HANiFDOSTLAR.NET

 

Kuran Müslümanı
 

(Şahıs odaklı din anlayışından Allah odaklı din anlayışına...)

Ana Sayfa Hanif Mumin  Iste Kuran Kurandaki Din  Kur'an Yolu  Meal Dinle Sohbet Odasi Hanifler E- Kitaplik Kütüb-i Sitte ?  ingilizce Site Kuran islami Aliaksoy Org  Hasanakcay Net Tebyin-ül Kur'an Önerdiğimiz Siteler Bize Ulasin

 

- Konulara Göre Fihrist

- Saçma Hadisler

- Hadislerin-Sünnetin İncelemesi

- Haniflikle İlgili Sorular Cevaplar

- Misakın Elçisi Kim?

- Kuranda Namaz/Salat

- Onaylayan Nebi

- Kuranda Namaz/Salat

- Enbiya 104

- Kuranda Yeminler

- Adem Hakkında Sorular

- Ganimetleri Resulün Eline Nasıl Vereceğiz?

- Allahın ındinde YIL ve DOLUNAYLAR

- Abese ve Tevella

- Hadisçilerce Tahrif Edilen Ayetler

- Mübarek Yer, Mübarek Vakit

- Arkadaş Peygamber

- Kuranın İndirilişinden Günümüze Gelişi

- Bir Türban Sorusu

- Kuran ve Bize Öğretilenlerin Farkı

- Namazın Kılınışı

- Hadislere Göre Namaz

- Kuranda Salat Namaz mıdır?

- Kuran Yetmez Diyen Uydurukçular

- Bizler Hanif Dostlarız

- Sahih Hadis mi İstersiniz?

- Hakkı Yılmaz'ın Tebyin Çalışması

- Kur'anı Anlamada Metodoloji

- Tarikatçıların Çarpıttığı Birkaç Ayet

- Nasıl Kur'an Okuyalım?

- Kur'anı Kerim Nedir?

- Kur'anda Oruç

- Allah'sız Bir Din ve Allah'sız Bir Kur'an İnancı

- Kuransız Bir İslam Anlayışı ve Müşrikleşme

- Meal Çalışmasına Davet

- Allah Şahit Olarak Kafi Değil mi?

- Doğru Hadisleri Ne Yapacağız?

- Kur'andaki Muhammed ve Peygamberlerin Misyonu

- Mahrem, Avret, Ziynet

- Nur Suresi Çeviri-Yorum

- Cilbab

- Resule İtaat Ne Demektir?

- Hadis Kalburcuları ve Kalburları

- Kur'anı Kerim'in İndiriliş Gayesi

- Kur'anda Amellere Karşı Cahili Yaklaşım

- İslamdışı İnanışlara Kur'andan Örnekler

- Biri Şu Haram Üretim Tesislerini Kapatsın

- Tasavvufta İslam Var mı?

- İslamda Delil Sorunu

- Kurban Kesmek

- İlahi Hitabın Serüveni

- Ecel Nedir?

- Şirk, İşrak, Müşrik, Müşareke, Müşterik

- Büyü Yapan ve Yaptıranlar

- Peygamberlere Karşı Rabbani Yaklaşımlar

- Salat-ı Tefriciye yada Zikri Çarpıtmaya Bir Örnek

- Mucize Nedir?

- Ayrılıkların Nedenleri

- Sıfır Hata veya Kur'an

- Haniflik Nedir?

- Rabıta İle Şeyhlere Tapanlar

- Hadis Zindanının Mezhepçi Mahkumları

- İslam Dininin Öğrenilmesinde Kaynak Sorunu

- Fasık ve Münafıkların Genel Tanımlaması

- Hadisler, Hıristiyanlık ve Selman Rüştü

- Kur'anı kerim'in İndiriliş Gayesi

- Müstekbirlere Karşı Cahili Yaklaşım

- Halis-Hanif İslam

- Kur'anda Şefaat

- Fuhuş Tellalı Tefsirciler

- Hayızlıyken Neden Namaz Kılınmasın?

- Cebrail, Vahiy, Melek

- Dindarlıkta Müşrikleşme Temayülü

- Büyü Yapan ve Yaptıranlar

- Yaratılış, Adem, Havva

- Kur'an Yerel mi, Evrensel mi?

- Reform Dinde mi, Dindarlıkta mı?

- Ne Mutlu Tağutu Olmayanlara

- Peygambere Saygı(?)

- Hadislere Kanıt Diye Gösterilen Ayetler

- Allah Nazara Karışmadı mı?

- Kur'anı Kerimle Amel Etmek Mümkün mü?

- Kur'anda İnkar Edenlerin Vasıfları

- Müminlerin Vasıfları

- Allah'ın Vasıfları

- Kur'anın Vasıfları

- Dine Karşı Cahili Yaklaşımlar

- Kur'an Merkezli Din

- İrin Küpü Patladı; Mevlana

- Hurafe ve Bidatlar

- Peygamberi Tanrılaştırma

- Hz. İsa'nın Ölümü

- Allah'ın Mesajının Adı: Kelamullah

- Allah'ın Resule Uyarıları

- Kur'ana Göre Tenkit ve Eleştiri Nasıl Olmalı?

