HANiFDOSTLAR.NET

 

Kuran Müslümanı
 

(Şahıs odaklı din anlayışından Allah odaklı din anlayışına...)

Ana Sayfa Hanif Mumin  Iste Kuran Kurandaki Din  Kur'an Yolu  Meal Dinle Sohbet Odasi Hanifler E- Kitaplik Kütüb-i Sitte ?  ingilizce Site Kuran islami Aliaksoy Org  Hasanakcay Net Tebyin-ül Kur'an Önerdiğimiz Siteler Bize Ulasin

 

- Konulara Göre Fihrist

- Saçma Hadisler

- Hadislerin-Sünnetin İncelemesi

- Haniflikle İlgili Sorular Cevaplar

- Misakın Elçisi Kim?

- Kuranda Namaz/Salat

- Onaylayan Nebi

- Kuranda Namaz/Salat

- Enbiya 104

- Kuranda Yeminler

- Adem Hakkında Sorular

- Ganimetleri Resulün Eline Nasıl Vereceğiz?

- Allahın ındinde YIL ve DOLUNAYLAR

- Abese ve Tevella

- Hadisçilerce Tahrif Edilen Ayetler

- Mübarek Yer, Mübarek Vakit

- Arkadaş Peygamber

- Kuranın İndirilişinden Günümüze Gelişi

- Bir Türban Sorusu

- Kuran ve Bize Öğretilenlerin Farkı

- Namazın Kılınışı

- Hadislere Göre Namaz

- Kuranda Salat Namaz mıdır?

- Kuran Yetmez Diyen Uydurukçular

- Bizler Hanif Dostlarız

- Sahih Hadis mi İstersiniz?

- Hakkı Yılmaz'ın Tebyin Çalışması

- Kur'anı Anlamada Metodoloji

- Tarikatçıların Çarpıttığı Birkaç Ayet

- Nasıl Kur'an Okuyalım?

- Kur'anı Kerim Nedir?

- Kur'anda Oruç

- Allah'sız Bir Din ve Allah'sız Bir Kur'an İnancı

- Kuransız Bir İslam Anlayışı ve Müşrikleşme

- Meal Çalışmasına Davet

- Allah Şahit Olarak Kafi Değil mi?

- Doğru Hadisleri Ne Yapacağız?

- Kur'andaki Muhammed ve Peygamberlerin Misyonu

- Mahrem, Avret, Ziynet

- Nur Suresi Çeviri-Yorum

- Cilbab

- Resule İtaat Ne Demektir?

- Hadis Kalburcuları ve Kalburları

- Kur'anı Kerim'in İndiriliş Gayesi

- Kur'anda Amellere Karşı Cahili Yaklaşım

- İslamdışı İnanışlara Kur'andan Örnekler

- Biri Şu Haram Üretim Tesislerini Kapatsın

- Tasavvufta İslam Var mı?

- İslamda Delil Sorunu

- Kurban Kesmek

- İlahi Hitabın Serüveni

- Ecel Nedir?

- Şirk, İşrak, Müşrik, Müşareke, Müşterik

- Büyü Yapan ve Yaptıranlar

- Peygamberlere Karşı Rabbani Yaklaşımlar

- Salat-ı Tefriciye yada Zikri Çarpıtmaya Bir Örnek

- Mucize Nedir?

- Ayrılıkların Nedenleri

- Sıfır Hata veya Kur'an

- Haniflik Nedir?

- Rabıta İle Şeyhlere Tapanlar

- Hadis Zindanının Mezhepçi Mahkumları

- İslam Dininin Öğrenilmesinde Kaynak Sorunu

- Fasık ve Münafıkların Genel Tanımlaması

- Hadisler, Hıristiyanlık ve Selman Rüştü

- Kur'anı kerim'in İndiriliş Gayesi

- Müstekbirlere Karşı Cahili Yaklaşım

- Halis-Hanif İslam

- Kur'anda Şefaat

- Fuhuş Tellalı Tefsirciler

- Hayızlıyken Neden Namaz Kılınmasın?

- Cebrail, Vahiy, Melek

- Dindarlıkta Müşrikleşme Temayülü

- Büyü Yapan ve Yaptıranlar

- Yaratılış, Adem, Havva

- Kur'an Yerel mi, Evrensel mi?

- Reform Dinde mi, Dindarlıkta mı?

- Ne Mutlu Tağutu Olmayanlara

- Peygambere Saygı(?)

- Hadislere Kanıt Diye Gösterilen Ayetler

- Allah Nazara Karışmadı mı?

- Kur'anı Kerimle Amel Etmek Mümkün mü?

- Kur'anda İnkar Edenlerin Vasıfları

- Müminlerin Vasıfları

- Allah'ın Vasıfları

- Kur'anın Vasıfları

- Dine Karşı Cahili Yaklaşımlar

- Kur'an Merkezli Din

- İrin Küpü Patladı; Mevlana

- Hurafe ve Bidatlar

- Peygamberi Tanrılaştırma

- Hz. İsa'nın Ölümü

- Allah'ın Mesajının Adı: Kelamullah

- Allah'ın Resule Uyarıları

- Kur'ana Göre Tenkit ve Eleştiri Nasıl Olmalı?

- Kur'anda Sevgi

- Sofuların Devlet Desteğiyle Desteklenmesi

- Hans Von Aiberg Aldatmacası

- Kabir Azabı Safsatası

- Kur'an Kıssalarının Önemi; Masal Değiller

- Kur'anda Toplumsal Sünnetler

- Tefsirde İsrailiyyat

- Kardeş Evliliği Olmadan Çoğalma

- Hans Von Aiberg Tutuklandı

- Kur'anda Tevbe Kavramı

- Yaşar Nuri Öztürk'ün Yorumuyla Namaz

- Karadelikler; Bir Büyük Yemin

- Mezhepçilerin Ümmi Açmazı

- Kabe Nedir? Mekkede midir, Kudüste mi?

- Kur'anda Ruh Kavramı

- Kur'anda Nefs Kavramı

- Amin Kavramı ve Putperestlik

- Diyanet İşleri Başkanlığının Sitemize Cevabına Cevaplar

- Resul ve Nebi -1

- Resul ve Nebi -2

- Sapık Bir Fırka: Hansçılar

- Cihad mı, Çapulculuk mu?

- Kur'an Deyip Namazı Yok Sayanlar

- Cennete Sadece Müslümanlar mı Girecek?

