Cümleten merhaba.
Hayrullah kardeþim, Hudeybiye andlaþmasý için (dört aylýk) bir sürenin söz konusu olmadýðýný sevgili sasha kardeþimizin verdiði bilgiye dayanarak belirttim. Parantez içindeki eklemeyi þimdi yapýyorum. Çünkü yazdýðým andaki kastým bu idi. Tevbe 2'de geçen "Yer yüzünde dört ay daha dolaþýn!" ile mukayese için.
Zaten bu, "Mescidi'l-Harâm'ýn ýndinden kasýt Hudeybiye'dir" iddiasýna cevaben yazýlmýþ olmasýndan da belli. "Mescidi'l-Harâm'ýn ýndinde yapýlan anlaþma dört ay sürelidir" diye cevap vermiþim.
Yine de yanlýþ anlattýysam özür dilerim.
Benim söylemeye çalýþtýklarým halen yazýlým aþamasýnda olan bu iletimdedir. Güncelliyorum. Lütfen eleþtirinizi bu iletime göre yapýn.
TEVBE SÛRESÝNE GÖRE HANGÝ TARÝHTE NE OLDU
Mekke'nin fethi: 630, çilek dolunayýnýn ilk 10 günü
Fatihlerin haccý: 630, ikinci yasak dolunayýn ilk günü (yevme hacci'l-ekber)
Tebuk savaþý: 631, çilek dolunayý
Tevbe sûresinin ilk 28 ayeti Mekke'nin fethi, 28'den sonrasý ise Tebuk savaþý hakkýnda.
Benim gördüðüm kadarýyla, bu sûrede 628'in Hudeybiye anlaþmasý, 629'un Mute savaþý, 632'nin veda haccý yok.
Mute Savasi, Bizans'in bir koluyla yapilmistir. Mekkeli musriklerle alakasi yoktur.
HUDEYBÝYE ANLAÞMASI?
Mescidi'l-Harâm'da (عند ال مسجد الحرام) kendileriyle anlaþma yaptýðýnýz (عاهدتم) müþrikler hariç, Allah ve elçisinin müþriklerle anlaþmasý söz konusu deðildir (9:7).
Bu ayetteki "Mescidi'l-Harâm"la ilgili bir ÝDDÝA var. Þimdi onu ele alalým. Ama önce kýsacýk bir bilgi:
Hudeybiye, ismini imzayý attýklarý yakýn köyün isminden almýþtýr.
http://tr.wikipedia.org/wiki/Hudeybiye_Antla%C5%9Fmas%C4%B1
Yani Mekke'nin yakýnýnda Hudeybiye köyü var; Hudeybiye anlaþmasý orda imzalanmýþ. Anlaþmaya bu adýn verilmesi o yüzden.
ÝDDÝA: Tevbe 7'de sözü edilen anlaþma, "Hudeybiye anlaþmasý"dýr. Çünkü ýnde'l Mescidi'l-Harâm (عند المسجد الحرام) Mescidi'l-Harâm'ýn yakýnýnda demek; Hudeybiye Mescidi'l-Harâm'ýn yakýnýnda bir yer.
CEVAP: Eðer bu iddia doðruysa... Ýbrahim nebinin mescidi olan el-beyt Allah'ýn mescidlerinden biri olduðuna, Allah ona "evim" dediðine (22:26) ve müþrikler salâtlarýný o evin ýndinde (عند البيت) yaptýðýna göre (8:35) müþriklerin Hudeybiye köyünde salât ettikleri gibi tuhaf bir durum ortaya çýkar.
Cikmiyor sevgili hasakcay.Siz oyle dusunuyorsunuz.Hudeybiye anlasmasi Mekke'deki musriklerin tamamini icerir. Anlasmanin adi Hudeybiye.. Siz o sekilde algiliyorsunuz.
Bakin benzer ornek vereyim. Benzetme sadece bu;
"Ankarali musriklerle, Asagi Ayranci anlasmasi yapildi." Simdi siz bunu okudugunuzda anlasmanin asagi ayrancidakilerle mi yapildigini dusunuyorsunuz?Yanlisiniz burada.