- Kur'anda Sevgi

- Sofuların Devlet Desteğiyle Desteklenmesi

- Hans Von Aiberg Aldatmacası

- Kabir Azabı Safsatası

- Kur'an Kıssalarının Önemi; Masal Değiller

- Kur'anda Toplumsal Sünnetler

- Tefsirde İsrailiyyat

- Kardeş Evliliği Olmadan Çoğalma

- Hans Von Aiberg Tutuklandı

- Kur'anda Tevbe Kavramı

- Yaşar Nuri Öztürk'ün Yorumuyla Namaz

- Karadelikler; Bir Büyük Yemin

- Mezhepçilerin Ümmi Açmazı

- Kabe Nedir? Mekkede midir, Kudüste mi?

- Kur'anda Ruh Kavramı

- Kur'anda Nefs Kavramı

- Amin Kavramı ve Putperestlik

- Diyanet İşleri Başkanlığının Sitemize Cevabına Cevaplar

- Resul ve Nebi -1

- Resul ve Nebi -2

- Sapık Bir Fırka: Hansçılar

- Cihad mı, Çapulculuk mu?

- Kur'an Deyip Namazı Yok Sayanlar

- Cennete Sadece Müslümanlar mı Girecek?

- Kur'anda El Kesme Cezası var mı?

- Nazar veya Göz Değmesi Var mı?

- Şehadet Getir, Münafık(?) Ol

- Kur'anda Eleştiri Metodu

- Hacc Mekkede mi, Bekkede mi?

- İslami Tebliğde Kur'an Metodu

- Saptırılan Kavram: Mekruh

- Kur'anda Cuma Namazı var mı?

- Of Be Kader, Allah mı Suçlu Yoksa Biz mi?

- Kader Açısından Cebir ve İhtiyar

- Baban Peygamber Olsa Ne Yazar

- Kur'anda İnsan Hukuku

- Vahdet-i Vücud, Şirkin Alası

- Tasavvufi Bilginin Kaynağı Vahiy mi?

- İslam'da Resullük Son Bulmuştur

- Teveffi Kelimesi ve Arap Dili

- Tasavvuf Üzerine Düşünceler

- Nefis Mertebelerinin İç Yüzü

- Allah Rızası Anonim Şirketi; Tarikatlar

- Tasavvuf ve Eşcinsellik -1

- Tasavvuf ve Eşcinsellik -2

- Nakşi Şeyhi Allah'ın Avukatı mı?

- Kur'anda "ve+la" Öbeği

- Putlar ve Tapanlar

- Son Peygamberimizin Okuma Yazması

- Mesih ve çarpıtılan Bir Ayet

- Hac İzlenimleri

- "Üzerinde 19 var" da Son Nokta

- Secde Emri

- Kur'andaki Hac

- Aracıların Gaybı Bildiği İnancı

- Tarikatçı - Müşrik Karşılaştırması

- Gazali'nin Kadına Bakışı

- Kur'anda Kadına Verilen Önem

- Başörtüsü Allah'ın Emri Değil

- Başörtüsü Takmak Kur'anda Var mı?

- Kur'anda Kadın Dövmek Var mı?

- Cariye, Köle; Utanmaz Mealciler

- Kadına Yönelik Şiddet

- Sünnet Edilen Kızın Öyküsü

- Erkekçe ve Kadınca Meal Konusu, Nebe 33. Ayet

- Harem - Selamlık Kimin Emri?

- Zina, Evlilik ve Örtünme Adabı

- Cariyeleri Aç, Hür Kadınları Kapat (!)

- Çok Eşliliği Yasaklayan Ayetler

- Kur'ana Göre Evlilik Hukuku

- 2 Kadın = 1 Erkek, Uydurma mı?

- Danimarkalı mı Sapık, Buhari mi?

- Ebu Hanife, Cariyenin Avreti

- Nisa 25, Hür Kadın ve Fahişe İfadesi

- Maymunların Hadisi ve Recm Vahşeti

- Hz. Muhammed'in Tebliği

- Peygamberi Tanrılaştırma

- Angarya Haline Getirilen İbadet

- Buhari'nin Hadislerini Buhari Yazmamıştır

- Hadis ve Sünnet Gerçeği

- Uydurma Hadisler, İslamın Kara Boyası

- Hadisler Dinin kaynağı Olamaz

- Uydurmaların Sınırı Yok; Şeytan Geyiği

- Beşeri Hükümler Neden Kutsal Oluyor?

- Hadis - Kur'an Çelişkisi

- Kur'anda/Dinde Olanlar ve Olmayanlar

- Cehennem'den Çıkış Yok

- Kur'anda Tağut

- Ebu Hureyre Gerçekte Kimdir?

- Hadis - Mantık Çelişkileri

- Kurban ve Kurban Bayramı Nereden Geliyor?

- Hadislere Göre Kur'an Eksiktir

- Bildiri: İslam Anlayışında Reform

- Arapça mı, Arap Saçı mı?

- Koca mı Üstün, Allah mı?

- Esbab-ı Nüzül Komedi Hadisleri

- İşte Geleneğin Dini

- Ulul Emir İle Kim Kastediliyor?

- Kul Hakkı

- Yezidi Bir Gelenek: Aşure Tatlısı

- Hz. İbrahim'den Asrımıza Dersler

- Taklitçiliğin Boyutları

- Seb-ul Mesani Nedir?

- Kelle Sayılarak Gerçek Bulmak

- Kıyamet - Mahşer Günü ve Sonrası

- Kur'anda Namaz Vakitleri

- Kur'anda Cuma Konusu

- Salih Olmak Yetmez

- Hudeybiye Anlaşması Uydurma mı?

- Kitap Yüklü Eşekler

- Kur'andaki Hac

- Hz. Nuh'un Oğlu Kimdi? İftira mı?

