HANiFDOSTLAR.NET

 

Kuran Müslümanı
 

(Şahıs odaklı din anlayışından Allah odaklı din anlayışına...)

Ana Sayfa Hanif Mumin  Iste Kuran Kurandaki Din  Kur'an Yolu  Meal Dinle Sohbet Odasi Hanifler E- Kitaplik Kütüb-i Sitte ?  ingilizce Site Kuran islami Aliaksoy Org  Hasanakcay Net Tebyin-ül Kur'an Önerdiğimiz Siteler Bize Ulasin

 

- Konulara Göre Fihrist

- Saçma Hadisler

- Hadislerin-Sünnetin İncelemesi

- Haniflikle İlgili Sorular Cevaplar

- Misakın Elçisi Kim?

- Kuranda Namaz/Salat

- Onaylayan Nebi

- Kuranda Namaz/Salat

- Enbiya 104

- Kuranda Yeminler

- Adem Hakkında Sorular

- Ganimetleri Resulün Eline Nasıl Vereceğiz?

- Allahın ındinde YIL ve DOLUNAYLAR

- Abese ve Tevella

- Hadisçilerce Tahrif Edilen Ayetler

- Mübarek Yer, Mübarek Vakit

- Arkadaş Peygamber

- Kuranın İndirilişinden Günümüze Gelişi

- Bir Türban Sorusu

- Kuran ve Bize Öğretilenlerin Farkı

- Namazın Kılınışı

- Hadislere Göre Namaz

- Kuranda Salat Namaz mıdır?

- Kuran Yetmez Diyen Uydurukçular

- Bizler Hanif Dostlarız

- Sahih Hadis mi İstersiniz?

- Hakkı Yılmaz'ın Tebyin Çalışması

- Kur'anı Anlamada Metodoloji

- Tarikatçıların Çarpıttığı Birkaç Ayet

- Nasıl Kur'an Okuyalım?

- Kur'anı Kerim Nedir?

- Kur'anda Oruç

- Allah'sız Bir Din ve Allah'sız Bir Kur'an İnancı

- Kuransız Bir İslam Anlayışı ve Müşrikleşme

- Meal Çalışmasına Davet

- Allah Şahit Olarak Kafi Değil mi?

- Doğru Hadisleri Ne Yapacağız?

- Kur'andaki Muhammed ve Peygamberlerin Misyonu

- Mahrem, Avret, Ziynet

- Nur Suresi Çeviri-Yorum

- Cilbab

- Resule İtaat Ne Demektir?

- Hadis Kalburcuları ve Kalburları

- Kur'anı Kerim'in İndiriliş Gayesi

- Kur'anda Amellere Karşı Cahili Yaklaşım

- İslamdışı İnanışlara Kur'andan Örnekler

- Biri Şu Haram Üretim Tesislerini Kapatsın

- Tasavvufta İslam Var mı?

- İslamda Delil Sorunu

- Kurban Kesmek

- İlahi Hitabın Serüveni

- Ecel Nedir?

- Şirk, İşrak, Müşrik, Müşareke, Müşterik

- Büyü Yapan ve Yaptıranlar

- Peygamberlere Karşı Rabbani Yaklaşımlar

- Salat-ı Tefriciye yada Zikri Çarpıtmaya Bir Örnek

- Mucize Nedir?

- Ayrılıkların Nedenleri

- Sıfır Hata veya Kur'an

- Haniflik Nedir?

- Rabıta İle Şeyhlere Tapanlar

- Hadis Zindanının Mezhepçi Mahkumları

- İslam Dininin Öğrenilmesinde Kaynak Sorunu

- Fasık ve Münafıkların Genel Tanımlaması

- Hadisler, Hıristiyanlık ve Selman Rüştü

- Kur'anı kerim'in İndiriliş Gayesi

- Müstekbirlere Karşı Cahili Yaklaşım

- Halis-Hanif İslam

- Kur'anda Şefaat

- Fuhuş Tellalı Tefsirciler

- Hayızlıyken Neden Namaz Kılınmasın?

- Cebrail, Vahiy, Melek

- Dindarlıkta Müşrikleşme Temayülü

- Büyü Yapan ve Yaptıranlar

- Yaratılış, Adem, Havva

- Kur'an Yerel mi, Evrensel mi?

- Reform Dinde mi, Dindarlıkta mı?

- Ne Mutlu Tağutu Olmayanlara

- Peygambere Saygı(?)

