Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Rahman ve Rahim olan Allah’ın adıyla
Yüce Allah’a sığınma blinciyle
MELEK
Kelime anlamı: İki ayrı kökü vardır 1) ULÛK 2) MELK
ULÛK: kökünden anlamına göre “elçiler/haberciler”
MELK: kökünden anlamına göre ise “yönetim güçleri” anlamına gelmektedir.
Melek: (Kaynak Hakkı yılmaz
http://www.istekuran.com/index.php?page=8c3bb2e15d9fc663f0e0 522ef168dc9a&id=7)
Arap Dilbilimi uzmanları “melek” sözcüğünün kökeni ile ilgili altı tane farklı tespitte bulunurlar. Bu tespitlerin izahı sayfalar dolusu açıklamaları gerektirir. Biz bunların en isabetlisi olan iki tespiti dikkate alacağız. Olayın geniş açıklamasını arzu edenler, Kitab-ül-Ayn, Tehzib, Camî, Keşşaf, Mecma’, Garaib, Lübâb, Rûh, El-Bahr-ül Muhît, Müfredat gibi kaynaklara başvurabilirler.
Birincisi: Melaike ve bunun tekili olan melek sözcükleri “Ulûk” kökünden türemiştir. Bu sözcük elçi göndermek anlamını taşımaktadır. Kelimenin aslı “me’lek” dir. İsm-i zaman, ism-i mekan ve mastardır. Dolayısıyla başındaki “mim/m” ektir. Sonra elifle lam yer değiştirmiş “mel’ek” yapılmıştır. Allah’tan elçi anlamında isim olarak kullanılmaya başlayınca hemze terk veya tahfif yoluyla “Melek” şeklini almıştır.
İkincisi: Başındaki “mim/m” kelimenin aslındandır, ek değildir. Kuvvet/yönetim gücü anlamındaki “melk” kökünden türemiştir. Mülk, milk, malik ve melik sözcükleri bu kökten türemedirler. Anlamları da bu kök anlama göredir. Genellikle eski tefsirciler birinci şıkkı tercih etseler bizim tespitlerimize göre her iki kökten de türemiştir. Ve ayrı kök ve ayrı anlamlarda kullanılmıştır. Yani bazı yerlerdeki “melaike” sözcüğü birinci şık kapsamına bazı yerlerde geçenler de ikinci şık kapsamına girmektedir. Bunları yer aldıkları pasaj içerisindeki söz akışından kolayca ayırt edebiliriz.
Yukarıdaki açıklamalar doğrultusunda anlaşılıyor ki “melek”, “Kuvvet, yönetim gücü, elçi ve haber verici” demektir.
Kur’an’ı iyi anlayıp dini doğru yaşayabilmek için bu kavramın Kur’an’daki yer alışlarını iyi bilmemiz gerekmektedir.
Görüldüğü üzre melek sözcüğü iki farklı anlamlı kökten gelebilmektedir. Buna göre “üluk” kökünden anlamına göre “elçiler/haberciler”; “Melk” kökünden anlamına göre ise “yönetim güçleri” anlamına gelmektedir. Ne yazık ki bu ayırım yapılmadan Kur’an’daki “melek, melaike” sözcüklerinin hepsi aynı anlamda kabul edilmiştir. Halbuki konu akışı çerçevesinde bu ayırım yapılabilir. Yapılmalıdır da. Zira konu içerisinde bunlar farklı farklı anlamlar içermektedir.
(Kaynak Hakkı yılmaz http://www.istekuran.com/index.php?page=8c3bb2e15d9fc663f0e0 522ef168dc9a&id=7)
Hakkı YILMAZ dan Allah razı olsun
Bu tanımdan sonra, okuyuculardan ricam, kafanızdaki eski melek tanımını bir tarafa bırakın, sanki bu kelimeyle yeni tanışıyorsunuz gibi anlamaya çalışın.
