Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
EL-HADİ (DOĞRU
YOLA İLETEN KILAVUZ)
KUR’AN’IN
KUR’AN’LA TEFSİRİ
KUR’ÂN
VE TEFSİRİ HAKKINDA BİLGİ
MUKADDiME
İnsanları
cemiyet içinde,bir arada yaşıyacak tarzda yaratıp,insanları karanlıklardan
aydınlığa çıkarmak için hayatın esaslarını
peygamberlerle kitaplar göndererek açıklayan alemlerin Rabbı olan Allah’a
hamd,Resullerine ve tüm hidayete tabi olanlara selam olsun.
KUR’AN ; Allah
katından ,Cebrail vasıtasıyla Hz.Muhamedin kalbine peyderpey vahyedilen
indirilen,Resulullah tarafından katiblere ince deri üzerine yazdırılan, fatiha
suresiyle başlayıp nas suresiyle biten ,114 sure ,surelerin başındaki
besmeleler haric 6236 ayet,surelerin başında 113 besmele bulunan,arabça başı
sonu belli Allah tarafından Resulullahın vefatından önce bir araya toplanan
ilahi bir kitaptır.
ilahi makamdan, dünya ve Ahiret bahtiyarlığının yollarını göstermek
için insanlığa gönderilen, en son ve en mükemmel kitap Kur’ân,
indirildiği dönemden beri özellikle inananlar tarafından anlaşılmaya ve
yorumlanmaya çalışılmıştır.
Şimdiye kadar herkes, ilmi seviyesi nisbetinde, onun sunduğu gerçeklerden
payına düşeni almış ve bundan böyle de onu anlama anlatma çabasında olanlar,
yine kavrayışları ölçüsünde, ondan nasiplerini almaya devam edeceklerdir.
Öncelikle şunu belirtmeliyiz; Kur’ân: çelişkiden uzak, fikri tutarlılığı
mükemmel bir ilahi kitaptır.
Fakat Kur’ânı anlama gayretinde olan bazı kimseler
bazen metod açısından tutarsızlıklarıyla, bazen de şahsi düşüncelerini ön plana
çıkarmalarıyla, ona kendi doğrularını onaylatmak istemişlerdir. Bu şekildeki
yaklaşımlar, Kur’ân'ın bütünlüğüne gölge düşürmüş ve onun, zaman zaman hatalı
yorumlanmasına yol açmıştır. Bu tür davranışlar, günümüzde de görülmektedir.
Burada şu kadarını söyleyebiliriz ki, Kur’ân'ı kendi bütünlüğü içinde
anlamamak, Kur’ân' ı anlamama gibi bir sonuca götürür. Dolayısıyla Kur’ân'ı,
gözardı ederek tefsir etmek de Kur’ân'ı tefsir etmek değildir.
Kur’ân'ı kendi bütünlüğü ve fikir sistemi içinde anlama esası çok önemli
olmasına rağmen, bu esas, pratikte, çoğu zaman ihmal edilmiştir.Durum böyle
olunca Kur’ân'ın Kur’ân'la tefsiri konusunun sistemli bir şekilde tetkik
edilmesinin lüzumu açıkça görülmektedir. Kur’ân'ın Kur’ân'la tefsiri, başka bir
ifadeyle Kur’ân'ın kendi bütünlüğü içinde anlaşılması gerçeğidir.
“Onların sana
getirdikleri hiçbir örnek yoktur ki, biz sana gerçeği ve en güzel yorumu
(ahsena tefsir) getirmiş olmayalım.25/Furkan33
"En güzel yorum” ifadesinin
Arapçası " أَحْسَنَ تَفْسِير 75;ً Ahsene
tefsir”dir. Böylece Allah, Kur’an'ın tefsirinin en güzel şekilde yine
Kur’an’la yapılacağının dersini vermektedir Kur’an, tastamam (Bkz.6/115;5/3) ve
din adına her detayı içerir.(Bkz.16/89;6/38-114;29/51;12/111;43/44.) Kur’an, Allah’ın kendisi
öğreteceğini, açıklayacağını ve kendi içinde en güzel yorumu(ahsene tefsir)
yaptığını söyler.Alimlerin de, bu evrensel kutsal öğretinin
vesileleri olduğunu anlıyoruz . Kur’an'ın kendi kendini tefsir edişine şu
konuyu örnek verebiliriz. 1/ Fatiha Suresi 3. ayet "Din gününün sahibidir”
şeklindedir. Din gününün ne olduğunu anlamayan kişiler Kur’an'da bu terimi
araştırırlar. Bu terimin geçtiği[1]
ayetleri inceleyenler bu terimin öldükten sonraki yeniden dirileceğimiz günü
ifade ettiğini anlarlar. Bu örnekte olduğu gibi Zorunlu olarak her çağdaki
insanların din adına anlaması ve uyması gereken tüm KISTAS ÖLÇÜT bilgiler
Kur’an'ın içindedir.
Çünkü Kur’an
mucizevi bir kitap olarak kendi kendini açıklar,tefsir eder. Kur’an’ın bütününe
vakıf,ehil, derin bilgili Alimlere düşen görev, asrın idrakine hitap edecek
şekilde akıcı, açık ve anlaşılır bir dille Kur’an’ı Kur’an’la tefsir
etmesidir. Kur’ânın Kur’an’la tefsiri derken, onun yine kendi bütünlüğü
içinde muhataplar tarafından anlaşılmasını kastettiğimizi yukarıda
vurgulamıştık, İlahi kaynaklı da olsa, netice itibariyle Kur’ân bir kitaptır ve
kendisini kendisiyle açıklaması (yani ayetleri Kur'an bütünlüğünde
anlama)gerçeği yine okuyanlar tarafından ortaya çıkarılacaktır, çünkü anlayıp
uygulamaları gerekenler insanlardır.
KUR’AN’IN
KUR’AN’LA TEFSİRİ OLAN El-HADİ (DOĞRU
YOLA İLETEN KILAVUZ) tefsirini hazırlarken Kur’ân'ın kendi bütünlüğü içerisinde
anlaşılıp yorumlanması gereğine riayet ettik.ve eskiden düşülen ön yargı ve
metod hatasından kaçındık.
“EL- HADİ
(kılavuz)” tefsirini Allah’ın bizden olmamızı istediği vasat bir ümmet’in oluşması için Müslümanlara KILAVUZ’luk
yapsın diye hazırladım. Allahtan dileğimiz bu çalışmamızı başarıya
ulaştırıp rızasına ulaşmaya vesile kılmasıdır vesselam.
EBU MÜCAHİDE
[1] 15/Hicr Suresi 35. 26/Şuara 82.
37/Saffat 20. 38/Sad 78. 83/Mutaffifin 11.
__________________ ALLAH'IN EVRENSEL HAK DİNİ = Aklı doğru modda kullanarak yaratıcının bizde yarattığı yaratma yetisini işleterek yapımızdakileri sistematize edip ,kendimizle ve doğayla uyumlu bir yaşam sürmektir
|