- Hadislere Kanıt Diye Gösterilen Ayetler

- Allah Nazara Karışmadı mı?

- Kur'anı Kerimle Amel Etmek Mümkün mü?

- Kur'anda İnkar Edenlerin Vasıfları

- Müminlerin Vasıfları

- Allah'ın Vasıfları

- Kur'anın Vasıfları

- Dine Karşı Cahili Yaklaşımlar

- Kur'an Merkezli Din

- İrin Küpü Patladı; Mevlana

- Hurafe ve Bidatlar

- Peygamberi Tanrılaştırma

- Hz. İsa'nın Ölümü

- Allah'ın Mesajının Adı: Kelamullah

- Allah'ın Resule Uyarıları

- Kur'ana Göre Tenkit ve Eleştiri Nasıl Olmalı?

- Kur'anda Sevgi

- Sofuların Devlet Desteğiyle Desteklenmesi

- Hans Von Aiberg Aldatmacası

- Kabir Azabı Safsatası

- Kur'an Kıssalarının Önemi; Masal Değiller

- Kur'anda Toplumsal Sünnetler

- Tefsirde İsrailiyyat

- Kardeş Evliliği Olmadan Çoğalma

- Hans Von Aiberg Tutuklandı

- Kur'anda Tevbe Kavramı

- Yaşar Nuri Öztürk'ün Yorumuyla Namaz

- Karadelikler; Bir Büyük Yemin

- Mezhepçilerin Ümmi Açmazı

- Kabe Nedir? Mekkede midir, Kudüste mi?

- Kur'anda Ruh Kavramı

- Kur'anda Nefs Kavramı

- Amin Kavramı ve Putperestlik

- Diyanet İşleri Başkanlığının Sitemize Cevabına Cevaplar

- Resul ve Nebi -1

- Resul ve Nebi -2

- Sapık Bir Fırka: Hansçılar

- Cihad mı, Çapulculuk mu?

- Kur'an Deyip Namazı Yok Sayanlar

- Cennete Sadece Müslümanlar mı Girecek?

- Kur'anda El Kesme Cezası var mı?

- Nazar veya Göz Değmesi Var mı?

- Şehadet Getir, Münafık(?) Ol

- Kur'anda Eleştiri Metodu

- Hacc Mekkede mi, Bekkede mi?

- İslami Tebliğde Kur'an Metodu

- Saptırılan Kavram: Mekruh

- Kur'anda Cuma Namazı var mı?

- Of Be Kader, Allah mı Suçlu Yoksa Biz mi?

- Kader Açısından Cebir ve İhtiyar

- Baban Peygamber Olsa Ne Yazar

- Kur'anda İnsan Hukuku

- Vahdet-i Vücud, Şirkin Alası

- Tasavvufi Bilginin Kaynağı Vahiy mi?

- İslam'da Resullük Son Bulmuştur

- Teveffi Kelimesi ve Arap Dili

- Tasavvuf Üzerine Düşünceler

- Nefis Mertebelerinin İç Yüzü

- Allah Rızası Anonim Şirketi; Tarikatlar

- Tasavvuf ve Eşcinsellik -1

- Tasavvuf ve Eşcinsellik -2

- Nakşi Şeyhi Allah'ın Avukatı mı?

- Kur'anda "ve+la" Öbeği

- Putlar ve Tapanlar

- Son Peygamberimizin Okuma Yazması

- Mesih ve çarpıtılan Bir Ayet

- Hac İzlenimleri

- "Üzerinde 19 var" da Son Nokta

- Secde Emri

- Kur'andaki Hac

- Aracıların Gaybı Bildiği İnancı

- Tarikatçı - Müşrik Karşılaştırması

- Gazali'nin Kadına Bakışı

- Kur'anda Kadına Verilen Önem

- Başörtüsü Allah'ın Emri Değil

- Başörtüsü Takmak Kur'anda Var mı?

- Kur'anda Kadın Dövmek Var mı?

- Cariye, Köle; Utanmaz Mealciler

- Kadına Yönelik Şiddet

- Sünnet Edilen Kızın Öyküsü

- Erkekçe ve Kadınca Meal Konusu, Nebe 33. Ayet

- Harem - Selamlık Kimin Emri?

- Zina, Evlilik ve Örtünme Adabı

- Cariyeleri Aç, Hür Kadınları Kapat (!)