Hayýr! Mescidi'l-Harâm "o ev"in avlusudur. INDEL MESCÝDÝ'L-HARÂM "Hudeybiye'de" deðil, "Mescidi'l-Harâm'da" demek. Bu bir.
Ýkincisi, Hudeybiye anlaþmasýnýn süresi yok; oysa Mescidi'l-Harâm'da yapýlan anlaþma dört ay ile sýnýrlýdýr. Aþaðýda bu da belirtiliyor.
Hudeybiye anlasmasi 10 yilligina yapilmistir.Bozuldugu noktada zaten Mekke'nin fethi gerceklesmistir.
Üçüncüsü, iddianýn sahiplerine göre zaten el-beyt Allah'ýn sistemidir, ev deðil ve Mescidi'l-Harâm Mekke'dir, mescid deðil. Devam edebilirsiniz: Ýslam birilerinin keyfidir, Ýslam deðil. Kuran, beþer onu nelere yorarsa odur, ilahî kelimeler deðil...
ÇÝLEK DOLUNAYINDA OLANLAR
Ýnananlar Mekke'ye Miladî 630'un çilek dolunayýnda girdiler. Ramazan yani yýlýn en sýcak âný idi. Kentin ortasýna yöneldiler. Orda geleneksel Mekke pazarý kurulmuþtu; o yüzden kalabalýktý. Ama inananlar hiç bir direnmeyle karþýlaþmadan Mescidi'l-Harâm'a vardýlar.
Müþrik ileri gelenleri mescidde bekliyordu. Geleneksel pazarýn açýk kalabilmesi için barýþ önerdiler. Ýnananlar kabul etti.
Andlaþmanýn maddeleri:
(1)Süre, erba'ate eþhur dört aydýr (9:2).
(2)Bu esnada iki taraf ta elini silahtan uzak tutacak.
(3)Birisi baþka bir topluluðun saldýrýsýna uðrarsa ötekisi saldýrgana arka çýkmayacak.
O odur ki sizi onlara üstün getirdikten sonra Mekke'nin göbeðinde (ببطن مكة) onlarýn ellerini sizden, sizin ellerinizi onlardan çekti... (48:24). Onlar o kafirlerdir ki sizi Mescidi'l-Haram'a sokmuyor ve sunduðunuz hayvanlarýn yerine ulaþmadan bekletilmesini dayatýyorlardý (48:25).
Mekke'de inanan erkeklerin ve inanan kadýnlarýn müþriklerle içi içe yaþadýðý devirdi. Bir müþriðe ok atsanýz inanan bir kadýný vurabilirdiniz.
Fetih 25'in devamý:
Eðer kendilerini tanýmadan çiðneyeceðiniz için kýnanýp üzülmenize yol açacak inanan erkekler ve kadýnlar bulunmasaydý iþ elbet baþka türlü olurdu (48:25).
ÝÇÝNDE DÝNÎ HAC YAPILAN ÜÇ DOLUNAYIN ÝLKÝ
Ýzleyen dolunay erbaatu'n-hurum "yasak aylar"ýn ikincisi idi. Üç hac dolunayýnýn ilki. Dolayýsýyla onun ilk gününe arefe, ikincisine ise yevme hacci'l-ekber büyük hac günü (9:3) deniyordu.
Andolsun ki Allah, elçisinin o düþünü doðru çýkardý. Allah isterse baþýnýzý týraþ etmiþ, saçýnýzý kýsaltmýþ olarak ve güven içinde Mescidi'l-Harâm'a elbet gireceksiniz... (48:27).
Hac vakti geldi. Ýnananlar arefe günü vakfelerini yaptýlar. Büyük hac günü hayvan baðýþladýlar. Baþlarýný týraþ edip Mescid'e vardýlar. Kabe'yi tavaf ettiler.
Orada þu muhtýrayý verdiler:
Bu büyük hac gününde Allah ve elçisinden insanlara ihtar. Allah ve elçisi müþriklerden uzaktýr (9:3). Yasak aylar çýkýnca Allah yolundaki savaþýmýz devam edecektir (9:5). Mescidi'l-Harâm'da çilek dolunayýnýn baþýnda yapýlmýþ olan andlaþma hariç, Allah ve elçisinin müþriklerle anlaþmasý söz konusu deðildir (9:7).