1. Melek tam olarak neyi ifade ediyor?.
2. Meleklere iman nasıl ve ne şekilde olmalı?.
3. Melekler Ademe nasıl secde etmişlerdir?.
4. Vahyin gelmesiyle Melek ilişkisi nedir?.
5. Melekler ne anlamada kanatlıdır?.
6. İblis meleklerden bir melekmiydi?.
7. Meleklerle hayvanlar arasındaki bağ varmıdır?.
Bu ve benzeri soruları çoğaltmak mümkün, biz şimdilik bu kadarının meramımızı anlatmaya yeteceğini düşünüyoruz. Yukarıdaki soruların yanıtlarını ayetlerin gölgesinde bulmaya çalışalım.
Koruyucu bekçiler 82/10-86/4
Katip (yazıcılar),82/11-50/18
Kayıt tutan (hafıza) 43/80,-50/17-18/49-45/28,29-17/13,14
Amellerin ve niyetlerin yönüne göre tavır belirleme 3/123…127-8/9…12,50,51-9/24,25-13/11-33/9,26,56
Azap ve helak 2/210-7/84-11/82-15/8,73,74- 26/173-54/34
Maddeden oluşan yükü taşımaları 2/248
Kuran’da iman ilkelerine baktığımız da 1 Allah’a iman 2 Meleklerine iman 3 Kitaplarına iman 4 Resullerine iman 5 Ahiret gününe iman
1 Allah’a iman: Eksik ve noksan sıfatlardan münezzeh olan, tartışmasız mutlak güç ve kudret, İlah, Rabb, Rahman ve Rahim vd…Güzel sıfatları.
Tam teslimiyet olunacak yegane varlıktır, varlıkların kaynağı ezeli ve ebedidir. İman edilmezse olmaz olan.
2 Meleklerine iman: ? (aşağıda değineceğiz)
3 Kitaplarına iman:
Yaratıcıyı ve iman edeceğimiz değerleri, ahiret bilincini, ahlaki ilkeleri, ibadet ve şahsiyeti, dünyadaki yaşantımızı barındırdığı için, İman edilmezse olmaz.
4 Resullerine iman:
Allah adına yer yüzünde elçilik yapıp, Allah’ın mesajını getirdikleri, inananlara örnek, kafirlere uyarıcı oldukları için, İman edilmezse olmaz.
5 Ahiret gününe iman:
Hesap vereceğimiz bilinciyle, hayatımıza çekidüzen vermemizi sağlayacağı için, İman edilmezse olmaz.
Gelelim şimdi meleklere iman hadisesine, bu konuyu burada açıklamayacağız, konun tamamını okuduktan sonra, değerli okuyucuların idrakine sunuyorum.
Kuran’ın ışığında yürüyerek, meleklerin nasıl bir varlık oldukları hakkında bilgilenmeye çalışalım inşallah.
Fatır 1 Hamd,Fatır olan Allah'adır; gökleri ve yeri yaratan, melekleri ikişer, üçer, dörder kanatlı elçiler yapan O'dur. Yaratışta/yaratılmışlarda dilediğini artırır O. Hiç kuşkusuz, Allah her şeye gücü yetendir.
Burada kanat kelimesi mecazdır, İsra 24 Onlara merhamet ederek alçak gönüllük kanadını ger ve de ki, "Rabbim, beni küçükken yetiştirdikleri gibi sen de onlara acı." bu ve benzeri ayetlerde de kanat kelimesi mecaz olarak geçmiştir. Ayetin sonundaki “Hiç kuşkusuz, Allah her şeye gücü yetendir” ifadesi Konuya açıklık getiriyor, Allah’ın güçleri (melekleri) her taraftan ve her konuya hakimdir.
Ör:Futbol maçlarından sonra yorumcular, sağ kant zayıf, sol kanat güçlü gibi ifadeleri kullanırlar.
Kadir 4 Melekler ve Ruh, Rablerinin izniyle o gecede her iş için iner de iner!
Bu ayette de, Ruh vahyi, Melekler ise Allah’ın ayetleri, emirleri, iş ve oluşu yönlendirecek hükümleri vb.. ifade eder.
