HANiFDOSTLAR.NET

 

Kuran Müslümanı
 

(Şahıs odaklı din anlayışından Allah odaklı din anlayışına...)

Ana Sayfa Hanif Mumin  Iste Kuran Kurandaki Din  Kur'an Yolu  Meal Dinle Sohbet Odasi Hanifler E- Kitaplik Kütüb-i Sitte ?  ingilizce Site Kuran islami Aliaksoy Org  Hasanakcay Net Tebyin-ül Kur'an Önerdiğimiz Siteler Bize Ulasin

 

- Konulara Göre Fihrist

- Saçma Hadisler

- Hadislerin-Sünnetin İncelemesi

- Haniflikle İlgili Sorular Cevaplar

- Misakın Elçisi Kim?

- Kuranda Namaz/Salat

- Onaylayan Nebi

- Kuranda Namaz/Salat

- Enbiya 104

- Kuranda Yeminler

- Adem Hakkında Sorular

- Ganimetleri Resulün Eline Nasıl Vereceğiz?

- Allahın ındinde YIL ve DOLUNAYLAR

- Abese ve Tevella

- Hadisçilerce Tahrif Edilen Ayetler

- Mübarek Yer, Mübarek Vakit

- Arkadaş Peygamber

- Kuranın İndirilişinden Günümüze Gelişi

- Bir Türban Sorusu

- Kuran ve Bize Öğretilenlerin Farkı

- Namazın Kılınışı

- Hadislere Göre Namaz

- Kuranda Salat Namaz mıdır?

- Kuran Yetmez Diyen Uydurukçular

- Bizler Hanif Dostlarız

- Sahih Hadis mi İstersiniz?

- Hakkı Yılmaz'ın Tebyin Çalışması

- Kur'anı Anlamada Metodoloji

- Tarikatçıların Çarpıttığı Birkaç Ayet

- Nasıl Kur'an Okuyalım?

- Kur'anı Kerim Nedir?

- Kur'anda Oruç

- Allah'sız Bir Din ve Allah'sız Bir Kur'an İnancı

- Kuransız Bir İslam Anlayışı ve Müşrikleşme

- Meal Çalışmasına Davet

- Allah Şahit Olarak Kafi Değil mi?

- Doğru Hadisleri Ne Yapacağız?

- Kur'andaki Muhammed ve Peygamberlerin Misyonu

- Mahrem, Avret, Ziynet

- Nur Suresi Çeviri-Yorum

- Cilbab

- Resule İtaat Ne Demektir?

- Hadis Kalburcuları ve Kalburları

- Kur'anı Kerim'in İndiriliş Gayesi

- Kur'anda Amellere Karşı Cahili Yaklaşım

- İslamdışı İnanışlara Kur'andan Örnekler

- Biri Şu Haram Üretim Tesislerini Kapatsın

- Tasavvufta İslam Var mı?

- İslamda Delil Sorunu

- Kurban Kesmek

- İlahi Hitabın Serüveni

- Ecel Nedir?

- Şirk, İşrak, Müşrik, Müşareke, Müşterik

- Büyü Yapan ve Yaptıranlar

- Peygamberlere Karşı Rabbani Yaklaşımlar

- Salat-ı Tefriciye yada Zikri Çarpıtmaya Bir Örnek

- Mucize Nedir?

- Ayrılıkların Nedenleri

- Sıfır Hata veya Kur'an

- Haniflik Nedir?

- Rabıta İle Şeyhlere Tapanlar

- Hadis Zindanının Mezhepçi Mahkumları

- İslam Dininin Öğrenilmesinde Kaynak Sorunu

- Fasık ve Münafıkların Genel Tanımlaması

- Hadisler, Hıristiyanlık ve Selman Rüştü

- Kur'anı kerim'in İndiriliş Gayesi

- Müstekbirlere Karşı Cahili Yaklaşım

- Halis-Hanif İslam

- Kur'anda Şefaat

- Fuhuş Tellalı Tefsirciler

- Hayızlıyken Neden Namaz Kılınmasın?

- Cebrail, Vahiy, Melek

- Dindarlıkta Müşrikleşme Temayülü

- Büyü Yapan ve Yaptıranlar

- Yaratılış, Adem, Havva

- Kur'an Yerel mi, Evrensel mi?

- Reform Dinde mi, Dindarlıkta mı?

- Ne Mutlu Tağutu Olmayanlara

- Peygambere Saygı(?)

- Hadislere Kanıt Diye Gösterilen Ayetler

- Allah Nazara Karışmadı mı?

- Kur'anı Kerimle Amel Etmek Mümkün mü?