- Çok Eşliliği Yasaklayan Ayetler

- Kur'ana Göre Evlilik Hukuku

- 2 Kadın = 1 Erkek, Uydurma mı?

- Danimarkalı mı Sapık, Buhari mi?

- Ebu Hanife, Cariyenin Avreti

- Nisa 25, Hür Kadın ve Fahişe İfadesi

- Maymunların Hadisi ve Recm Vahşeti

- Hz. Muhammed'in Tebliği

- Peygamberi Tanrılaştırma

- Angarya Haline Getirilen İbadet

- Buhari'nin Hadislerini Buhari Yazmamıştır

- Hadis ve Sünnet Gerçeği

- Uydurma Hadisler, İslamın Kara Boyası

- Hadisler Dinin kaynağı Olamaz

- Uydurmaların Sınırı Yok; Şeytan Geyiği

- Beşeri Hükümler Neden Kutsal Oluyor?

- Hadis - Kur'an Çelişkisi

- Kur'anda/Dinde Olanlar ve Olmayanlar

- Cehennem'den Çıkış Yok

- Kur'anda Tağut

- Ebu Hureyre Gerçekte Kimdir?

- Hadis - Mantık Çelişkileri

- Kurban ve Kurban Bayramı Nereden Geliyor?

- Hadislere Göre Kur'an Eksiktir

- Bildiri: İslam Anlayışında Reform

- Arapça mı, Arap Saçı mı?

- Koca mı Üstün, Allah mı?

- Esbab-ı Nüzül Komedi Hadisleri

- İşte Geleneğin Dini

- Ulul Emir İle Kim Kastediliyor?

- Kul Hakkı

- Yezidi Bir Gelenek: Aşure Tatlısı

- Hz. İbrahim'den Asrımıza Dersler

- Taklitçiliğin Boyutları

- Seb-ul Mesani Nedir?

- Kelle Sayılarak Gerçek Bulmak

- Kıyamet - Mahşer Günü ve Sonrası

- Kur'anda Namaz Vakitleri

- Kur'anda Cuma Konusu

- Salih Olmak Yetmez

- Hudeybiye Anlaşması Uydurma mı?

- Kitap Yüklü Eşekler

- Kur'andaki Hac

- Hz. Nuh'un Oğlu Kimdi? İftira mı?

- Ruhun Ağırlığına Başka Bakış

- Hz. İbrahim Yalancı Değildi

- İncil'de Kadına Bakış

- Şirkin Büyüğü Küçüğü Olur mu?

- Kur'andaki Abdest ve Hijyen

- Din de Bir Araçtır

- Kur'an Okumanın Zararları

- Kur'anda Dua Ayetleri

- Kur'anda Tarih Kavramı ve Bilinci

- Şekilsel Secde Kur'anda Yok mu?

- Salat ve salatı İkame

- Kur'andaki Emr Kavramı Üzerine

- Dindar İnsanlar Şirk Koşar

- Alak Suresinin İlk Beş Ayeti

- Men Arefe'nin Çözümü

- Kur'andaki Av Yasağı

- Fıtrat ve Namaz Vakitleri

- Kur'anda İnsan Hukuku

- Din Büyüklerini Tanrılaştırma

- Allah'a ve Muhammed'e Değil

- Kur'andaki Örnek Tevekkül

- Şekilsel Rüku Kur'anda Yok mu?

- Hz. İbrahim Kuşları Kesti mi?

- Ehli Sünnet Dininin Anayasası

- İnsan Allah'ın Halifesi mi?

- Kur'an Üzerinde Düşünmek

- Şirkin Kuyusuna Düşenlere Uyarılar

- Kur'an Ölülere Okunmak İçin mi İndirildi?

- Ayda Okunan Kur'an Masalı

- Hz. İbrahim, Safa ve Merve Masal mı?

- "Haç"er-ul Esved (!)

- Mevlana Sahte Bir Peygamber Değil mi?

- Tasavvufun Tanrısı İki Zıttır

- Kur'andaki Tasavvuf: Teveccüh

- Önce Batıl ve Hurafe İle Savaşalım

- Resuller Haram Kılamaz mı?

- Elçi Muhammed ile İnsan Muhammed'in Farkı

- Tarikatlarda Aracılar Rezaleti

- Nur Suresi 31. Ayet Nasıl Çarpıtılıyor?

- Sırat Kıldan İnce, Kılıçtan Keskin mi?

