Şu da emredildi: Yüzünü dine bir Hanif olarak çevir. Sakın müşriklerden olma.
Yunus Suresi 105
Ben bir Hanif olarak yüzümü gökleri ve yeri yaratana döndürdüm. Müşriklerden değilim ben.
Enam Suresi 79
İbrahim ne bir Yahudi idi, ne de bir Hıristiyan. O sadece hanif bir müslümandı. O müşriklerden değildi.
Ali İmran Suresi 67
Şu da kuşkusuz ki, İbrahim başlıbaşına bir ümmetti; bir Hanif olarak Allah'ın önünde eğiliyordu. Müşriklerden değildi.
Nahl Suresi 123
De ki Allah doğrusunu söylemiştir / vaadinde sadıktır.Haydi artık Hanif olarak İbrahim'in Milleti'ne uyun! Müşriklerden değildi o.
Ali İmran Suresi 95
Allah'a ortak koşmadan, Hanifler olarak... Allah'a ortak koşan kişi, gökten düşmüş de kendisini kuşlar kapışıyor veya rüzgar onu uzak bir yere fırlatıp atıyor gibidir.
"Onlar temizleninceye kadar yaklaşmayın" ibareside tamam. Ordada bir sorun yok. Fakat ayetin sonunda "Allah iyice temizlenenleri sever" diyor. Bu cümlede kast edilen nedir? Eğer temizlenmek adetin bitişini ifade ediyorsa, "Allah adeti bitmeyenleri sevmez" anlamı mı çıkıyor sizin söyleminize göre. Adet bitmeden temizlenemeyeceklerine göre. Benim kafamı kurcalayan burası..
Benim ayetten anladığım, Allah temizlenenleri sever yalın bir bedenî temizliğin çok ötesinde iç arınmayı dile getiriyor. Tıpkı Ahzab 33'teki "Peygamber ailesi! Allah sizden kirleri giderip sizi tertemiz yapmak istiyor" ifadesi gibi (Yürîdu'l 'lahü li yüzhibe ankümü'r rıcse ehle'l beyti ve yutahhir eküm tathîra).
Allah, Peygamberin ailesini, onları tertemiz yapmadan önce de severdi, değil mi.
Yani Allah âdet gören kadınları o halleri sona ermeden önce de sever. Allah'ın sözü bana onu ifade ediyor ve kafamı kurcalamıyor.
Kaldı ki, "âdet"in tanımı önemli. Kirden söz etmiyor Allah; "Eziyettir o," diyor (hüve eza). Bedenî kir değil ama fazladan bir yük olup acı verdiği belli. Âdetin bitmesiyle o da bitecek. Bu, Allah'ın acı çekenleri sevdiği yani sadist olduğu anlamına gelmez, değil mi.
SORU: 19 yaşındayım ve üniversite öğrencisiyim. Bayanların âdet gördükleri günlerde oruç tutmamalarının ya da mezarlığa gidememelerinin mantığını anlayamıyorum. Ben geçen Ramazan ayında âdetliyken de oruç tututum. Ancak çevremdeki bazı kişiler, “Sakın tutma” diye tembihte bulundular. Bu konuda sizin açıklamalarınız nedir? (Aysim) CEVAP: ... Bakara Suresi’nin 222’nci ayetinde, “Sana âdet görmeden soruyorlar. De ki: ‘O eziyettir.’ Âdet halindekadınlardan çekilin, temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın. Temizlendikleri zaman Allah’ın emrettiği yerden onlara varın. Allah tövbe edenleri sever, temizlenenleri sever” buyurulmaktadır.
RİVAYETLE GELEN HADİSLER Dilde akmak, taşmak anlamına gelen hayd, kadının âdet görmesi anlamında bir terimdir. Geleneksel din uzmanlarına (yani fakihlere) göre ... göre hayd halinde kadın oruç tutamaz, namaz kılamaz, Kur’ân’a el süremez, cinsel ilişkide bulunamaz. ...Fakihler kişi rivayetleriyle gelen hadislere dayanarak bu yargılara varmışlardır.
HZ. AYŞE’YE DAYANDIRILIYOR Âdetli kadının namaz kılamayacağı hakkındaki rivayet, sadece Hz. Ayşe’ye dayandırılmaktadır. O da ilim ifade edecek nitelik ve güçte değildir. Ayşe’den gelen bir rivayete göre zamansız âdet gören bir kadın (Rivayetlerde bu kadının ismi değişik verilmektedir. Kimine göre Fatıma Binti Ebi Hubeyş, kimine göre Abdu’r-Rahman ibn Avf’ın karısı, Peygamber’in de baldızı olan Ümmü Habibe Binti Cahş), Allah’ın Elçisi’ne gelip düzensiz âdet gördüğünü, bu durumda namaz kılıp kılamayacağını sormuş.
