radyoman Uzman Uye
Katılma Tarihi: 09 mart 2005 Yer: Antigua And Barbuda Gönderilenler: 362
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Aslinda bu sorunun cevabi icin Arapcanin yapisina bakmak gerekiyor.
Fetih Suresi 1 ayetinden baslayalim.
(FETİH suresi 1. ayet) İnna fetahna leke fetham mübina
(FETİH suresi 1. ayet) Biz sana apaçık bir zafer verdik.
Diyelim ki bir sirketin baskanisiniz. Karari siz tek basiniza verdiginiz halde, Ben diyorum ki , yerine Biz diyoruz ki diye baslarsiniz. Bu sizin kibarliginizin sonucudur. Kuranda Allah hem TEKIL hemde COGUL olarak kendisini cagirmakdadir. BIZ daha saygili bir kavramdir..
(HİCR suresi 9. ayet) İnna nahnü nezzelnez zikra ve inna lehu le hafizun
(HİCR suresi 9. ayet) Kuşkusuz zikri biz indirdik ve onu koruyacak da elbette yine biziz.
Unutmayalim ki ,
(BAKARA suresi 163. ayet) Ve ilahüküm ilahüv vahid, la ilahe illa hüver rahmanür rahiym
(BAKARA suresi 163. ayet) İlâhınız bir tek Allah'tır. O'ndan başka ilâh yoktur. O, rahmândır, rahîmdir .
BEN den BIZ gecisin oldugu su ayetler onemlidir.
(KIYÂMET suresi 1-5 ayet) La uksimu biyevmilkiyameti. Ve la uksimu binnefsillevvameti. Ve la uksimu binnefsillevvameti. Bela kadiriyne 'ala en nusevviye benanehu. Bel yuriydul'insanu liyefcure emamehu.
(KIYÂMET suresi 1-5 ayet) Kıyamet gününe yemin ederim. (BEN). Yine hayır, yemin ederim o sürekli kendini kınayan nefse. (BEN). insan sanıyor mu ki kemiklerini derleyemeyiz? (BIZ) Evet... Parmaklarının uçlarını da düzeltmeye kâdirleriz. (BIZ). Doğrusu, insan her şeyin önüne sergilenmesini ister
Burda dildeki kibarlik ve incelikden dolayi. Birinci ve ikinci ayetdde BEN derken, 3ci ve 4cu ayetde BIZ diyor. Parmaklarinin ucunu duzeltmeye kadirim yerine kadiriz, Insan saniyor mu ki keniklerinin derleyemem, yerine derleyemeyiz.
Simdi Kuranda hitabin kullanilmasi ile ilgili yazilmis bir kitap var. Uzun oldugu icin cevirmeye zamanim yok ama. Sahislara hitabin nasil kullanildigina dair su alintiya dikkatlice bakalim
1. 3cu Sahis - 1ci sahis hitabi ve gecisleri ( Bu ayetlerin cogunlugunda Allah bir konusma icerisinde mesaji vermekdedir. Bu ayetlerde 1ci sahis, daha guclu oldugu 3.cu sahsi konusmaya getiriyor. Biz hitabi daha saygili anlamina geliyor. Ozellikle 27:61 de tekil ve cogulun kullanilmasi ve gecis gayet acikdir.)
2:23, 47, 73, 83, 118, 160, 172; 3:25, 58, 168; 4:30, 33, 37, 41, 64, 74, 114, 174; 5:14, 15, 19, 32, 70, 86; 6:22. 92. 97, 98, 99, 107, 110, 114, 126; 7:37, 57; 8:9, 41; 10:7, 11, 21, 22, 23, 28; 11:8; 13:4; 14:13; 16:2, 40, 66, 75, 84; 17:1, 21, 33, 97; 18:7; 19:9, 21, 58; 20:53, 113; 21:29, 37; 22:57, 67; 24:55; 25:17, 32, 45, 48, 56; 26:198; 27:60, 81; 28:57, 61, 75; 29:4, 7, 23; 30:16, 28, 34, 47, 51, 58; 31:7, 10, 23; 32:12, 16, 27; 33:9, 31; 34:5, 9; 35:9, 27; 36:8, 37; 37:6; 39:2, 3, 16, 27, 49; 40:5. 70, 84; 41:12, 28, 39; 42:7, 13, 20, 23, 35, 38, 48; 45:31; 46:7, 15; 47:13; 48:25. 49:13; 52:21, 48; 53:29; 54:11; 55:31, 58:5; 59:21; 61:14; 65:8; 66:10; 67:5, 17; 68:15, 35; 69:11; 70:7; 72:16; 76:9; 80:25; 86:15; 87:6; 88:25; 89:29; 92:7; 96:15.
2. 1.ci sahis t - 3cu sahis hitabi ve gecisler. ( Burda 1.ci ve 2.ci dikkat edelim) 2:5, 23, 37, 161, 172; 3:57, 151; 4:30, 33, 69, 122; 6:90, 95, 111, 112, 127; 7:12, 58, 101, 142; 8:4; 10:22, 25; 14:46; 15:28, 96; 16:52; 17:1; 20:4; 21:19; 22:6; 23:14, 57, 78, 91, 116; 24:35, 46; 25:31, 47, 58; 26:5, 9, 213; 27:6; 28:13, 59, 62; 29:3, 40, 67, 69; 30:54, 59; 31:11, 23; 32:25; 33:9, 46, 50; 34:21; 35:31, 32, 38; 36:36, 74; 37:33; 38:26; 40:61, 85; 41:19, 28, 40, 45, 53; 44:6; 45:22, 30; 48:2; 51:58, 53:30; 54:55; 57:27; 60:3; 65:10; 66:12; 67:19; 68:48; 76:6, 24, 29; 87:6; 94:8; 95:8; 97:4; 108:2.
3. 3.cu sahis - 2.ci sahis Hitabi ve gecisleri
1:5; 2:21, 25, 28, 60, 83, 214, 229, 233; 3:180; 4:11; 6:6; 8:7, 14; 9:19, 69; 10:3, 68; 11:14; 16:55, 68, 74; 19:89; 21:37; 23:15, 65; 27:90; 30:34; 31:33; 33:55; 34:37; 35:3; 36:59; 37:25; 38:59; 43:16, 47:22, 30; 50:24; 52:14, 19, 39; 55:13, 56:51, 91; 57:17, 20; 67:13; 75:34; 76:22, 30; 77:38, 43; 78:30, 36; 80:3; 87:16.
4. 2.ci - 3cu sahis hitabi ve gecisleri
2:54, 57, 85, 88, 187, 200, 216, 226, 229, 286; 4:9; 10:22; 16:69, 72; 24:63; 28:16; 30:38; 31:32; 32:10; 45:35; 47:23; 67:18; 75:31.
Kisaca ozetlemeye calistim. Hatalar olabilir. Daha detayli aciklayacka olan dostlarimiz olabilir.
Daha detayli Arapca gramer ve hitap sekilleri icin Oryantal ve Afrika Calismalari Dergisinin 1992 DERGU LV 3 KISMINDAKI su makaleye bakabilirsiniz
Grammatical Shift For The Rhetorical Purposes: Iltifāt And Related Features In The Qur'ān
M A S Abdel Haleem
Bulletin of the School of Oriental and African Studies, 1992, Volume LV, Part 3.
__________________ 43/44 Dogrusu o Kur'an, senin için de, kavmin için de bir ögüttür ve siz ondan sorguya çekileceksiniz.
|