Selam Dostlar;
Deist ve Ateistlere karşı yazılmıştır.
Peygamberler ve dinleri mezopotamya ya da arabistanla sınırlamak konuya çok dar açıdan bakmak olur diye düşünüyorum. Çünkü dinler tarihini incelediğinizde dört peygamberden önce bir çok inanç ve inanç lideri olduğunu, bunların bazılarının kitaplarının olduğunu görebilirsiniz.
Bütün dinlerin tevrattan kopya çekildiği düşüncesine de bu nedenle katılmak söz konusu olamaz. Geriye doğru gittiğinizde aynı coğrafyada babillerin, saabiliğin, mitra inancının, maniheizmin, yezidilliğin, mazdaizmin, biraz daha doğuya gittiğinizde de hinduizm ve budizmle konfisyüsçuluğun izlerini bulabilirsiniz. Bu inançlar birbirlerini etkileyerek yeni dinlerin doğmasına neden olmuşlar ancak evrenselleşme yolunda ilerleyecek koşullar ve ekonomik güçlerin birliği oluşmadığından sınırlı bir çevrede kalmışlardır.
Tevratın yazılışından önce Babil sürgünüyle yahudilerin oradaki yasaları, geri döndüklerinde tevratın yeniden oluşturmakta kullandıklarını, ayrıca Musa'nın ezoterik düşüncelerin hüküm sürdüğü Mısır inançlarından etkilendiği biliniyor. Ancak Musa sadece kendi kavminin dinini getirdiği için sıkıntı yaşarken, o dönemde evrensellik gereksinimi ile Roma baskısına karşı koyanların oluşturduğu inanç ortaya çıkmıştır. Burada da gerçek peygamberin Vaftizci Yahya olduğu bizzat İsa tarafından söylenmiş, ancak İsa da gerçekte kendisinin peygamber olduğunu bildirmemiştir.
Her dinde olduğu gibi Hıristiyanlıkta da dinin ilk söyleminden çok farklı düşünceler yayılmış, bu işi en iyi yapan Paulus Hıristiyanlığın yayılmasına öncülük etmiştir. Daha sonra devletlerin bir dinle daha iyi yönetileceğini anlayan Roma ve Bizans imparatorları bu güzel kullanım aracını kendi toplumlarına yapıştırmayı uygun görmüşlerdir.
Muhammed de tüm bu inançların eksikliklerini görüp yeniden bir düzen oluşturmayı, o dönemde kölelik ve para satışına yönelik ticari düzeni bozmayı amaçlamıştır. Sonuçta O'nun ölümünden sonra İslam da başka bir şekle dönüşmüş, Abbasi ve Emevilerden sonra devlet dini olma yolunda hızla ilerleyerek evrenselleşmiştir. Bizans'ın mirasına konan Osmanlı tarafından yayılması hızlanan bu dinden sonra başka dinin oluşması için gerekli koşullar kalmadığından, Bahailik gibi inançlar yeterli güç kazanamadıkları için yayılmakta zorlanmışlardır. |