Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Kuran’daki çok farklı kavramları hayatıma almak ve uygulamak konusunda kullandığım şu düşünce şekline katkı sağlar mısınız?
Forumda son dönemde farklı düşüncelerin ifade edildiği “zinaya görüren yollar” örneği üzerinden gideyim: (“ “ içinde olan kelime yerine kumar, içki vb. de düşünebilirsiniz)
A. Eylemi Doğrudan Yapmamak: “Zinanın” ne olduğu belli. Bunu yaparsan Kuran’a aykırı hareket edersin, yapmazsan, diğer konular bununla doğrudan iliştirilemez bakışı. Bu net bir bakış.
B. Eyleme Götüren Yollardan Bizzat Kaçınmak: “Zinayı” yapmamanın ötesinde, “zinaya” götüren yollardan da bizzat kaçınmak gerekir bakışı.
Bu durumda ortaya oldukça bulanık ve kolayca manipüle edilebilecek bir alan çıkıyor. Tamamen kendi bakışıma göre örnek olsun diye yazdığım, keskin durumlardan daha yumuşak durumlara göre ilerleyen şu durumlara bakalım.
- P*rno
- İçinde kısmi çıplaklık ve sevişme sahnesi olan film
- Müzik programında dansöz gösterisi ya da spor programında buz pateni, plaj voleybolu gibi vücudun açık olduğu görüntüler
- Bikinili billboard resmi / duvar afişi
- Dans kıyafetleri ve dansların olduğu video klipler
- Kadın erkek ilişkisi üzerine romantik komedi filmleri
- Kadınların günümüz kıyafetleri (örneğin askılı t-shirt) giydiği filmler, görüntüler
- Kadınların başının açık olduğu her hangi bir program
Şimdi, bir kişiye göre bunların hiçbiri zinaya götürmez, bakışa bir kişiye göre hepsi götürebilir. Bu kadar subjektif bir alandan kural yaratılabilir mi? Evet ise nasıl? Yoksa bu B maddesini din ile değil, genel toplum ahlakı ile değerlendirmek mi doğru olur?
(Kuran’ın her küçük hayat detayına değinmek gibi bir kaygı taşımadan genel doğru perspektifi çizmesinden memnun bir kişi olarak, Kuran’ın genel bütünü içinden açığa çıkan ruhun bu toplum ahlakı için yol gösterici olması mümkün mü?)
C. Eyleme Pasif Destek de Vermemek: “Zinaya” götüren yollardan kaçınmanın yanı sıra pasif destek anlamına gelecek konulardan da kaçınmak gerekir bakışı. Yine örnek olabilecek birkaç durumdan bahsedeyim: (içki örneği düşünülerek göz önünde çok net canlanabilir)
- Arkadaşlar ile birinin evinde toplanmışız, diğerleri yapıyor, biz aynı ortamda bulunuyor ama yapmıyor olabiliriz.
- Arkadaşlarımız ya da biz yapmıyoruz ama bunun yapıldığı bir ortamı (dışarda bir cafe örneğin) paylaşıyor olabiliriz
- Bir başkası yapmış, ortada anlatıyorken, yanlışlığını bilip sessiz kalıyor olabiliriz
Bu gibi durumları yukarıdaki A ve B maddeleri için ayrı ayrı düşünmeliyiz.
C.A. Kuran’da tanımlı şekli ile “zina” yapan bir kişi -örneğin- bunu eğlenceli bir şekilde anlatıyor ise.
C.B. “Zinaya” götürebileceğini düşündüğümüz bir yol var ama “zina” yok ise. Örneğin, cafede dev ekranda plaj voleybolu yayını var, arkadaşlar ile orada oturuyoruz, vb.
--------
Verilecek kararların ve davranış olarak açığa çıkışların bir sistematiğe oturmasını önemsiyorum. Hem içki, kumar, vb. pek çok konuya kolayca uygulanabilir, hem de bir konuda öyle diğerinde böyle davranmak endişesinde olunmaz.
|