Şu da emredildi: Yüzünü dine bir Hanif olarak çevir. Sakın müşriklerden olma.
Yunus Suresi 105
Ben bir Hanif olarak yüzümü gökleri ve yeri yaratana döndürdüm. Müşriklerden değilim ben.
Enam Suresi 79
İbrahim ne bir Yahudi idi, ne de bir Hıristiyan. O sadece hanif bir müslümandı. O müşriklerden değildi.
Ali İmran Suresi 67
Şu da kuşkusuz ki, İbrahim başlıbaşına bir ümmetti; bir Hanif olarak Allah'ın önünde eğiliyordu. Müşriklerden değildi.
Nahl Suresi 123
De ki Allah doğrusunu söylemiştir / vaadinde sadıktır.Haydi artık Hanif olarak İbrahim'in Milleti'ne uyun! Müşriklerden değildi o.
Ali İmran Suresi 95
Allah'a ortak koşmadan, Hanifler olarak... Allah'a ortak koşan kişi, gökten düşmüş de kendisini kuşlar kapışıyor veya rüzgar onu uzak bir yere fırlatıp atıyor gibidir.
Değerli savana rumuzlu arkadaşım benim yazımda Allahın dört kadına kadar evlenebilirsiniz izninin verildiğini hiç söylemedim. Bakın yazımdan bir alıntı yapayım.
(Daha doğrusu bu ayetten Allah bizlere dört kadına kadar evlenin önerisini mi yapıyor, yoksa çok özel durumlarda başvurulacak bir yolun kapısını aralık mı bırakıyor? Bu ayetin anlatmak istediği, yetimlerin ikişer, üçer, dörder evlendirilmesidir, ister başkalarıyla evlendirin isterse kendimize uygun beğendiğimiz yetimlerle evlenelim. Amaç yetimlerin elinden tutmak ve onların haklarını korumaktır ayetin asıl amacı. Rabbim kuran için apaçık bir nur diyor. Her benzetmeden nice örnekleri değişik ifadelerle gözler önüne koyduk diyor. Her benzetmeden nice örnekler verdik dediği halde bizler, nasıl olurda net bir emir olmayan ikişer, üçer, dörder sözlerinden dört kadınla evlenebilirsiniz hükmünü, önerisinin olduğunu çıkarabiliriz? Hatırlayınız bu izin, arzu edilen istenen bir olayla birlikte anılmayıp, özellikle yetimler konusunda bahsedilmiştir ki özel bir durum hâsıl olduğunda kullanılabilsin.Kuranın asla ve asla hiçbir yerinde dört kadınla evlenebilirsiniz emri yoktur.)
Yukarıdaki sözlerimden anlaşılıyor ki Allah emrimiz altında bulunan yetimlere yardımcı olunmasını, evlendirilmesini emrediyor. Fakat illaki başkaları ile evlendirin değil, burada kendinize uygun olanla da evlenmenin hiç bir yasağı yoktur. Kur'an çok eşliliği asla tasvip etmez, örneklerle doğru olmadığını anlatmaya çalışır, fakat kesin bir hüküm verip de yasaklamazda. Eğer Rabbim kesin bir hüküm vermemiş ise bu konu hakkında bizler birden fazla eşin haram olduğunu, ya da yasak olduğunu söyleyemeyiz, ama adaletli bir durum olmadığını, Rabbin hiç önermediğini açıkça söyleyebiliriz. Eğer söylersek kendimizce hüküm vermiş oluruz, bu durumda birilerinden hiç farkımız olmaz. Kur'an da Rabbim istemediği yani yasakladığı konuları kesin bir dille anlatmış, izah etmiş ve bildirmiştir. Bir kısmı için ise şiddetle yapmayın sakın anlamında, haram kılıyorum diye de belirtmiştir.
Peki ben neden bu ayet özel bir durum için, bu durumda birden fazla eş alabilme nin kapısını Rabbim aralık bırakıyor derken, nereden esinlenerek söyledim diye sorarsanız, ayetin devamındaki sözleri tekrar hatırlayalım.
( Eğer bu durumda adaleti gözetemeyeceğinizden korkarsanız, bir tek kadınla yahut ....)
Bu sözleri düşünelim, demek ki Rabbim bizlerinde bu durumda birden fazla eş alabileceğimiz iznini veriyor ama yinede dikkatimizi çekerek, ikaz ederek veriyor. Birden fazla evlendiğinizde adaleti sağlayamayacağınız durumlarda bir tanesi ile yetinin.