Bakara 30-34 Bir zamanlar Rabbin meleklere: "Ben, yeryüzünde bir halife atayacağım." demişti de onlar şöyle konuşmuşlardı: "Orada bozgunculuk etmekte olan, kan döken birini mi atayacaksın? Oysa ki bizler, seni hamd ile tespih ediyoruz; seni kutsatıp yüceltiyoruz."Allah şöyle dedi: "Şu bir gerçek ki ben, sizin bilmediklerinizi bilmekteyim." Adem'e tüm isimleri (nitelemeleri) öğretti, sonra onları meleklere sunup, "Doğru iseniz, şunların isimlerini (özelliklerini, niteliklerini) siz bana bildirin," dedi. Dediler: "Sen Yücesin, senin bize öğrettiğinden başka bir bilgimiz yok. Sen Bilensin, Bilgesin." Allah buyurdu: "Ey Adem, haber ver onlara onların adlarını." Adem onlara onların adlarını haber verince, Allah şöyle buyurdu: "Dememiş miydim ben size!Ki ben, göklerin ve yerin gaybını en iyi bilenim.Ve ben, sizin açığa vurduklarınızı da saklayageldiklerinizi de en iyi biçimde bilmekteyim." O vakit biz meleklere, "Adem'e secde edin" demiştik de İblis dışında tümü secde etmişti. İblis yan çizmiş, kibre sapmış ve nankörlerden olmuştu.
Ademe secde, bildiğimiz alın burun zemine gelecek şekilde bir secde değil, bu tür secde yalnız Allah’a yapılır ve bu herkes tarafından bilinen bir mevzudur.
Buradaki secde itaat anlamındadır. "Adem'e secde edin" ifadesi, Allah İnsana eşyanın hakikatini öğretmesi, yönlendirip idaresi altına vermesi, yeryüzündeki canlı ve cansız varlıkların insana itaat ettirilmesi, fizik kuralları (kevni yasalar), kanunları kuralları hep insanın emri altına vermiş olması, olayının ADI: Meleklerin ademe secde etmesidir.
Ademin etrafında olan, görünen ve görünmeyen canlı yada cansız bütün yaratıklar, Ademe itaat etmekle emrolunmuşlardır, ancak iblis ”İblis dışında tümü secde etmişti. İblis yan çizmiş, kibre sapmış ve nankörlerden olmuştu.” Şimdi bu yazıyı okuduktan sonra, aklınızın alabildiği kadar tefekkür ediniz, görünenlerden bedeniniz, hayvanlar, bitkiler, ateş, toprak, su, hava, madenler vs.. görünmeyenlerden canınız/nefsiniz, aklınız, iradeniz, sevginiz, üzüntünüz vs.. bu saydıklarımın içinde size itaat etmeyenin, ne olduğunu düşünün.
Biraz düşündükten sonra, size itaat etmeyeni eminim sizlerde fark ettiniz, evet tam tahmin ettiğiniz gibi, Ademe ve Ademoğluna itaat etmeyen yalnızca iblistir.
Bu itaat etmeyen mahluk, bizim görünen tarafımızda değil, görünmeyen tarafımızda yer alır, vesvese verir. Bazen aklınıza öyle şeyler getirir ki, nasıl böyle düşünürüm diye siz bile utanırsınız, işte bu size itaat etmeyen melek iblistir Kehf 50 Hani, biz, meleklere, "Adem'e secde edin" demiştik de İblis dışında hepsi secde etmişti. İblis, cinlerdendi
(cin görünmeyen varlık demektir bkz cin çarparmı? http://www.kuranyolu.somee.com/Yazilar.asp?goster=dos&id =9)
Şeytan/iblis insanın topraktan olan yanına değil can olan yanına ondan ayrılmaz bir parça olarak yaratılmıştır ve insanla doğar insanla ölür ve onunla cehenneme girer.
Bakara 248 Peygamberleri onlara: "Onun hükümdarlığının kanıtı, sandığın size gelmesidir. Onda Rabbinizden bir huzur ve Musa ile Harun'un halkının geriye bıraktığı bir kalıntı bulacaksınız. Onu melekler taşımaktadır. İnanıyorsanız bunda sizi ikna edecek bir delil var."