- Ruhun Ağırlığına Başka Bakış

- Hz. İbrahim Yalancı Değildi

- İncil'de Kadına Bakış

- Şirkin Büyüğü Küçüğü Olur mu?

- Kur'andaki Abdest ve Hijyen

- Din de Bir Araçtır

- Kur'an Okumanın Zararları

- Kur'anda Dua Ayetleri

- Kur'anda Tarih Kavramı ve Bilinci

- Şekilsel Secde Kur'anda Yok mu?

- Salat ve salatı İkame

- Kur'andaki Emr Kavramı Üzerine

- Dindar İnsanlar Şirk Koşar

- Alak Suresinin İlk Beş Ayeti

- Men Arefe'nin Çözümü

- Kur'andaki Av Yasağı

- Fıtrat ve Namaz Vakitleri

- Kur'anda İnsan Hukuku

- Din Büyüklerini Tanrılaştırma

- Allah'a ve Muhammed'e Değil

- Kur'andaki Örnek Tevekkül

- Şekilsel Rüku Kur'anda Yok mu?

- Hz. İbrahim Kuşları Kesti mi?

- Ehli Sünnet Dininin Anayasası

- İnsan Allah'ın Halifesi mi?

- Kur'an Üzerinde Düşünmek

- Şirkin Kuyusuna Düşenlere Uyarılar

- Kur'an Ölülere Okunmak İçin mi İndirildi?

- Ayda Okunan Kur'an Masalı

- Hz. İbrahim, Safa ve Merve Masal mı?

- "Haç"er-ul Esved (!)

- Mevlana Sahte Bir Peygamber Değil mi?

- Tasavvufun Tanrısı İki Zıttır

- Kur'andaki Tasavvuf: Teveccüh

- Önce Batıl ve Hurafe İle Savaşalım

- Resuller Haram Kılamaz mı?

- Elçi Muhammed ile İnsan Muhammed'in Farkı

- Tarikatlarda Aracılar Rezaleti

- Nur Suresi 31. Ayet Nasıl Çarpıtılıyor?

- Sırat Kıldan İnce, Kılıçtan Keskin mi?

- Kur'anda Zalimler

- Bütün Mehdileri Çöpe Atıyoruz

- Kur'ana Göre Ramazan Ayı ve Haram Aylar

- Tasavvufçuların İlahı; Varlık ve Yokluk

- Tasavvufçuların Küçük Putları

- Sünnet Etmek yaratılışı Değiştirmedir

- Son Peygamberimizin Mektupları

- Fıtrat ve Namaz Vakitleri

- Mescid-i Aksa Nerede?

- Büyük Kandırmaca: Hadis

- Kur'an Neden Arapça Olarak İndirilmiştir?

- Kimin dini? Kimin Kitabı? Kimin Meali?

- Evliya Kelimesinin geçtiği Ayetler

- Şimdiye Kadar Yaşanan İslam

- Ayın Yarılması Diye Bir Mucize Yoktur

- Kabe Dikili Taş Değil mi?


Up | Down | Top | Bottom
 
Şu da emredildi: Yüzünü dine bir Hanif olarak çevir. Sakın müşriklerden olma.

Yunus Suresi 105

Ben bir Hanif olarak yüzümü gökleri ve yeri yaratana döndürdüm. Müşriklerden değilim ben.

Enam Suresi 79

İbrahim ne bir Yahudi idi, ne de bir Hıristiyan. O sadece hanif bir müslümandı. O müşriklerden değildi.

Ali İmran Suresi 67

Şu da kuşkusuz ki, İbrahim başlıbaşına bir ümmetti; bir Hanif olarak Allah'ın önünde eğiliyordu. Müşriklerden değildi.

Nahl Suresi 123

De ki Allah doğrusunu söylemiştir / vaadinde sadıktır.Haydi artık Hanif olarak İbrahim'in Milleti'ne uyun! Müşriklerden değildi o.

Ali İmran Suresi 95

Allah'a ortak koşmadan, Hanifler olarak... Allah'a ortak koşan kişi, gökten düşmüş de kendisini kuşlar kapışıyor veya rüzgar onu uzak bir yere fırlatıp atıyor gibidir.

Hacc Suresi 31


Up | Down | Top | Bottom

HABERLER

 

 








 

 

  Hanif Islam

 

Kur'an Hükümleri ve Kavramları
 Hanif Dostlar Ana Sayfa -> Kur'an Hükümleri ve Kavramları
Konu Konu: KUR’AN’DA ŞEY, KADER VE İRADE Yanıt YazYeni Konu Gönder
Yazanlarda
Gönderi << Önceki Konu | Sonraki Konu >>
Fikret Hekim
Yeni Uye
Yeni Uye
Simge

Katılma Tarihi: 28 ocak 2008
Yer: Netherlands
Gönderilenler: 6
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı Fikret Hekim

KUR’AN’DA ŞEY, KADER VE İRADE

Sevgili kardeşlerim alttarafda 29 Şubat- 1 Mart tarihleri arasında gerçekleştirdigimiz Meşiet ve İrade Sempozyumu'nda
aşağıdaki sonuçlara varılmıştır:


1- ŞEY


Kur’ân’da şey (ءْﻲَﺷ), hem isim hem mastar olarak geçer. İsim olarak
“varlık”, mastar olarak “var etme” anlamına gelir.
Bütün varlıklara şey denir. Allah Teâlâ şöyle buyurur:
ُﻪَﮫْﺟَو ﺎﱠﻟِإ ٌﻚِﻟﺎَھ ٍءْﻲَﺷ ﱡﻞُﻛ
Onun zâtından başka her şey helâk olur. (Kasas 28/88)
Bir şeyin helâk olması için var olması gerekir. Bu sebeple bu âyette şey,
varlık anlamındadır.
Şey, mastar olarak şu âyette geçer:
ُنﻮُﻜَﯿَ& #65235; ْﻦُﻛ ُﻪَﻟ َلﻮُﻘَﯾ ْنَأ ًﺎﺌْﯿَﺷ َداَرَأ اَذِإ ُهُﺮْﻣَأ ﺎَﻤﱠﻧِإ
“Allah bir şeyi var etmeyi irade ederse yaptığı, onun için “ol” demektir; sonra
o şey oluşur.” (Yasin 36/82)
Ayetteki ﺎﺌْﯿَﺷ mastar, sonundaki tenvîn ise muzafun ileyhten ıvazdır. Yani muzafun
ileyh kaldırılmış yerine tenvîn konmuştur. Kaldırılan kelime eklenince َداَرَأ اَذِإ ًﺎﺌْﯿَﺷ
cümlesi ﺊﯿﺷ ﺊﯿﺷ َداَرَأ اَذِإ şeklini alır. Birinci şey (ﺊﯿﺷ) mastar, ikincisi isimdir. Bu
cümlenin anlamı, ‘ﻪﻨﯾﻮﻜﺗ و ءﻲﺷ ثاﺪﺣإَدا&# 1614;رَأ اَذِإ = bir şeyi var etmek ve oluşturmak istediği
zaman’şeklindedir.
Bu ayette geçen şey, henüz bir varlık olarak ortaya çıkmamıştır. Bu sebeple şey;
biri var olması planlanan diğeri bir varlık olarak ortaya çıkan olmak üzere iki
türlüdür.

 

2- KADER


Kader, "ölçü" demektir. Allah her şeyi bir kadere, yani ölçüye göre yaratır.
Şeyin, yaratılmadan önce belirlenen ölçüleri yaratıldıktan sonra uygulamaya konur.
Ölçünün yaratılmadan önce belirlendiğini şu âyetler göstermektedir:
ٍرَﺪَﻘِﺑ ُهﺎَﻨْﻘَ& #65248;َﺧ ٍءْﻲَﺷ ﱠﻞُﻛ ﺎﱠﻧِإ
Biz, her şeyi bir ölçüye (kadere) göre yaratmışızdır. (el-Kamer 54/49)
ْﻲَﺷ ﱢﻞُﻜِﻟ ُﻪﱠﻠﻟا َﻞَﻌَﺟ ْﺪَﻗ اًرْﺪَﻗ ٍء
Allah her şey için bir ölçü (kader) koymuştur. (et-Talak 65/3)
Yaratmadan sonra o ölçünün uygulandığını da şu âyetler göstermektedir:
اًﺮﯾِﺪْﻘ َﺗ ُهَرﱠﺪَﻘ& #1614;ﻓ ٍءْﻲَﺷ ﱠﻞُﻛ َﻖَﻠَﺧَو
O her şeyi yaratmış sonra ona bir ölçü (kader) belirlemiştir. (el-Furkan 25/2)
اًروُﺪْﻘ&# 64608;ﻣ اًرَﺪَﻗ ِﻪﱠﻠﻟا ُﺮْﻣَأ َنﺎَﻛَو
Allah’ın işi, ölçüsü (kaderi) tam belirlenmiş şekildedir. (el-Ahzâb 33/38)
Ayetlerden anlaşıldığı üzere şey, hem ölçüsü belirlenen hem de o ölçüye
göre var edilen varlık demektir.

 


3- (ءﺎﺷ)FİİLİ


(ءﺎﺷ) fiili şey (ﺊﺷ) mastarından türetilmiştir. Aslı ( ) dir. ي dan önce fetha
bulunduğu için elife dönüşmüş ve (ءﺎﺷ) olmuştur. Mastar ile fiil arasında anlam farkı
olmaz. Fiil, zamana bağlı olarak meydana geldiği için tek fark ondaki zaman unsurudur.
Dolayısıyla şey(ﺊﺷ) in iki anlamı olduğu gibi “şâe (ء )” nin de ikianlamı vardır.
Bunlar Allah’ın fiilleriyle ilgilidir.
Allah, iyiliğin ve kötülüğün ölçüsünü (kaderini) belirlemiş, kanununu (sünnetullahı)
koymuş, tercihini iyiden yana yapmış ve onu oluşturma işini insanın göstereceği
davranışa bağlamış, yani insana da şeyi oluşturma yetkisi vermiştir. Onun şöyle bir
sözü vardır:
ْﻢُﺘْﺌِﺷ ﺎَﻣ اﻮُﻠَﻤْﻋ ا ٌﺮﯿِﺼَﺑ َنﻮُﻠَﻤْ& #65228;َﺗ ﺎَﻤِﺑ ُﻪﱠﻧِإ
Yapmayı düşündüğünüz şeyi yapın, Allah ne yaptığınızı görür. (Fussilet 41/40)
Bu âyetteki şey henüz yapılmamış olduğundan zihinde var olandır. İnsana düşen, o
şeyi kuralına göre yapmak veya yapmamaktır.
Bu sebeple Kur’ân’da geçen(ء )fiillerinin faili Allah ise anlamı; "koyduğu ölçüye
göre yarattı", insan ise "o ölçülerden birine göre planladı veya yaptı" anlamına gelir.
Beşeri fiillerin oluşumunda iki müessir vardır; biri insan, diğeri de Allah’tır. İnsan o
şeyin oluşumu için gereken gayreti gösterir, Allah da onu yaratır.