Miras konusuna gelince, miras konusunda Allah ın emri vasiyet bırakmaktır. Eğer vasiyetiniz yoksa malın dağıtım şeklinide Rabbim açıklamıştır. Şimdi söylediğiniz sözleri düşünelim, neden ikinci, üçüncü eşin durumu hakkında detaylı açıklama yapmamıştır diye soralım kendimize. Eğer yapsaydı kur'an kendi içinde tezat durumuna düşerdi. Allah istediğiniz kadar isteyin eşler arassında adaleti sağlayamazsınız diyecek ondan sonrada sanki çok eşle evlenmeye devam edin dercesine o eşlere bırakacağı malın bölüşümünü yapacak. Elbette bunu beklemek bana göre doğru olmaz. Zaten ilk istenen vasiyettir. Böyle bir durum varsa eşlerine ne bırakacağınız vasiyette belirtilecektir. Allah istemediği, önermediği bir konu hakkında bana göre bir yol göstermez. Bahsetmemesinin nedenide bu olsa gerek.
Ben ayetin bütünlüğünü düşündüğümde bunları anladım Rabbim yanıltmasın. Selametle kalın arkadaşım. Halukgta
Katılma Tarihi: 30 nisan 2006 Yer: Turkiye Gönderilenler: 1235
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
Selam haluk bey
Benim anlattıklarım üzerinde düşünmenizi rica ediyorum.Ben belki anlayışımı yeterince izah edememiş olabilirim.
Bu yüzden kısaca tekrar edeyim.
Eğer bu durumda adaleti gözetemeyeceğinizden korkarsanız, bir tek kadınla yahut
Buradaki 2 grup kadın var 1. grup yetim olan kadınlar 2. grup yetim olmayan kadınlar .
Ayetin başında toplumun erkeklerine emredilip yetim kadınlarla evlenin deniyor.2şer 3er 4er ifadesi her nekadar yetim kadın varsa onlarla evlenin anlamında.Toplumun bekar erkekleri evlilik tercihini öncelikli olarak yetim kadınlardan yana kullanıp eşlerini onlardan seçecek.Ancak bu durum yetim olmayan diğer bekar kadınların evlenme hakkını kısıtlıyorsa o halde kadınlar arasında adaletin korunması için bekar yetim kadınlara tanınan evlilik önceliği hakkı minumum düzeye indirilecek.
miras konusunda size katılmıyorum.amcaya dayıya düşen pay bile oranla verilirken yetim kadınları 4e kadar nikahına almış adam ölünce karılarına düşen pay mutlaka belirtilirdi. yetimlere hakkını verin diye ayet indirilmesine rağmen dul kalan yetimleri miras dışı bırakan ayet söz konusu olamazdı.hiçbir şekilde bir erkeğin 1den fazla kadını aynı anda nikahlaması gibi bir durum söz konusu olamaz.
__________________ O, yaratıp şekillendiren, âhenk veren ve düzene koyandır
Merhaba. Bunu ben de sorduğumda ikna edici cevap "Al-Kitab al-Jabr wa-l-Muqabala"ye atıfta bulunan Nun de Plume’dan geldi. Kitabın yazarı İran'lı bir matematikçi olan Muhammad bin Mūsā al-Khwārizmī*.
Nun de Plume'un açıklamasına göre mirasın İslamî paylaşımında
önce paylaşım oranı hesaplanır; sonra o oran, miras ile çarpılır; sonuç her mirasçının payı ile çarpılır.
karısı, 2 kızı, 1 oğlu, annesi, babası ise 100 birimlik mirası KURANdaki ayetleri örnekleyerek nasıl bölüştürürsünüz? (detaylı olarak açıklanmıştır sözünüze karşılık, ben 100 birimi tutturamıyorum, mevcut çevirilere göre)
Ölen adamın çocuğu var. O halde
karısı 1/8 alır (Nisâ 12);
oğlu kızının iki payını alır (Nisâ 11).
ana ve babasının her biri 1/6 alır. (Nisâ 11).
Sayın Hayrullah Meral, buna göre sorunuzun cevabı.
Paylaşım oranı X olsun.