- Kur'anda Zalimler

- Bütün Mehdileri Çöpe Atıyoruz

- Kur'ana Göre Ramazan Ayı ve Haram Aylar

- Tasavvufçuların İlahı; Varlık ve Yokluk

- Tasavvufçuların Küçük Putları

- Sünnet Etmek yaratılışı Değiştirmedir

- Son Peygamberimizin Mektupları

- Fıtrat ve Namaz Vakitleri

- Mescid-i Aksa Nerede?

- Büyük Kandırmaca: Hadis

- Kur'an Neden Arapça Olarak İndirilmiştir?

- Kimin dini? Kimin Kitabı? Kimin Meali?

- Evliya Kelimesinin geçtiği Ayetler

- Şimdiye Kadar Yaşanan İslam

- Ayın Yarılması Diye Bir Mucize Yoktur

- Kabe Dikili Taş Değil mi?


Up | Down | Top | Bottom
 
Şu da emredildi: Yüzünü dine bir Hanif olarak çevir. Sakın müşriklerden olma.

Yunus Suresi 105

Ben bir Hanif olarak yüzümü gökleri ve yeri yaratana döndürdüm. Müşriklerden değilim ben.

Enam Suresi 79

İbrahim ne bir Yahudi idi, ne de bir Hıristiyan. O sadece hanif bir müslümandı. O müşriklerden değildi.

Ali İmran Suresi 67

Şu da kuşkusuz ki, İbrahim başlıbaşına bir ümmetti; bir Hanif olarak Allah'ın önünde eğiliyordu. Müşriklerden değildi.

Nahl Suresi 123

De ki Allah doğrusunu söylemiştir / vaadinde sadıktır.Haydi artık Hanif olarak İbrahim'in Milleti'ne uyun! Müşriklerden değildi o.

Ali İmran Suresi 95

Allah'a ortak koşmadan, Hanifler olarak... Allah'a ortak koşan kişi, gökten düşmüş de kendisini kuşlar kapışıyor veya rüzgar onu uzak bir yere fırlatıp atıyor gibidir.

Hacc Suresi 31


Up | Down | Top | Bottom

HABERLER

 

 








 

 

  Hanif Islam

 

Kur'an Çalışmaları
 Hanif Dostlar Ana Sayfa -> Kur'an Çalışmaları
Konu Konu: Ebu Müslim El-İsfahani Yanıt YazYeni Konu Gönder
Yazanlarda
Gönderi << Önceki Konu | Sonraki Konu >>
kutsalgölge
Uzman Uye
Uzman Uye
Simge

Katılma Tarihi: 06 ekim 2008
Yer: Turkiye
Gönderilenler: 148
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı kutsalgölge

KISACA HAYATI

Hayatı, ailesi ve hocaları hakkında yeterli bilgi bulunmayan Ebu Müslim Muhammed b Bahr el-İsfahani'nin 868 yılında doğduğu tahmin edilmektedir.Şiir, edebiyat ve özellikle tefsir ilmine vakıf olduğu bilinen isfahani, yine kendisi gibi tefsir ilmiyle de uğraşan ünlü Abbasi veziri İbnü'l-Cerrah'ın nezdindeki saygın konumundan ötürü devlet idaresinde katiplik yapmış;912 yılında, toprak vergileri ve halifenin mülkleriyle ilgilenen kurumun başına getirilmiştir.
İsfahani 933 yılında İsfahan valiliğine atanmış;fakat aynı yılın zilkade ayının ortalarında İsfahan'ı ele geçiren Büveyh tarafından bu görevden azledilmiştir.Bu olaydan kısa bir süre sonra da 934 yılında vefat etmiştir.
Yazmış olduğu  "Camiu't-Te'vil li Muhkemi't-Tenzil " adlı 14 ciltlik eser, günümüze kadar çeşitli nedenlerden ötürü ulaşamamış veya şu ana kadar henüz bulunamamıştır.Şii müfessir Ebu Cafer et-Tusi (ö=1068) ve tefsir alanında otorite kabul edilen er-Razi (ö=1209) tarafından bu eser övgülere mazhar olmuştur.

 

YAŞADIĞI DÖNEM

İsfahani'nin yaşadığı dönem Abbasi devletinin 13.Halifesi el-Mu'tez-Billah'ın (ö=869) hilafet yılları ile yine aynı devletin 19. halifesi Kahir-Billah'ın (ö=950) hilafet makamında bulunduğu altmış yıllık zaman dilimine takabül eder.Tarihi kayıtlara göre bu dönemde Abbasiler İslam dünyasında güç ve nüfus kaybetmeye başlamıştır.