Allah Teâlâ şöyle
buyurur:
ﻰَﻌَﺳ ﺎَﻣ ﺎﱠﻟِإ ِنﺎَﺴﻧِﺈ ْﻠِﻟ َﺲْﯿﱠﻟ نَأَو . َفْﻮَﺳ ُﻪَﯿْﻌَﺳ ﱠنَأَو ىَﺮُﯾ . ﻰَﻓْوَﺄْ& #65247;ا ءاَﺰَﺠْﻟ& #1575; ُهاَﺰْﺠُ&# 64510; ﱠﻢُﺛ .
ﻰَﮫَﺘﻨُﻤ ;ْﻟا َﻚﱢﺑَر ﻰَﻟِإ ﱠنَأَو

İnsanın sa’y ettiği şeyden başkası kendinin değildir. Onun sa’yi yakında
görülecek, sonra karşılığı ona tastamam verilecektir. Son varış Rabbine’dir.
(en-Necm 53/39-42)
ﱠﻢُﺛ ُﺪﯾِﺮﱡﻧ ﻦَﻤِﻟ ءﺎَﺸَﻧ ﺎَﻣ ﺎَﮫﯿِﻓ ُﻪَﻟ ﺎَﻨْﻠﱠﺠَ ;ﻋ َﺔَﻠِﺟﺎَ ﻌْﻟا ُﺪﯾِﺮُﯾ َنﺎَﻛ ﻦﱠﻣ اًرﻮُﺣْﺪ& #64608;ﻣ ﺎًﻣﻮُﻣْﺬ ;َﻣ ﺎَھﻼْﺼَﯾ َﻢﱠﻨَﮫَﺟ ; ُﻪَﻟ ﺎَﻨْﻠَﻌَ ﺟ
َداَرَأ ْﻦَﻣَو َو َةَﺮِﺧﻵا َنﺎَﻛ َﻚِﺌَﻟوُ& #65156;َﻓ ٌﻦِﻣْﺆُﻣ َﻮُھَو ﺎَﮫَﯿْﻌَ ﺳ ﺎَﮫَﻟ ﻰَﻌَﺳ اًرﻮُﻜْﺸ& #64608;ﻣ ﻢُﮫُﯿْﻌَ ﺳ ءﻻُﺆـَھ ﱡﺪِﻤﱡﻧ ﻼﻛ
ءﺎَﻄَﻋ ْﻦِﻣ ءﻻُﺆـَھَ&# 1608; اًرﻮُﻈْﺤ& #1614;ﻣ َﻚﱢﺑَر ءﺎَﻄَﻋ َنﺎَﻛ ﺎَﻣَو َﻚﱢﺑَر
“Kim hemen olanı isterse orada onun için var ettiğimiz kadarını istediğimiz
kişiye verir, sonra cehennemi onun yeri yaparız; yerilmiş ve kovulmuş olarak
oraya girer. Kim de Ahireti ister ve inanarak onun için gereken çalışmayı
yaparsa bunların çalışmaları teşekkürle karşılanır. Onlardan her birine;
onlara da bunlara da Rabbinin ikramından ekleriz. Rabbinin ikramı
engellenemez.” (İsrâ 17/18-20)
Bu ayetlerden hareketle içinde (ءﺎﺷ) fiili geçen şu âyete aşağıdaki anlam
verilebilir:
ﻦﻤﻓ ﻢﻜﺑر ﻦﻣ ﻖﺤﻟا ﻞﻗو ءﺎﺷ ﻦﻣو ﻦﻣﺆﯿﻠﻓ ءﺎﺷ ﺮﻔﻜﯿﻠﻓ
“De ki, bu gerçek Rabbinizdendir; artık inanmak için gerekeni yapan
inansın, kâfir olmak için gerekeni yapan da kâfir olsun”. (Kehf 18/29)

 


