Yazanlarda |
|
kursat Groupie
Katılma Tarihi: 24 eylul 2006 Gönderilenler: 56
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
işte size gazalinin özgür iradeyi inkar ettiği yazısı
alıntı yaptığım kitap : kelam felsefeleri yazar: H. Austryn Wolfson sayfa: 538 burada Gazali'nin ihya ulum al din adlı kitabından alıntı var. arapça baskı kitabut-tevbe bölümü. türkçe baskılarda bu bölüme bakın
"Eğerdersen ki: insanın fiilde ve fiilden kaçınmada ihtiyarı yok mudur? Vardır derim, fakat bu bizim herşeyin Allah'ın yaratmasıyla olduğu iddiamızla çelişmez, çünkü ihtiyarın kendisi de Allah'ın yaratmasıyladır ve insan yaptığı seçime mecburdur."
yorumum şu: Gazali, itikadda Eşari mezhebindendir. Eşarilik de ise insan iradesi kabul edilir, ama kulun bu iradesi ( düşünce, seçim ) Allah tarafından yaratıldığı için hür iradeden yoksundur.
bu da gazalinin özgür irademizin olmadığını anlattığı yazısı:
http://www.turkish-media.com/forum/index.php?showtopic=3913
açılmıyorsa adresini verdiğim forumda din felsefesi bölümünde bu konu var
http://www.turkish-media.com/forum
Allah ezelden bugüne sonsuz zamanı aşıp nasıl gelebildi
Günahlar Allah’ın irade etmesi (dilemesi) sonucunda mı yoksa iradesi dışında mı meydana geldi?
- Allah yapmayacağını bildiği bir şeyi yapmaya ve yapacağını bildiği bir şeyi yapmamaya kadir midir?
- şer kimdendir?
- zulmü yaratan kim?
-Bir kimse Allah’ın kendisine rızık olarak vermediği bir şeyi yiyebilir mi? “Hayır” derseniz, haram yiyenlere bunu rızık olarak Allah’ın verdiğini mi
söylüyorsunuz. ? Son peygamber hür irademiz yok dedi inanmazsan kader hadislerine bak Allah zorla günah işletiyo gördün mü, Bilgi için ara: googleden: kursatotcu
-İmandan dolayı kim övgüyü hak ediyor? Allah mı yoksa mümin kul mu? “Allah” derseniz, diğerlerine iman vermedi öyle mi?
-1- Rızık Allah’tan mı? İçki içmek rızık mı? İçki içmek Allah’tan mı? (Haramda rızıktır Maturidilere göre)
2- Herşey Allah’ın dilemesiyle mi olur? Zina yapanlar var, Allah’a sövenler var. Bunlarda mı Allah’ın dilemesiyle oldu?
3- Allah günahların işlenmesini diler mi? Günahlar işleniyor mu? O halde dünyada Allah’ın dilemesinin, iradesinin dışında bir şey mi oluyor?
4- Kadere hayrın ve şerrin Allah’tan geldiğine inanıyor musunuz? Zina yapmak şer midir? Zina yapmak Allah’tan mıdır? Hani, hayır ve şer Allah’tandı ya...
5- "Allah’ım bizi kötü yola düşürme, yolumuzu saptırma" diye dua ediyor musunuz? Demek ki bizi kötü yola düşüren ve yolumuzu saptıran kimmiş?
6- Allah şerri irade eder mi? İster mi, diler mi? “Hayır” dersen, Allah’ın dilemesi dışında mı oluyor bu şerler?
7- İnsan kadere mi bağlıdır, yoksa hür müdür?
8- Şimdi, senin bu yazıları okuman kader mi?
9- Allah dilemeseydi sen bu yazıları okuyabilecek miydin?
10- Önünde iki meyve var, elma ve çilek; seç birini. Senin bu seçimin Allah’ın iradesiyle mi oldu yoksa iradesi dışında mı oldu?
11- İnsan Allah’ın murad ettiği (istediği, dilediği) şeye muhalif bir şey yapabilir mi?