Şimdi desem ki, Melekler Allah’ın emrini harfiyen yerine getiren yaratıklar mıdır?. Diyeceksiniz ki elbette öyledir, haklısınız
Peki desem ki, Havyalar Allah’ın emrini harfiyen yerine getiren yaratıklar mıdır?. Diyeceksiniz ki elbette öyledir,evet bu seferde haklısınız.
Öyleyse bu tespite ne dersiniz ”Onu melekler (hayvanların koşulsuz itaati) taşımaktadır” yani bu ayette geçen Melek=Hayvanların koşulsuz itaati
Yani burada Melekler Hayvanlar değil, Hayvanların her durumda itaat etmelerinin adı Melektir.
Ali-İmran 124,125 O sırada sen, müminlere şöyle diyordun: "Rabbinizin, indirilmiş üç bin melekle destek vermesi, size yetmiyor mu?" İş, sanıldığı gibi değildir.Onlar, hemen şu anda üstünüze gelseler bile, eğer siz sabreder ve korunursanız, Rabbiniz sizi, üzerlerine nişan vurulmuş beş bin melekle destekler.
Burada müminlerin Allah’ın emrini yerine getirmeleri ve kendilerine güvenmeleri, tedbir almaları, sabredip mukavemet göstermeleri, Allah’ın koyduğu yasayı işletmeleri anlamına geliyor.
Allah’ın dediğini yapmak ve ona güvenmek, kendine güvenmek, tedbir alıp sabretmek=Moral, konsantre, psikolojik güç kazanmaktır. Bunun adı Meleklerin yardımıdır. Bakar 249 Talut orduyla birlikte ayrıldıktan sonra, "Doğrusu Allah sizi bir ırmakla deneyecektir, ondan içen benden değildir, onu tatmayan eliyle sadece bir avuç avuçlayan müstesna şüphesiz bendendir" dedi. Onlardan pek azı hariç, sudan içtiler. Kendisi ve kendisiyle olan inananlar ırmağı geçince, "Bugün Calut ve ordusuna karşı koyacak gücümüz yok" dediler. Kendilerinin Allah'a kavuşacağını bilenler ise: "Nice az topluluk çok topluluğa Allah'ın izniyle üstün gelmiştir, Allah sabredenlerle beraberdir" (Allah’ın yasaları/melekler yardım eder) dediler. Sudan doyasıya içinler, Allah’a, onun kudretine, ahirete ve davalarına inanmamış kimselerdir. Onlardan pek azı hariç, sudan içtiler. Kendisi ve kendisiyle olan inananlar ırmağı geçince, "Bugün Calut ve ordusuna karşı koyacak gücümüz yok" dediler.
Burada bir avuç sudan içenler yada hiç içmeyenler, Allah’a tam teslim olmuş, tam güvenmiş, davalarına inan kimselerdir. Kendilerinin Allah'a kavuşacağını bilenler ise: "Nice az topluluk çok topluluğa Allah'ın izniyle üstün gelmiştir, Allah sabredenlerle beraberdir" dediler.
İşte Allah yasayı koymuş, bu yasanın adı Rabbiniz sizi, üzerlerine nişan vurulmuş beş bin melekle destekler. Dir.
Enfal 11,12,13 O zaman sizi, Allah'tan bir güven olmak üzere hafif bir uyku bürüyordu; sizi onunla temizlemek, şeytanın pisliğini sizden gidermek, kalplerinizi birbirine bağlamak, ayaklarınızı sağlam bastırmak için üzerinize gökten bir su indiriyordu. Rabbin, meleklere şöyle vahyediyordu: "Ben sizinle beraberim.İmanı olanları sağlamlaştırın.İnkar edenlerin kalpleri içine korku salacağım; vurun boyunların üstüne, vurun onların her parmağına." Bu böyledir. Çünkü onlar Allah'a ve resulüne kafa tuttular.Kim Allah'a ve resulüne kafa tutarsa kuşkusuz ki, Allah'ın azabı şiddetli olur.
