Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
:REENKARNASYON (TENASÜH-YENİDEN BEDENLENME-RUH GÖÇÜ):
Ruhların,insandan insana,insandan bitkiye,insandan hayvana veya hayvandan insana geçtiği yolundaki inançtır. Asıl kökeni,Hind ve Uzakdoğu kültür ve düşünce hayatında bulunmaktadır.Tenasüh inancının kökeninin bulunduğu yerlerde değişik şekillerine rastlandığı gibi,bunların edebiyatında da bu yolda sembolik hikayeler,folklorların da masallar,efsaneler oluşmuştur.
Budizm,Hinduzim,Taoizm,Jainizm ve Sihlik gibi Asya kökenli dinlerde Orfecilik ve
Manicilik gibi Ortadoğu dinlerinde büyük kabul görmüş,eski Mısır ve Çin inaçlarında
da hararetle savunulmuştur.
Galiyet veya Gulat olarak adlandırılan Şii kökenli sapık fırkalarla bazı kelâmcı ve
mutasavvıfların benimsedikleri ruh göçü,yani ruhların insandan insana ve diğer
canlılara geçmesi inancı da işaret ettiğimiz kaynaklardan gelmektedir.Bazı Galiye
fırkalarında ileri sürülen tanrı ruhunun bir insan bedenine girdiği ve belli insanlarda
varlığını sürdürdüğü inancı da tenasühün bir başka şekli olarak görülebilir.Şii kökenli
fırkalarından Cenâhiyye,Beyaniye,Hattabiye,Ravendiye ve Keysaniye ortak inanç
olarak tenasühü almışlardır.Galiyeye göre bu dünyadan başka dünya,yani Ahiret
yoktur.Kıyamet ise ruhun bir bedenden çıkıp başka bir bedene göç etmesi olayından
başka bir şey değildir.
Mutezile(sapık mezheb) kelâmcılarından Ahmet Bin Hait ve onun yolundan gidenler-
de tenasühü benimsemişlerdir.Bektaşilik’te de Galiyeyi andıran bir tenasüh inancıyla
karşılaşılmaktadır.Aleviliktede bu inanç vardır.
Sünni fıkıh ve kelâm âlimleri tenasüh inancını küfür sayarak şiddetle reddetmişlerdir.
Tenasüh inancını Aristo mantığına dayanarak felsefe açısından çürüterek reddeden ilk
düşünce adamı İbn Sina’dır. İmam Gazali ve Razi gibi daha sonraki fıkıh ve kelamcılar-
da tenasühü red konusunda İbn Sina’yı takip etmişler onun delillerinden yararlanmış-
lardır.
Dinde reformcular da tenasühü savunmaktadırlar. Dinde reformcu Prof.Dr.Yaşar Nuri
Öztürk ile Prof.Dr.Süleyman Ateş(Eski Diyanet İşleri Başkanı) şu ayetleri delil gösteriyor;EL-BAKARA SURESİ 28.AYET:Allâh’ı nasıl,inkâr edersiniz ki, siz ölüler idiniz,O sizi diriltti;yine öldürecek,yine diriltecek;sonra O ‘na döndürüleceksiniz.
AÇIKLAMA:’’siz ölüler idiniz’’ Yani Dünya’ya gelmeden önce bedensel olarak ölü idiniz.(Ama ruhumuz Berzah Aleminde yaşıyordu.)Sizi Dünya’da (bedenle ve ruhla)
dirilttim(yarattım).’’Yine öldürecek’’ Yani,Dünya hayatında insanları yine öldürecek. Mahşerde yine diriltecek(bedenle ve ruhla).Sonra,herkes hesap verecek.
Delil olarak ileri sürdükleri diğer ayetler şunlardır;Âl-i İmrân Suresi 27.Ayet,Nuh
Suresi 17.18.ayetler,El-Bakara Suresi 65. ayet.
ÂL-İ İMRÂN SURESİ 27.AYET:Geceyi gündüze sokarsın,gündüzü geceye sokarsın; ölüden diri çıkarırsın,diriden ölü çıkarırsın,dilediğini hesapsız rızıklandırırsın.
AÇIKLAMA: ‘’Ölüden diri çıkarırsın,diriden ölü’’ Yani,ölü topraktan,çeşit çeşit bitkileri çıkartırsın,diriltirsin.Sonra her yaşayan canlıyı zamanı gelince öldürürsün.
Ayrıca,bir hadiste Peygamberimiz,Hz.Muhammed(s.a.v),inançsızların isteği üzerine
Allah’a dua ederek çok eskiden yaşamış bir adamı diriltmişdir.Allah-ü teala Hz. İsa’ya
da ölüleri diriltme mucizesi vermiştir.