- Kur'anda El Kesme Cezası var mı?

- Nazar veya Göz Değmesi Var mı?

- Şehadet Getir, Münafık(?) Ol

- Kur'anda Eleştiri Metodu

- Hacc Mekkede mi, Bekkede mi?

- İslami Tebliğde Kur'an Metodu

- Saptırılan Kavram: Mekruh

- Kur'anda Cuma Namazı var mı?

- Of Be Kader, Allah mı Suçlu Yoksa Biz mi?

- Kader Açısından Cebir ve İhtiyar

- Baban Peygamber Olsa Ne Yazar

- Kur'anda İnsan Hukuku

- Vahdet-i Vücud, Şirkin Alası

- Tasavvufi Bilginin Kaynağı Vahiy mi?

- İslam'da Resullük Son Bulmuştur

- Teveffi Kelimesi ve Arap Dili

- Tasavvuf Üzerine Düşünceler

- Nefis Mertebelerinin İç Yüzü

- Allah Rızası Anonim Şirketi; Tarikatlar

- Tasavvuf ve Eşcinsellik -1

- Tasavvuf ve Eşcinsellik -2

- Nakşi Şeyhi Allah'ın Avukatı mı?

- Kur'anda "ve+la" Öbeği

- Putlar ve Tapanlar

- Son Peygamberimizin Okuma Yazması

- Mesih ve çarpıtılan Bir Ayet

- Hac İzlenimleri

- "Üzerinde 19 var" da Son Nokta

- Secde Emri

- Kur'andaki Hac

- Aracıların Gaybı Bildiği İnancı

- Tarikatçı - Müşrik Karşılaştırması

- Gazali'nin Kadına Bakışı

- Kur'anda Kadına Verilen Önem

- Başörtüsü Allah'ın Emri Değil

- Başörtüsü Takmak Kur'anda Var mı?

- Kur'anda Kadın Dövmek Var mı?

- Cariye, Köle; Utanmaz Mealciler

- Kadına Yönelik Şiddet

- Sünnet Edilen Kızın Öyküsü

- Erkekçe ve Kadınca Meal Konusu, Nebe 33. Ayet

- Harem - Selamlık Kimin Emri?

- Zina, Evlilik ve Örtünme Adabı

- Cariyeleri Aç, Hür Kadınları Kapat (!)

- Çok Eşliliği Yasaklayan Ayetler

- Kur'ana Göre Evlilik Hukuku

- 2 Kadın = 1 Erkek, Uydurma mı?

- Danimarkalı mı Sapık, Buhari mi?

- Ebu Hanife, Cariyenin Avreti

- Nisa 25, Hür Kadın ve Fahişe İfadesi

- Maymunların Hadisi ve Recm Vahşeti

- Hz. Muhammed'in Tebliği

- Peygamberi Tanrılaştırma

- Angarya Haline Getirilen İbadet

- Buhari'nin Hadislerini Buhari Yazmamıştır

- Hadis ve Sünnet Gerçeği

- Uydurma Hadisler, İslamın Kara Boyası

- Hadisler Dinin kaynağı Olamaz

- Uydurmaların Sınırı Yok; Şeytan Geyiği

- Beşeri Hükümler Neden Kutsal Oluyor?

- Hadis - Kur'an Çelişkisi

- Kur'anda/Dinde Olanlar ve Olmayanlar

- Cehennem'den Çıkış Yok

- Kur'anda Tağut

- Ebu Hureyre Gerçekte Kimdir?

- Hadis - Mantık Çelişkileri

- Kurban ve Kurban Bayramı Nereden Geliyor?

- Hadislere Göre Kur'an Eksiktir

- Bildiri: İslam Anlayışında Reform

- Arapça mı, Arap Saçı mı?

- Koca mı Üstün, Allah mı?

- Esbab-ı Nüzül Komedi Hadisleri

- İşte Geleneğin Dini

- Ulul Emir İle Kim Kastediliyor?

- Kul Hakkı

- Yezidi Bir Gelenek: Aşure Tatlısı

- Hz. İbrahim'den Asrımıza Dersler

- Taklitçiliğin Boyutları

- Seb-ul Mesani Nedir?

- Kelle Sayılarak Gerçek Bulmak

- Kıyamet - Mahşer Günü ve Sonrası

- Kur'anda Namaz Vakitleri

- Kur'anda Cuma Konusu

- Salih Olmak Yetmez

- Hudeybiye Anlaşması Uydurma mı?

- Kitap Yüklü Eşekler

- Kur'andaki Hac

- Hz. Nuh'un Oğlu Kimdi? İftira mı?

- Ruhun Ağırlığına Başka Bakış

- Hz. İbrahim Yalancı Değildi

- İncil'de Kadına Bakış

- Şirkin Büyüğü Küçüğü Olur mu?

- Kur'andaki Abdest ve Hijyen

- Din de Bir Araçtır

- Kur'an Okumanın Zararları

- Kur'anda Dua Ayetleri

- Kur'anda Tarih Kavramı ve Bilinci

- Şekilsel Secde Kur'anda Yok mu?

- Salat ve salatı İkame

- Kur'andaki Emr Kavramı Üzerine

- Dindar İnsanlar Şirk Koşar

- Alak Suresinin İlk Beş Ayeti

- Men Arefe'nin Çözümü

- Kur'andaki Av Yasağı

- Fıtrat ve Namaz Vakitleri

- Kur'anda İnsan Hukuku

- Din Büyüklerini Tanrılaştırma

- Allah'a ve Muhammed'e Değil

- Kur'andaki Örnek Tevekkül

- Şekilsel Rüku Kur'anda Yok mu?

- Hz. İbrahim Kuşları Kesti mi?

- Ehli Sünnet Dininin Anayasası

- İnsan Allah'ın Halifesi mi?

- Kur'an Üzerinde Düşünmek

- Şirkin Kuyusuna Düşenlere Uyarılar

- Kur'an Ölülere Okunmak İçin mi İndirildi?

- Ayda Okunan Kur'an Masalı

- Hz. İbrahim, Safa ve Merve Masal mı?

- "Haç"er-ul Esved (!)

- Mevlana Sahte Bir Peygamber Değil mi?

- Tasavvufun Tanrısı İki Zıttır

- Kur'andaki Tasavvuf: Teveccüh

- Önce Batıl ve Hurafe İle Savaşalım

- Resuller Haram Kılamaz mı?