Allah’ın yardımı iman edip Salih amel ortaya koyan, adaleti, iyiliği, yardımlaşmayı öğütleyen, Allah için çalışıp, Allah için çarpışan, Allah için mücadele veren, doğru yerde, doğru zamanda, doğru davranan herkese, Allah’ın koyduğu yasanın adı meleklerin yardımı bu yasayı kim işletirse meleklerin yardımı onunladır. Rabbin, meleklere şöyle vahyediyordu: "Ben sizinle beraberim. İmanı olanları sağlamlaştırın.” Kim kendi davasına çok samimi inanırsa, meleklerin yardımı onunladır. Bu Rabbimin koyduğu bir ilke bir yasadır herkese aynı işliyor. Ali-İmran 138,139 Bu, insanlara bir bildiri, erdemlilere de bir yol gösterici ve öğüttür. Gevşemeyin, üzülmeyin; inanıyorsanız üstün sizsiniz! Allah’ın evrene koyduğu yasaları kurallarıdır bu, kim bu yasayı lehine işletirse mükafat alır, kimde aleyhine işletirse sıkıntısını/azabını çeker.
Ör: herhangi bir müsabakada, fizikleri güçleri aynı olup ta morali yüksek olanın maçı alması, tesadüf değil, ”inanıyorsanız üstün sizsiniz” ilkesini işletmiştir. Kim kendi değer yargılarına daha çok inanıyorsa galip olan odur. Müslüman olması, Hıristiyan olması veya Yahudi olması, onlara yasalar konusunda ayrıcalık vermez, ancak kim kendi dinine davasına daha çok inanmışsa, o yaptığı işte ilerler başarı elde eder.
Ahzab 43,56 O ki sizi karanlıklardan ışığa çıkarmak için melekleri ile birlikte sizi destekler. O, inananlara karşı Rahimdir.
Allah ve melekleri peygamberi desteklemektedir. Ey inananlar siz de onu destekleyin, gereken saygı ve itaati gösterin.
Nahl 1,2,49 Allah'ın emri geldi. Onunla yüz yüze gelmekte acele etmeyin. Tüm varlığın tespih ettiğidir o Allah. Arınmıştır onların şirk koştuklarından.
Kullarından dilediğine melekleri, emrinden olan ruh ile şöyle diyerek indirir: "Gerçek şu: Benden başka ilah yok, o halde benden korkun."
Göklerdeki ve yerdeki canlı şeyler de melekler de yalnız Allah'a secde ederler ve hiç de büyüklük taslamazlar.
Allah hidayet veriyor, Kullarından dilediğine melekleri, (ayetleri) emrinden olan ruh (vahyi) ile şöyle diyerek indirir: "Gerçek şu: Benden başka ilah yok, o halde benden korkun."
Göklerdeki ve yerdeki canlı (her yaratık hiç şaşmadan Allah’ın emrini eksiksiz yerine getirirler ve onlar bu özellikte yaratılmış) şeyler de melekler (Allah’ın evrendeki iş ve oluş kanunları, atomu oluşturan kuarklar, maddenin en küçük yapıtaşı atom ve onu oluşturan nötronlar protonlar ve elektronlar, toprak, su, ateş, hava, gezegenler, güneş sistemleri, galaksiler, etrafında dönüp duran her şey ve uçsuz bucaksız evren ve o sistemi döndüren fizik kuralları, madde ve enerji) de yalnız Allah'a secde ederler ve hiç de büyüklük taslamazlar.
Mülk 3 O yedi göğü kat kat yaratmıştır. Rahman'ın yaratışında her hangi bir kusur bulamazsın. Bakışlarını yönelt de bak; herhangi bir çatlak görebiliyor musun?
Zumer 75 Melekleri, yönetim merkezinin etrafını çevirmiş halde Rab'lerini överek yüceltirken görürsün. Aralarında gerçeğe göre hüküm verilmiştir ve "Evrenin Rabbi Allah'a övgüler olsun," denir.
Mülk 4 Sonra tekrar tekrar bak; bakışların usanmış ve yenilmiş olarak sana döner.