1/8X + 2(1/2)X + X + 2(1/6)X = 1
1/8X + 2/2X + 1/1X + 2/6X = 1
3/24X +24/24X + 24/24X + 8/24X = 1
59/24X = 1
X = 24/59
Miras bırakanın
karısı 24/59 * 100 * 1/8 = 6
bir kızı 24/59 * 100 * 1/2 = 20
bir kızı = 20
oğlu 24/59 * 100 * 1 = 40
babası 24/59 * 100 * 1/6 = 7
anası = 7
Sağlay:
6 + 20 + 20 + 40 + 7 + 7 = 100
(Bu soruyu ve cevabı "hasanakcay.net"teki 1 oğula 2 kızın payı? adlı makaleme ekledim. Sayın Hayrullah Meral, itiraz ederseniz oradan silerim.)
Sevgi ile,
Hasan Akçay
___________________________
* İslamî mirashukuku cebirin kurucusu olan Muhammed ibn Mûsâ el-Havârizmî ve öteki ortaçağ matematikçilerini (Arabca "el-cebr" kelimesinden) cebirin gelişiminı hızlandırmaya yönlendirdi. El-Havârizmî, Hisab al-jabr wa’l-muqabala adlı eserinde miras hukukuyla ilgili sorunların cebir yoluyla çözümüne dair bir bölüm ayırmıştır.
Sayın savana rumuzlu arkadaşım, (Buradaki 2 grup kadın var 1. grup yetim olan kadınlar 2. grup yetim olmayan kadınlar .) diye cevap vermişsiniz. Burada iki grup kadın olduğunu nereden anladınız? Ben kaç kez okudum ama söylediğinizi anlayamadım. Siz
Ayetin başında önce yetimlerle evlenin daha sonra bu durum diğer yetim olmayan bekâr kadınların haklarını kısıtlıyorsa (o halde kadınlar arasında adaletin korunması için bekâr yetim kadınlara tanınan evlilik önceliği hakkı minimum düzeye indirilecek.) diyor ayet demişsiniz. Sayın arkadaşım şimdi size sormak isterim acaba Allah ayetlerini böyle zor anlaşılacak herkesin anlayamayacağı şekliyle mi gönderiyordu? Hani açık seçik ve detaylı gönderirdi? Sizin söylediğinizi nasıl anlaşılacak bu sözlerden. Eğer bunu kastetmiş olsaydı neden şöyle söylemesin? Yetim kadınlara öncelik tanıyın evlenirken, ama diğer kadınlara haksızlık olacaksa bu durumu da dikkate almalısınız. Dikkat edin Allah ayetin devamında bu durumda adaleti sağlayamayacaksanız bir kadınla yetinin diyor. Ama siz buradaki söze başka anlamlar vermişsiniz ki bunu anlamak gerçekten bana göre çok zor. Demek ki birden fazla evlilik var, buradaki evliliğin bir kısmı ister yetim olsun ister diğer kadınlardan olsun, birden fazla evlendiğinizde ortaya çıkan adaletsizliğin önlenmesi için Rabbin bir uyarısıdır. Elbette sizin düşüncenize de saygı duyarım ama ben ayetten sizin söylediklerinizi çıkaramadım.
Nisa 3: Yetimler konusunda adaleti koruyamayacağınızdan korkarsanız, sizin için temiz kılınan kadınlardan ikişer, üçer, dörder nikâhlayın. Eğer bu durumda adaleti gözetemeyeceğinizden korkarsanız, bir tek kadınla yahut yeminlerinizin/sağ ellerinizin sahip olduklarıyla yetinin. İşte bu, haksızlığa sapmamanız için en uygun yoldur.
Şimdide miras ile ilgili konuya ayetlerle açıklık getirmeye çalışalım, Allah ın izniyle. Eğer yanlış anlamışsam elbette amacımız doğruyu anlama çabası olduğuna göre, hatamı neden düzeltmeyeyim? Ayetlere göz atalım.
Bakara 180:İçinizden birine ölüm geldiğinde, eğer bir hayır bırakacaksa, üzerinize yazılan şudur: Ana-babaya, akrabaya, örfe uygun vasiyette bulunmak.Takva sahipleri üstüne bir hak olarak...
Bakara 182:Kim vasiyet edenin haksızlığa sapmış veya günah işlemiş olmasından endişelenip de ilgililerin arasını bulursa ona günah yoktur. Allah çok affedici, çok merhamet edicidir.