- Elçi Muhammed ile İnsan Muhammed'in Farkı

- Tarikatlarda Aracılar Rezaleti

- Nur Suresi 31. Ayet Nasıl Çarpıtılıyor?

- Sırat Kıldan İnce, Kılıçtan Keskin mi?

- Kur'anda Zalimler

- Bütün Mehdileri Çöpe Atıyoruz

- Kur'ana Göre Ramazan Ayı ve Haram Aylar

- Tasavvufçuların İlahı; Varlık ve Yokluk

- Tasavvufçuların Küçük Putları

- Sünnet Etmek yaratılışı Değiştirmedir

- Son Peygamberimizin Mektupları

- Fıtrat ve Namaz Vakitleri

- Mescid-i Aksa Nerede?

- Büyük Kandırmaca: Hadis

- Kur'an Neden Arapça Olarak İndirilmiştir?

- Kimin dini? Kimin Kitabı? Kimin Meali?

- Evliya Kelimesinin geçtiği Ayetler

- Şimdiye Kadar Yaşanan İslam

- Ayın Yarılması Diye Bir Mucize Yoktur

- Kabe Dikili Taş Değil mi?


Up | Down | Top | Bottom
 
Şu da emredildi: Yüzünü dine bir Hanif olarak çevir. Sakın müşriklerden olma.

Yunus Suresi 105

Ben bir Hanif olarak yüzümü gökleri ve yeri yaratana döndürdüm. Müşriklerden değilim ben.

Enam Suresi 79

İbrahim ne bir Yahudi idi, ne de bir Hıristiyan. O sadece hanif bir müslümandı. O müşriklerden değildi.

Ali İmran Suresi 67

Şu da kuşkusuz ki, İbrahim başlıbaşına bir ümmetti; bir Hanif olarak Allah'ın önünde eğiliyordu. Müşriklerden değildi.

Nahl Suresi 123

De ki Allah doğrusunu söylemiştir / vaadinde sadıktır.Haydi artık Hanif olarak İbrahim'in Milleti'ne uyun! Müşriklerden değildi o.

Ali İmran Suresi 95

Allah'a ortak koşmadan, Hanifler olarak... Allah'a ortak koşan kişi, gökten düşmüş de kendisini kuşlar kapışıyor veya rüzgar onu uzak bir yere fırlatıp atıyor gibidir.

Hacc Suresi 31


Up | Down | Top | Bottom

HABERLER

 

 








 

 

  Hanif Islam

 

Genel Tartışma
 Hanif Dostlar Ana Sayfa -> Genel Tartışma
Konu Konu: kuranın tarihselliği Yanıt YazYeni Konu Gönder
Yazanlarda
Gönderi << Önceki Konu | Sonraki Konu >>
ibrahimim
Uzman Uye
Uzman Uye
Simge

Katılma Tarihi: 17 ekim 2006
Yer: Turkiye
Gönderilenler: 506
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı ibrahimim


Selamlar,

İlk önce insanlığa nazil olan Allah’ın kelamını anlamamız gerekir…

İlahi vahyi/Kur’an’ı anlamadan, bize/insanlığa ne dediğini/ne demek istediğini açığa çıkarmadan nasıl oluyor da ““biz bu Kur’an’ı anlayamıyoruz”” gerekçesini ileri sürerek tam manasıyla anlamış bir edayla “bugüne hitap etmiyor nazil olduğu döneme has”mış mülahazasında bulunuluyor!?

Nasıl anlayabilirim demiyor da, anlaşılmıyor diyorsan zaten bir yargıda bulunuyorsun demektir. İçeriğini/muradını anlayamadığın şey hakkında da yargıda bulunmak körün yol tarif etmesine benzer.

Allah’ın mesajını belli bir döneme sıkıştırmak haksızlık olmazmı!?…

Allah kullarıyla bir dönem iletişim kurdu şimdi vazmı geçti!?…

Vahyi evrensellik içermiyorsa her dönem yine yeniden nazil olması gerekmezmi!?...

İlahi kelamın lafsı/dili beşeridir ama manası ilahidir. Lafsın beşeri olması ilahi kelamı anlamada köprüdür/yoldur. Bizimde vahyin manasını/ne dediğini anlamak için bu köprüden/yoldan geçmemiz gerekmektedir. Bu yol günümüze kadar oldukça zorlaşmışa benziyor fakat ilahi adalete bakın ki yolu uzadıkça araçları yeniliyor. İlk dönemlerde mesafe kısaydı anlama zorluğu çekilmiyordu ama imkânlar kısıtlıydı gelişme/eğitim düzeyi düşüktü. Şimdi de mesafe uzun ama imkânlar oldukça geniş insanlık tekâmül ediyor tarihi tecrübe bv. Anlam yelpazesi gün geçtikçe genişliyor. Her dönemin kendine has avantaj-dezavantaj durumu var.

Kur’an’ı anlamama yada farklı anlama sorunu metinden kaynaklı bir mesele değil, tamamen insan kaynaklıdır.

İnsanlar değişik kültürlere sahip oldukça, her insanın samimiyeti, gayreti, hayata bakışı, genlerinden gelen özellikleri, yetiştiği ortam, aldığı eğitim, kapasitesi, ilgi duyduğu konu vb…  yaşam çeşitlilikleri farklı oldukça anlam farklılığı da kaçınılmaz olacaktır.

Değişik anlamalar/yorumlar her toplumun dinamiklerine göre o toplumun faydasına olması (toplumların kültürlerine/örflerine ve gelişmelerine/kapasitelerine göre içtihat/farklı yorum zenginlik olması) gerekirken görülmektedir ki bunun tam tersi olmuştur. Olması gereken farklı yorumlara (siyasi, taassup ve mezhepsel) hastalık bulaşmıştır.

Eğer insan bir günü bir gününü tutmuyorsa, on-beş yıl önceki gibi düşünmüyor ve gelişme gösteriyorsa bu tekâmül ediyor demektir. Bugünkü duruma gelmek için geçmişi basamak olarak kullanan insan geçmişe sövmemeli ve geçmişe kızıp geleceğe de küfretmemelidir.

Şimdi İslami geleneğe (klasik İslam anlayışına) kızıp, onların yanlışlarını görüp bu din/Kitap anlaşılmaz diyerek hareket edersek yanılgıya düşeriz, her çağın dinamikleri kendi şartları ve koşulları içerisinde değerlendirmelidir. İfrat-tefrit dengesini doğru ayarlamak gerekiyor.