- Kur'anda İnkar Edenlerin Vasıfları

- Müminlerin Vasıfları

- Allah'ın Vasıfları

- Kur'anın Vasıfları

- Dine Karşı Cahili Yaklaşımlar

- Kur'an Merkezli Din

- İrin Küpü Patladı; Mevlana

- Hurafe ve Bidatlar

- Peygamberi Tanrılaştırma

- Hz. İsa'nın Ölümü

- Allah'ın Mesajının Adı: Kelamullah

- Allah'ın Resule Uyarıları

- Kur'ana Göre Tenkit ve Eleştiri Nasıl Olmalı?

- Kur'anda Sevgi

- Sofuların Devlet Desteğiyle Desteklenmesi

- Hans Von Aiberg Aldatmacası

- Kabir Azabı Safsatası

- Kur'an Kıssalarının Önemi; Masal Değiller

- Kur'anda Toplumsal Sünnetler

- Tefsirde İsrailiyyat

- Kardeş Evliliği Olmadan Çoğalma

- Hans Von Aiberg Tutuklandı

- Kur'anda Tevbe Kavramı

- Yaşar Nuri Öztürk'ün Yorumuyla Namaz

- Karadelikler; Bir Büyük Yemin

- Mezhepçilerin Ümmi Açmazı

- Kabe Nedir? Mekkede midir, Kudüste mi?

- Kur'anda Ruh Kavramı

- Kur'anda Nefs Kavramı

- Amin Kavramı ve Putperestlik

- Diyanet İşleri Başkanlığının Sitemize Cevabına Cevaplar

- Resul ve Nebi -1

- Resul ve Nebi -2

- Sapık Bir Fırka: Hansçılar

- Cihad mı, Çapulculuk mu?

- Kur'an Deyip Namazı Yok Sayanlar

- Cennete Sadece Müslümanlar mı Girecek?

- Kur'anda El Kesme Cezası var mı?

- Nazar veya Göz Değmesi Var mı?

- Şehadet Getir, Münafık(?) Ol

- Kur'anda Eleştiri Metodu

- Hacc Mekkede mi, Bekkede mi?

- İslami Tebliğde Kur'an Metodu

- Saptırılan Kavram: Mekruh

- Kur'anda Cuma Namazı var mı?

- Of Be Kader, Allah mı Suçlu Yoksa Biz mi?

- Kader Açısından Cebir ve İhtiyar

- Baban Peygamber Olsa Ne Yazar

- Kur'anda İnsan Hukuku

- Vahdet-i Vücud, Şirkin Alası

- Tasavvufi Bilginin Kaynağı Vahiy mi?

- İslam'da Resullük Son Bulmuştur

- Teveffi Kelimesi ve Arap Dili

- Tasavvuf Üzerine Düşünceler

- Nefis Mertebelerinin İç Yüzü

- Allah Rızası Anonim Şirketi; Tarikatlar

- Tasavvuf ve Eşcinsellik -1

- Tasavvuf ve Eşcinsellik -2

- Nakşi Şeyhi Allah'ın Avukatı mı?

- Kur'anda "ve+la" Öbeği

- Putlar ve Tapanlar

- Son Peygamberimizin Okuma Yazması

- Mesih ve çarpıtılan Bir Ayet

- Hac İzlenimleri

- "Üzerinde 19 var" da Son Nokta

- Secde Emri

- Kur'andaki Hac

- Aracıların Gaybı Bildiği İnancı

- Tarikatçı - Müşrik Karşılaştırması

- Gazali'nin Kadına Bakışı

- Kur'anda Kadına Verilen Önem

- Başörtüsü Allah'ın Emri Değil

- Başörtüsü Takmak Kur'anda Var mı?

- Kur'anda Kadın Dövmek Var mı?

- Cariye, Köle; Utanmaz Mealciler

- Kadına Yönelik Şiddet

- Sünnet Edilen Kızın Öyküsü

- Erkekçe ve Kadınca Meal Konusu, Nebe 33. Ayet

- Harem - Selamlık Kimin Emri?

- Zina, Evlilik ve Örtünme Adabı

- Cariyeleri Aç, Hür Kadınları Kapat (!)

- Çok Eşliliği Yasaklayan Ayetler

- Kur'ana Göre Evlilik Hukuku

- 2 Kadın = 1 Erkek, Uydurma mı?

- Danimarkalı mı Sapık, Buhari mi?