Bakara 240:İçinizden ölüp de geriye eşler bırakan erkekler, eşlerinin evden çıkarılmaksızın bir yıla kadar geçimlerinin sağlanmasını vasiyet etsinler. Eğer kendileri çıkarlarsa, onların kendileri için yararlı gördüklerini yapmaları yüzünden size bir günah yoktur. Allah Azîz'dir, Hakîm'dir.
Maide 106:Ey iman edenler! Herhangi birinize ölüm gelip çattığında, vasiyet zamanı aranızdaki tanıklık şöyle olsun: Kendinizden adalet sahibi iki kişi yahut yolculuk etmekte iken ölüm musibeti başınıza geldiyse sizin dışınızdan iki kişi. Bunları namazdan sonra alıkoyarsınız; kuşkulanırsanız şöyle yemin ederler: "Vallahi, yakınlarımız da olsa yeminimizi hiçbir ücret karşılığı satmayacağız, Allah'ın tanıklığını saklamayacağız. Çünkü böyle yaparsak mutlaka günahkârlardan oluruz.
Önce yukarıdaki ayetleri anlamaya çalışalım. Bakara 180. ayette ana babaya ve akrabaya dikkat edin en yakınlardan bahsediyor, örfe uygun vasiyette bulunun diyor. Bunu da takva sahiplerinin üstlerine bir görevdir diye de açıklık getiriyor. Daha sonra vasiyet edenin haksızlığa sapmasından korkulması yani sinirle, kızgınlıkla hareket ederek vasiyet etmesi durumunda, aralarını bulup yanlış yapmalarını engellemesinde bir sakınca yoktur diye belirtiyor. Bakara suresi 240. ayeti de özellikle yazdım, bakın burada Rabbim birden fazla geride eşler bırakanlar için de, zor durumda bırakılmamaları için vasiyet edilmesini söylüyor. Maide 106. ayetinde de vasiyetin nasıl yapılması gerektiğini anlatıyor ve;( Ey iman edenler! Herhangi birinize ölüm gelip çattığında, vasiyet zamanı aranızdaki tanıklık şöyle olsun) diyor ve şahitler huzurunda yapılmasını emrediyor. Fakat dikkat edin ey iman edenler diyerek, ölüm gelmeden önce vasiyette bulunmamızı en doğru yol olarak gösteriyor bizlere Rabbim.
Şimdide aşağıdaki ayetlere bakalım.
Nisa 176:Fetva istiyorlar senden. De ki: "Allah size, ana-babasız ve çocuksuz kişi hakkında şöyle fetva veriyor: 'Çocuğu olmayan, bir kız kardeşi bulunan kişi öldüğünde, onun terekesinin yarısı kız kardeşindir. Böyle bir kişi, çocuğu olmayan kız kardeşi öldüğünde, onun terekesinin tamamına mirasçı olur. Eğer ölenin iki kız kardeşi varsa terekenin üçte ikisi onlarındır. Eğer mirasçılar, kadın-erkek, birçok kardeşlerse bu durumda erkek kardeşe, iki kız kardeşin payı kadar verilir.' Allah size açık-seçik bildiriyor ki sapmayasınız. Allah, her şeyi gereğince bilmektedir.
Nisa 11:Allah size çocuklarınızla ilgili olarak şunu öneriyor: Erkek için, iki dişinin payı kadar. İkiden fazla kadın iseler ölenin bıraktığının üçte ikisi onlarındır. Eğer çocuk sadece bir kadınsa, mirasın yarısı onundur. Ölenin çocuğu varsa, geriye bıraktığından ana-babanın her biri için altıda bir hisse olacaktır. Ölenin çocuğu yoksa ve kendisine ana-babası mirasçı olmuşsa bu durumda anasına üçte bir düşer. Eğer kardeşleri varsa, anasının payı, yapacağı vasiyetten ve borcundan arta kalanın altıda biridir. Babalarınız var, oğullarınız var. Siz bunlardan hangisinin yarar bakımından size daha yakın olduğunu bilemezsiniz. Allah'tan bir buyruğu önemseyin. Hiç kuşkusuz Allah her şeyi bilir, tüm hikmetlerin sahibidir
