiz olmasına rağmen bu konudaki değerlendirmem şöyledir.
Değerli Kardeşim!
İletinizde de belirtiğiniz “mesna”, “sena” ve “istisna” kelimeleri ile ilgili olarak değerlendirme yapalım. Bunun için de bu kelimelerin kökünden başlayarak inceleyelim.
İncelemeyi yaptığımızda şunları görürüz. “mesna”, “sena” ve “istisna” sözcüklerinin üçünün de kökü “sny”dir.
Bu kelimelerle ilgili olarak Lisan ül Arab, Tac ül Arus ve Ragıp’ın Müfredattaki açıklamaları özet olarak şöyledir. Bu üç sözcüğün de kökü “sny”dir. Bu sözcüğün anlamı, “bir şeyi bir şeyin üstüne koymak” demektir. Bu sözcük ilk kez bedeviler deve çekerken “devenin ipine ikinci bir ipi eklemeleri” için kullanılmıştır.
Ayrıca “Bedevilerin deveden inerken ayaklarından birini diğerinin üstüne koymaları” da bu sözcükle ifade edilmiştir. Sonraki sosyal gelişmelerde de “ikileme” anlamına sadeleşmiştir. Arapçadaki “iki, ikiz, ikişer, ikileme vb. gibi türevleri çoğalmış gitmiştir. “Mesna” sözcüğü de “sny” sözcüğünün türevlerinden olup üleştirme sayı sıfatıdır.
Anlamı “ikişer ikişer” demektir.
Ki bunu “kat kat,katmerli” anlamlarıyla da söylemek mümkündür.
“Sena” sözcüğü de yine “sny” sözcüğünün türevlerinden isimleşmiş bir kalıp olup gerçek anlamı “ikileme”dir. Ki bir niteliğe ikinci bir niteliğin eklenmesini ifade eder.
Bu sözcük de “kişiye bir niteliğinin yanında başka bir niteliğinin daha eklenmesi” anlamında kullanılıyor.
Biz buna Türkçemizde “övgü” diyoruz.
“İstisna” sözcüğü de “sny” sözcüğünün altı harfli istifal babındaki kalıbıdır. Burada istefale’nin sini “tahavvül (değişim)” anlamında olup, sözcüğün anlamı “ikiliyi (grubu) değiştirme” anlamındadır. Ki guruptan bir kaçını ayırmak, değiştirmek olarak anlayabiliriz.
Böyle olunca da “istisna”nın terimsel anlamı ortaya çıkmış olur.
SEB’AN MİNEL MESANİ “İkişerlilerden yedi” ifadesinin anlamını çözmeye gelince: Önce burada “Yedi” sözcüğünü nasıl değerlendireceğimizi ele alalım. “Yedi” sözcüğü Araplarda yedi sayısı olarak kullanıldığı gibi çokluktan kinaye olarak da çokça kullanılır.
Nitekim Kur’an’daki “yedi gökler” ifadesi bu anlamdadır.
Bu anlama göre “ikişerlilerden, katmerlilerden çok çok şey” anlamını buluruz.
Bu anlam da Kevser suresindeki “Kevser” sözcüğünün tam karşılığı olur. “Yedi”yi normal sayı olarak ele alırsak anlam “ikişerlilerden yedi” olur.
Bu anlamdan da Duha ve İnşirah surelerinde Peygamber Efendimize verildiği bildirilen maddeler aklımıza gelir.
Ki bunlar;Peygamberimizin:
1-Seçilip peygamber yapılması 2- barınağa kavuşturulması 3-doğruya iletilmesi 4-zenginleşmesi 5-göğsünün açılması 6-sırtındaki ağır yükün kaldırılması 7- adının, sanının yüceltilmesi.
Bu maddelere övgü anlamını da katabiliriz.
“Seban minel mesani” çoğu tefsirde ifade edildiği gibi kesinlikle Fatiha değildir, Kur’an’dan bazı sureler de değildir.Bu tür açıklamalar tefsircilerin rivayetlerden kopamamasından kaynaklanmaktadır.
Çünkü Kur’an ayette ayrı bir madde halinde yer almıştır.
Değerli Safbilgi Kardeşim! Hicr 87 ye verdiğiniz anlamda cümle yapısının bozulduğunu düşünüyorum.
Belirttiğim gibi yukarıdaki anlamlara her türlü övgü de ilave edilebilir. Ancak belirtiğiniz anlamda bir meal cümlenin yapısını bozar.Doğrusunu Allah bilir.
Kusursuz olan Allah'tır.
Şüphesiz en doğrusunu Allah bilir.
Sevgi saygı ve muhabbetle.
Allah’a emanet olunuz. Rabbim cümlemizin de ilmini artırsın. İnşaAllah.
|