İsfahani'nin yaşadığı bu döneme kısaca 'klasikleşen alimler dönemi' de diyebiliriz.Pek çok eserin telif edildiği bu dönemdeki ünü günümüze ulaşmış simalara kısaca göz atarsak; eşari mezhebinin kurucusu Ebu'l-Hasen el-Eşari, maturidi mezhebinin kurucusu Ebu Mansur el-Maturidi, Basra mutezilesinin öncülerinden el-Cübbai, arap dili ve edebiyatında alfabetik şekilde düzenlenmiş ilk arapça sözlük olan el-Cemher'nin müellifi el-Ezdi, tarihçi Belazuri, Mes'udi, Dineveri, hadis ilminde Buhari, Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, İbn Mace ve Nesai. Yine ünlü müfessirlerden Camiu'l Beyan'ın yazarı et-Taberi ve hadisçide olan İbn Ebi Hatim bu dönemde yaşamıştır.

 

Şimdi İsfahani'nin Kur'an ayetleri hakkındaki düşünce dünyasına başlıklar halinde bir giriş yapalım;

 

KUR'AN VE MECAZ

1= Arş ve Allah'ın arşa istiva etmesi: Selef alimlere göre arş, bu alemden ayrı olan ve yedinci kat göğün üstündeki Adn ve Firdevs cennetinin üzerinde kubbe biçiminde duran büyük bir cisimdir.

İsfahani'ye göre arş; Göklerin üzerinde bulunduğu varsayılan büyük bir cisme değil, Allah'ın gökleri ve yeri yaratırken göğün tavanını yükseltmesine yani gökleri çok yüksek bir şekilde yaratmasına delalet eder.

Hud 11/7. ayette geçen "Onun arşı su üzerinde idi" ifadesi, isfahani'ye göre ilahi kudretin akıllara durgunluk veren muhteşemliğini tasvir eden mecazi bir ifadedir.

 

2= Odun hamalı olmak: İsfahani'ye göre Tebbet suresinde ebu Leheb'in eşi için kullanılan "odun hamalı" tabiri,onun Hz.Peygambere düşmanlık yapmak suretiyle irtikab ettiği günah yükünü sırtında taşımasını ifade eder.

 

3= Düğümlere üflemek: Müfessirlerin ekseriyetine göre "düğümlere üfleyenler"den maksat,sihir ve büyü yapan kadınlardır.Nas ve Felak sureleri hakkındaki rivayetlerde malumdur. İsfahani; Sihrin nesnel gerçekliğine inanmayan mu'tezile ekolüne mensup olduğu için ilgili ayetteki, "düğümlere üfleyenler" ifadesini sünni müfessirlerden çok farklı olarak şöyle yorumlamıştır; Ayetteki düğümler (ukad) kelimesi, ipe düğüm atmak tabirinden istiaredir.Nefes ise çözümü kolaylaştırmak maksadıyla ipin düğümüne tükürmek ve düğümü yumuşatmak anlamına gelir.Buna göre ayet şunu anlatır; Kadınlar, erkeklerin gönüllerinde büyük bir sevgi halesi oluşturdukları için, onları farkına varmadan yönlendirir, karar ve görüşlerinde belirleyici olurlar.

 

KUR'AN'DA TEMSİLİ ANLATIM

* İsfahani, Yeryüzünün kendine ait bilgileri aktarmasının, kıyametin kopuş esnasındaki korkunç sarsıntı sebebiyle yeryüzünün darmadağın olması,onun adeta "artık dünya gitti,ahiret geldi" diye anladığımız konuşması gibi temsilidir.

* Hz.İbrahim ve Dört kuş Misali= Klasik tefsirlerdeki "surhunne" ifadesinin 'onları kesip parçala' olarak yorumlandırılmasına İsfahani itiraz etmiştir. 'Surhunne' 'yi 'onları kendine alıştır' olarak yorumlayan İsfahani bu ayette anlatılmak istenenin ; "Kuşları kendine alıştır ve onları çağırdığında çabucak sana gelecek bir duyarlılığa sahip oluncaya kadar bu eğitimi sürdür.Kuşların eğitimini tamamladıktan sonra her birini canlı olarak bir dağın tepesine koy ve sonra onları çağır.Göreceksin ki onlar çabucak sana geleceklerdir.