Nisa 12:Zevcelerinizin geriye bıraktığının yarısı sizindir, eğer onların çocuğu yoksa. Eğer onların çocuğu varsa, vasiyet ettikleri ve borçları ödendikten sonra geriye bıraktıklarının dörtte biri sizindir. Eğer sizin çocuğunuz yoksa bıraktığınızın dörtte biri zevcelerinizindir. Eğer sizin çocuğunuz varsa bu durumda, yaptığınız vasiyet ve borcunuz ödendikten sonrageriye kalanın sekizde biri zevcelerinizindir. Eğer miras bırakan erkek veya kadının ana-babası ve çocuğu yok da erkek kardeşi veya kız kardeşi varsa, bu kardeşlerden her birine altıda bir düşer. Kardeşler bundan fazla ise bu takdirde onlar, yapılmış bulunan vasiyet ve borç ödendikten sonraüçte bire ortaktırlar. Kimseye zarar verilmemelidir. Allah'tan bir öneridir bu. Allah Alîm'dir, Halîm'dir
Ahzap 6:O peygamber, müminlere öz benliklerinden daha dost, daha yakındır. Onun eşleri de o müminlerin anneleridir. Anne tarafından akraba olanlar da Allah'ın Kitabı'nda, birbirlerine diğer müminlerden ve muhacirlerden daha yakındırlar. Ancak yakın dostlarınız için örfe uygun bir vasiyette bulunmanız müstesnadır. Bu, Kitap'ta satırlara geçirilmiştir
Şimdide yukarıdaki ayetlere bakalım. Nisa suresi 176. ayette Allah birçok ayetinde mirasınızın dağıtılması konusunda vasiyet edin demesine rağmen, bu konuda birçoğumuz öleceğimizi hiç aklımıza getirmediğimiz için, vasiyet konusunu da gündeme getirmeden ölebiliriz. Bu konuda direten toplum peygamberimizden vasiyet yoksa nasıl dağıtalım diye sordukları sorular karşısında Allah, senden fetva istiyorlar diyerek Rabbim fetvasını her zaman olduğu gibi kimseye bırakmadan veriyor ve izah ediyor. Vasiyet yoksa şöyle dağıtın diye açıklıyor. Çünkü diğer ayetlerinde ölmeden önce vasiyet edin demişti. Yine açıklamalara devam ediyor Nisa suresi 11 ve 12. ayetlerde daha detaylandırarak. Fakat dikkat edin burada bile vasiyete bakıyor ve ona göre dağıtımdan bahsediyor. Ahzap suresi 6. ayet ise bence önemle vurguladığı bir konuya tekrar dikkat çekiyor. (Ancak yakın dostlarınız için örfe uygun bir vasiyette bulunmanız müstesnadır. Bu, Kitap'ta satırlara geçirilmiştir.) Benim tüm bu ayetlerden anladığım bizlerin ölmeden önce vasiyet bırakmamız isteniyor, eğer vasiyet bırakılmamışsa nasıl dağıtılacağı anlatılıyor. Ben bunları anladım Rabbim yanıltmasın. SAYGILARIMLA Haluk GÜMÜŞTABAK
hasan akçay abim, teşekkür ederim detaylı açıklamalarınız için.
mustafa beyin vermiş olduğu linkteki, fereç hüdür beyin açıklaması da aynı yönde.
benim itiraz ettiğim nokta MEVCUT ÇEVİRİLERE göredir demiştim. Nitekim nisa 12. çevirisine göre yukarıda yapılan hesap ÖRTÜŞMÜYOR. ölenin eşine borçlar ve vasiyetten sonra KALANIN 8 de 1'i olmuyor. Lütfen demek istediğimi anlayın.
mevcut çevirilere göre benim anladığım önce detay olarak verilenler ayrılır :
çocuklar var ve anne babanın payları : 2 x 1/6 x 100
çocuklar var ve eşin payı : 1/8 x 100
erkeğin payı dişinin 2 katı olacağından ve 2 kız 1 erkek çocuk olduğundan, anne baba ve eşin payı mirastan düştükten sonra kalan miktar 2 ye bölünür ve bir hisse erkek çocuğa, ikinci hisse 2 kız çocuğa pay edilir.
Diğer durumda yukarıda örnek olarak vermiş olduğunuz hesaplama yöntemi bir PAYLAŞIM yöntemidir ve günümüzdeki miras hukukunda da bu yöntem kullanılır. oranlar ise, tamamen beşeridir.
ben aslında, ikinci sorum ile ilgili bir yanıt vermenizi rica etmiştim.