12- Bir insan çalıntı yiyeceklerle yaşarsa, bunlar ona Allah’ın verdiği rızık mıdır?
13- Allah mahlukatının (yaratıklarının) kendisine itaat etmeden önce, itaat edecek olmalarını ve O'na isyan etmeden önce isyan edecek olmalarını irade etmiş miydi? Bu soruya “hayır” derseniz, Allah’ın iradesinin ezeli olduğunu reddetttiniz demektir.
-14- Siz bu yazıları okumadan önce Allah bu yazıyı okuyacağınızı biliyor muydu, bilmiyor muydu? “Biliyordu” derseniz, soruyorum: Bildiği gibi olmasını mı diledi yoksa bildiğinin aksine olmasını mı diledi? "Bildiği gibi olmasını diledi" derseniz, sizin bu yazıyı okumanızı Allah’ın irade etmiş olduğunu kabul ettiniz demektir ve siz Allah’ın irade ettiği bir fiili, hareketi engelleyebilir misiniz? "Hayır engelleyemem" derseniz, demek ki siz bu yazıları Allah’ın zorlamasıyla, mecburen, tıpış tıpış okudunuz. Ne dersiniz bu işe?
Bu soruları ne kadar bilgili olursa olsun “insanın hür iradesi” olduğunu savunan kişilere sorarsanız, yüzü kıpkırmızı kesileceğini tahmin etmekteyim. Gece uyuyamaz tahminime göre; sorun görün. Defalarca söylediğim gibi peygamberin kader hadislerinde, insanın özgür iradesi olmadığı anlatılır. Bu hadisleri de onlara sorarsanız yine kıpkırmızı olurlar. Hadi sorun artık! Cüzi irade vardır, bizim tercihlerimiz vardır, ama bunlar sonuçta düşüncedir ve düşüncelerimiz de Allah’ın yaratmasıyla oluşur; dolayısıyla aslında biz de Allah hangi düşünceyi yaratırsa, biz o düşünceyi düşünebiliriz
-Allah hırsızlara, yemelerini yasakladığı çalıntı malları rızık yapıp, bu adamların kendilerine rızık olarak verdiği şeylerden yemelerini yasaklamış mıydı?
-Allah cisim mi yani şekli var mı? yok derseniz deliliniz nedir? kimseye benzemeyen bir cisimdir denemezmi
-Kötülük Allah’ın kaza ve kaderiyle midir
-Bütün olaylar kader midir
-şer (kötülük) allahtansa zinadamı Allahtan
-olaylar önceden belli olduğuna göre neden dua edilsin ki
-allah insanın ne dua edeceğini de ezeli olarak mı irade etmişti?
-dua etmek kaderden midir?evet dersen dua etmek yanlış olmuyor mu
-kader ile dua bağdaşır mı?
-“Allahım beni saptırma” diye dua ediyon mu, demek ki kim saptırıyo seni? “şeytan” dersen, neden öyle dua ettin? “Allah şeytandan korusun” diye dersen, allahın şeytandan korumadıkları da mı var o halde? Bu da ayrımcılık olmuyo mu acaba
-Zamanın her zaman var olduğundan kuşku duyulabilir mi? Kuşku duyulursa zamanın olmadığı bir zamana inanmak gerekirdi,
-Allaha sövenlerin bu yaptıkları kader mi, değil mi? Kaderse mecbur sövdüler ya, kader değilse bak inanmıyon kadere sen
-Çocukları depremde öldüren kim? Demek ki kötülükte ondan geliyo öyle mi?
-"Allaha sövme" düşüncesini Allah bende yarattığı için mi ben bunu düşündüm? ya da bu düşünceyi ben mi yoksa şeytan mı yarattı? yoksa kendi kendine mi meydana geldi bu düşünce
-sen diyormusun: “insanların yaptığı kötülüklerde Allahın dilemesiyle olur
-yüzde kaç etkili Allahın iradesi senin yaptıklarında
-Allah ne yapacağını sen yapmadan önce mi dilemişti
-Herşey Allah’ın dilemesiyle mi olur? Zina yapanlar var, Allah’a sövenler var. Bunlarda mı Allah’ın dilemesiyle oldu? Hani herşey Allahın dilemesiyle oluyodu ya
-Kafirlik kader mi?