SORU: 19 yaşındayım ve üniversite öğrencisiyim. Bayanların âdet gördükleri günlerde oruç tutmamalarının ya da mezarlığa gidememelerinin mantığını anlayamıyorum. Ben geçen Ramazan ayında âdetliyken de oruç tututum. Ancak çevremdeki bazı kişiler, “Sakın tutma” diye tembihte bulundular. Bu konuda sizin açıklamalarınız nedir? (Aysim) CEVAP: ... Bakara Suresi’nin 222’nci ayetinde, “Sana âdet görmeden soruyorlar. De ki: ‘O eziyettir.’ Âdet halindekadınlardan çekilin, temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın. Temizlendikleri zaman Allah’ın emrettiği yerden onlara varın. Allah tövbe edenleri sever, temizlenenleri sever” buyurulmaktadır.
RİVAYETLE GELEN HADİSLER Dilde akmak, taşmak anlamına gelen hayd, kadının âdet görmesi anlamında bir terimdir. Geleneksel din uzmanlarına (yani fakihlere) göre ... hayd halinde kadın oruç tutamaz, namaz kılamaz, Kur’ân’a el süremez, cinsel ilişkide bulunamaz. ...Fakihler kişi rivayetleriyle gelen hadislere dayanarak bu yargılara varmışlardır.
HZ. AYŞE’YE DAYANDIRILIYOR Âdetli kadının namaz kılamayacağı hakkındaki rivayet, sadece Hz. Ayşe’ye dayandırılmaktadır. O da ilim ifade edecek nitelik ve güçte değildir. Ayşe’den gelen bir rivayete göre zamansız âdet gören bir kadın (Rivayetlerde bu kadının ismi değişik verilmektedir. Kimine göre Fatıma Binti Ebi Hubeyş, kimine göre Abdu’r-Rahman ibn Avf’ın karısı, Peygamber’in de baldızı olan Ümmü Habibe Binti Cahş), Allah’ın Elçisi’ne gelip düzensiz âdet gördüğünü, bu durumda namaz kılıp kılamayacağını sormuş.
Yazının devamı:
İsteğimiz dışında oluşan özür ibadete engel değildir
Allah’ın Elçisi, düzensiz âdet gördüğünü söyleyen ve bu yüzden namaz kılıp kılamayacağını soran kadına, “O gerçek âdet değildir, yıkan ve namazını kıl” demiştir (Müslim, Hayd: b. 14, h. 62-64). Bu kadın, her vakitte yıkanıp namazını kılarmış (Müslim, Hayd: b. 14, h. 66). Bu rivayeti duyan Abdu’r-Rahman ibn Hişam, “Allah, Hind’e rahmet eylesin. Keşke bu fetvayı duysaydı. Vallahi bu özründen dolayı namaz kılamadığı için ağlayacak derecede üzülürdü” demiştir (Müslim, Hayd: b. 14, h. 64). Bir rivayete göre Hz. Ayşe, “Hayız günlerindeki namazlarını kaza etmemiz gerekir mi?” diye soran bir kadına, “Sen Haruriyye(Hariciler)’den misin? Allah Elçisi zamanında biz âdet görürdük. Bize (âdetten sonra) namazımızı değil, sadece orucumuzu kaza etmemiz emredilirdi” demiştir (Müslim, Hayd: b. 15, h. 67-68).
İşte âdetli kadının namaz kılamayacağı, oruç tutamayacağı hakkındaki delil sadece Ayşe’ye dayandırılan bu rivayetlerdir. Zan ifade eden bu rivayetlerle Kur’ân’ın kesin emri askıya alınamayacağı gibi, bu rivayette âdetli kadının namaz kılamayacağı hakkında bir söylem de yoktur. Sadece âdetli kadının, kılmadığı namazı kaza edip etmeyeceğine dair bir sorunun cevabı vardır. Önce Hz. Ayşe’nin, namazın kazasından söz etmesi de kuşkuludur. Çünkü Peygamber döneminde öyle günlerce kılınmayan namazların kazasından söz edilmez. O dönemde Müslümanlar, namazlarını özürsüz olarak terk etmezlerdi. Özür dolayısıyla bir iki vakit veya bir iki günlük namazlar da kaza olarak değil, tertiple cem edilerek kılınırdı.
İnsanın isteği dışında oluşan özür, ibadete engel değildir. Hz. Peygamber, düzensiz âdet gören kadına, yıkanıp namaz kılmasını emretmiş ve bu kadın, her namazında yıkanarak (veya abdest alarak) namaz kılmıştır. Düzensiz âdet görmeyle düzenli âdet görme arasında ne fark vardır? İkisinde de kadından gelen kan, aynı kandır. Gelen kan, pis görüldüğü için bu kadına temizlenip, yani abest alıp namazını kılması emredilmiştir.