Katılma Tarihi: 30 nisan 2006 Yer: Turkiye Gönderilenler: 1235
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
[QUOTE=halukgta]
selam haluk bey
Sayın savana rumuzlu arkadaşım, (Buradaki 2 grup kadın var 1. grup yetim olan kadınlar 2. grup yetim olmayan kadınlar .) diye cevap vermişsiniz. Burada iki grup kadın olduğunu nereden anladınız? Ben kaç kez okudum ama söylediğinizi anlayamadım. Siz
Ayetin başında önce yetimlerle evlenin daha sonra bu durum diğer yetim olmayan bekâr kadınların haklarını kısıtlıyorsa (o halde kadınlar arasında adaletin korunması için bekâr yetim kadınlara tanınan evlilik önceliği hakkı minimum düzeye indirilecek.) diyor ayet demişsiniz. Sayın arkadaşım şimdi size sormak isterim acaba Allah ayetlerini böyle zor anlaşılacak herkesin anlayamayacağı şekliyle mi gönderiyordu? Hani açık seçik ve detaylı gönderirdi? Sizin söylediğinizi nasıl anlaşılacak bu sözlerden. Eğer bunu kastetmiş olsaydı neden şöyle söylemesin? demişsiniz.Ayet zor anlaşılır değil.ayet düşünülerek sahnelendirilerek diğer ayetlerle anlam bütünlüğü içinde değerlendirilerek okunduğunda bu sonuca kolaylıkla varılıyor.
Yetim kadınlara öncelik tanıyın evlenirken, ama diğer kadınlara haksızlık olacaksa bu durumu da dikkate almalısınız. Dikkat edin Allah ayetin devamında bu durumda adaleti sağlayamayacaksanız bir kadınla yetinin diyor.
evet..nisa 2de ki emir yetimlere hakkını verin şeklinde yetimlere haklarının nasıl verilmesi gerektiği nisa 3 nisa 4 nisa 5 ve 6da belirtiliyor.nisa 3de yetim kadınların durumuna nisa 5te zihinsel özürlü veya aklı kıt yetimlerin durumuna nisa 6da ergenlik çağına gelen yetimlerin durumuna değiniliyor.
Ama siz buradaki söze başka anlamlar vermişsiniz ki bunu anlamak gerçekten bana göre çok zor. Demek ki birden fazla evlilik var, buradaki evliliğin bir kısmı ister yetim olsun ister diğer kadınlardan olsun, birden fazla evlendiğinizde ortaya çıkan adaletsizliğin önlenmesi için Rabbin bir uyarısıdır.hayır asla çok eşli evlilik yok bir bekar erkeğin tek bir kadınla evlenmesi var.Bir adamın 2 3 4 kadını aynı anda alması diye bişey kesinlikle yok.Lütfen ayeti bu ön yargıyla okumayınız 2şer 3er 4er ifadesi bir deyim..o deyimin anlamı ayette var zaten. Elbette sizin düşüncenize de saygı duyarım ama ben ayetten sizin söylediklerinizi çıkaramadım.
Nisa 3: Yetimler konusunda adaleti koruyamayacağınızdan korkarsanız, sizin için temiz kılınan kadınlardan ikişer, üçer, dörder nikâhlayın. Eğer bu durumda adaleti gözetemeyeceğinizden korkarsanız, bir tek kadınla yahut yeminlerinizin/sağ ellerinizin sahip olduklarıyla yetinin. İşte bu, haksızlığa sapmamanız için en uygun yoldur.
ayete soralım:
yetimler konusunda adaleti korumaktan korkkarsanız ifadesi neden var?
cevabı nisa 2de:Yetimlere mallarını verin. Temizi pise değişmeyin. Yetimlerin mallarını kendi mallarınıza katarak yemeyin. Bunu yapmak gerçekten büyük bir vebaldir.
yetimlere mallarını 1-vermek onların evlenip yuva kurmalarıyla olur o halde yetim kadınların evlenmeleri sağlanacak evlenen kadınlara malı verilecek.2şer 3er 4er ifadese etrafınızda her ne kadar yetim kadın var ise onları evlmesi sağlanarak onlara malları verilmiş oluyor.
toplumda yetim kadınlara evlilik önceliği sağlanması durumu yetim olmayan diğer kadınların evlenip yuva kurabilme şanslarını engelleyebilir veya kısıtlayabilir işte bu durumda toplmda kadınlar arasında adaletsiz bir durum ortaya çıkar .Böyle bir adaletsizlik baş gösterdiği durumlarda yetim kadınların evlilik önceliği minumuma indirilebilir.
gerekirse daha nesnel örneklendirmeler yapabilirim:)
__________________ O, yaratıp şekillendiren, âhenk veren ve düzene koyandır
Bu kadar ayrıntının içine gömülmüşken dünyada olup bitenlerden haberiniz oluyor mu? Bırakın bu işlerle akademisyenler uğraşsın sizler halkı doğrudan etkileyebilecek çok daha önemli konulara değinin, inanın ben sıradan bi vatandaş olarak bu kadar ayrıntının içinde boğulup gidiyorum.