Bakara Suresi 260.Ayette:İbrahim de bir zaman:’’Rabbim,ölüleri nasıl dirilttiğini bana göster!’’demişti.(Allah);İnanmadın mı? dedi,(İbrahim):’’Hayır(inandım),fakat kalbim kuvvet bulsun diye(görmek istiyorum) dedi.’’O halde kuşlardan dördünü tut,onları kendine çek,(iyice incele),sonra(kesip)her dağın başına onlardan birer parça koy.
Sonra onları kendine çağır;uçarak sana gelecekler.Bil ki,Allah daima galib ve hikmet
Sahibidir.’’ dedi.
NÛH SURESİ 17.AYET:Allah sizi yerden bir bitki olarak bitirdi.
NÛH SURESİ 18.AYET:Sonra yine oraya geri çevirecek ve tekrar çıkaracaktır.
AÇIKLAMA: Allah insanları spermalardan,onları gıdalardan,gıdaları bitkilerden bitkileri de yerden(topraktan) yarattı.
14.Ayette insanın çeşitli merhalelerden(aşamadan) geçirilerek yaratıldığını ifade ediyor.17 numaralı ayet ise bu merhalelerin ilkine işaret etmektedir.Yeryüzündeki
maddi hayatın ilk belirtisi bitkidir.Bitkilerden sonra hayvanlar ve en sonunda da
insanlar yaratılmıştır.İnsanın menşeine(kaynağına) çeşitli yerlerde işaret eden
Kur’ân,bu yaratmanın bir tekâmüle(gelişim,gelişme) tabi kılındığını gösterir.Ancak
İnsan herhangi bir hayvandan değil,kendi kökünden tekâmül ettirilmiştir.
Bu tekâmülün nasıl olduğunu ancak Allah bilir.
18.Ayette’’Sonra yine oraya geri çevirecek’’Yani,topraktan yaratıldınız,yine
toprağa döneceksiniz, demek.’’Ve tekrar çıkaracaktır.’’Yani,tekrar Mahşerde
diriltileceksiniz.
EL-BAKARA SURESİ 65.AYET:İçinizden,Cumartesi günü(avlanma yasağı)nı
çiğneyenleri,elbette bilmişsinizdir;işte onlara:’’Aşağılık maymunlar olun!’’dedik.
AÇIKLAMA:Cumartesi günü,avlanma yasağını dinlemeyen bir kısım Yahudileri Allah-ü teala,ceza olarak maymuna çevirmişdir. Bu ayetin devamında;
Bakara Suresi 66.Ayette: Ve bu cezayı,önündekilere ve ardından geleceklere bir İbret(Allah’ın azabından)korunanlara da bir öğüt yaptık.
MÜ’MİN SURESİ 11.AYET:Dediler ki:’’Rabb’imiz,bizi iki kez öldürdün ve iki kez
dirilttin.
AÇIKLAMA:Biz cansız halde iken ana karnında can verip dirilttin.Sonra Dünyada süremiz dolunca yine öldürdün;şimdi tekrar dirilttin.Birinci ölüm,insanın sperma hali veya ondan önceki durumudur.Doğumla birinci hayat başlar.Dünya ya geldikten sonra ölmek,ikinci ölümdür.Ahirette dirilmek de ikinci hayattır.
Dini konuları bilimsel olarak açıklayan araştırmacı yazar Ahmet Hulusi,tenasüh
inancını kesinlikle kabul etmemektedir.Ahmet Hulusi şu ayetleri delil olarak
ileri sürmektedir:Mü’minun Suresi 99-100.ayetler.
MÜ’MİNUN SURESİ 99.AYET:Nihayet onlardan birine ölüm geldiği zaman:’’Rabbim der, beni (dünyaya) geri döndürünüz!(gönderiniz).
MÜ’MİNUN SURESİ 100.AYET:’’Ki terk ettiğim Dünyada yararlı bir iş yapayım’’
Hayır,bu onun söylediği(olmayacak)bir sözdür.Önlerinde tâ dirilecekleri(kıyamet)
gününe kadar,(geriye dönmelerine engel olan)bir perde vardır.
Tenasüh inancıyla,imtihan dünyası,mahşer günü,ilahi huzurda(Hak divanında)
sorguya çekilmek,sırat köprüsü,Cennet veCehennem inkâr edilmektedir.
Yehova Şahitlerinde,Protestanlarda ve Musevilikte Ahiret inancı yoktur.
KAYNAKLAR:1)Tarikatlar Ansk.-Ana Britannica Ansk. 2)Cem Dergisi Sayı:65
(NİSAN 1997) 3)Prof.Dr.Yaşar Nuri Öztürk’ün bazı kitapları ve TV programları.
|