- Ebu Hanife, Cariyenin Avreti

- Nisa 25, Hür Kadın ve Fahişe İfadesi

- Maymunların Hadisi ve Recm Vahşeti

- Hz. Muhammed'in Tebliği

- Peygamberi Tanrılaştırma

- Angarya Haline Getirilen İbadet

- Buhari'nin Hadislerini Buhari Yazmamıştır

- Hadis ve Sünnet Gerçeği

- Uydurma Hadisler, İslamın Kara Boyası

- Hadisler Dinin kaynağı Olamaz

- Uydurmaların Sınırı Yok; Şeytan Geyiği

- Beşeri Hükümler Neden Kutsal Oluyor?

- Hadis - Kur'an Çelişkisi

- Kur'anda/Dinde Olanlar ve Olmayanlar

- Cehennem'den Çıkış Yok

- Kur'anda Tağut

- Ebu Hureyre Gerçekte Kimdir?

- Hadis - Mantık Çelişkileri

- Kurban ve Kurban Bayramı Nereden Geliyor?

- Hadislere Göre Kur'an Eksiktir

- Bildiri: İslam Anlayışında Reform

- Arapça mı, Arap Saçı mı?

- Koca mı Üstün, Allah mı?

- Esbab-ı Nüzül Komedi Hadisleri

- İşte Geleneğin Dini

- Ulul Emir İle Kim Kastediliyor?

- Kul Hakkı

- Yezidi Bir Gelenek: Aşure Tatlısı

- Hz. İbrahim'den Asrımıza Dersler

- Taklitçiliğin Boyutları

- Seb-ul Mesani Nedir?

- Kelle Sayılarak Gerçek Bulmak

- Kıyamet - Mahşer Günü ve Sonrası

- Kur'anda Namaz Vakitleri

- Kur'anda Cuma Konusu

- Salih Olmak Yetmez

- Hudeybiye Anlaşması Uydurma mı?

- Kitap Yüklü Eşekler

- Kur'andaki Hac

- Hz. Nuh'un Oğlu Kimdi? İftira mı?

- Ruhun Ağırlığına Başka Bakış

- Hz. İbrahim Yalancı Değildi

- İncil'de Kadına Bakış

- Şirkin Büyüğü Küçüğü Olur mu?

- Kur'andaki Abdest ve Hijyen

- Din de Bir Araçtır

- Kur'an Okumanın Zararları

- Kur'anda Dua Ayetleri

- Kur'anda Tarih Kavramı ve Bilinci

- Şekilsel Secde Kur'anda Yok mu?

- Salat ve salatı İkame

- Kur'andaki Emr Kavramı Üzerine

- Dindar İnsanlar Şirk Koşar

- Alak Suresinin İlk Beş Ayeti

- Men Arefe'nin Çözümü

- Kur'andaki Av Yasağı

- Fıtrat ve Namaz Vakitleri

- Kur'anda İnsan Hukuku

- Din Büyüklerini Tanrılaştırma

- Allah'a ve Muhammed'e Değil

- Kur'andaki Örnek Tevekkül

- Şekilsel Rüku Kur'anda Yok mu?

- Hz. İbrahim Kuşları Kesti mi?

- Ehli Sünnet Dininin Anayasası

- İnsan Allah'ın Halifesi mi?

- Kur'an Üzerinde Düşünmek

- Şirkin Kuyusuna Düşenlere Uyarılar

- Kur'an Ölülere Okunmak İçin mi İndirildi?

- Ayda Okunan Kur'an Masalı

- Hz. İbrahim, Safa ve Merve Masal mı?

- "Haç"er-ul Esved (!)

- Mevlana Sahte Bir Peygamber Değil mi?

- Tasavvufun Tanrısı İki Zıttır

- Kur'andaki Tasavvuf: Teveccüh

- Önce Batıl ve Hurafe İle Savaşalım

- Resuller Haram Kılamaz mı?

- Elçi Muhammed ile İnsan Muhammed'in Farkı

- Tarikatlarda Aracılar Rezaleti

- Nur Suresi 31. Ayet Nasıl Çarpıtılıyor?

- Sırat Kıldan İnce, Kılıçtan Keskin mi?

- Kur'anda Zalimler

- Bütün Mehdileri Çöpe Atıyoruz

- Kur'ana Göre Ramazan Ayı ve Haram Aylar

- Tasavvufçuların İlahı; Varlık ve Yokluk

- Tasavvufçuların Küçük Putları

- Sünnet Etmek yaratılışı Değiştirmedir

- Son Peygamberimizin Mektupları

- Fıtrat ve Namaz Vakitleri

- Mescid-i Aksa Nerede?

- Büyük Kandırmaca: Hadis

- Kur'an Neden Arapça Olarak İndirilmiştir?

- Kimin dini? Kimin Kitabı? Kimin Meali?

