Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Uykuda ruh bedenden kısmen, ölümde ise tamamen ayrılır. Bu bakımdan ölümle uyku arasında ilişki ve benzerlik vardır (Süleyman Ateş, Nebe’ 9 yorumu).
*
Aşağıdaki ayetlerde büyük harflerle yazdığım RUH kelimesi Cebrail’dir; koyu harflerle vurguladıklarım ise vahiy.
Ruh, Rabbimin işidir (الروح من امر ربي). Bu konuda size verilen bilgi çok azdır (17:85).
Kesinlikle alemlerin Rabbi tarafından indirilendir o (26:192). Onu senin kalbine GÜVENILEN RUH indiriyor ki insanları uyarasın (26:193-194).
İşte sana da emrimiz olan "ruh"u vahyettik. Oysa daha önce kitap nedir, iman nedir bilmezdin. Ve onu bir nur kıldık; istediğimiz kulumuza onunla yol gösteririz (42:52).
Allah iyi insanların kalplerine imanı yazmış ve onları Tarafından bir ruh ile desteklemiştir (58:22).
Allah insanı biçimlendirip ona "ruh"undan üfledi (32:9).
Adem'e "ruh"umuzdan üfleyince ona eğilip secde edin (38:72, 15:29).
Allah'a göre İsa'nın durumu Adem'in durumu gibidir (3:59).
RUH, Meryem'e insan şeklinde göründü (19:17).
"Ben Rabbinin elçisiyim, dedi." (19:19).
Ve Meryem'e "ruh"umuzdan üfledik." (21:91).
Kendisine ruhumuzdan üflediğimiz, Rabbinin kelimelerini ve kitaplarını onaylayan Meryem… (66:12).
Kitap Ehli! Dininizde haddi aşmayın; Allah hakkında yalnızca gerçeği söyleyin. Meryem oğlu İsa Mesih, Allah'ın elçisi ve "kelime"sidir. Allah Meryem’e "o"nu yani Kendisinden "ruh"u attı (4:171).
İnananların ayağı yere sağlam bassın, onlara müjdeler ve ışık ulaşsın diye KUTSAL RUH onu senin Rabbinden indiriyor (16:102).
CEBRAIL Kuran'ı Allah'in izniyle senin kalbine indiriyor ki Kuran kendinden öncekileri doğrulasın ve inananlara müjdeler verip yol göstersin (2:97).
Melekler ve RUH uzunluğu elli bin yıl olan bir günde Allah'a yükselirler (70:4).
Kadir gecesi melekler ve RUH, Rablerinin izniyle, her iş için iner de inerler (97:4).
Kıyamet günü RUH ve melekler dizi dizi dururlar (78:38).
Sonuç olarak RUH, Cebrail'dir. Ona, "ruh"u yani "vahy"i ilettiği için, RUH-KUTSAL RUH-GÜVENİLİR RUH deniyor. Tıpkı tarih profesörüne YÜRÜYEN TARİH denmesi gibi.
Kuranen ruh, vahiydir; başka hiç bir şey değil. İnsanın "Ruh şudur, ruh budur; şöyledir böyledir" deyip boyunu aşan sözler etmemesi gerekir çünkü bu konuda insana verilen bilgi çok azdır (17:85).
Bunun benim aklıma getirdiği üç şey var:
(1)Yüce Allah'ın Adem'e ve Meryem'e ruhundan üflemesi, vahyen "Ol!" demesidir.
(2)Madem ki Hz İsa Allah'ın "Ol!" demesiyle olmuştur anılan kelime de vahyî "Ol!" emridir.
Hz Isa,
Allah'tan bir parça değildir;
Kutsal Ruh değildir;
Allah'ın oğlu asla değildir.
(3)Bu açıdan bakılınca tasavvufun büyük bir yanılgı üstüne kurulduğu görülüyor. Bütün o "Ene’l Hak çağıruben dâra gireyim, Mevla!"lar, "Bir Ben vardır bende benden içeru!"lar, cem ayinlerinde insana secde edip "İnsanda Allah'tan bir parça var, ben O'na secde ettim; benim namazım budur!" demeler büyük bir yanılgıdır.
Ruh, vahiydir; insanın içine üflenip bırakılmış olan ilahi bir parça değil. İnsanda ilahlık, ilahîlik yok. Aksi halde insanların sayısınca Allah olurdu. Hayır! ALLAH BIR.
*
CAN anlamındaki NEFS kelimesine gelince, o ayrı bir konu.
Allah ölüm anında "canlar"ı alır. Ölmeyenleri ise uyku anında. Sonra, eceli gelenleri alıkoyar; ötekileri belli bir süre için salıverir (39:42).
Bu ayetten anlaşıldığına göre Allah ölen insanın "can"ını alır.
"Can"ı, CAN = BİYOLOJİK VAR OLUŞ + İRADE + DUYULAR... diye tanımlayabiliriz. Ölüm anında Allah canın bütün bileşkelerini yani hepsini alır; uykuda ise kişinin DİRİ kalmasına izin verir.
Ahzab 72'den benim anladığım, insanın emaneten sahip olduğu şey "irade"sidir. İnsan o özgürlüğünü yalnız bu dünyada kullanabilir; örneğin Allah'ın varlığı ya da yokluğuna dair karar vermede yalnızca yaşıyorken özgürdür; ölüm anında irade emaneti geri alınır.
Canın öteki bileşkeleri yani biyolojik var oluş, duyular... insana yeniden diriliş anında geri verilir. Çünkü insan öteki dünyada da var olacak; acıyı, sevinci duyumsayacak.
Sevgi ile,
Hasan Akçay
__________________ hasanakcay.net
allahindini.net
|