Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
KURANDAKİ 19 VE 7 RAKAMLARI NEYİ İŞARET ETMEKTEDİR. KURANIN ÖNERDİĞİ TAKVİM ""GÜNEŞ-AY"" TAKVİMİ MİDİR? METONİC DÖNGÜ NEDİR?
Genel yaygın anlayış kuranın hicri takvimi önerdiği şeklindedir hâlbuki gerek kuran ayetlerinin dikkatli incelenmesi sonucu elde ettiğim, gerekse mantığın gereği elde ettiğim kanaatlere göre hicri takvimi kuranda geçmez.
Bu yazıda kuranın emrettiği takvim sisteminin ne olduğu konusunda, Nesi fesadı ve bu takvim sisteminde 19 ve 7 rakamlarının yeri nedir sorularına cevap arayacağım "sakar" nedir sorusuna bu minvalden yeni yorumlar getirmeye çalışacağım.
Her şeyden önce bilinmesi gereken şey bugünkü kullandığımız hicri takvim Muhammed peygamberin vefatından sonra icat edilmiş bir takvimdir bir kutsallığı dokunulmazlığı yoktur.
Kuranın önerdiği takvim ne tek başına ""güneş takvimidir"" nede tek başına ""ay takvimidir, kuran ikisinin karışımı olan ""Metonik döngüyü"" dikkate alan GÜNEŞ-AY takvimini uygulamasını önermektedir. Bu takvim mevsimsel sapmaları olmayan ""kalan vermeyen"" bir takvim sistemidir gerek güneş takvimi gerek ay takvimi mevsimsel sapmalara sebep olmaktadır güneş takviminde bu sapma uzun yıllar sonucu olsa da bu sapma gene de gerçekleşmektedir.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lunisolar_calendar
http://en.wikipedia.org/wiki/Metonic_cycle
Allahın yaratıkları canlıların düzenlerini mevsimlere göre kurmuştur Allah yasaklarını koyarken doğal olarak yasaklarını bu mevsimleri gözeterek koymuştur.
"güneş-ay" takvimi mevsimleri gözeten 19 yılda bir güneş ve ayı aynı yerde buluşturan Meton döngüsünü dikkate alan bir takvimdir.
http://www.mucizeler.com/kum/03_gun-kelimesinin-turevleri.as p
Ay takvimine göre bazı "güneş yıllarına" 12 ay bazı "güneş yıllarına" da 13 ay düşmektedir. Ay takvimini sadece Araplar kullanmamaktadır Çinliler, Hintliler, Babilliler, Yahudiler de ay takviminden yararlanmaktadırlar hatta Babilliler ve Yahudiler bahsettiğim güneş ay takvimini gözeterek Meton döngüsüne göre takvim sistemleri oluşturmuşlardır.
Kuranda bahsedilen Nesi fesadıyla Araplar ve/veya Yahudiler hedef alınmaktadır. Araplar ve/veya Yahudiler bazı "güneş yılına isabet eden 13. ayları bir sonraki seneye devrederek bir sene bazı aylarda kendilerine haram kılınan davranışları helal, diğer sene helalleri haram yapmışlardır. Arapların yaptığı ise çok daha büyük bir günah olup mevsimlerin gözetilmesi toptan kaldırılmıştır.
(3, 6, 8, 11, 14, 17,19) bu sayılar Meton döngüsünde hangi "güneş yıllarının" 13 ay çekeceğini belirleyen sayılardır.
[örneğin 8 rakamı Meton döngüsünün başlangıcından itibaren 8 inci güneş yılında 13 ay(ay takvimine göre) gerçekleştirileceğini bildirir.]
Araplar ve/veya Yahudiler yukarıdaki döngüdeki rakamları örneğin ( 2 ,5, 7 ,10 ,13 ,16, 19 ) şeklinde yaparak haramları helal helalleri haram yapmışlardır kuranda bahsedilen Nesi fesadı budur.
Ayriyeten Nesi fesadıyla ilgili olarak şunu söyleyebilirim Nesi fesadı dolunayın ertelenmesi değil haram ayların ertelenmesi manasına gelmektedir bunu şu şekilde yapmaktalar; dolunayların 13 olmadığı bir yıl örneğin 2000 yılı, ertesi senede(2001) dolunaylar 13 çekecek olsun Nesi fesadında bir sene içindeki dolunayların sayısı 13 olmadığı halde
2000 yılında 13 ay varmış gibi yapılması ve veya 13 ayın günlerinin 12. aya aktarılması suretiyle haram aylar ertelenmektedir bir sonraki sene ise 13 ay olmasına rağmen 12 ay varmış gibi hesap yapılmaktadırlar.