 

KUR'AN'DA NORMATİF BURUKLAR

* Nur Suresi 2. ayette geçen "zina yapan erken ancak zina yapan veya......"diye devam eden ayet için İsfahani ilginç bir yorumda bulunmuştur.Şöyle ki; Ayette geçen nikah kelimesinden maksat, evlenme akdi değil cinsel birleşmedir.Buna göre mana şöyle olur; "Zinakar erkek, bu (çirkin) işi ancak zani ve müşrik bir kadınla yapmıştır.Zina yapan kadının durumu da aynı şekildedir.Bu çirkin fiil (zina) müminlere yasaktır.

 

  Devam edecek...................................................... ............................................................ .!

Yukarı dön Göster kutsalgölge's Profil Diğer Mesajlarını Ara: kutsalgölge
 
kutsalgölge
Uzman Uye
Uzman Uye
Simge

Katılma Tarihi: 06 ekim 2008
Yer: Turkiye
Gönderilenler: 148
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı kutsalgölge

KELİMELER VE KAVRAMLAR

1= ASR . Asr'ın çeşitli manalara gelmesiyle birlikte İsfahani'nin yorumu şöyle; Asr gündüz vaktinin iki uç noktasını oluşturan zaman diliminden birine, yani ikindi-akşam vaktine işaret eder. Nitekim Allah Duha suresinde sabah-kuşluk vaktine, burada da ikindi-akşam vaktine yemin etmiştir.Çünkü her sabah adeta kıyametin kopuşunu andırır.Zira insanlar adeta kabirlerinden çıkar gibi sokağa dökülür, ölülerin dirilmesi gibi uykularından uyanır, dükkanlarını da uhrevi hesap günündeki terazilerin kurulması gibi açarlar.Her akşam vakti ise dünyanın bir sayha ile harap edilişini andırır. Oysa bu iki zaman diliminden her biri, adeta birer adil tanıktır.

 

2= ŞEFİ . Yunus suresinde 10/3. "Hiç şüphesiz sizin rabbiniz , gökleri ve yeri altı günde yaratan, sonra da işleri düzene koyarak arşa istiva eden Allah'tır.O'nun izni olmadıkça hiç kimse 'şefaatçılık(?)' yapamaz.İşte O Allah sizin rabbinizdir.Öyleyse sadece O'na kulluk edin......." diye devam eden ayetin içerisindeki "ma min şefi'in illa min ba'di iznih" ifadesi meallerde genellikle (elmalı,diyanet,ateş,bulaç,yıldırım,öztürk) 'O'nun izni olmadan hiç kimse şefaatçi olamaz' olarak çevrilmiştir.

İsfahani'nin burdaki yorumu hayli farklı; Ona göre ayetteki 'şefi' kelimesi, vetr (tek) kelimesinin mütekabili (karşıt) olan 'şef' kelimesinden türetilmiş olup burada 'ikinci' anlamında kullanılmıştır.Dolayısıyla ayetteki ifade şöyle olmaktadır; Allah gökleri ve yeri, kendisine yardım eden ikinci bir varlık veya ortak bulunmaksızın tek başına yarattı.

 

DEYİMLER VE TABİRLER

1= GAYBA İNANMAK= Gayb'ın yorumlanması hakkında Klasik görüşlerin aksin,İsfahani şu açıklamayı yapar; Gayb müminlerin bir sıfatıdır.Allah'a insanların içinde iken iman ettikleri gibi yalnız başlarına iken de gönülden iman ederler. Bu hem Bakara suresinin gidişatına uygundur hemde gayb lafzı, İşte böylece Aziz bilmiş olsun ki, ben onun yokluğunda kendisine ihanet etmedim (lem ehunhu bi'l-ğayb) olarak Yusuf suresinin 52.ayetinde geçmektedir.

 

2= TEKASÜR= Tekasür suresindeki 'mezarları ziyaret etmek' tabiri bazı klasik tefsir ve Türkçe meallerde, sureyle ilgili bir takım rivayetlerden hareketle  "ölüleri saymak maksadıyla mezar ziyareti yapmak" şeklinde karşılanmıştır.İsfahani ; bu ibarenin "mal ve mülkü çoğaltma hırsı, ecel gelip kapınızı çalıncaya kadar sizi Allah'a kulluk etmekten alıkoydu" anlamında bir deyim olduğunu söylemiştir.

