Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
selam,
cuma namazlarında farzdan önce okunan iç ezanın(cami içinde müezzin tarafından okunur), sunni fıkhında sünnet olarak geçerken,şia kaynaklarında sonradan başlatılan gereksiz,bidat bir uygulama olduğu inancının olduğunu okumaktayız.
şia camiası ezanın cümlelerine sonradan Hz.Ali'ye, hakim güç ümeyyeoğullarının yaptıklarına bir tepki olarak "eşhedü enne aliyyen veliyullah" cümlesini-ali Allahın dostudur- eklemişlerdir.fakat bütün şia kaynakları bunun sonradan eklendiğini,ezanın bir rüknü(mecburiyeti olmadığını,Hz.aliye olan sevginin ifadesi ve emevilere bir tepki olarak şia toplumunda yaygınlaştığını açıkça yazarlar.)
bir de "hayye ala hayrul amel"cümlesi vardır şianın okuduğu ezanda.başta azerbaycan ve iran olmak üzere şiilerin yoğun yaşadığı ülkelerde ezan her iki cümlede katılarak okunur.
hayya ala hayrul amel(haydi hayırlı amele,işe)ibaresi konusunda şia kaynakları bu cümlenin peygamber döneminde söylendiğini ,hz.ömer döneminde ezandan çıkarıldığını yazar.ve sünetten olduğu belirtilip ezanda okunur.
minare yapımı da sesin daha fazla alana yayılması amacını taşır.eski zamanda gerekli olduğu düşünülebilir fakat günümüzde ses yayılım problemi olmadığından bence gereksiz bir masraftır.
bidat olduğu düşünüldüğünden iran camilerinde minare yapılmıyor ve mikrofon kullanılmıyor.geziye gidenler iranda ezan sesi duymadıklarını söylüyorlar.
kanaatimce ezan okuyabilmesi için bir kişinin sesinin mutlaka kulağa hoş gelmesi,güzel sesli olması gerekir.insanlar ezanı duyduğunda Allahı ahreti hatırlamalı,içlerine bir ferahlık gelmeli.çirkin sesle okunan ezan insanlara sıkıntı veriyor ve bir an önce bitmesi bekleniyor.tarihi kayıtları okuduğumuzda da ezan okuyacak ilk kişi olarak bilali habeşinin seçilmesinin sebebi ashab içersinde en güzel sesin ona ait olması.
__________________ "sadece iki şey sonsuzdur evren ve insan ahmaklığı..
ilkinden o kadar da emin değilim." (albert einstein)
|