İKİ SENELİK AY LİSTESİ
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Nesi fesadının yapılması
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 olması gereken hesap
Yukarıdaki sayılardan da anlaşılabileceği gibi haram aylar 1. 2. 3. ve 4. aylarda olması gerekirken Nesi fesadıyla olması gerekene göre 1 ay erteleniyor ve 2. ayda başlatılıyor.
Bir Meton döngüsünde yani 19 "güneş yılında" 12 tane 12 ay vardır 7 tanede 13 ay vardır, yani
(12*12)+(13*7)=235 ya da (19*12)+7=235 ay
Bir senede 365,25 gün vardır
365,25*19=6939,75 gün eder===>6939,75/235ay=29,5308 bu rakam 19 sene içindeki ayların ortalama değerini verir.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hebrew_calendar
http://en.wikipedia.org/wiki/Babylonian_calendar
Şüphesiz Allah’ın gökleri ve yeri yarattığı günkü yazısında, Allah katında ayların sayısı on ikidir. Bunlardan dördü haram aylardır. İşte bu, Allah’ın dosdoğru kanunudur. Öyleyse o aylarda kendinize zulmetmeyin. Fakat Allah’a ortak koşanlar sizinle nasıl topyekûn savaşıyorlarsa, siz de onlarla topyekûn savaşın. Bilin ki Allah, kendine karşı gelmekten sakınanlarla beraberdir.(9/36)
Haram ayları ertelemek, ancak inkârda daha da ileri gitmektir ki bununla inkâr edenler saptırılır. Allah’ın haram kıldığı ayların sayısına uygun getirip böylece Allah’ın haram kıldığını helâl kılmak için haram ayı bir yıl helâl, bir yıl haram sayıyorlar. Onların bu çirkin işleri, kendilerine süslenip güzel gösterildi. Allah, inkârcı toplumu doğru yola iletmez.(9/37)
Kuranda da belirtildiği üzere bir senedeki ayların sayısı 12 dir.
Allah bize 12 rakamını vermekle bir seneyi kaça bölmemiz gerektiği konusunda bize yol göstermiştir.
Burada yapılması gereken hesap 13. ayın günlerini 12. aya devretmektir bu şekilde 12. ay bazı seneler 60 güne çıkabilmektedir. Allah bizden ayların sayısını 12 ye tamamlamamızı istemiştir bir ayın kaç gün olması gerektiğiyle ilgili bir sınırlama yoktur.
Burada önemli bir şeyde sene başlarının nasıl belirleneceği meselesidir burada da bakara 185 ayeti belirleyicidir.
BAKARA(185) :Şehru ramedanellezı ünzile fıhil kur'anü hüdel lin nasi ve beyyinatim minel hüda vel fürkan* fe men şehide minkümüş şehra felyesumh* ve em kane merıdan ev ala seferin fe ıddetüm min eyyamin uhar* yürıdüllahü biküml yüsra ve la yürıdu bi külüm usr* ve li tükmilül ıddete ve li tükebbirullahe ala ma hedaküm ve lealleküm eşkürun .
Ramazan ayı (SICAK DOLUNAY) İnsanlar için hidayet olan ve doğru yolu ve (hak ile batılı birbirinden) ayıran apaçık belgeleri (kapsayan) Kur'an onda indirilmiştir. Öyleyse sizden kim bu aya (dolunaya) şahit olursa artık onu tutsun. Kim hasta ya da yolculukta olursa, tutmadığı günler sayısınca diğer günlerde (tutsun). Allah, size kolaylık diler, zorluk dilemez. (Bu kolaylık) sayıyı tamamlamanız ve sizi doğru yola (hidayete) ulaştırmasına karşılık Allah'ı büyük tanımanız içindir. Umulur ki şükredersiniz.
Burada dikkat etmemiz gereken senenin başlangıcının SICAK DOLUNAYLA(şehri ramazanla) başlaması ve kim ona şahitlik ederse lafıdır. SICAK DOLUNAY güneş ay takviminin Müslümanlar için başlangıcıdır ve sonudur.