-allah bizim hareketlerimizi ezeldemi takdir etti?
-Allah günah işlememizi ezelde mi takdir etti
-Allah neyi tercih edeceğimizi de ezelde mi (ezeli olarak) irade etmişti
-Şerri (kötülük) allahmı yaptırıyo? Yani zinayıda hemi? Hani hayır şer allahtandı?
-son peygamber dedi ki: yapacaklarımız , cennetlik cehennemlik olduğumuz önceden ana karnında yazıldı dedi,
-81/29 Alemlerin Rabbi olan Allah dilemedikçe sizler bir şey dileyemezsiniz.( Kuranda tekvir suresi 29 uncu ayet bu) bak işte Allah zorla günah işlettiriyo gördün mü
-16 / 93 allah dilediğini saptırır, dilediğini doğru yola iletir, yaptığınız işlerden sorumlu tutulacaksınız. ( kuranda nahl suresi 93 üncü ayet bu, bak hem saptırıyo hem de sorumlu tutuyo
-7/179 And olsun ki, cehennem için de birçok cin ve insan yarattık…. ( kuranda araf suresi 179 uncu ayet bu,
-2/7 Allah onların kalplerini ve kulaklarını mühürlemiştir, gözlerinde de perde vardır ve büyük azap onlar içindir. ( kuranda bakara suresi 7 inci ayet bu, bak onları hem mühürlüyo hem de onlara iman etmeyi emrediyo
-17/46 (Kuran'ı) anlarlar diye kalplerine örtüler ve kulaklarına da ağırlık koyduk. (kuranda isra suresi 46 ıncı ayet bu, kuranı anlamasınlar diye kalplerinin mühürlendiği söyleniyo ya, hem de onlara kurana inanmaları emrediliyo değil mi
-Resulullah dedi ki: “Hayrı (iyilik) ve şerri (kötülük) ile kadere iman etmeyen kimseyi Allah ateşte yakar. (Ahmed bin hanbel
-Peygamberimiz dedi ki: Biriniz kaderin hayrına da, şerrine de iman etmedikçe iman etmiş olmaz. Başına gelecek olanın mutlaka geleceğini, başına gelmemesi mukadder olanın da mutlaka gelmeyeceğini bilmedikçe (iman etmiş sayılmaz). (Tirmizi
-Peygamberimiz dedi ki: “Allah gökleri ve yeri yaratmadan ellibin yıl önce, Arşı su üzerindeyken yaratıkların kaderlerini yazmıştır. (Tirmizi, Müslim
-Peygamberimiz dedi ki: ”Kul yetmiş sene cennetliğin ameli gibi amel eder. Hatta herkes onun cennetlik olduğunu söyler. Öyle ki aralarında manen bir karış mesafe kalmaz. Sonra mukadderatı galebe çalar da cehennem ehlinin işini yapar ve cehenneme girer. (Buhari, Müslim
-Peygamberimiz dedi ki: “Said ( cennetlik) annesinin karnında said olandır, bedbaht (cehennemlik)da annesinin karnında bedbaht ve şaki olandır” (Müslim
-Ömer “Ya Resulullah buna göre şimdi biz olmuş bitmiş, hükmü verilmiş bir şeye göre mi amel ediyoruz (çabalıyoruz), yoksa henüz hükmü verilmemiş bir şeye göre mi amel ediyoruz? Bunun üzerine Hz. Peygamber de “Yazılıp) bitirilmiş bir şeye göre ey Ömer. Kalemler (onu yazıp) kurumuş, kaderler onunla cereyan etmiş (ona göre meydana gelmiş). Fakat her insana yaratıldığı şey kolaylaştırılır. (Müslim
-Peygamberimiz dedi ki: : “Kader) kalemi, kıyamete kadar olacak şeyleri yazıp kurumuştur (bitirmiştir)“ (Buhari
-Peygamberimiz dedi ki: : “Allah var iken hiçbir şey yoktu. Daha sonra O, Levhi yarattı ve kıyamete kadar gelecek olan bütün mahlukatın hallerini ona kaydetti” (Buhari
