Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Yunus 25- Allah, selam yurduna çağırıyor ve dilediğini de doğru yola hidayet ediyor. وَيَهْدِ 10;
Yunus 26 - İyi iş, güzel amel yapanlara daha güzeli ve daha fazlasıyla karşılık vardır. Yüzlerine ne kara bulaşır, ne de aşağılanırlar. Cennet ehli işte bunlardır. Orada ebedî kalacaklardır
10 / Yunus - 25, 26 Vallâhu yed’û ilâ dâris selâm(selâmi), ve yehdî men yeşâu ilâ sırâtın mustekîm(mustekîmin). Lillezîne ahsenûl husnâ ve zîyâdeh(zîyâdetun), ve lâ yerheku vucûhehum katerun ve lâ zilleh(zilletun), ulâike ashâbul cenneh(cenneti), hum fîhâ hâlidûn(hâlidûne). Ve Allah, teslim (selâm) yurduna davet eder ve (teslim yurduna, Zatına ulaştırmayı) dilediği kimseyi, Sıratı Mustakîm’e ulaştırır. Onlar için güzeller güzeli (Allah'ın zatına ulaşmak) ve ziyadesi (daha fazlası, Allah’ın cemalini görmek) vardır. Onların yüzlerini bir keder kaplamaz ve bir zillet (küçük düşme, hakirlik) yoktur. İşte onlar, cennet halkıdır. Onlar, orada devamlı kalanlardır
İlk meal Elmalıya, mavi renkte verdiğimiz meal ise İskender Beyin. Şimdi dikkatle iki meali inceleyelim.
1. Ayetin orijinalinde geçen kelime لسَّلَام 16; . İskender Bey mealinde ise teslim kelimesi geçiyor. Elmalı kelimeyi aynen bırakırken İskender Bey bu “ selam " kelimesini teslim olarak çevirmiş.
Peki selam ve teslim kelimelerini inceleyelim :
SELAM :
a. Kusur, noksanlık, bozulma, afet ve bela gibi şeylerden uzak olma, Allah’ın isimlerinden birisi
b. Selamet , esenlik, bütün korkulardan emin olma ; güvenlik ve barış
TESLİM :
Bağlılık, bağlanma , Emanet alınan bir şeyi sahibine geri verme, Bırakma, devretme, terk etme gibi anlamlara geliyor .
Aynı kökten türeyen ama lugat manaları bu kadar farklı iki kelimeyi birbirinin yerine kullanmanın anlamı nedir ? Ben anlayamadım doğrusu.
2. Peki Allah’ın burada çağırdığı selam yurdu neresi ? O zaman buna karar vermemiz gerekiyor . Kusur, noksanlık, bozulma afet ve bela gibi şeylerden uzak olunan , korkulardan emin olunan, güvenlik ve barış yurdu neresi ? Biraz Kuran ayetlerine bakalım ve arayalım :
Araf 49 : Allah onları hiç bir rahmete erdirmiyecek, diye yemin ettiğiniz kimseler bunlar mıydı?" (Cennetliklere dönerek): "Girin cennete, artık size ne korku vardır, ne de siz üzüleceksiniz" derler.
Bu ayete baktığınız da selam kelimesinin karşıladığı pek çok manayı görebiliyorsunuz .
Taha 118 : Doğrusu senin acıkmaman ve çıplak kalmaman cennettedir.
Sebe 37 : Halbuki sizi huzurumuza yaklaştıracak olan, mallarınız ve evlatlarınız değildir. Ancak iman edip de salih amel işleyenlere gelince, işte onların amellerine karşı kendilerine kat kat mükafat vardır. Onlar cennet köşklerinde emniyet içindedirler.
Fussilet 31 : "Biz dünya hayatında da, ahirette de sizin dostlarınızız. Cennette sizin için canınızın çektiği ve istediğiniz her şey vardır."
Daha pek çok ayet ile açık ki Allah’ın çağırdığı Selam yurdu CENNET’ tir .
Bakara 221 - Müşrik kadınları, iman etmedikçe nikâhlamayın. Bir müşrik kadın, sizin hoşunuza gitse bile, iman etmiş olan bir cariye herhalde ondan daha hayırlıdır. Müşrik erkeklere de mümin kadınları nikâh ettirmeyin. Bir müşrik, sizin hoşunuza gitse bile, mümin bir köle elbette ondan daha hayırlıdır. Onlar sizi ateşe davet ederler, Allah ise, kendi izniyle cennete ve mağfirete çağırıyor ve âyetlerini insanlara açıklıyor. Umulur ki onlar hatırda tutup, öğüt alırlar.
Kaldı ki hem Bakara 221 ile Yunus 25 ‘ deki çağırma fiileri de aynı fiil ile yapılıyor.
Yunus 25 : يَدْعُو إِلَى دَارِ ا لسَّلَام 16;
Bakara 221 : وَاللَّه 15; يَدْعُو إِلَى الْجَنَّ 77;ِ
Biz mealleri yorumlamaya devam edelim :
Elmalı Merhumun mealinde doğru yola hidayet edilmesi Allah’ın dilemesine bırakılmış yani daha açık bir ifade ile Allah ister ulaştırır ister ulaştırmaz sonucu çıkıyor
İskender beyin mealinde ise böyle bir anlam yok. Çıkan mana : Allah’ın zatına ulaştırmayı istediği kulu anlamı çıkıyor ki ayetin orijinalinden bu anlamı çıkarmak oldukça zor.
Elmalı mealinde sırat-i müstakimin Selam yurduna giden bir yol olduğu anlamı çıkmazken İskender Beyin mealinde böyle bir anlam çıkıyor .
Elmalı Yunus 26 ‘da mükafatın daha fazla olduğunu söylerken , İskender Bey ‘in meali de parantezsiz okunduğunda aynı sonucu çıkarabiliyorsunuz. Ama parantezleri okuduğunuz da ise tam tersi bir sonuç ortaya çıkıyor.
Kaldı ki Yunus 25 – 26 yı birleştirdiğinizde Allah’ın çağırdığı yurdun Selam yurdu olduğu ortaya çıkıyor.
Yunus 26 'daki Allah'ın mükafatlarını İskender Bey gibi Allah'ın cemalini görmek olarak yorumlasak bile bunlar cennet halkı olduklarından yine ancak cennete girdiklerinde bu mükafatlara kavuşacaklarından yine dünyada bir görme gerçekleşmemiş oluyor.
|