Sıcak dolunay ifadesi Arapların 21 MART ekinoksundan sonra görülen ilk dolunaya verdikleri isimdir, çeşitli kültürlerde dolunaylara çeşitli adlar verilmiştir. Bu adları incelemek için aşağıdaki linkten faydalanabilirsiniz.
http://en.wikipedia.org/wiki/Full_moon
1. Biz onu kadir(ölçü) Gecesi'nde indirdik.
2. Kadir(ölçü) Gecesi'nin niteliğini sana gösteren nedir?
3. Kadir(ölçü) Gecesi bin aydan daha hayırlıdır!
4. Melekler ve Rûh, Rablerinin izniyle o gecede her iş için iner de iner!
5. Bir esenlik ve huzur vardır; sürüp gider o, tan yeri ağarıncaya kadar!
** Görüldüğü gibi kuranın indirildiği gün gene kuranda ölçü(kadir) gecesi olarak nitelendirilmiş (2/185) le bu ayet yan yana okunduğunda sıcak dolunayın ölçü gecesiyle aynı anlama geldiğini yani senenin başı ile sonunu belirlediğini anlarız.
Ayriyeten cahiliye dönemi takvimleri ve Nesi fesadı konusundaki yüksek lisans tez çalışmasını incelemek isterseniz de aşağıdaki linki inceleyiniz.
http://www.belgeler.com/blg/146f/cahiliye-donemi-arap-takvim inde-nesi-nasi-in-the-arap-calender-of-pre-isdlamic-period
Bu takvim güneş ve aydan hesaplamalar için faydalansa da mevsimleri gözetmektedir bu yüzden kim sıcak dolunaya şahit olursa lafı önemlidir güney yarımkürede biz kışı yaşarken onlar yazı yaşamaktadır ve onların sıcak dolunaya şahitliği biz kışı yaşarken olmaktadır, bu yüzden onların Allahın yasaklarından sakınıldığı günler bizimle aynı ana denk düşmemektedir. Mesela av yasağı zamanları farklı olmakta veya oruç tutulduğu zamanlar. Burada evrensel olan hac zamanı olabilir çünkü haccın yapılacağı yer Mekke’dir.
İnsanların oruç tutacakları zaman farklı zamanlarda oruca başlamaları ve bitirmelerinin yadırganmadığı gibi bu durumda yadırganılacak bir şey değildir.
Allah bu şekilde senenin başı için bir milat koymuştur. Kuranda geçen bütün şehr kelimeleri bu ayetin haricinde belli bir zaman aralığını belirtmekte olup sadece bu ayette dolunaya işaret etmektedir bu Türkçedeki ay kelimesinin hem zaman aralığını hem de dünyanın uydusunu işaret etmesi gibi bir şeydir. Arapçada da şehr kelimesi hem dolunayı hem de zaman aralığını işaret etmesiyle aynıdır. Kuranda toplam 14 kere geçen şehr kelimesinin 12 si zaman aralığı 2 si dolunay anlamındadır.
Kurandaki ay kelimesinin ahenklerini gösterdiğimizde ateistlerin neden çoğul kelimelerle tekilleri ayırıyorsunuz itirazı bu açıklamayla geçersiz olmaktadır.
Şafağı yarıp sabahı ortaya çıkaran/Fâlık O'dur! Geceyi dinlenme zamanı yaptı; güneş'i ve Ay'ı hesap aracı. İşte budur ölçülendirmesi o Azîz'in, o Alîm'in! (ENAM 96)
YASİN SURELERİ
38. güneş, kendine özgü bir durak noktasına/bir durma zamanına doğru akıp gidiyor. Azîz, Alîm olanın takdiridir bu.
39. Ay'a gelince, biz onun için de bir takım durak noktaları/birtakım evreler belirledik. Nihayet o, eski hurma sapının eğrilmişi gibi geri döner.
40. güneş'in Ay'a ulaşıp çatması gerekmiyor. Gecenin de gündüzü geçmesi gerekmez. Her biri bir yörüngede yüzmektedir.