-“Müzeyne veya Cüheyne kabilesinden bir adam sordu: “Ey Allah’ın Resulü, hangi işi yapıyoruz, olup bitmiş (levh-i mahfuza kaydı geçmiş) bir işi mi yoksa (henüz levh-i mahfuza geçmemiş) şu anda yeni başlanacak olan bir işi mi? Resulullah: “Olup biten işi” dedi. Adam - veya cemaatten biri - yine sordu: “Öyleyse niye çalışılsın ki?” Hz. Peygamber şu açıklamada bulundu: ”Cennet ehli olanlara cennetliklerin ameli müyesser (kolaylaştırmak) kılınır, ateş ehli olanlara da cehennemliklerin ameli müyesser kılınır” (Ebu Davud
-İman, küfür, saptırma, mühürleme: Bakara 6,7, 21 , Araf 100, 158, 178,179, 186, En’am 107,109,110,111,148, Tevbe 55, 85, Yunus 100, Yusuf 101, İbrahim 35, Kehf 29, Taha 79, 85, Mülk 2, Zariyat 56, Nahl 93, Kasas 56, 64,68, Zümer 36,37, 41, Hacc 16, Tin 7, Muhammed 24 ; Son peygamber hür irademiz yok dedi inanmazsan kader hadislerine bak
- Resulullah dedi ki: “Allah’ın dilediği oldu, dilemediği olmadı.” (Ebu Davud
-Peygamberimiz dedi ki: "Kul, hayrıyla (iyilik), şerriyle(kötülük) kadere inanmadıkça, kendine (hayır ve şerden) isabet edecek şeyi atlatamayacağını, (hayır ve şerden) kaçacak olan şeyi de yakalayamayacağını bilmedikçe iman etmiş olmaz."
(Tirmizi)
-Aişe anlatıyor: "Bir çocuk ölmüştü. Ben: "Ne mutlu ona! Cennet kuşlarından bir kuş oldu!" dedim. Peygamber "Sen Allah'ın cenneti de cehennemi de yarattığını, beriki için de öteki için de ahali yarattığını bilmiyor musun?" dedi. (Müslim)
-Allah bizim ne yapacağımızı önceden biliyosa hiç böyle imtihan olur mu
-Sonucu önceden belli olan şey için “sınav yapılıyor” denebilir mi? Denemezse; Allah bizim yapacaklarımızı önceden biliyor ya, (yani ne olacağı belli) o halde böyle sınav olur mu? (mülk 2’ inci ayeti de biliyom ha!
-Düşüncemizi allahmı yaratıyor? Evet diyorsan Allaha sövme düşüncesinide mi Allah yaratıyor
-Allah kullarını haram ile rızıklandır mı? Allah ezelde müminleri ve kafirleri bilir mi? Allah kötülük yapan mıdır?
said nursinin kaderi inkarını içeren yazı.tıkla, açılmıyosa kopyala ve yukarı yapıştır entere bas:
http://63.231.71.139/forum_posts.asp?TID=3073&PN=1
bunlarda uzun tartışmalarım:
http://forum.iktibas.info/thread.php......id=&page=11
başka:
http://forum.iktibas.info/thread.php......e6d&page=72
Allahın ilminin maluma tabi olmaması meselesi
Allahın ilmi ezelidir evvelden de izah edildiği gibi ezeli olanın sebebi olmaz halbuki ilim maluma tabidir denildiğinde; ilim, malumdan( bilinenden) etkilenen durumunda olmakta ve malum ilmi etkileyen konumda bulunuyor dolayısıyla etkileyen malum, etkilenen ilme sebep teşkil ediyor. zira etkileyen etkilenene sebep konumundadır. halbuki akli delille sabit ki ezeli olanın sebebi olmaz. o halde Allahın ilmine ezeli diyenlerin: "ilim maluma tabidir" lafları yanlış olmaktadır. Allahın ezeli ilmi asla başka bir şeye tabi değildir. böyle oluncada cebr olduğu aşikardır. etkilenmek demek etkileyen olduğu varsayılan ( düşünülen) şeyin etkilenene sebep teşkil ettiğini kabullenmek demektir.