4- FITRAT


Fıtrat, varlıkların yapısını ve o yapının oluşum, gelişim ve değişimi gösteren
kanun ve kurallar bütünüdür. Beşeri fiillerle ilgili olan fıtrata şu ayetler örnek
verilebilir:
ُﻪّﻠﻟا َﻢﱠﻠَﻛ ﻦﱠﻣ ﻢُﮫْﻨﱢﻣ ٍﺾْﻌَﺑ ﻰَﻠَﻋ ْﻢُﮫَﻀْﻌ َﺑ ﺎَﻨْﻠﱠﻀَ ;ﻓ ُﻞُﺳﱡﺮﻟا ; َﻚْﻠِﺗ َﻦْﺑا ﻰَﺴﯿِﻋ ﺎَﻨْﯿَﺗآ َو ٍتﺎَﺟَرَ&# 1583; ْﻢُﮫَﻀْﻌ َﺑ َﻊَﻓَرَو
ِتﺎَﻨﱢﯿَ ﺒْﻟا َﻢَﯾْﺮَﻣ َﻦﯾِﺬﱠﻟا ; َﻞَﺘَﺘْﻗ ا ﺎَﻣ ُﻪّﻠﻟا ءﺎَﺷ ْﻮَﻟَو ِسُﺪُﻘْﻟ& #1575; ِحوُﺮِﺑ ُهﺎَﻧْﺪﱠ ﯾَأَو ﱢﻣ ﻢِھِﺪْﻌَ& #65169; ﻦِﻣ ُتﺎَﻨﱢﯿَ ﺒْﻟا ُﻢُﮫْﺗءﺎ َﺟ ﺎَﻣ ِﺪْﻌَﺑ ﻦ
ْاﻮُﻔَﻠَ& #65176;ْﺧا ِﻦِﻜـَﻟَ& #1608; ْاﻮُﻠَﺘَ& #65176;ْﻗا ﺎَﻣ ُﻪّﻠﻟا ءﺎَﺷ ْﻮَﻟَو َﺮَﻔَﻛ ﻦﱠﻣ ﻢُﮫْﻨِﻣَ و َﻦَﻣآ ْﻦﱠﻣ ﻢُﮫْﻨِﻤَ ﻓ ُﻞَﻌْﻔَﯾ َﻪّﻠﻟا ﱠﻦِﻜـَﻟَ و ُﺪﯾِﺮُﯾ ﺎَﻣ
Biz o elçilerden kimini kimine üstün kıldık. Kimiyle Allah konuştu, kimini
derece derece yükseltti. Meryem oğlu İsa'ya da açık deliller verdik. Onu Kutsal
Ruh ile destekledik. Allah (başka bir) ölçü koysaydı, onlardan sonrakiler o açık
deliller geldikten sonra birbirleriyle savaşmazlardı. Ama ayrılığa düştüler;
kimi inandı, kimi görmezlik edip kâfir oldu. Allah (başka bir) ölçü koysaydı,
birbirleriyle savaşmazlardı. Ama Allah dilediğini yapar. (Bakara 2/253)
ْﻮَﻟ’den sonra gelen iki “şey”den ikincisi gerçekleşmediğinden birincisi de
gerçekleşmemiş olur. Bu sebeple ءﺎَﺷْﻮَﻟ َو cümlesine (başka bir) ölçü koysaydı,
anlamı verilmiştir. Aksi takdirde insanların kendi iradeleriyle bir şey yapma
imkânlarından söz edilemez.


Şu ayeti de bu konuda örnek olarak zikretmek gerekir:
ِﺬﱠﻟا ُلﻮُﻘَﯿَ& #65203; ْاﻮُﻛَﺮْ& #65207;َأ َﻦﯾ ٍءْﻲَﺷ ﻦِﻣ ﺎَﻨْﻣﱠﺮَ ;ﺣ َﻻَو ﺎَﻧُؤﺎَﺑ آ َﻻَو ﺎَﻨْﻛَﺮْ ﺷَأ ﺎَﻣ ُﻪّﻠﻟا ءﺎَﺷ ْﻮَﻟ ﻦِﻣ َﻦﯾِﺬﱠﻟا ; َبﱠﺬَﻛ َﻚِﻟَﺬَﻛ
ﺎَﻨَﺳْﺄَ ﺑ ْاﻮُﻗاَذ ﻰﱠﺘَﺣ ﻢِﮫِﻠْﺒَ ﻗ ﱠﻻِإ َنﻮُﻌِﺒﱠ ﺘَﺗ نِإ ﺎَﻨَﻟ ُهﻮُﺟِﺮْ& #65192;ُﺘَﻓ ٍﻢْﻠِﻋ ْﻦﱢﻣ ﻢُﻛَﺪﻨِﻋ ; ْﻞَھ ْﻞُﻗ ُﺘﻧَأ ْنِإَو ﱠﻦﱠﻈﻟا ﱠﻻَإ ْﻢ
َنﻮُﺻُﺮْ& #65192;َﺗ . ُﺔَﻐِﻟﺎَ ﺒْﻟا ُﺔﱠﺠُﺤْﻟ ;ا ِﻪّﻠِﻠَﻓ ْﻞُﻗ َﻦﯿِﻌَﻤْ ﺟَأ ْﻢُﻛاَﺪَ& #64427;َﻟ ءﺎَﺷ ْﻮَﻠَﻓ .
“Müşrikler diyeceklerdir ki: “Allah (bizi mümin) yapsaydı ne biz şirke
düşerdik ne atalarımız. Bir şeyi haram da kılmazdık.” Onlardan öncekiler de
yalana böyle sarıldılar ve sonunda azabımızı tattılar. De ki: “Yanınızda bununla ilgili bir bilgi var mı ki, çıkarıp bize gösteresiniz. Siz sadece
zannınızın peşine takılmışsınız; siz sadece atıyorsunuz.”
“De ki, susturucu delil Allah’ınkidir; eğer (başka bir) ölçü koysaydı, elbette
hepinizi yola getirirdi.” (En’am 6/148-149)
Birinci ayette müşrikler, Allah’ın koyduğu sistemi göz ardı etmeye ve kendi
suçlarını Allah’a yüklemeye çalışmaktadırlar. Bu bir cebir iddiasıdır. Onlar,
gayet iyi bilirler ki, fıtratta cebriyecilik yoktur. Çalışan kazanır. Herhangi bir
şey için gayret göstermeyen o şeyi elde edemez. Bu sebeple müşriklerin sözleri
yalan, delilsiz ve saçma olarak nitelendirilmiştir.
İnsanın oluşturduğu şey, mutlaka Allah’ın koyduğu ölçüler içinde meydana gelir.
Bir şeyin hayır veya şer olarak nitelenmesi de bu ölçülerdendir.