ALLAH YOLUNDA SAVAÞ
Allah'ýn elçisi tek tanrýlý Ýslamý iletmeye baþlar baþlamaz müþrikler ona ve onu izleyenlere saldýrýya geçtiler çünkü ALLAH BÝR ilkesine yaþama hakký veremezlerdi.
Yapamaz. Mekke'nin fethinde dahi peygamber kan dokmemis. Savas etmemis, anlasma yapmamis. Kaldi ki Hudeybiye 628'de yapilmis bu tarihten sonra Mekke'ye sorunsuz girip cikmislar.Yani peygamber iletisine devam etti bu surecte..
Allah'ýn elçisini (9:40) ve inananlarý (22:40) onlar sýrf "Rabbimiz Allah- ربنا الله!" dedikleri için evlerinden, yurtlarýndan attýlar ve inananlara iþkenceler ettiler (85:10).
Ýnananlar açýsýndan Allah yolunda ölümüne savaþ öyle baþladý.
Savas yok zaten ortada. Fetih'te savasilmamis bile. Fetih tarihini okuyun lutfen.Bir kucuk grup puskurtulmus sadece, peygamberin adamlari tarafindan.Kimse direnc gostermemis.
Bu savaþý sona erdirmenin tek yolu vardý: ortak koþanlarýn, ALLAH BÝR ilkesini savaþ nedeni saymayý býrakmalarý. Bu ise onlarýn Ýslam olmalarý ile mümkündü:
Hayýr! Onlarýn anlaþmasý nasýl olur! (9:8). Ama tövbe eder, salâtý ve arýnmayý yerine gerirlerse onlar artýk sizin din kardeþinizdir (9:11) - فان تابوا واقاموا الصلاة واتوا الزكاة ف اخوانكم في الدين
(devamý var)
ZAMANIN BÝRÝMÝ DOLUNAY ÝDÝ.
dolunay...............................hilal..eski ay
Ay yerküreyi 28 küsûr günde dolanýyor.
Yeni aydan hilale…....: 4 ya da 5 gün hilalden dolunaya…..: 10 gün
dolunaydan hilale..: 10 gün hilalden eski aya….....: 4 ya da 5 gün
On gece (89:2)
Ayýn inen dilimleri (36:39):
Ve ay. Hurma çöpünden bir yay gibi olana kadar
Araplar Allah elçisinin ölümünden sonra takvime ihtiyaç duydular. Emîr, valilelere yolladýðý yazýlara tarih düþmek zorunda kalýnca. Hz peygamber döneminde zaman birimi olarak süre anlamýnda aylarý deðil "dolunaylar"ý kullandýlar. Ayrýntýlý bilgi için bkz Geçerli olan, güneþ yýlýdýr (12:47).
Bakara 197: Hac bilinen dolunaylardýr, الحج اشهر معلومات. Bunlar yaz dönencesinden sonraki kýzýl dolunay ve onu izleyen üç dolanaydýr yani o dört yasak dolunay.
ÞeHR tanýnan demek yani GÖZ ÖNÜNDE OLAN; meÞHur oradan geliyor. Arapçada "dolunay"a ÞeHR denmesinin nedeni de bu. DOLUNAY göz önündedir, meÞHuR. El-eþhuru'l hurum, الاشهر الحرم: o yasak dolunaylar (9:5)
Tevbe 36'da geçen ve dört yasaklar anlamýna gelen ERBA'ATUN HURUM da aslýnda o dört yasak dolunay oluyor.
"El-eÞHuru'l hurum"daki "el"den de anlaþýldýðý üzere bunlar herkesçe bilinen, tanýnan, göz önünde olan dolunaylardýr. 22 Hazirandaki "yaz dönencesi"ni izleyen dört dolunay.
O dört dolunayýn ilki çilek renginde olup yýlýn en tanýnan dolunayýdýr; ötekilerle karýþtýrýlmasý imkansýz:
çilek dolunayý
Dolunaylar ortaya çýktýklarý anýn özelliðine göre anýlabilir. Örneðin 2010’un dolunaylarý þu tarihlerde ortaya çýkacak:
Ocak 30: kurt dolunayý (kurtlarýn uluma zamaný?)