insanın özgür iradesini savunanların en çok kullandıkları laf olan "Allah bildiği için yazdı" ifadesidir bununla şunu kasdederler mesela ben şimdi klavyede yazı yazıyorum ya hah diyorlar ki Allah ezeli ilmiyle senin bu saatte, bu vakitte bu yazıyı yazacağını bildiği için levhi mahfuza böyle yapmanı yazdı. yoksa O, böyle yazdığı için sen böyle yapıyor değilsin. yani yine insanın özgür iradesi vardır derler. buraya kadar tamam mı anladınız mı? devam ediyorum sonra şunu diyorlar: "ilim maluma(bilinen) tabidir" yani Allahın ezeli ilmi sonradan olacak olan bilinen fiillere, hareketlere tabidir derler. bununla da şunu kasdederler: yani Allahın ilmi, bilmesi sonradan olacaklara tesirli değildir düşüncesini savunurlar. işte bu düşünceyi anlatmak isterler. yani Allahın evvelden hadiseleri bilmesi bizi cebr altında bırakmaz biz yine hürüz derler. tamam mı? yani Allahın ezeli ilmi, sonradan olacak olaylara tabidir derler. tamam mı? şimdi çooooooooooooook dikkat ediniz: tabi olan, tabi olunandan zaman bakımından önce mi gelir, beraber midirler, yoksa zaman bakımından sonra mı gelir? iyi düşünün. evet cevap şu: tabi olan, tabi olunandan zaman bakımından sonra gelir. bu aklen açıktır. şimdi duruma bakalım: bunlar ne demişti? "Allahın ezeli ilmi, sonradan olacak şeylere tabidir" . soruyorum: ezeli olan şey, hiç sonradan olan şeye tabi olur mu? olmaz eeeeee bu ne o zaman? ne olacak kandırma üç kağıt yüzyıllardır süren pek çok üçkağıttan biri. ezeli olan şey başka şeyden sonra olamaz . başka şeyden sonra olsa zaten ona ezeli ( öncesiz, başlangıcı olmayan) denilmezdi. demek ki onların "ilim maluma tabidir" lafları yalan dolandır. dolayısıyla insanın özgür iradesini savunan biri Allahın ilmi ezeli dediğinde ne dediğini bilmiyor demektir. dolayısıyla şunu şiddetle bildiriyorum ki: insanın özgür iradesi vardır diyen Allah hadiseleri olmadan önce bilmiyordu, hadiseler olurken bildi demek durumunda kalır . ve bunu dediğinde de Kuran daki "kıyamet vaktinin sadece Allahın bildiğini ifade eden" ayeti de inkar etmiş olur. yaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
evet bu başlıkta bunu konuşalım yani Allahın ilmi ve bu ezeli ilim sonuçta kulun özgür iradesi kalmaz. bunu konuşalım ne diyeceksiniz bakalım.. mesela benim son zamanlarda okuduğum metin özdemir diye üniversite hocasının Allahın ilmi ile ilgili kitabı var. orada ezeli ilim kabul edilirse ve Allah hadiseleri önceden bilir denirse kulun özgürlüğü kalmadığını yazar anlıyor ve kendince çözüm arıyor halden hale geçiyor. yani basit değil bu işler. hadi bakalım........