İllaki bilmek istesem dünya kadar kitap var oradan faydalanırım. Gecenin bi vakti gözler kan çanağına dönmüşken bu kadar yazıyı kendi adıma konuşuyorum inanın okuyamam. Pek çok kişininde okuyacağına pek inanmıyorum açıkçası.
Hangi konuya girdiysem herkes sayfalarca ansiklopedi gibi yazılar döktürmüş. Sizler bu kadar derinlere girdiğinizde sıradan halk (benim gibi) hiç birşey anlamıyor ve aydınlanamıyor.
iki sorum var (özellikle ikinci soruma sayın savanadan ve hasan akçay abiden yanıt beklerim) :
1. miras ayetlerine göre bir adam öldüğünde geride 100 birimlik miras bıraktığında ve mirasçılar :
-karısı, 2 kızı, 1 oğlu, annesi, babası ise 100 birimlik mirası KURANdaki ayetleri örnekleyerek nasıl bölüştürürsünüz? (detaylı olarak açıklanmıştır sözünüze karşılık, ben 100 birimi tutturamıyorum, mevcut çevirilere göre)
2. adam asgari ücretli, vardiyalı çalışıyor. 3 çocuğu var. karısı yatalak oldu. çocuklar 2 yaşında, 4 yaşında ve 8 yaşında (okuyor). bu adamın kimi kimsesi yok, komşuları da bakmaya yanaşmıyor. BU ADAM NE YAPSIN? siz olsa idiniz ne yapardınız? bu adamın çocukları ÖKSÜZ kalmış olmaz mı?
selam müminleredir...
Merhaba Hayrullah kardeşim. Eril ve dişil ifadelerin yer değiştirmesini sağlayıp senaryonuzu öyle okursak sorunuzu cevaplamış oluruz. Buyurun:
kadın asgari ücretli, vardiyalı çalışıyor. 3 çocuğu var. kocası yatalak oldu. çocuklar 2 yaşında, 4 yaşında ve 8 yaşında (okuyor). bu kadının kimi kimsesi yok, komşuları da bakmaya yanaşmıyor. BU KADIN NE YAPSIN? siz olsa idiniz ne yapardınız? bu kadının çocukları ÖKSÜZ kalmış olmaz mı?
Sayın Savana rumuzlu arkadaşım sanırım siz ayetlerden anladığınızı söylediniz bende söyledim, uzatmanında bir anlamı yok. Söylediğiniz gibi nisa 5 ve 6 da bakın nekadar ince detaya giriyor bu konuda Allah, hatta onları olgun hale geldiğinde ancak evlendirip mallarını verin diyor. Dikkat edin çok ince detay bile var. İşte Nisa suresi 3. ayette geçen şu sözlerden ( Eğer bu durumda adaleti gözetemeyeceğinizden korkarsanız, bir tek kadınla yahut yeminlerinizin/sağ ellerinizin sahip olduklarıyla yetinin) sözlerinden ben anlıyorumki, burada çok özel bir durumda birden fazla evlenilme varki, Rabbim adaletsiz bir durum hissederseniz tek bir kadınla yahut sağ ellerinizin sahip oldukları ile diye açıklık getiriyor. Size sorduğum soru buydu, neden Allah böyle bir durum olursa tek bir kadınla evlen diyor. Ne olmuşta tek bir kadınla evlen diyor Allah bizlere? Demekki birden fazla evlenmiş ki bunu söylüyor. Her neyse bu sözlerim benim ayetten anladıklarımdır yanlız beni bağlar. Muhabbet le kalın dostum. SAYGILARIMLA Halukgta
Sizin yetkiniz yok foruma yeni mesaj ekleme Sizin yetkiniz yok forumdaki mesajlara cevap verme Sizin yetkiniz yok forumda konu silme Sizin yetkiniz yok forumda konu düzenleme Sizin yetkiniz yok forumda anket açma Sizin yetkiniz yok forumda ankete cevap yazma