 

KELAMİ-İTİKADİ SORUNLAR VE YORUMLAR

 

1= ŞEHİTLER ŞU AN DİRİMİDİR ? Şehitlerin diriliği hakkındaki ilk ayet 2/154 diğeri 3/169'dur.Müfessirlerin çoğunluğu bu iki ayetteki, "Bilakis onlar diridirler" ifadesini "Onlar şuan diridirler" tarzında yorumlamışlardır.Ancak İsfahani aksi görüşü savunmuştur.İsfahani ilk ayetin (2/154)  Allah yolunda ölen ve öldürülenler hakkında müşriklerin, "boşu boşuna yok olup gittiler" iddiasına cevap maksadıyla nazil olduğuna işaretle söz konusu ifadenin , "Hayır! Onlar yok olup gitmediler;bilakis diriltileceklerdir" manası taşıdığını söylemiştir.Buna göre onların şu an diri olduklarına değil, gelecekte diriltileceklerine delalet eder.

 

2= HZ.ADEM HANGİ CENNETE İSKAN ETTİ? İsfahani bu konuda; Adem'in cennetten çıkarılması, gökten yere inmesini değil, yeryüzündeki bir bölgeden başka bir bölgeye geçmesini (intikal) ifade eder.Bu konuda ayrıca doyurucu ifadeler kullanmıştır.

 

SONUÇ

 

İsfahani'nin de bağlı olduğu Mu'tezile ekolü, islam düşünce tarihinde genellikle akılcı bir kelam ekolü olarak tanınmıştır.Mu'tezile'nin aklı nassa hakem kıldığı,hatta öncelediği doğrudur, ama bu tutumu "rasyonalist" diye tarif etmek son derece yanlıştır.Zira, Mu'tezili kelam sisteminde aklın her türlü kayıttan bağımsız bir şekilde işletildiğini veya nassın akla kurban edildiğini söylemek imkansızdır.

Mutezili alimler,tefsir sahasında yüzlerce eser telif etmişler; fakat bu eserlerin çok büyük bir kısmı, mezhebi taassup başta olmak üzere savaşlar, yangınlar vb. olumsuz faktörler sebebiyle günümüze kadar ulaşmamıştır. Nitekim Ebu Müslim El-İsfahani' nin 14 ciltlik  "Camiu't-Te'vil li Muhkemi't-Tenzil " adlı tefsiri de maalesef bugüne kadar bulunamamıştır.Kabul etmek gerekir ki,halen Zemahşeri'nin el-Keşşaf'ı dışında Kuran'ın tüm ayetlerini içeren ikinci bir klasik Mutezili tefsirin mevcud olmaması, gerçekten çok büyük tarihi bir talihsizliktir.

 

Saygılarımla................................................ ............................................................ ............................!

Kaynak=Kur'an'ın Mu'tezili Yorumu-Doç.Dr.Mustafa Öztürk  (ANKARA OKULU)

Yukarı dön Göster kutsalgölge's Profil Diğer Mesajlarını Ara: kutsalgölge
 
Muhsin
Uzman Uye
Uzman Uye


Katılma Tarihi: 14 subat 2007
Gönderilenler: 401
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı Muhsin

Selam,paylasim icin tesekkürler, davamini dilerim,insallah.
Yukarı dön Göster Muhsin's Profil Diğer Mesajlarını Ara: Muhsin
 

Eğer Bu Konuya Cevap Yazmak İstiyorsanız İlk Önce giriş
Eğer Kayıtlı Bir Kullanıcı Değilseniz İlk Önce Kayıt Olmalısınız

  Yanıt YazYeni Konu Gönder
Yazıcı Sürümü Yazıcı Sürümü

Forum Atla
Sizin yetkiniz yok foruma yeni mesaj ekleme
Sizin yetkiniz yok forumdaki mesajlara cevap verme
Sizin yetkiniz yok forumda konu silme
Sizin yetkiniz yok forumda konu düzenleme
Sizin yetkiniz yok forumda anket açma
Sizin yetkiniz yok forumda ankete cevap yazma

Powered by Web Wiz Forums version 7.92
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide
hanif islam

Real-Time Stats and Visitor Reports Sitemizin Gunluk, Haftalik, aylik Ziyaretci  Detaylari Real-Time Stats and Visitor Reports

     Sayfam.de  

blog stats