açılmayan linkleri kopyala ve üst satıra yapıştır entere bas
allah düşüncelerimizi yarattığı içinmi öle düşünürüz
iman etmeyeceği Allah tarafından önceden bilinen bir insanın mümin olma kudreti varmıdır
öldürülen biri eceliyle öldüyse öldüren onu mecburen öldürmüş olmadımı
allah alemi yaratmak için bekledimi, beklemediyse aleminde allah gibi ezeli olması gerekmezmi
gerekmezmi
alemin yokluğu zaman aldımı
allah alemi yaratmak için bekledimi
alemin yokluğunun öncesinde zaman geçtimi
allah alemin varlığının zaman olarak öncesinde miydi
Allah ezelden bugüne sonsuz zamanı aşıp nasıl gelebildi
"İlim maluma tabidir" meselesi ( Özgür iradeyi savunanların en çok söyledikleri izah
"Allah ne yapacağımızı önceden bildiği için yazdı, o bakımdan hür irademiz var" dedikleri
izahın hatalı olduğunu bir diyalog da göserdim, msn konuşması)
<murat830> diyoruz ki: Allah'ın ilmi yanlışa döner mi, yani bildiği yanlış çıkar mı
<murat830> yok diyorlar, dönmez; olaylar Allah'ın bildiği gibi olur. Bu sefer deriz ki
öyleyse bizim ne yapacağımız öncedenn belli, nerede hür irademiz
<murat830> bu sefer ne diyorlar, sen söyle
<Osmanlı_> sadece biliyor, etkilemiyor, bilmesi demek etkilemesi demek değildir ki
<murat830> öyle diyorlar, peki nasıl örnek veriyorlar
<Osmanlı_> onu bilmiyorum
<murat830> anlatayım, genelde iki örnekleri vardır. Takvim örneği, tren örneği
<Osmanlı_> onu biliyorum
<murat830> hangisi
<Osmanlı_> takvim
<murat830> söyle
<Osmanlı_> guneş tutulması takvimde yazar. Derler ki: İki sene sonra şurada guneş tutulması olacak
<Osmanlı_> takvımde yazdığı için mi guneş tutulacak yoksa guneş tutulacağı için mi takvımde yazar
<Osmanlı_> guneş tutulacağı için yazar değil mi
<murat830> evet derler
<Osmanlı_> biz yapacağımız için Allah bilir, Allah bildiği için yapmayız
<murat830> sonra, gerisi var mı
<Osmanlı_> bu kadar
<murat830> gerisi de var
<Osmanlı_> hımm
<murat830> şunları derler: "Nasıl ki yazılması güneşin hareketini etkilemiyorsa, Allah'ın
yapacaklarımızı önceden yazması da bizi zorlamaz."
<murat830> okey mi
<Osmanlı_> evet
<murat830> bütün bu izahlar şu üç kelimeyi sölemek içindi: "ilim malum'a tabidir." Bu ifadeyi
Said Nursi 26. sözde söyler. Şimdi onların neyi kastettiğini ve nasıl yanıldıklarını söyleyeceğim.
<Osmanlı_> evet
<murat830> ilim maluma tabidir sözüyle kabaca Allah'ın önceden bilmesinin bizi zorlamadığını,
etkilemediğini söylerler. Detayı şu: ilimden kasıt Allah'ın ezeli ilmidir, malum demek bilinen olaylar demek
yani olacağı önceden bilinen olaylar demektir. Tabi olmak demek şu demektir; öğrenci hocasıyla tartışıyor
sonra hocam haklısınız diyor. Bu örnekte hoca mı öğrenciye tabi yoksa öğrenci mi hocaya tabidir?
<Osmanlı_> öğrenci hocaya tabi
<murat830> ok, bir örnek daha vereyim: Çocuk dedesine diyor ki: Dede cimbomlu ol, dede yok diyor,
ben takım tutmam. Çocuk ısrar ediyor, dede tamam cimbomluyum diyor. Hangisi hangisine tabi oldu?
<murat830> dede çocuğa değil mi
<Osmanlı_> evet
<murat830> ok, burada iki kavram var; tabi olan ve tabi olunan değil mi
<Osmanlı_> evet
<murat830> örnekte cimbomlu olma noktasında, tabi olan mı zaman olarak öncedir yoksa tabi olunan mı?