Allah Teâlâ şöyle buyurur:
َﻦﯿِﻤَﻟﺎ ;َﻌْﻟا ﱡبَر ُﻪﱠﻠﻟا ءﺎَﺸَﯾ نَأ ﺎﱠﻟِإ َنوُؤﺎَﺸ&# 1614;ﺗ ﺎَﻣَو.
Sizin yaptığınız şey, ancak âlemlerin Rabbi Allah’ın yarattığı ölçüler içinde
olur” (Tekvîr 81/29)

 

 
5 -İRADE

 


İrade, ravd دور ( ) kökünden, bir noktadan bir hedefe gidip gelme anlamındadır.
Konaklama ve otlak yeri aramak için gidip gelen kişinin yani râid’in, yaptığı işe ravd
denir. Raid gider, arar, bakar ve en iyikonaklama yerini tercih eder. َﻸَﻜﻟا ﺎﻨﻟ دوﺮﯾ ًاﺪﺋار ﺎﻨْﺜَﻌَﺑ ;
َلِﺰﻨﻤﻟا و = Raid gönderdik, bizim için otlak ve konaklama yeri arayacak; denir.
ةدارﻹا raidi göndermek demektir. İnsanın içinde, râid gibi gidip gelen bir meleke
vardır; bu bir şeyi yapma veya yapmama konusundaki tereddüttür. Sonra kişi, onu yapıp
yapmama konusunda kararlılığa ulaşır. Her iki aşamaya da irade denir.
Bu sebeple birincisine temenni, ikincisine de hüküm demek uygun olur. Hüküm, bir
işe karar vermektir. Bundan sonra onu şey haline getirme safhası başlar.
Allah’ın temenni anlamındaki iradesi, her insandan istediği şeyleri gösterir.
İlgili âyetlerden bir kısmı şöyledir:
َﻦﯾِﺬﱠﻟا ; َﻦَﻨُﺳ ْﻢُﻜَﯾِﺪ ْﮫَﯾَو ْﻢُﻜَﻟ َﻦﱢﯿَﺒُﯿ ;ِﻟ ُﻪّﻠﻟا ُﺪﯾِﺮُﯾ ْﻢُﻜْﯿَﻠ َﻋ َبﻮُﺘَﯾَ& #1608; ْﻢُﻜِﻠْﺒ َﻗ ﻦِﻣ
Allah size açık açık anlatmak, sizi, sizden öncekilerin (doğru) yoluna
yönlendirmek ve tevbenizi kabul etmek ister. (Nisa 4/26)
َﻒﱢﻔَﺨُﯾ ; نَأ ُﻪّﻠﻟا ُﺪﯾِﺮُﯾ ﺎًﻔﯿِﻌَﺿ ; ُنﺎَﺴﻧِﻹ ا َﻖِﻠُﺧَو ْﻢُﻜﻨَﻋ
Allah yükünüzü hafifletmek ister.Zaten insanoğlu zayıf yaratılmıştır. (Nisa 4/28)
Allah’ın hüküm ifade eden iradesi ol emrini vermesinden önceki iradesidir.

Allah Teâlâ şöyle buyurur:
ُنﻮُﻜَﯿَ& #65235; ﻦُﻛ ُﻪَﻟ ُلﻮُﻘَﯾ ﺎَﻤﱠﻧِﺈَ ;ﻓ ًاﺮْﻣَأ ﻰَﻀَﻗ اَذِإَو
Allah bir işe hükümverdi mi, onun için sadece "ol!" der, o da oluşur. (Bakara
Allah Teâlâ bu hükmünü irade kelimesiyle de ifade etmiştir. İlgili âyet şöyledir:
ُنﻮُﻜَﯿَ& #65235; ْﻦُﻛ ُﻪَﻟ َلﻮُﻘَﯾ ْنَأ ًﺎﺌْﯿَﺷ َداَرَأ اَذِإ ُهُﺮْﻣَأ ﺎَﻤﱠﻧِإ
“Allah bir şeyi oluşturmayı irade ederse yaptığı, onun için “ol” demektir; sonra
o şey oluşur.” (Yasin 36/82)

İnsanların iradeleri de temenni ve hüküm diye ikiye ayrılır. Şu âyet Allah ile birlikte
insanların da temenni anlamındaki iradelerinigösterir.
ﱠﺘَﯾ َﻦﯾِﺬﱠﻟا ; ُﺪﯾِﺮُﯾَ و ْﻢُﻜْﯿَﻠ َﻋ َبﻮُﺘَﯾ نَأ ُﺪﯾِﺮُﯾ ُﻪّﻠﻟاَو َنﻮُﻌِﺒ ﺎًﻤﯿِﻈَﻋ ; ًﻼْﯿَﻣ ْاﻮُﻠﯿِﻤ َﺗ نَأ ِتاَﻮَﮫﱠ& #65208;ﻟا
Allah sizin tevbenizi kabul etmek ister; arzularının peşine takılanlar da büyük bir
sapıklığa düşmenizi isterler. (Nisa 4/27)
Hüküm anlamındaki irade, tam kararlılığı gösteren iradedir. Böyle bir iradeyişey
haline getirmek, Allah’ın onayı ve desteği ile olduğu için Allah Teâlâ şöyle buyurur:
َﺖْﻣَﺰَﻋ اَذِﺈَﻓ َﻦﯿِﻠﱢﻛَ ;ﻮَﺘُﻤْﻟا ; ﱡﺐِﺤُﯾ َﻪّﻠﻟا ﱠنِإ ِﻪّﻠﻟا ﻰَﻠَﻋ ْﻞﱠﻛَﻮَﺘ ;َﻓ
Bir de karar verdin mi, yalnız Allah’a dayan. Allah kendine dayananları sever. (Al-i
İmran 3/159)