Sonuç olarak
Melekler:Kuvvet -- yönetim gücü -- elçi ve haber verici – ayetler – evrenin işleyiş yasaları – fizik kuralları – yapılan her türlü amelin karşılığı – Allah’ın takdir ettiği kader – Allah’ın sünneti – yaratıklar üzerine iş ve oluşun uygulanışı vb..demek değil mi?.
Cebrail:
Kimsenin ulaşamayacağı – sağlam – emin – kutsal -- temiz olmayanların sokulamayacağı, vahiy yolu/kanalı
Bakara97,98 De ki: "Kim (ulaşılamayan,sağlam,emin,kutsal,ruh,vahyin akış kanalı olan) Cebrail'e -ki o, Allah'ın izniyle Kur'an'ı kendinden öncekini doğrulayıcı, insanlara yol gösterici ve müjde olarak senin kalbine (inen bir yol olup vahyi) indirmiştir- düşman kesilirse,
Kim Allah'a, O'nun meleklerine, resullerine, (ulaşılamayan,sağlam,emin,kutsal,ruh,vahyin akış kanalı olan) Cebrail'e, (yakarışın, himmetin yolu/kanalı olan) Mikail'e düşman kesilirse, Allah'ta bu tür inkarcılara düşman kesilir.
Bu ayette şu dikkatimizi çekiyor Allah’tan kula (Cebrail) kuldan Allah’a giden yol (Mikail) e kim düşman olursa, Allah'ta bu tür inkarcılara düşman kesilir.
Dikkatli baktığımızda şunu görüyoruz:
1 ) Cebrail Allah’tan kula gönderilen vahyin yolu
2 ) Mikail kulun Allah olan yakarışını yolu
Şuara 191 Ve senin Rabbin mutlak Aziz, mutlak Rahim'dir.
Bu, evrenlerin Rabbinin indirdiği vahiydir.
onunla, mutlak güvenilirlik derecesinde olan vahiy inmiştir
Senin kalbine ki uyarıcılardan olasın.
Vakıa 77-80 O, elbette değerli bir Kur'ân'dır,
Saklı bir Kitâptadır.
Ki ona temizlerden başkası dokunmaz.
(O), Âlemlerin Rabbinden indirilmiştir.
1. Melek tam olarak neyi ifade ediyor?. (Allah’ın alemlerde işleyen yasalarının adı)
2. Meleklere iman nasıl ve ne şekilde olmalı?.(Allah’ın yasalarına uyulduğunda hiçbir problemin olmayacağına, mükemmel sistemin işleyişine inanmak Meleklere imandır.)
3. Melekler Ademe nasıl secde etmişlerdir?.(Allah Ademoğlunun etrafındaki şeyleri ona boyun eğdirmiş, yasaların insanın kapasitesi oranınca insan tarafından müdahale edilmesi olayı, Meleklerin Ademe secde etmesidir.)
4. Vahyin gelmesiyle Melek ilişkisi nedir?.( Cebrail Allah’tan kula gönderilen vahyin yolu)
5. Melekler ne anlamada kanatlıdır?.(Allah’ın iyilere, iyi davrananlara, iyi iş tutanlara, her koldan her kanattan yardım yolunun adı Meleklerin kanatlı oluşlarını ifade eder.)
6. İblis meleklerden bir melekmiydi?.(Melekti itaat etmeyince iblis oldu)
7. Meleklerle hayvanlar arasında bağ varmıdır?.( Hayvanların kendileri değil her durumda itaat etmelerinin adı Melektir.)
Bu yazıyı hazırlamamda bilgi dağarcığıma katkısı olan, her kes ten Allah razı olsun.
Bu çalışma benim Kuran’dan anladıklarımdan ibarettir.
Muhakkak ki en doğrusunu yüce Allah bilir.
__________________ Ey inananlar, Allah'tan korkarsanız O size iyi ile kötüyü ayırdedici bir anlayış verir, kötülüklerinizi örter ve sizi bağışlar. Allâh büyük lutuf sâhibidir
|