<Osmanlı_> tabi olunan mantıken
<murat830> tabi olunan mı öncedir diyorsun
<Osmanlı_> mantıken oyle
<murat830> doğru cevap bu ama acaba attın mı, nedenini söyle
<Osmanlı_> Cimbomlu olma bakımından çocuk zaman olarak önce değil miydi? tabi olunan da çocuk değil mi?
<murat830> Tabi olunan olacak ki, tabi olandan bahsedilebilsin değil mi?
<Osmanlı_> öyle
<murat830> bravo, şimdi son adım kaldı. Hani özgür iradeciler ilim maluma tabi diyorlardı ya
<Osmanlı_> evet
<murat830> bu ifade de, ilim ezeliydi, sonradan olacak olaylara tabi dediler değil mi
<Osmanlı_> evet
<murat830> halbuki zaman olarak önce olan, tabi olan olmayıp, tabi olunan değil miydi?
<Osmanlı_> hımm, sonrayı once yapmışlar
<murat830> aferin. Aslında ilim maluma tabi değil tersi malum ilme tabi olur değil mi?
evet mantıken oyle
<murat830> işte bunu 800 yıl önce İbn Rüşd söyledi, ama pek izah yapmadı. Metin Özdemir diye biri
var; özgür iradeyi savunan bir ilahiyatçı; ilim maluma tabidir sözü yanlış diyor. Allah önceden bilirse
özgürirade kalmaz diyor. Ve Allah önceden olacakları bilmez demeye getiriyor; hesap et.
<Osmanlı_> ama bilmesi bizi etkilemiyor diyoruz.
<Osmanlı_> malum Allah'ın ezeli ilmine tabi olunca, özgür irademiz kalır mı?
<Osmanlı_> kalır
<murat830> nasıl kalacak
<Osmanlı_> Allah'ın bılmwsi bizi etkilemez ki
<murat830> sen Allah'ın önceden belli ilmine uygun hareket etmeyecek misin? Allah'ın ilmi bizi
etkilemez diyeceksen, mecburen Allah'ın ilmi maluma tabidir demek zorundasın. Başka yolun yok.
onlar bunu diyorlar ve rahatlar; çünkü hata yaptıklarını bilmiyolar.
<Osmanlı_> irademiz yok diyorum o halde
<murat830> irademiz var ama yine de mecburuz. Çünkü irademizi yani seçimlerimizi Alah yaratır
<Osmanlı_> Özgur irade var mı yok mu
<murat830> yok ancak irademiz var. Bunu eşarilerin kesb teorisi çözdü
<Osmanlı_> var mı yok mu; ikisi birden nasıl oluyor
<murat830> işte oluyor. Bunu Gazali de söyledi
<Osmanlı_> mısal ver
<murat830> hükümdar diyor ki: şunu öldürün ve cellat öldürüyor. Bu örnek de, bu adamı hükümdar öldürdü
denebilir mi?
<Osmanlı_> hımm
<murat830> denebilir mi
<Osmanlı_> denebilir
<murat830> ok, cellat öldürdü denebilir mi
<Osmanlı_> evet
<murat830> ok, ikisi de doğru değil mi
<Osmanlı_> evet
<murat830> neden
<Osmanlı_> hükümdar öldür dedi
<murat830> emir verme yönüyle öldürdü denebilir değil mi
<Osmanlı_> evet
<murat830> cellat da hakiki anlamda öldürdü değil mi
<Osmanlı_> evet, biri etkileyici biri uygulayıcı
<murat830> insanların hareketlerini Allah'ın yaratması yönüyle yapılan eylemi Allah yaptı denebilir mi
<Osmanlı_> denebilir
<murat830> ve bir insan da, namaz kılma hareketini Allah yarattığın da o insan için namaz kıldı denir değil mi
<Osmanlı_> evet
<murat830> gördüğün gibi fiili hem Allah hem kul bu yönüyle yapar. Bu kadar basit. Bu Eşarilerin kesb görüşüdür.
Örnek de "kul namaz kıldı" diyoruz. Ama Allah'ın yarattığı hareketi yaptığı için zorlama altında değil mi?