SONUÇ


“Şey” başka, “irâde” başkadır. Hiç kimse şey’e irâde anlamı vermez. Fakat
tarihi süreçte “şey”den türetilen meşîet kelimesine irade anlamı verilmiş, sonra
meşîet’in bu terim anlamı sözlüklere girmiş, daha sonra asli anlamı terk
edilerek (ءﺎﺷ) fiiline de irade anlamı verilmiştir. Mastar mîmî, fiilin türetildiği
kaynak değildir. Dolayısıyla ona yüklenen yeni anlamı şâe (ءﺎﺷ) fiiline taşımakla
yanlış yapılmıştır Bu yanlış anlam, tefsir ve meallerde de kullanılınca
Kur’an’ın çok sayıda ayeti, cebri yaklaşımların delili haline gelmiş, hürriyeti
gösteren ayetlerle çelişir olmuştur.
Kur’an’da “şey” (ءْﻲَﺷ), varlık ve var etme; kader, şeyin oluşum, gelişim ve
değişimi için konan ölçü; fıtrat, Allah'ın topyekun sistemi; irâde ise, o şeyi
yapma isteği ile başlayıp bir karar ile biten çizgi anlamındadır.
Bir “şey”in oluşmasında iradenin önemli bir yeri vardır, ama irâde sırasında
o şey henüz meydana gelmiş değildir. Bu sebeple yapılan bu hatanın
düzeltilmesi, tefsir ve melallerde (ءﺎﺷ) fiiline doğru anlam verilmesi çok
önemlidir.

 

 

Prof.Dr.Hanifi ÖZCAN
DEÜ İlahiyat FakültesiÖğretim Üyesi
(imza) Prof.Dr.Osman KARADENİZ
DEÜ İlahiyat Fakültesi Kelam Öğretim Üyesi
(imza)
Prof. Dr. Ömer DUMLU
DEÜ İlahiyat Fakültesi Öğretim Üyesi
(imza) Doç.Dr.İbrahim COŞKUN
DİCLE ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT
FAKÜLTESİ(imza)
Doç.Dr.Abdulhamit SİNANOĞLU
KAHRAMANMARAŞ SÜTÇÜ İMAM
ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜL-
TESİ (imza) Doç.Dr.Hüseyin AYDIN
İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT
FAKÜLTESİ (imza)
Doç. Dr. Mehmet Azimli Doç.Dr.M.Faik YILMAZ
6 /6 Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
İslam Tarihi Anabilim Dalı Başkanı
(imza) YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ
İLAHİYAT FAKÜLTESİ
(imza)
Doç.Dr.Sıtkı GÜLLE
İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
öğretim üyesi. (imza)
(Sunduğumuz tebliğin değerlendirme
bölümündeki düşünceler çerçevesinde.) Prof.Dr.AbdulazizBAYINDIR
Süleymaniye Vakfı Başkanı
İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
İslam Hukuku BölümBaşkanı ve Dünya
Dinleri Bölüm Başkanı
(imza)
Prof.Dr.Rasim OSMANZADE
(imza) Yard.Doç.Dr.Servet BAYINDIR
İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
(imza)
Yard.Doç.Dr. Ahmet Hamdi FURAT
İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
(imza) Abdurahman ALTAY (imza)
M.Fatih ARSLAN
İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler
Fakültesi(imza) Mehmet RUZİBAKİ (imza)
Enes ALİMOĞLU (imza) Abdullah KARAKAŞ (imza)
Yahya ŞENOL(imza) Doç. Dr. Ahmet Yıldırım
SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİ-
TESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
(İmza toplantısında bulunamadı)

 

SÜLEYMANİYE VAKFI
29 ŞUBAT- 1 MART
MEŞİET VE İRADE ULUSAL SEMPOZYUMU
SONUÇ BİLDİRİSİ

 

http://www.suleymaniyevakfi.org

http://kurandersi.com/



__________________
« BEN MUSLUMANLARDANIM » DIYENDEN DAHA GUZEL SOZLU KIM VARDIR ? »


"Seni Seven, Senin Gibi Olmali Ya Resulallah"


Selam Hakk'a Tabi Olanlara Olsun

Hazar Fikret Hekimoglu
Yukarı dön Göster Fikret Hekim's Profil Diğer Mesajlarını Ara: Fikret Hekim Ziyaret Fikret Hekim's Ana Sayfa
 

Eğer Bu Konuya Cevap Yazmak İstiyorsanız İlk Önce giriş
Eğer Kayıtlı Bir Kullanıcı Değilseniz İlk Önce Kayıt Olmalısınız

  Yanıt YazYeni Konu Gönder
Yazıcı Sürümü Yazıcı Sürümü

Forum Atla
Sizin yetkiniz yok foruma yeni mesaj ekleme
Sizin yetkiniz yok forumdaki mesajlara cevap verme
Sizin yetkiniz yok forumda konu silme
Sizin yetkiniz yok forumda konu düzenleme
Sizin yetkiniz yok forumda anket açma
Sizin yetkiniz yok forumda ankete cevap yazma

Powered by Web Wiz Forums version 7.92
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide
hanif islam

Real-Time Stats and Visitor Reports Sitemizin Gunluk, Haftalik, aylik Ziyaretci  Detaylari Real-Time Stats and Visitor Reports

     Sayfam.de  

blog stats