Süleyman Ateş’in VATAN gazetesindeki köşesinde 7 Mart 2007 günü yazdıklarının özeti:
Allah âdetli kadın için asla cünüptür demiyor; şunları da demiyor:
Âdetli kadın Kur’ân okuyamaz,
...................namaz kılamaz,
...................oruç tutamaz.
Hayd, tıpkı idrar tutamamak gibi bir özürdür. İdrarını tutamıyan özürlü erkek ibadetten alıkonmuyor ki âdetli kadın alıkonsun. Abdestini alır; ibadetini yapar.
Olağanüstü çelişkili rivayetler üretilmek suretiyle Allah’ın söylemediği şeyler maalesef dine sokulmuş, din böyle tutarsız hallere düşürülmüştür.
Kuran, erkeklere "Âdetli kadınla ilişkiye girmeyin!" diyor. Maksat, kadına eziyet vermemek ve kalıcı bir soğukluk duygusunun oluşmasını önlemektir.
Kur’ân-ı Kerîm’de âdetli kadının cünüp olduğuna ve âdeti kesilen kadının, cünüplükten yıkanır gibi yıkanması gerektiğine dair bir söylem de yok.
Ama kan temizlenmezse olduğu bölgede mikrop üremesine neden olur. O yüzden ayette, kadın "temizlendiği" yani kanın akması durduğu zaman onunla cinsel ilişkide bulunulabilir, deniyor.
Kadın âdetten sonra elbet yıkanır. Ama bu, kan bulaşıklığıdan temizlenmedir; cünüplükten değil.
Süleyman Ateş’in VATAN gazetesindeki köşesinde 7 Mart 2007 günü yazdıklarının özeti:
Allah âdetli kadın için asla cünüptür demiyor; şunları da demiyor:
Âdetli kadın Kur’ân okuyamaz,
...................namaz kılamaz,
...................oruç tutamaz.
Hayd, tıpkı idrar tutamamak gibi bir özürdür. İdrarını tutamıyan özürlü erkek ibadetten alıkonmuyor ki âdetli kadın alıkonsun. Abdestini alır; ibadetini yapar.
Olağanüstü çelişkili rivayetler üretilmek suretiyle Allah’ın söylemediği şeyler maalesef dine sokulmuş, din böyle tutarsız hallere düşürülmüştür.
Kuran, erkeklere "Âdetli kadınla ilişkiye girmeyin!" diyor. Maksat, kadına eziyet vermemek ve kalıcı bir soğukluk duygusunun oluşmasını önlemektir.
Kur’ân-ı Kerîm’de âdetli kadının cünüp olduğuna ve âdeti kesilen kadının, cünüplükten yıkanır gibi yıkanması gerektiğine dair bir söylem de yok.
Ama kan temizlenmezse olduğu bölgede mikrop üremesine neden olur. O yüzden ayette, kadın "temizlendiği" yani kanın akması durduğu zaman onunla cinsel ilişkide bulunulabilir, deniyor.
Kadın âdetten sonra elbet yıkanır. Ama bu, kan bulaşıklığıdan temizlenmedir; cünüplükten değil.
Sevgi ile, Hasan Akçay
Sevgili Hasan Akçay,
Özellikle,şu yazdığınız bölüm çok önemli, kadınların kafalarını kurcalayan bir konuydu.Uydurma bir takım söz ve fiillerle de olsa yıllardır bu husus kadınların maddi olarak pis görülmelerinin yanında manevi olarak ta içlerinde yer eden bir yaraydı.Allahın pis olarak nitelendirmediği sadece ve sadece eza olarak nitelendirdiği bir durumu bu şekilde açığa kavuşturduğunuz için çok teşekür ederim.Kadınlar artık manevi olarakta rahatlayacaklardır ,ve ibadetlerinden de mahrum kalmayacaklardır kanımca.Çünkü ben azından kendi çevreme bilgisayar yada herhangi bir görsel yada yazılı bilgilere ulaşma imkanı olmayan kadınlara bu yazdıklarınızı print edip,dağıtıp okutacağım.
Saygılarımla..
__________________ FATİHA: 6, 7/ Bizi doğru yola, kendilerine nimet verdiklerinin yoluna ilet; gazaba uğrayanlarınkine ve sapıklarınkine değil.
Sizin yetkiniz yok foruma yeni mesaj ekleme Sizin yetkiniz yok forumdaki mesajlara cevap verme Sizin yetkiniz yok forumda konu silme Sizin yetkiniz yok forumda konu düzenleme Sizin yetkiniz yok forumda anket açma Sizin yetkiniz yok forumda ankete cevap yazma