**güneş ve ay takvimindeki hesaplamaların aynı olmasının gerekmediğine vurgu var. Güneş yılıyla Ay yılı farklıdır.
güneş'i ısı ve ışık kaynağı; Ay'ı, hesabı ve yılların sayısını bilesiniz diye bir nur yapıp ona evreler takdir eden O'dur. Allah bütün bunları rastgele değil, şaşmaz ölçülere bağlı olarak yaratmıştır. Bilgiyle donanmış bir topluluk için ayetleri ayrıntılı kılıyor.(YUNUS 5)
**gene burada da ""yılların hesabını"" yapabilmemiz için güneşten ve aydan faydalanmamız gerektiğine vurgu var.
RAHMAN SURESİ
5. güneş ve Ay. Hesaba bağlıdır her birinin her şeyi.
6. Çimen/yıldız ve ağaç secde ediyorlar.
7. Ve gök. Yükseltti onu (güneş). Ve koydu şaşmaz ölçüyü, mizanı.
8. Azgınlık etmeyin ölçü ve tartıda, saptırmayın mizanı.
9. Ölçüyü titizlikle, adaletle koruyun ve hüsrana araç yapmayın mizanı.
**6. suredeki secere kelimesinin ağaç olarak çevrilmiş güneş takviminin hesaplanmasında uzun direklerden yararlanılmıştır bu kelime ağaç anlamında olsa bile düzgün bir palmiye ağacıyla güneşin hareketleri gölgesinden izlenebilir ve yılın hangi gününde olduğu hesaplanabilinir. Ayriyeten bu hesaplamalarda şaşılmaması gerektiğine vurgu var.
KIYAMET SURESİ
8. Ay tutulduğunda,
9. Ve güneş'le Ay biraraya getirildiğinde,
10. Der ki insan o gün: "Kaçılacak yer nerede?"
**Meton döngüsünde güneş ve ayın birleştiği ana vurgu yapılıyor.)
Görmedin mi Rabbini, nasıl uzatmıştır gölgeyi? Eğer dileseydi, onu elbette hareketsiz kılardı. Sonra nasıl güneş'i ona delil yapmışız! (FURKAN 45)
** burada da güneş takviminde hesaplamalar için gölgenin ve uzunluğunun delil olarak kullanılmasına vurgu var.
Bu ayetlerden de görülebileceği gibi güneş ve ayın birlikte hesap aracı olduğu tescillenmektedir.
Araplar "sadece ay" takvimini kullanmakla en kötü ve mevsimleri hiç gözetmeyen bir takvim sistemini benimsemişlerdir. Kurandaki "güneş ay" takvim sistemine yapılan vurguları peygamberden sonra ya anlamamışlardır ya da unutmuşlardır.
15 (Hicr) / 43,44:
Muhakkak Cehennem, onların hepsine va’dolunan yerdir.
Onun “YEDİ” kapısı vardır. Her bir kapı için onlardan bir kısmı taksim edilmiştir.
** Burada bahsedilen cehennemin yedi kapısı kafirlerin azgınlık yaparak meton döngüsündeki 7 tane 13 ayı azgınlıklarına araç yapmalarıdır, haram ayları helal helalleri haram yapmalarıdır.O diye bahsedilen 19 güneş yıllık döngüsü olan sekar dır.
Andolsun, sana çiftlerden yediyi ve büyük Kur'an'ı verdik.(15/87)
** Çiftlerden derken 19 ve 7 yi kast ediyor bunun ilminin Muhammed peygambere verildiğinden bahsediyor. Meton döngüsünün yani güneş ay takviminin ilmi.
Mutaffifin Suresi(1-21)
1. Azap ve kaygu, tartıda ve ölçüde hile yapanlara olsun;
2. Ki onlar insanlardan alırken ölçüyü tam yaparlar,
3. Onlara vermek üzere tartıp ölçtükleri zaman, eksiltmeye giderler.
4. Peki, bunlar kendilerinin diriltileceğini sanmıyorlar mı?
5. Çok büyük bir gün için.
6. Bir gün ki, insanlar, âlemlerin Rabbi huzurunda kıyama geçerler.
7. Hayır, iş düşündükleri gibi değil! Rezilliğe batmışların kitabı, karanlık ve pis bir çukurun, Siccîn'in ta içindedir.
8. Siccîn'in ne olduğunu sana gösteren nedir?
9. Rakamlandırılmış bir kitaptır o.
10. Vay haline o gün, yalanlayanların!
11. Onlar ki din gününü yalanlarlar.
12. Onu ancak her şımarıp azmış, günaha batmış olan yalanlar.
13. Ayetlerimiz ona okunduğunda, "Daha öncekilerin efsaneleri!" deyiverir.
14. İşin esası o değil! Onların kazanmakta oldukları, kalplerinin üstünde pas oluşturmuştur.