  

Selam ve dua ile.

 



__________________
Ey inananlar, Allah'tan korkarsanız O size iyi ile kötüyü ayırdedici bir anlayış verir, kötülüklerinizi örter ve sizi bağışlar. Allâh büyük lutuf sâhibidir
Yukarı dön Göster ibrahimim's Profil Diğer Mesajlarını Ara: ibrahimim
 
baybora
Ayrıldı
Ayrıldı
Simge

Katılma Tarihi: 06 eylul 2007
Yer: Turkiye
Gönderilenler: 547
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı baybora

selam,

 

İbrahim kardeşim,

 

Ben sizinle hukukumuza istinaden sorular kendi üzerime aldım,

 

Metinden kaynaklanan farklı anlamalara misaller:

 

1. üç temizlik mi? üç aybaşı?

2. Müteşabihleri "rasihler" bilir mi? Bilmez mi?

3. Ayaklar yıkanacak mı? Mesh mi edilecek?

Meramı anlatacak kadar, misalleri çoğaltmam mümkün,

 

İbrahim kardeşim, Anlayan öznelerden kaynaklanan farklıklar bir şekilde izah edebilir siniz?

Ya okuma farklıklarından kaynaklanan farklıklar?

 

İbrahim kardeşim, bir metne "seni doğru mu anladım?" diye sorul(a)maz, anlamın doğrulanması için başka şeylere ihtiyaç vardır. Bir metni "nasıl anlarım?" sorusu makul bir sorudur.

 

İbrahim kardeşim, Bir metin, çeviri ve "söِzlük aracılığı‎ً‎yla", açıklamalarla anlaşıyor ise, o metnin açık olmadığı‎ً‎ yaptıklarızla onaylıyorsunuz demektir. Çünkü, bu, metni oya gibi işleyen kelime ve kavramları bilmediğiniz veya onlara yabancı olduğunuz anlamına gelir. Bu yapılanlar, metni "anlaşır kılma" veya "anlaşır hale getirme" çabalarr ve Kur'an' Kerim söِz konusu olduğunda takdire değer, asil çabalardır.

 

İbrahim kardeşim, "Allah bize daha sonra öğretir", "şimdi bilmiyoruz", "ilerde ilmimiz arttıkça kavrarız" gibi ifadeler metnin bir kaç okumada "kolayca" anlaşılmadığının veya anlamad‎ًığımın itirafr. 

 

İbrahim kardeşim, hatibin kastedmediği bir anlam, hatibe doğrulatmadan, onun adına anlaşır kıldığı‎ً‎z şeyleri ve/veya "anlamad‎ًığımızı" "anlaşır hale getirdiğimizde" "anlamış mı oluyoruz?"  Yoksa başka bir şey mi yapıyoruz?

 

İbrahim kardeşim, Vahyin her döِnem "inzali"  mümkün değildir. Biz asla Kur'an' Kerim'i bize/bana iniyormuş gibi okuyamayız. Biz "inzal olunmuş bir vahyi" anlamak ve onun istediği gibi mü’min olmak durumundayız.

   

İbrahim kardeşim, "İlk anlayan öznelerin anlamad‎ًığı" bir şeyi, benim anlamam mümkün değildir.  Peyamberin(a.s) anlamadığı veya az anladığı‎ً‎ bir şeyi benim anlamam ve genişleyerek anlamam da mümkün değildir. Kur'an' Kerim metni anlayan ِöznelerce "yeni anlamlar üretilen" bir metin değildir. Bu "yeni kur'an'lar" demektir.

 

İbrahim kardeşim, ben metnin "muhtevası" söz konusu olduğu için bu başlığa müdahil oldum, Kadir kardeşimin sorusu ve sizin yazzla birlikte "mahiyet" metni ortaya çıktı. İlk  öِnce "ma hiye(t)?" sorusuna cevab verilebilirse "muhteva"da konuşulabilir.

 

İbrahim kardeşim, sizinle olan hukukumuzu koruyarak ve "Sabırla, Hakkla" tavsiyeleşme emr-i ilahisince bu satırlar yazdım,

 

Allah(a.c) ilmimizi ziyade etsin

Selam ve dua ile,

Kardeşiniz rıdvan   

 

 



__________________
Tanrı'ya inanan adam olmak kolay, ve fakat Tanrı'nın inanacağı adam olmak zor!
Yukarı dön Göster baybora's Profil Diğer Mesajlarını Ara: baybora
 
Guests
Guest Group
Guest Group


Katılma Tarihi: 01 ekim 2003
Gönderilenler: -259
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı Guests

Al-i İmran suresi 134. ayet:

Onlar, bollukta ve darlıkta Allah için harcarlar, öfkelerini yutarlar, insanları affederler. Allah iyilik edenleri sever.

Bu ayeti, sağından veya solundan, önünden veya arkasından, tükrçe, ingilizce, arapça veya almanca FARKLI bir manada anlayabilir miyiz?

HAYIR.

Peki bu ayeti yaşayabiliyor ve çevremizdeki en yakınlarımıza yaşamaları için öneriyor muyuz.

Esas meselemiz budur. Haydi, darlıkta infak edelim. Yarın için biriktirdiğimiz bir parayı, yakın çevremizde darda kalmış, sıkıntı içindeki bir İNSANA Allah için verelim.

Ben şahsım adına zorlanıyorum, sizleri bilmem. Ondan sonra münazaraya devam edelim zekat manen arınmak mı, yoksa GERÇEĞİN tam ortasında YAŞAYABİLMEK mi?

 

Selametle,

Yukarı dön Göster Guests's Profil Diğer Mesajlarını Ara: Guests
 
muhliskul
Ayrıldı
Ayrıldı
Simge

Katılma Tarihi: 26 nisan 2007
Yer: Australia
Gönderilenler: 854
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı muhliskul

Merhaba

Kuran'in anlasilmasi hususunun iki farkli anlami uzerinde daha onceki  yazimda durmustum. Asagida   Kuran'in sozel anlasilmasi uzerine kisaca durmak istiyorum.