- Evliya Kelimesinin geçtiği Ayetler

- Şimdiye Kadar Yaşanan İslam

- Ayın Yarılması Diye Bir Mucize Yoktur

- Kabe Dikili Taş Değil mi?


Up | Down | Top | Bottom
 
Şu da emredildi: Yüzünü dine bir Hanif olarak çevir. Sakın müşriklerden olma.

Yunus Suresi 105

Ben bir Hanif olarak yüzümü gökleri ve yeri yaratana döndürdüm. Müşriklerden değilim ben.

Enam Suresi 79

İbrahim ne bir Yahudi idi, ne de bir Hıristiyan. O sadece hanif bir müslümandı. O müşriklerden değildi.

Ali İmran Suresi 67

Şu da kuşkusuz ki, İbrahim başlıbaşına bir ümmetti; bir Hanif olarak Allah'ın önünde eğiliyordu. Müşriklerden değildi.

Nahl Suresi 123

De ki Allah doğrusunu söylemiştir / vaadinde sadıktır.Haydi artık Hanif olarak İbrahim'in Milleti'ne uyun! Müşriklerden değildi o.

Ali İmran Suresi 95

Allah'a ortak koşmadan, Hanifler olarak... Allah'a ortak koşan kişi, gökten düşmüş de kendisini kuşlar kapışıyor veya rüzgar onu uzak bir yere fırlatıp atıyor gibidir.

Hacc Suresi 31


Up | Down | Top | Bottom

HABERLER

 

 








 

 

  Hanif Islam

 

Alıntılar, Makaleler
 Hanif Dostlar Ana Sayfa -> Alıntılar, Makaleler
Konu Konu: KUR’AN’IN "BEYAN"A IHTIYACI VAR MI? Yanıt YazYeni Konu Gönder
Yazanlarda
Gönderi << Önceki Konu | Sonraki Konu >>
savasen
Uzman Uye
Uzman Uye


Katılma Tarihi: 24 eylul 2005
Yer: Turkiye
Gönderilenler: 331
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı savasen

KUR'AN'IN "BEYAN"A IHTIYACI VAR MI?

Günümüz Müslümanlarinin Kur'an'i anlama konusunda karsilastigi güçlüklerden çogu Kur'an'in anlasilmaz olmasindan degil, kisisel zaaflardan, asirlardir gelistirilen yanlis yönlendirmelerden, Kur'an'i anlama konusunda daha önce varolan pesin hükümleri ve öncülleri bir yana birakamamadan kaynaklanmaktadir. Geçmis alimlerin çogunun, kritik eden ve dogruyu yanlistan ayirmaya yönelik çalismalar yerine, salt aktariciligi yeglemeleri, tarihin bir döneminde su ya da bu nedenle anlamlarinda sapma meydana gelen Kur'ani kavramlarin bu yanlis anlamlarinin günümüze degin gelmesinde önemli bir rol oynamistir. Zamanla bir Kur'ani kavramin ne oldugu ve mahiyeti konusunda ilk etapta Kur'an'a basvurulacagi yerde Kur'an disindaki kaynaklarda o kavram hakkinda nelerin söylendigi arastirilir olmustur.

Kur'ani kavramlara, Kur'an'da yüklenen anlamlarin disinda manalar yüklenmesi, dogal olarak insanlarin Kur'ani kavramlar kullanmalarina karsin düsüncelerinin Kur'an'in çok uzaginda sekillenmesine neden olacaktir. Bu çalismamizda, anlatmaya çalistigimiz konuyla ilgili olarak, Kur'ani kavramlarin Kur'an'da nasil kullanildigi ve bu kavramlara ne gibi bir anlam yüklendigi, buna mukabil günümüzde nasil anlamlandirildigina iliskin iki kavrami örnek olarak seçecegiz. Ele alacagimiz bu iki kavramdan bilhassa birincisi genellikle meal ve tefsirlerde yanlis olarak Türkçe'ye çevrilmekte ve dolayisiyla zihinlerde çok farkli bir imajin dogmasina neden olmaktadir. Bu konudaki hassasiyetimiz; anilan ibarenin yanlis olarak Türkçe'ye çevrilmesinden duydugumuz rahatsizliktan ziyade, bu yanlisligin üzerine çok daha baska ve temel yanlisliklarin bina edilmesinden kaynaklanmaktadir.

