Selam..
Naci bey ilgili makalenizi daha önce okumuş ve bu sitede de başlık olarak bu makalenizi asmıştım.. Sizin gibi düşündüğüm için değil, makalenizi tartışmaya açmak ve makaleniz üzerinde değerlendirmelerde bulunmak için..
hınzır kelimesi bahsettiğiniz gibi tartışmaya açık bir kelime olabilir.. Lakin bozuk et anlamına gelebileceğini düşünmüyorum, çünkü bozuk et, leştir..Sevgili yunusemregün.Leş kavramının Kur"an"daki karşılığı "lehmü hınzırdır" Leş,bozulmuş,kokmuş,yani doğallığını kaybetmiş et demektir."Lehmü hınzır"kelimesi,bu anlamlara ilaveten,zararlı,pis,necis ve habis anlamlarını da içermektedir.
Yani lehmü hınzır kavramı,başta etler olmak üzere,insan sağlığına zararlı tüm yiyeceklere dikkat çeken bir kavramdır.Eğer böyle olmasaydı,Kur"an,insan sağlığına zararlı,tüm et veya yiyecekleri tek tek yazardı,yazması gerekirdi.
Kuran,"temiz olmak"dışında yiyecekler için hiç bir şart ön görmez,görmemektedir.Yani "lehmü hınzır" olmayan her et veya yiyecekler yenebilir.Ancak bir et veya yiyeceğin,helal olup olmadığına,yani bir yiyeceğin temiz olup olmadığına müftü veya fıkıhcılar değil,sağlıkcılar karar verir,verebilir,vermelidir.
Örneğin,fare etinin insan sağlığına zaralı olduğu tıbben çok belli.Eğer,lehmü hınzır" insan sağlığına zarar veren tüm yiyecekleri vurgulamıyorsa,Kur"an"a göre fare eti yenebilir,dimi? Çünkü aksi bir hüküm yok Kur"an"da.
Maide 60 ise zaten bu verdiğiniz anlamı tümden çürütüyor..
Kur"an,bir ayette, müşrik veya kafirlerin hayvanlardan daha aşağı varlıklar olduğunu söylüyor.Eğer bu ayetin dikkat çektiği maymun ve domuzlar,belli hayvanları kastediyorsa,Kur"an kendisiyele çelişmiş ve söz konusu hayvanlara haksızlık etmiş olmaz mı?
Demem o ki,bu ayette geçen maymun ve domuz kelimeleri,belli hayvanları vurgulayan cins isimler değil,kan dökücü,necis,(fıtratı bozulmuş,lehmü hınzır) müşrikleri vurgulamaktadır.
Edip Yüksel ve benzer düşünenlerden aklımda kaldığı şekilde hınzırın sadece eti haramdır.. Yağının haram olduğu En'am 146'daki Yahudilere haram kılındığı gibi belirtilmemiştir. Et olarak belirtildiği için sadece et haramdır..Bütün yağlar,bütün hayvanların yağları,yani yağlı yiyecekler,bir çok insana doktorlar tarafından haram klınmıştır,kılınıyor.Söz konusu ayet bu olaya da ışık tutmaktadır.
Selam ile.
Bir de Kur'an evrensel olduğu için Araplar deve yiyordu, domuzu bilmiyorlar, yaşadıkları mekanların çevresinde olmadığı için yemiyorlardı diyerek geçiştirmek Kur'an'ın evrenselliğinden uzaklaşmaktır..
|