15. Hayır! Onlar o gün Rablerine karşı tam bir şekilde perdelenmişlerdir.
16. Sonra onlar mutlaka cehenneme dalacaklardır.
17. Sonra da: "İşte budur, o yalanlamakta olduğunuz şey!" denilecektir.
18. Hayır, sandıkları gibi değil! İyilik sergileyenlerin kitabı İlliyyûn'da, en yüce burçlardadır.
19. İlliyyûn'un ne olduğunu sana anlatan nedir?
20. Rakamlanmış bir kitaptır o.
21. Yaklaştırılmış olanlar tanıklık ederler ona.
** Bu surede bahsedilen ticarete konu olana malların ölçülüp tartılmasından bahseder gibi gözüküyor beklide gerçekten ticaretten bahsediyor??? (kanaatimce başlangıcının yeniden tercümesi gerekli ) ama devamında bahsedilen konuları incelerseniz bunun ticaretle alakası yok, benim kanaatim bu ayetin çok büyük bir çoğunluğu Meton döngüsü ve ona bağlı takvimden ve Nesi fesadından bahsediyor 18. Ayetteki burçlar kelimesine dikkat anlamı gökyüzüyle ilişkilidir. Meton döngüsünün hesabının yapılmasından bu hesabı bilenlerin ona tanıklığından bahseder.
Bir başka ayet grubunda bu bilgiler ışığında yeniden bakmanızı istiyorum;
MÜDDESİR SURESİ
26. Onu Sekar'a fırlatacağım.
27. Bilir misin nedir Sekar?
28. Ortada bir şey bırakmaz, hiçbir şeyi görmezlik etmez o.
29. İnsan için tablolar/levhalar/ekranlar sunandır o.
30. Üzerinde ondokuz vardır onun.
31. Biz, cehennem yârânını hep melekler yaptık. Ve biz, onların sayılarını da küfre sapanlar için bir imtihandan başka şey yapmadık. Ta ki, kendilerine kitap verilenler iyice ve apaçık bilsinler. İman etmiş olanların imanı artsın. Kendilerine kitap verilmiş olanlarla iman sahipleri kuşkuya düşmesin. Kalplerinde hastalık olanlarla küfre sapmış bulunanlar da; "Allah bununla neyi örneklendirmek istiyor?" desinler. İşte böyle. Allah, dilediğini/dileyeni saptırır, dilediğini/dileyeni de doğruya ve güzele kılavuzlar. Rabbinin ordularını ancak O bilir. Bu, insan için bir öğüt verici ve düşündürücüden başka şey değildir.
32. Hayır, sandıkları gibi değil! Yemin olsun Ay'a,
33. Yemin olsun geceye, sırtını döndüğünde;
34. Yemin olsun sabaha, ağarıp ışıdığında,
35. Ki o gerçekten en büyüklerden biridir.
36. İnsan için bir uyarıcıdır.
37. Sizden, öne geçmek yahut arkaya kalmak/erken davranmak yahut gecikmek isteyen için.
** Buradaki sekar sözcüğünün Meton döngüsünün hesabının yapıldığı tablolarının çizildiği parşömenler veya levhalar olma ihtimali bence bayağı yüksek üzerinde 19 var ifadesinde Meton döngüsünün 19 sene olmasına vurgu yapılıyor. Bu hesabın kalansız olması da Meton döngüsünün bir başka özelliğidir.
Edip in bu ayete verdiği anlamı da inkâr ediyor değilim kuranda bazı kelimelerin 19 sayısıyla olan uyumunu da inkâr etmiyorum. Bu ayetin ikili bir anlamı da olabilir hem kurandaki 19 a hem de Allahın güneşi ve ayı yaratmasındaki ve bunların 19 yılda bir buluşmasına yani bir takvime vurgu yapılması bence kuvvetli bir ihtimal. İkili bir anlam olmasını da muhtemel görüyorum bu anlamlar birbiriyle çelişkili değil.
Meton döngüsü daha öncede belirttiğim gibi Babilliler ve Yahudiler tarafından da bilinmekteydi ve kullanılmaktaydı alta verdiğim linkte de görebileceğiniz gibi bir Evangelist bu döngüyü kullanarak farklı amaçlar için hesaplamalar yapabilmektedir.
http://endtimepilgrim.org/Metonic.htm
|