Yuzyillar oncesi bir doneme ait olan, birde bunun ustune tamamen  yabanci   bir kultur yapisi ve dil ile kayda gecmis bulunan  metinler, dogal olarak uzerlerinde bilimsel calismalarin yapilmasini gerektirir. Bilimsel calismalar  uzmanlari tarfindan,   yasadigimiz ortamin bize sagladigi butun arac ve gerecleri geregince kullanarak yerine getirildiginde,  artik bu metinler  daha genis kitlelerin  anlayabilecegi  bir sekilde umuma sunulabilirler . Mukemmel sonuclarin ilk denemelerde mutlak bir sekilde elde edilememis olmasi basarisizlik degil gelisim surecidir.    Bu metinler hakkinda yapilan  kapali acik ifadelerini kesinlikle  izah edici bulmuyorum. Bunlarin  farkli anlamlarida cagristirabilecek ifadeler oldugunu  dusunuyorum.

Bahis konusu olan Kuran metni   15 asir onceki bir ortamda sozel anlatimin yaziya donusturulmus seklidir. Yaziya donusturulmesini muteakip, yazimda kullanilan harflerin benzerlerinin noktalama suretiyle ayristirilmasi ve seslendirme amacli harekelenmesi sureci yasanmistir. Butun bu gelismeler surerken toplumsal yapi da   normal ustu bir degisim yasamaktaydi. Kabilesel hayattan devletlesmeye ve ordanda      suratli bir sekilde, bunyesinde cok farkli dilleri konusan milletleri  icinde barindiran imparatorluk asamasina gecmekteydi. 

 Metnin ozelliklerinden degil, metne  yaklasanlarin ozelliklerinden kaynaklanan farkli anlayis sekilleri yukaridaki surec icinde hizli bir sekilde artis gostermistir. Bu anlayis sekilleri iktidarlardan gordugu destek oraninda yayginlasarak ve sayisiz alt birimlerini artirarak gunumuze kadar gelmistir.

Bati dunyasinin musluman idareler uzerinde egemenlik kurmalarinin ardindan, cogunluguna batili ilahiyatcilarin sebeb oldugu  sorgulama sureci baslamistir. Uzun sure yalnizca  aydin kesimlerin bir kisminin haberdar oldugu bilgiler gunumuzde buyuk bir kesime tasininca umuma acik bir bilgilenme ortami olusmustur. Mevcut kirik dokuk cevirilere ragmen metnin ozunu-mahiyyetini kavramis olan bu yeni nesil muhteva bilgisini buyuk bir hizla gerceklestirmektedir.

Bu alanda kendini ehil gorenlere  dusen, asiriliklarin olusumuna engel olucu olumlu mudaheleleri yerine getirmektir. Bu metinlerin muhtevasinda ki mahiyyeti kavradigina inananlar tecrubelerini hicbir  kapris yapmadan yansitmalidirlar.

 

 Ayrica Hayrullah 41 kardesin ifadesindeki ozun anlasilmasi uzerinde gosterilmesi gereken hassasiyete katiliyorum. Muhtevanin belli bir onemlilik siralamasi mutlak olarak gereklidir.  

Benim dusuncem  daha nitelikli gelismeler icin, Kuran hakkindaki  bilimsel calismalarin olusmasi yonunde hazirlik yapilmasinin gerekli oldugu yonundedir.Bunlarin yapilmasi icin de buyuk finans destegine ihtiyac vardir. Batili bilim adamlarinin yaptigi calismalari    asabilmis calismalari gerceklestiremedigimiz gorunen bir gercektir. Musluman oldugu soylenen toplumlardaki idareler yalnizca kendi zihin yapilari ile uyusan cevreleri desteklemektedirler. Kuran’a uygun dusunen bilim adamlarimizin  cok az sayida oldugu gercegi goz onunde tutulursa bu alanda acilen girisimlerin yapilmasi  gerektigi anlasilir. Ornegin  Suleyman Ates gibi klasik arap diline vakif bir arkadasimiz olsaydi Kuran’in guzel bir tercumesini dilimize kazandirabilirdi.

Umumun ulasimina mumkun bir hale gelmis olan Kuran anlayisini  sorumluluk olarak yuklenmis   kucuk bir azinligiz, kendimizi  duzenleme mecburiyetiyetimiz karsisinda vurdumduymazliktan vazgecmeliyiz. Bircok arkadas itiraz etsede evet kuran inanisimiz bize bu misyonu yuklemektedir. Televizyon karsisinda misir yiyerek cola icerek seyreder gibi Kuran izleyemeyiz. Kuran’i anlamaktaki amacimiz onun rehberligince bir yasam surdurmek, Hayrullah bu hususta dogru soyluyor.

Allah’a emanet

kadir
Yukarı dön Göster muhliskul's Profil Diğer Mesajlarını Ara: muhliskul
 
ibrahimim
Uzman Uye
Uzman Uye
Simge

Katılma Tarihi: 17 ekim 2006
Yer: Turkiye
Gönderilenler: 506
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı ibrahimim


baybora Yazdı:

selam,

 

İbrahim kardeşim,

 

Ben sizinle hukukumuza istinaden sorular‎ kendi üzerime aldı‎m,

 

Metinden kaynaklanan farklı‎ anlamalara misaller:

 

1. üç temizlik mi? üç aybaşı‎ mı‎?

2. Müteşabihleri "rasihler" bilir mi? Bilmez mi?

3. Ayaklar yı‎kanacak mı‎? Mesh mi edilecek?

Meram‎ımı‎ anlatacak kadar, misalleri çoğaltmam mümkün,

 

İbrahim kardeşim, Anlayan öznelerden kaynaklanan farklı‎lı‎klar‎ bir şekilde izah edebilir siniz?

Ya okuma farklı‎lı‎klar‎ından kaynaklanan farklı‎lı‎klar‎?

 

Aleyküm selam sevgili Rıdvan!

 

Her şeyden önce samimiyetinize ve gayretinize şahit olan bir kardeşin olarak sana derin saygı ve muhabbetlerimi sunarım.

 

Aslında ben sizin yazınıza istinaden yazmadım, benim yazımda da dile getirmeye çalıştığım endişem, Kur’an’ı indiği ortama hapsetme, günümüzde anlaşılamaz bir kitap konumuna sokulmamasına yönelikti. 