Asli B-Y-N olan ve Kur'an da fiil olarak çogunlukla beyyene ve tebeyyene bablari kullanilan bu kelime genellikle açiklamak, tefsir etmek, yorumlamak ve tamamlamak anlamlarinda kullanilmaktadir. Bu baglamda örnegin Nahl suresi 44. ayete: "Açik delillerle ve Kitaplarla sana da bu zikri indirdik ki, kendilerine indirileni insanlara açiklayasin (litubeyyine) ta ki düsünüp ögüt alsinlar." seklinde anlam verilir. Açiklamak ifadesi Türkçe sözlüklerde; "bir sözün bir yazinin ne anlatmak istedigini belirtmek, tefsir etmek ya da bir sorunun örtülü kalan yönlerini aydinlatmak, izah etmek", seklinde tanimlanmaktadir. Dolayisiyla yukaridaki ayette geçen "litubeyyine" kelimesi açiklamak seklinde çevrildiginde; Peygamberin (S.A.) Allah'tan gelen ayetlerin örtülü kalan yanlarini izah ettigi ya da ayetlerin ne anlatmak istedigini yorumlayarak anlattigi seklinde bir sonuç çikmaktadir. Genellikle de yukarida örnegi verildigi üzere ayetlerin beyan edilmesi ibaresinden Peygamberin vahyi yorumladigi, anlasilmayan yönlerini aydinlattigi anlasilmis ve anlatilmistir.

Oysa beyyene fiili, ortaya koymak, açiga vurmak, gizli kalmis bir seyi ortaya çikarmak, duyurmak, haberdar etmek demektir. Kur'an'da da hep bu anlamda, gizleme (keteme) ve örtmenin (hafeye) ziddi olarak kullanilmistir. Örnegin: Bakara suresi 159. ayette; "Indirdigimiz açik delilleri (beyyinat) ve hidayeti biz kitapta insanlara açikça belirttikten (beyyennahu) sonra gizliyorlar (yektumune), iste onlara hem Allah lanet eder, hem de bütün lanetçiler lanet eder." Yine Al-i Imran suresi 187. ayette; "Allah kendilerine kitap verilenlerden Onu insanlara duyuracaksiniz (letubeyyinunnehu), gizlemeyeceksiniz (la tektumunehu) diye söz almisti, fakat onlar verdikleri sözü arkalarina attilar ve az bir degere degistiler. Alisverisleri ne kötüdür!" seklinde kullanilmistir. Bu ayetlerden açikça anlasilacagi üzere beyyene fiili gizleme anlamina gelen keteme fiilinin karsiti olarak ortaya çikarma anlaminda kullanilmaktadir. Maide suresi 15. ayette ise; "Ey Kitap ehli Resulümüz size geldi. Kitaptan gizlediginiz (tuhfune) seylerin çogunun sizin için ortaya çikariyor (yubeyyinu), çogundan da geçiyor. Gerçekten size Allah'tan bir nur ve apaçik bir kitap geldi." denilerek ehli kitabin kendilerine gönderilen kitapta yaptiklari tahrifat sonucu gizledikleri birçok konunun Resulullah Muhammed (A.S.) tarafindan yeniden ortaya çikarildigi vurgulanmaktadir.

Beyyene fiilinin Kur'an'daki diger kullanimlarinda da biraz önce belirttigimiz ortaya koyma, açiga çikarma, duyurma, haberdar etme anlamlari hakimdir. Örnegin Ibrahim suresi 4. ayette duyurma, haberdar etme anlamina kullanilmaktadir; "Biz her peygamberi kendi kavminin diliyle gönderdik ki onlara duyursun (litubeyyine). Sonra Allah diledigini saptirir, diledigini dogru yola iletir. O azizdir, hikmet sahibidir."

Kitap, insanlarin anlasmazliga düstükleri konularda Allah'in hükmünü ortaya koymak, insanlarin sakinacaklari seyi açiga çikarmak için indirilmistir. Asagidaki ayetler bu konu ile ilgilidir:

"Sana Kitab'i hakkinda anlasmazliga düstükleri seyi açiga çikarman (litubeyyine) ve iman eden bir toplum için yol gösterici ve rahmet olsun diye indirdik." (16/64) (Bkz. ayni anlamda 16/39, 43/63)

"Allah, dogru yola ilettikten sonra, sakinmalari gereken seyleri ortaya koymadikça (yubeyyine) bir toplumu saptirmaz. Allah her seyi bilendir." (9/115) (Bkz. 2/187)

"Ey Kitab ehli! Elçilerin arasinin kesildigi bir bosluk meydana geldigi sirada size elçilerimiz geldi, haberdar ediyor ki (yubeyyinu) bize bir müjdeci ve uyarici gelmedi demeyesiniz. Iste müjdeci ve uyarici geldi. Allah her seye gücü yetendir." (5/19)