Þubat 28: buz dolunayý
Mart 30: karga dolunayý
Nisan 28: yumurta dolunayý
Mayýs 27: çiçek dolunayý
Haziran 26: çilek dolunayý (çilek renginde olduðu için)
Temmuz 26: kuru ot dolunayý (otlarýn kurumaya yüz tuttuðu zaman?)
Aðustos 24: darý dolunayý
Eylul 23: harman dolunayý
Ekim 23: av dolunayý
Kasým 21: kýraðý dolunayý
Aralýk 21: uzun gece dolunayý
HACCIN YIL ÝÇÝNDEKÝ ZAMANI VE SÜRESÝ
HAC iþte (1)çilek dolunayý, (2)çiçek dolunayý, (3)darý dolunayý, (4)harman dolunayý adlarý verilebilen o dört yasak (erba'atun hurum)un ikinci, üçüncü, dördüncüsünde yapýlýr. Çünkü dörtlünün ilki olan en sýcak dolunay (ramazan)ýn ilk 10 günü oruç zamanýdýr (2:185).
O halde HAC için yýlda üç seçenek var: kuru ot, darý, harman dolunaylarýnýn ilk 10 (on)ar günü.
Haccýn süresine gelince, Bakara 203'te sayýlý günler anlamýnda EYYAMÝN MA'DUDÂT denmesine bakýlýrsa bu, 10 (on) gündür çünkü MA'DÛDÂT iki elin parmaklarý kadar bir sayýya tekabül eder.
Ama kýsa tutmak isteyene iki gün de yeter (2:203).
Haccý ayýn dilimleri belirler (Bakara 189): Sana ayýn dilimlerini soruyorlar, يسالونك عن الاهلة. De ki: Ýnsanlar için vakitlerdir onlar ve hacdýr, هي مواقيت للناس والحج.
Evlere arkalarýndan deðil kapýlarýndan girin (Bakara 189): Marifet evlere arkadan girmek deðil Allah'ý kâle almaktýr; evlere kapýlarýndan girin, واتوا البيوت من ابوابها.
Haccýn en özlü anlatýmý bence Bakara 196: HACCI VE UMREYÝ tam olarak Allah için yerine getirin. Eðer engel olunursanýz kolayýnýza geleni sunun. O sunulan, yerine ulaþýncaya kadar baþýnýzý traþ etmeyin. Hasta ya da baþýndan rahatsýz olanlarýnýz onun yerine ya oruç tutsun ya sadaka versin ya da ibadet etsin. Güvene kavuþtuðunuzda umreyi hacca tamamlamak isteyenler kolayýna geleni sunsun; bulamayanlar, üç günü hacta yedi günü dönüþte olmak üzere, toplam on gün oruç tutsunlar. Ailesi Mescidi’l-Harâm’da bulunmayanlar içindir bu. Allah’tan sakýnýn ve bilin ki Allah öc almada en þiddetli olandýr. Bundan benim anladýðým, bu ibadet hac ve umreden oluþur.
Hac'da niye kan doksun Muhammed? UMRE, Ýbrahim nebinin mescidi olan Kabe'nin ziyaret (3:97) ve tavaf edilmesidir (22:29). O "tek tanrýcý"nýn vurguladýðý ALLAH BÝR ikesini tefekkür etmek için.
TEVHÝD o nebinin anýsý gözardý edilerek deðil sayýlýp görülerek canlý tutulabilir. Aksi halde, yok sayýlan þey yok sayan için yok olur. Ve HAC = Kabe'nin ziyareti + hayvan baðýþý. Yani HAC, yoksullar için yapýlan hayvan baðýþýný o ziyarete eklemek suretiyle gerçekleþir. O halde umre ve hac bir bütündür. Salgýn hastalýk, savaþ, Müslüman nüfusun aþýrý artmýþ olmasý gibi bir nedenle umre ve hacdan alýkonanlar mutlaka hayvan baðýþýnda bulunurlar. Haccýn ana amacý hayvan baðýþýdýr (2:196, 22:28, 33, 34, 36, 37). Hac engellense dahi o baðýþ yapýlýr ve þu derdin çarelerinden biridir:
(Yazýlma aþamasýnda)
|