 

Benim bu kısa yazımdan bukadar soru çıkarmı bilmiyorum… Ya sizin kadar meseleye vakıf olmayışımdan yada bu yazıyı vesile ederek sorulmuş/sorulacak sorulara bir şekilde cevap olsun/cevap aransın niyetiyle yazdığınızı düşünmekteyim… Olsun sorduğunuz sorulara tam anlamıyla cevap verme yetkinliğini kendimde görmemekle beraber size duyduğum derin muhabbettin ve sizin bana yönelttiğiniz soruların bende uyandırdığı heyecanın cesaretiyle cevap vermeye gayret edeceğim.

 

Aslında çok akademik ve oldukça uzun soluklu bir konu, sizin bu konular hakkında araştırmalarınız olduğunu biliyorum, en kısa zamanda görüşmek ümidiyle sizden bu konuda oldukça yararlanacağımı düşünüyorum.

 

Gerek 1,2 ve 3 madde halinde sorduklarınız ve gerekse okuma farklılıkları olsun bu sorunlar metin kaynaklı değil insan kaynaklıdır. Okuma farklılıklarının gerekçeleri çok önemli, biri kureyiş lehçesine en uygun bu der… Biri cümle yapısına en uygun imla bu der… Biri derki konu bütünlüğüne vurgu yapar… Biri derki sıyak-sıbak… Biri derki muradı-ilahiye’ye en uygun bu… vs… vs…

Şimdi sizin önünüze bir metin getirsem hiçbir imla kuralı olmayan, siz bazı kriterler koyarak ona bazı imla kuralları koyar ve metne güzel bir mana verirsiniz. Bu verdiğiniz mana sizin hayata ve eşyaya bakışınızı ve bir anlamda niyetinizin bir göstergesidir.

Hatırlarsınız dilimizde halka mal olmuş bir cümle vardır “oku da adam ol baban gibi eşek olma”  bir iyi birde marazlı iki yorum yapalım;

Marazlı kafa “oku da adam ol, baban gibi eşek olma” şeklinde bir yaklaşım sergilerken.

İyimser yorum “oku da adam ol baban gibi, eşek olma” şeklinde yorumlar.

 

Kur’an’a bakış da en iyimser yorumla olmalıdır, gerekçemiz sağlam ve sağlıklı olmalıdır. Verdiğiniz misallerden birini ele alarak gerekçemle birlikte ne anlıyorumu size taktim edeyim;

 

“Boşanmış kadınlar, evlenmeksizin üç ay hali boyunca bekleyeceklerdir: Çünkü eğer Allah'a ve Ahiret Günü'ne inanıyorlarsa, Allah'ın rahimlerinde yarattıklarını gizlemeleri meşru değildir…” BAKARA:228

M ESED yorumu: Bu bekleme döneminin asıl amacı, muhtemel hamileliğin ve bu suretle henüz doğmamış çocuğun ebeveyninin belirlenmesidir. Ayrıca, bu yolla karı-kocaya kararlarını yeniden gözden geçirme fırsatı ve böylece evliliği devam ettirebilme imkanı verilmiş olmaktadır. Bkz. ayrıca 65:1 ve ilgili not 2.

 Bende aynı kanaatteyim “…Allah'ın rahimlerinde yarattıklarını gizlemeleri meşru değildir…” ayetin kendi içerisindeki bu ifade gerekçesini de beraber taşıyor. Bir gerekçede Kur’an bütünlüğü yada konulu bakış, yine merhum M ESED’İN not düştüğü Talak suresi 1. Ayet 

 

Tarih boyunca (vahyin nazil olduğu ortamdan günümüze değin) metnin okuma problemleri (okuma farkı) büyüyerek gelmiştir. Her bir yaklaşım/anlayış beraberinde dile sorun çıkarmıştır. Buda bizim daha fazla gayretli olmamız gerektiğini zorunlu kılıyor. Gayretli ve fıtratı temiz olanlar bundan (marazlı okumadan) etkilenmeyeceklerdir, onlar hayatın gerçeklerini ve hayatın gerçeklerini gösteren kitabımızı doğru okuyacaklarını ve neyi hangi gerekçeyle yaptıklarının şuuru içerisinde neyi niye yaptıklarını iyi bilirler.

 

Samimi halis niyetli, önemsemiş gerçeği bulmaya çabalıyor olanların yaklaşımıyla, oturduğu yerden taklit eden hazırcı fazla kaygısı endişesi olmayanların yaklaşımı bir olmaz. Kalbinde hastalık olanların metni okumaları da gerekçeleri de niyetleri de hastalıklı olacaktır.

 

baybora Yazdı:

İbrahim kardeşim, bir metne "seni doğru mu anladı‎m?" diye sorul(a)maz, anlamı‎n doğrulanmas‎ı için başka şeylere ihtiyaç vard‎ır. Bir metni "nası‎l anlar‎ım?" sorusu makul bir sorudur.

 

İşte bende onu diyorum metni doğru-yanlış anlamanın kriteri metnin kendisi değil ona olan yaklaşımdır/niyettir. İşte bende bu yüzden önceki yazımda Kur’an’ı anlamama yada farklı anlama sorunu metinden kaynaklı bir mesele değil, tamamen insan kaynaklıdır” dedim.

 

Yazının devamı aşağıda…






__________________
Ey inananlar, Allah'tan korkarsanız O size iyi ile kötüyü ayırdedici bir anlayış verir, kötülüklerinizi örter ve sizi bağışlar. Allâh büyük lutuf sâhibidir
Yukarı dön Göster ibrahimim's Profil Diğer Mesajlarını Ara: ibrahimim
 
ibrahimim
Uzman Uye
Uzman Uye
Simge

Katılma Tarihi: 17 ekim 2006
Yer: Turkiye
Gönderilenler: 506
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı ibrahimim


baybora Yazdı:
İbrahim kardeşim, Bir metin, çeviri ve "söِzlük aracı‎lığı‎ً‎yla", açıklamalarla anlaşı‎lı‎yor ise, o metnin aç‎ık olmadığı‎ً‎ yaptıkları‎nı‎zla onaylı‎yorsunuz demektir. Çünkü, bu, metni oya gibi işleyen kelime ve kavramları ‎ bilmediğiniz veya onlara yabanc‎ı olduğunuz anlamı‎na gelir. Bu yapı‎lanlar, metni "anlaşı‎lı‎r kı‎lma" veya "anlaşı‎lı‎r hale getirme" çabalar‎dı‎r ve Kur'an'‎ Kerim söِz konusu olduğunda takdire değer, asil çabalardı‎r.