Kitap ayrica insanlar arasi iliskilerde insanlarin kendi baslarina karar verip düzenleme yapamayacaklari konulara açiklik getirmek amaciyla indirilmistir. Örnegin, içki ve kumar (2/219), evlilik ve zina (2/221), (4/26), bosanma (2/242), miras (4/176), yemin ve kefareti (5/89), iftira (24/18), çocuklarin ebeveynin yanina giris ve çikisi (24/58-59), baskalarinin evine giris ve orada nasil davranilacagi (24/61) konularinda Allah'in hükmü ayrintili olarak ortaya konarak konulara açiklik getirilmektedir. Buna bir örnek olarak Bakara suresi 219. ayeti zikredebiliriz:

"Sana içki ve kumardan soruyorlar, de ki: O ikisinde büyük günah vardir. Insanlara bazi faydalari varsa da günahlari yararlarindan büyüktür; ve sana Allah yolunda ne infak edeceklerini sorarlar. De ki: Af (artani). Allah size ayetlerini böylece duyuruyor ki düsünesiniz."

Tebeyyene fiili Kur'an'da, ortaya çikmak, belli olmak, asikar olmak, farkina varmak, arastirmak anlamlarinda kullanilmakta ve tüm kullanimlarda tefsir etmek ve yorumlamakla herhangi bir ilgisi bulunmamaktadir.

Farkina varmak, ayirdetmek, anlasilmak anlamlarinda Kur'an'da su ayetler kullanilmaktadir:

"(Süleyman'in) ölümüne hükmettigimizde onun öldügünü, ancak degnegini yiyen bir agaç kurdu gösterdi. (Süleyman) yikilinca anlasildi ki (tebeyyenet) eger cinler gaybi bilseydi, o küçük düsürücü azap içinde kalmazlardi." (34/14)

Oruçla ilgili olarak Bakara suresi 187. ayette hükümlerin ortaya konulmasi sirasinda "...safagin beyaz ipligi siyah iplikten ayirdedilinceye (yetebeyyene) kadar yiyin için..." denilerek tebeyyene fiili iki seyin birbirinden ayirdedilmesi anlaminda kullanilmaktadir.

Yine kimi ayetlerde apaçik belli olmak, asikar olmak anlamlarinda su sekilde kullanilmaktadir:

"Ehli kitaptan çogu, hak kendilerine apaçik belli olduktan (tebeyyene) sonra, sirf içlerindeki kiskançliktan ötürü sizi imaninizdan sonra küfre döndürmek isterler..." (2/109)

"Dinde zorlama yoktur. Dogruluk, sapikliktan ayrilmistir (tebeyyene)" (2/256) (Bkz. 47/25, 32)

"Hak ortaya çikmisken (tebeyyene) sanki gözleri göre göre ölüme sürükleniyorlarmis gibi seninle tartisiyorlar." (8/6)

Kur'an'da tebeyyene bir seyin hakikatini arastirmak anlaminda Hucurat suresi 6. ayette; "Ey iman edenler size fasik bir adam haber getirdiginde onun dogrulugunu arastirin (fetebeyyenu). Yoksa bilmeyerek bir topluluga karsi kötülük edersiniz de sonra yaptiginiza pisman olursunuz." (Bkz. ayni anlamda 4/94) seklinde kullanilmistir. Bane fiilinin masdari olan beyan Rahman suresinin 4. ayetinde Kur'an'in bir ismi olarak zikredilmektedir. Ayrica Al-i Imran suresi 138. ayette "Bu (Kur'an) insanlara bir duyuru (beyanun), muttakilere yol gösterme ve güzel ögüttür" denilerek Kur'an'in bir beyan oldugu tekrarlanmaktadir. Kiyamet suresinde ise; müsriklerin sürekli baskilari ve yönelttikleri çesitli sorular karsisinda Peygamber (A.S.)'in aceleci bir davranisla kendiliginden cevap vermeye çalismasi üzerine, böyle davranmamasi gerektigi, Kur'an'in bir sistem olarak toplanmasinin ve okutulmasinin (duyurulmasinin) Allah'a ait oldugu belirtildikten sonra "Sana (Kur'an'i) okudugumuzda onun okunusunu takip et. Sonra onun beyani da bize aittir." (75/18-19) denilmek suretiyle Kur'an'in açiklanmasinin (beyan edilmesinin) yalniz ve yalniz Allah'a ait oldugu hatirlatilmaktadir. Yukarida zikrettigimiz ve zikretmedigimiz Kur'an'in diger ayetlerinde beyyene ya da tebeyyene kelimeleri hiçbir zaman tamamlamak, tefsir etmek, yorumlamak, anlasilmayan, müphem kalan hususlari izah etmek anlaminda kullanilmamistir. Kaldi ki tefsir etmek, yorumlamak daha önce varolan ve açikça anlasilamayan bir söz ve davranis üzerinde yapilabilir. Oysa Kur'an'in mesaji Kur'an'in indigi toplumda bilinmiyordu. Bu nedenle bilinmeyen bir seyin yorumlanmasi mümkün degildir. Ancak mümkün olan sey; onun bilinir kilinmasi diger insanlarin da bu hakikatlerden haberdar edilmesidir. Dolayisiyla Peygamberlerin görevi kendilerine gönderilen zikri yorumlamak, kapali kalmis yönlerini izah etmek degil, bu mesajlari insanlara duyurmaktir, onlari da haberdar etmektir (16/44-Isa (A.S.) için de ayni anlamda 43/63).

Kur'an'da ayetlerin ayrintili olarak anlatilmasi ile ilgili baska bir kelime de "fassale" fiilidir. Fassale sözlüklerde bir isin ya da bir sözün ayrintilariyla anlatilmasi olarak tanimlanmaktadir. Kur'an'da bir kisim ayetlerde Kitab'i niteleyen bir sifat-fiil olarak kullanilmakta ve Kitab'in tafsil edildigi vurgulanmaktadir. Örnegin Hud suresi 1. ayette; "Elif Lam Ra. (Bu) hikmet sahibi her seyden haberi olan tarafindan ayetleri saglamlastirilmis ve ayrintilariyla anlatilmis (fussilet) bir Kitap'tir." (Bkz. ayni anlamda 41/3) denilmek suretiyle Kitab'in ayrintilandigi vurgulanmaktadir. Yalnizca Resulullah Muhammed (A.S.)'e verilen Kitap degil, Musa (A.S.)'ya verilen Kitap da tafsil edilmistir. En'am suresi 154. ayette bu konu ile ilgili söyle denmektedir: "Sonra iyilik edenlere tamamlamak ve her seyi ayrintilariyla anlatmak, (tafsilen) dogruyu göstermek ve rahmet olmak üzere Musa'ya Kitab'i verdik. Rablerine varacak olanlar belki inanirlar." (Bkz. ayni anlamda 7/145)

Ancak burada her seyin ayrintilari ile anlatilmasini, Kitab'in gerekli gereksiz bir dizi teferruatla dolu oldugu seklinde anlamamak gerekmektedir. Biraz sonra alintilar yapacagimiz ayetlerden de anlasilacagi üzere her seyin ayrintili anlatilmasinin sinirlari bireyin hidayeti için gerekli olan tüm bilgilerin Kitab'da varolmasi ve bu bilgilerin anlasilir olmasi ile belirlenmektedir. Baska bir ifadeyle; Kitab hidayete ulasmak için gerekli tüm bilgileri içermesi ve anlasilir olmasi anlaminda tafsil edilmis, gerekli gereksiz bilgileri içeren teferruat anlaminda tafsil edilmemistir Kur'an. inananlar için bir hidayet ve rahmet olarak bir ilme göre tafsil edilmistir. (7/52)

"Üzerine Allah'in adi anilanlardan neden yemeyesiniz? Çaresiz yemek zorunda kaldiginiz disinda size haram kildigi seyleri ayrintilariyla anlatmisken (fassele) dogrusu birçoklari körü körüne hevalarina uyarak saptiriyorlar. Süphesiz Rabbin siniri asanlari bilir." (6/119)

Ayet, müsriklerin kendi hevalarindan koyduran yasaklari elestirerek etleri yenilecek hayvanlarin açikça ve tafsilatli olarak anlatildigini, yenilebilecek seyler konusunda helal ve haram sinirlarinin belirlendigini, dolayisiyla kisinin hidayeti için gerekli bilgilerin verildigini vurgulamaktadir.

Fassale ile ilgili diger Kur'an ayetlerinde özellikle evrendeki birtakim ayetlerden bahsedildikten sonra (evrenin yapisi, günes, ay, yildizlar gibi) Allah'in, ayetleri tafsil ettiginden bahsedilmektedir.