İbrahim kardeşim, "Allah bize daha sonra öğretir", "şimdi bilmiyoruz", "ilerde ilmimiz arttı‎kça kavrarı‎z" gibi ifadeler metnin bir kaç okumada "kolayca" anlaşılmad‎ığını‎n veya anlamad‎ًığımı‎zı‎n itiraf‎dı‎r.

 

Günümüz itibarıyla metni anlama problemi olmadığını söylemek doğru olmasa gerek, ama bu anlama sorununu metinden değil onun önüne yığılan engellerdendir. Bu engelleri de anacak Allah’tan hayırlı ilim talep ederek aşabiliriz. Yine bir önceki iletimde değinmiştim “İlahi kelamın lafsı/dili beşeridir ama manası ilahidir. Lafsın beşeri olması ilahi kelamı anlamada köprüdür/yoldur. Bizimde vahyin manasını/ne dediğini anlamak için bu köprüden/yoldan geçmemiz gerekmektedir. Bu yol günümüze kadar oldukça zorlaşmışa benziyor fakat ilahi adalete bakın ki yolu uzadıkça araçları yeniliyor. İlk dönemlerde mesafe kısaydı anlama zorluğu çekilmiyordu ama imkânlar kısıtlıydı gelişme/eğitim düzeyi düşüktü. Şimdi de mesafe uzun ama imkânlar oldukça geniş insanlık tekâmül ediyor tarihi tecrübe…” bunların yanı sıra keşfedilen yeni şeyler, gelişen bilim ve teknoloji, insanların akıl birlikteliği vb… anlamada önümüzü daha bir açacağa benziyor.

 

baybora Yazdı:
İbrahim kardeşim, hatibin kastedmediği bir anlam‎, hatibe doğrulatmadan, onun ad‎ına anlaşı‎lı‎r kı‎ldığı‎ً‎mı‎z şeyleri ve/veya "anlamad‎ًığım‎ız‎ı" "anlaşı‎lı‎r hale getirdiğimizde" "anlamış mı‎ oluyoruz?"  Yoksa başka bir şey mi yap‎ıyoruz?

 

İbrahim kardeşim, Vahyin her döِnem "inzali"  mümkün değildir. Biz asla Kur'an'‎ Kerim'i bize/bana iniyormuş gibi okuyamay‎ız. Biz "inzal olunmuş bir vahyi" anlamak ve onun istediği gibi mü’min olmak durumundayı‎z.

 

 

Benim Kur’an’ı anlama yöntemleri konusunda ki görüşümü biliyorsun; ilk muhatapları ve uygulamaları, iniş zamanı ve sebebi, indiği dönemin tarihi arkaplan, dili ve ondan sonraki süreci göz önünde bulundurma konularındaki hassasiyetimi yeri ve zamanı geldikçe vurgulamışımdır.

Yine benim sürekli vurguladığım konulardan birde vahyin bize nazil olmadığı ve nazil olunan tarih ve toplum üzerinden anlamamız doğrultusundadır.

 

baybora Yazdı:
İbrahim kardeşim, "İlk anlayan öznelerin anlamad‎ًığı‎" bir şeyi, benim anlamam mümkün değildir.  Peyamberin(a.s) anlamad‎ığı veya az anladığı‎ً‎ bir şeyi benim anlamam ve genişleyerek anlamam da mümkün değildir. Kur'an'‎ Kerim metni anlayan ِöznelerce "yeni anlamlar üretilen" bir metin değildir. Bu "yeni kur'an'lar" demektir.

 

Hiçbir yerde ben vahyi kendisine nazil olan resulden daha iyi anlarım ve/veya birileri gelişme gösterir bizzat vahyi kendi kalbine ilka edilenden daha iyi anlar iddiasında bulunmadım. Altını çizerek söylüyorum hiçbir insan vahyi kendine inen resulden daha iyi anlayamaz!.

Ama şunu söyleye bilirim vahiy nazil olduğu dönemde yaşayan bir insanla şimdi yaşayan ve ikisi arasındaki tarih dilimlerinde yaşamış insanların kendi dönemlerinde kendi koşulları içerisinde sonrakiler öncekilere göre öncekilerde sonrakilere göre farklı avantaj ve dezavantajlara sahiptirler.

 

Vahye tanık olanlar bizzat yaşadıkları için ne dediğini biliyorlardı ama sonucu bir bütünlük içerisinde neye bağlayacağı konusunda bilgileri yoktu. Bu yüzden sahabeden sonra alimler çıkmıştır.

Sonra gelenler usul konusunda çalışmalar yaptılar, kelam, fıkıh, tefsir, hadis vb. ilimler geliştirdiler.

Günümüze gelince hayata ve olaylara bakışımız eskilere oranla çok farkı, hem eskilerin çalışmalarını tetkik imkanına sahibiz hem de İslam’ı bir bütünlük içerisinde ele alma imkanına sahibiz. İslam tarihi boyunca yaşamış alimlerin çalışmaları ve günümüz insanının çalışmaları (buna oryantalistlerinki de dahil) bizler için büyük bir avantajdır.

Yukarıda da vurguladığım gibi “…hayatı ve hayata yön veren kitabımızı doğru okumanın olmazsa olmaz koşulu halis niyet, büyük bir titizlikle çalışmak ve ehemmiyet göstermektir…”

 

Sonra inşallah devam ederiz…  

 

Selam ve dua ile

 

 

 

 



__________________
Ey inananlar, Allah'tan korkarsanız O size iyi ile kötüyü ayırdedici bir anlayış verir, kötülüklerinizi örter ve sizi bağışlar. Allâh büyük lutuf sâhibidir
Yukarı dön Göster ibrahimim's Profil Diğer Mesajlarını Ara: ibrahimim
 
baybora
Ayrıldı
Ayrıldı
Simge

Katılma Tarihi: 06 eylul 2007
Yer: Turkiye
Gönderilenler: 547
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı baybora

selam yaz‎m‎ sildim "türkçe karakter" sorunu ya‏‎yorum,

Bir ‏ekilde düzelmiyor.Yazd‎klar‎m‎ ben bile anlam‎yorum. Yaz‎n‎n ula‏t‎ً‎ arkada‏lardan. ضzür diliyorum

selam ve dua ile,

r‎dvan



__________________
Tanrı'ya inanan adam olmak kolay, ve fakat Tanrı'nın inanacağı adam olmak zor!
Yukarı dön Göster baybora's Profil Diğer Mesajlarını Ara: baybora
 
Guests
Guest Group
Guest Group


Katılma Tarihi: 01 ekim 2003
Gönderilenler: -259
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı Guests

“Boşanmış kadınlar, evlenmeksizin üç ay hali boyunca bekleyeceklerdir: Çünkü eğer Allah'a ve Ahiret Günü'ne inanıyorlarsa, Allah'ın rahmetinden yarattıklarını gizlemeleri meşru değildir…” BAKARA:228

sanırım yazım hatası yapılmış. "...rahimlerinde..." olacaktı. Yalnız yazım hatasının düzeltilmesi isteğiyle müdahil oldum.