"Biz gece ve gündüzü iki ayet yaptik. Gecenin ayetini sildik yerine gündüzün ayetini aydinlatici yaptik ki hem Rabbinizden bir lütuf arayasiniz, hem de yillarin sayisini ve hesabi bilesiniz. Her seyi ayrintilariyla anlattik (fassalnahu tafsila)." (17/12)

"Günes'i isik, Ay'i nur yapan; yillarin sayisini ve hesabi bilmeniz için Ay'a konaklar düzenleyen O'dur. Allah bunlari hak ile yaratmistir. Bilen bir kavim için ayetleri ayrintili anlatmistir (yufassilu)." (10/5)

Ayetlerde o günün insaninin her gün müsahede ettigi, ancak gerçekligine vakif olamadigi Allah'in evrendeki ayetlerine isaret edilerek, Allah'in egemenligi, Allah'in uluhiyyeti insanlara hatirlatilmaktadir. Bu ayetlerden günümüzdeki bilimsel çalismalarla ulasilan sonuçlara kaç asir önce isaret edildigi seklinde bir anlayis çikarilmamalidir. Böyle bir anlayis Kur'an'in nasil bir kitap oldugu sorusuna sihhatli bir cevap verilmemis olmasindan kaynaklanmaktadir. Dikkat edilirse evrenin yapisi ile ilgili ayetlerde bir ilahi düzenin varligi ve böyle bir düzeni tesis eden varligin insan üzerindeki egemenligi, sinirsiz gücü insanin bu mutlak varlik karsisindaki acizligi sürekli ön plana çikarilmaktadir.

Burada gözden kaçirilmamasi gereken diger bir nokta da fassale fiilinin Kur'an'da yalnizca Allah'a izafe edildigidir. Baska bir deyisle ayetlerin ayrintilariyla anlatilmasi vakiasi, bizzat Allah tarafindan gerçeklestirilen bir hadisedir. Allah'in disinda baska hiçbir merciin ayetleri tafsil etmesi Kur'an açisindan bakildiginda mümkün degildir.

Mehmet A. Ersin



__________________
En uzak mesafe iki kafa arasındaki mesafedir.
Birbirini anlamayan...
Can Yücel
Yukarı dön Göster savasen's Profil Diğer Mesajlarını Ara: savasen
 
ebu turab
Uzman Uye
Uzman Uye
Simge

Katılma Tarihi: 08 eylul 2006
Yer: Turkiye
Gönderilenler: 529
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı ebu turab

merhaba savasen,

uzun ama güzel bir yazıydı.teşekkürler



__________________
"sadece iki şey sonsuzdur evren ve insan ahmaklığı..
ilkinden o kadar da emin değilim." (albert einstein)
Yukarı dön Göster ebu turab's Profil Diğer Mesajlarını Ara: ebu turab
 
adalet
Uzman Uye
Uzman Uye
Simge

Katılma Tarihi: 02 ekim 2006
Gönderilenler: 1195
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı adalet

 Savasen alıntıladı:

Baska bir deyisle ayetlerin ayrintilariyla anlatilmasi vakiasi, bizzat Allah tarafindan gerçeklestirilen bir hadisedir. Allah'in disinda baska hiçbir merciin ayetleri tafsil etmesi Kur'an açisindan bakildiginda mümkün degildir.

  Selam Savasen,

Beyan kavramı ve fassale kelimesi hakkında yazılmış bu güzel çalışmadan bizi haberdar ettiğin için Allah senden razı olsun.
 



__________________
"Bir kavme olan kininiz sizi adaletten ayırmasın.."
Yukarı dön Göster adalet's Profil Diğer Mesajlarını Ara: adalet
 
savasen
Uzman Uye
Uzman Uye


Katılma Tarihi: 24 eylul 2005
Yer: Turkiye
Gönderilenler: 331
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı savasen

Selam ebu turab ve adalet,

Bizi ancak Kur'an'ın rehberliğine tabi olmak kurtarabilir. Bunun için istifade edileceğini düşündüğüm yazıları alıntılamaya çalışıyorum.

İnşaallah gereği gibi istifade edenlerden oluruz.

Selamlar!



__________________
En uzak mesafe iki kafa arasındaki mesafedir.
Birbirini anlamayan...
Can Yücel
Yukarı dön Göster savasen's Profil Diğer Mesajlarını Ara: savasen
 

Eğer Bu Konuya Cevap Yazmak İstiyorsanız İlk Önce giriş
Eğer Kayıtlı Bir Kullanıcı Değilseniz İlk Önce Kayıt Olmalısınız

  Yanıt YazYeni Konu Gönder
Yazıcı Sürümü Yazıcı Sürümü

Forum Atla
Sizin yetkiniz yok foruma yeni mesaj ekleme
Sizin yetkiniz yok forumdaki mesajlara cevap verme
Sizin yetkiniz yok forumda konu silme
Sizin yetkiniz yok forumda konu düzenleme
Sizin yetkiniz yok forumda anket açma
Sizin yetkiniz yok forumda ankete cevap yazma

Powered by Web Wiz Forums version 7.92
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide
hanif islam

Real-Time Stats and Visitor Reports Sitemizin Gunluk, Haftalik, aylik Ziyaretci  Detaylari Real-Time Stats and Visitor Reports

     Sayfam.de  

blog stats