 

Yukarı dön Göster Guests's Profil Diğer Mesajlarını Ara: Guests
 
ibrahimim
Uzman Uye
Uzman Uye
Simge

Katılma Tarihi: 17 ekim 2006
Yer: Turkiye
Gönderilenler: 506
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı ibrahimim

baybora Yazdı:


Selam yaz‎mı‎ sildim "Türkçe karakter" sorunu yaşıyorum,

Bir ‏şekilde düzelmiyor. Yazdıklarımı ben bile anlam‎yorum. Yazının ulaştığı arkadaşlardan özür diliyorum.

Selam ve dua ile,

Rıdvan



Selamlar, sevgili Baybora (Rıdvan)’ın yazım karakterinden kaynaklı bozulmadan dolayı düzelterek ben astım.


baybora Yazdı:

Selam,

İki kardeşimden de, "metinle ilgili bölümü" ısrarla görmezlikten gelmelerini anlayamadığımı söylemeliyim. Öznelerden kaynaklanan farklı anlamalar konusunda rahat yazarlarken, metnin kendisi söz konusu olduğunda bazı şeyleri görmezden gelmelerini gerçekten anlayamıyorum.

Peygamber(a.s) vefatıyla, Kur'an'ın mushafa dönüştüğü malumdur. Metnin yazı şeklinin iptidai olması ve kimi zaman farklı okuyuşa müsait olması, okuyanla ilgilimidir? Metnin kendisiyle mi? Bu soru cevaplanmalıdır.

"açık ve kapalı" metin nitelememde kışkırtıcı bir dil kullandığımın farkındayım, bununla ilgili yeterince misal vermem mümkün.

Kardeşlerimin, bunu Kur'an'a yakıştıramadıklarını veya uygun görmediklerini anlayışla karşılıyorum. İki kardeşime kalbi sevgi ve selamları mı sunuyorum,

"tasavvur inşası" kanaatimi yineleyerek ve bir kaç şey daha söyleyerek devam etmeyi uygun görüyorum.

1. "Kurucu metnin" onaylamadığı bir anlam doğru değildir. Kurucu metin/Kur'an'ı Kerim, "Kelamullah"tır. Eğer murda-ı ilahinin ne dediğine kulak verilecekse, o, doğru anlaşılmalıdır.

2. "Nasıl anlarım?" sorusunu makul bulduğumu belirtmiştim. Çünkü bir metni anlamak söz konusu. Sözcüklerden, Cümlelerden oluşan "dil"e ait bir şey.

3. Metnin ne söylediği mi önemlidir? Benim ne anladığım mı? bu soruda cevapsız bırakılmamalıdır.

4. Bir ayet'i,  "Nasıl anladığımızı" izah edemediğimiz de "ne anladığımız" önemli midir?

5. "Yorumlarımın" hesabını vereceğim/hesaba çekileceğim "ilkeler" yok mudur? Ne olsa gider mi? Ben yaptım oldunun önüne nasıl geçilir?

"mahiye(t)?" soruşturmasının bittiğini düşünmüyorum, "anlayan öznelere" değinmememi lütfen anlayışla karşılayın

Eğer bana bunları neden gündeme getiriyorsun deniyorsa,

"Ya ben söylemeyeyim de, öleyim mi"

Selam ve dua ile,

Rıdvan    

 




__________________
Ey inananlar, Allah'tan korkarsanız O size iyi ile kötüyü ayırdedici bir anlayış verir, kötülüklerinizi örter ve sizi bağışlar. Allâh büyük lutuf sâhibidir
Yukarı dön Göster ibrahimim's Profil Diğer Mesajlarını Ara: ibrahimim
 
ibrahimim
Uzman Uye
Uzman Uye
Simge

Katılma Tarihi: 17 ekim 2006
Yer: Turkiye
Gönderilenler: 506
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı ibrahimim

haktansapmaz Yazdı:

"Boşanmış kadınlar, evlenmeksizin üç ay hali boyunca bekleyeceklerdir: Çünkü eğer Allah'a ve Ahiret Günü'ne inanıyorlarsa, Allah'ın rahmetinden yarattıklarını gizlemeleri meşru değildir..." BAKARA:228

sanırım yazım hatası yapılmış. "...rahimlerinde..." olacaktı. Yalnız yazım hatasının düzeltilmesi isteğiyle müdahil oldum.

 



Selamlar, sn. haktansapmaz teşekkür ederim.

Evet haklısınız yazım hatası olmuş. Allah razı olsun. Allah'ta sizin hatanızı düzeltsin.



__________________
Ey inananlar, Allah'tan korkarsanız O size iyi ile kötüyü ayırdedici bir anlayış verir, kötülüklerinizi örter ve sizi bağışlar. Allâh büyük lutuf sâhibidir
Yukarı dön Göster ibrahimim's Profil Diğer Mesajlarını Ara: ibrahimim
 

<< Önceki Sayfa Sonraki >>
  Yanıt YazYeni Konu Gönder
Yazıcı Sürümü Yazıcı Sürümü

Forum Atla
Sizin yetkiniz yok foruma yeni mesaj ekleme
Sizin yetkiniz yok forumdaki mesajlara cevap verme
Sizin yetkiniz yok forumda konu silme
Sizin yetkiniz yok forumda konu düzenleme
Sizin yetkiniz yok forumda anket açma
Sizin yetkiniz yok forumda ankete cevap yazma

Powered by Web Wiz Forums version 7.92
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide
hanif islam

Real-Time Stats and Visitor Reports Sitemizin Gunluk, Haftalik, aylik Ziyaretci  Detaylari Real-Time Stats and Visitor Reports

     Sayfam.de  

blog stats