<Osmanlı_> evet, anladım
<murat830> ok
<Osmanlı_> hem irade var hem de Allah'ın zorlaması
<murat830> evet
|
Yukarı dön |
|
|
gondolcu Uzman Uye
Katılma Tarihi: 07 haziran 2007 Yer: Turkiye Gönderilenler: 450
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
selamlar,
sn. Kürşat ,
Böyle felsefi sözlere kafam basmaz kendi hayatımla bildiğim
ALLAH insanı günahlardan korur ve ayıplarını örter...sen
günahta ısrar edersen o başka günahada girersin ayıbında
meydana çıkar gazetelere manşet olursun.Benim düşüncem
kötü yolda ısrar etmiyecen ve hemen tövbe edecen..
__________________ saygılarımla
Aaydın
|
Yukarı dön |
|
|
muvahhit Ayrıldı
Katılma Tarihi: 24 haziran 2006 Yer: Turkiye Gönderilenler: 669
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
selamlar,
öncelikle Kürşat kardeşime,
kardeşim bu memlekettede milletindede özgür irade var, bu memlekette açlıktan geberme özgürlüğüde var,
sıra gondolcu kardeşime geldi,
kardeşim bu memleketin cumhurureisi 14 yada 16 herneyse oğlunu ssk 65 yaş yasasından kurtarmak için ssk lı yapmış ise daha hangi ayıptan bahsedilmekte,ayıp olarak bu yetmez mi.
Bundan dahada ayıbını söyleyeyim mi,buna ses çıkarmamak daha ayıptır,Allah nazarındaki durumumuza bir bakın hele,ne alemdeyiz,breh breh ve breh.
|
Yukarı dön |
|
|
gondolcu Uzman Uye
Katılma Tarihi: 07 haziran 2007 Yer: Turkiye Gönderilenler: 450
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
muvahhit Yazdı:
selamlar,
öncelikle Kürşat kardeşime,
kardeşim bu memlekettede milletindede özgür irade var, bu memlekette açlıktan geberme özgürlüğüde var,
sıra gondolcu kardeşime geldi,
kardeşim bu memleketin cumhurureisi 14 yada 16 herneyse oğlunu ssk 65 yaş yasasından kurtarmak için ssk lı yapmış ise daha hangi ayıptan bahsedilmekte,ayıp olarak bu yetmez mi.
Bundan dahada ayıbını söyleyeyim mi,buna ses çıkarmamak daha ayıptır,Allah nazarındaki durumumuza bir bakın hele,ne alemdeyiz,breh breh ve breh.
|
|
|
sn .muvahhit,
Adam o kadar günaha batmış ve ısrar etmişki en
sonunda ALLAH ta o nun ayıbını gizlememiş gazeteye
manşet olmuş...meşhur 70 kusur yaşındaki tacizci
gazeteci gibi ,..günahta ısrar etmemek gerek!!
__________________ saygılarımla
Aaydın
|
Yukarı dön |
|
|
muvahhit Ayrıldı
Katılma Tarihi: 24 haziran 2006 Yer: Turkiye Gönderilenler: 669
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
selamlar Gondolcu kardeşim, senden bir ricam olacak lütfen bana sayın vs demeyin,kardeşim gönül olarak aramızda bir mesafe mi var,yok.
Gondolcu kardeşim,o 70 yaşındaki vatandaşa,siz onun dinine göre tacizci vs diyemezsiniz ki,desenizde ne fark edecek,o zaten gurubunda yine itibar görecek,ayrıca ikinci bir tespitte bulunayım,Gondolcu kardeşim,toplum ne derse desin adam zaten yükünü tutmuş,parası olan zaten itibar sahibidir isterse Fravun olsun fark etmez,ha belki sen ben garur garul ederiz amma bizi takan kim,demezler mi siz evvel kendinize bakın diye,diyenler kim?zübükler ve gurubu, kardeşim o sebepten sen ben ne dersek diyelim,maymun meyda bugün batırır yarın göklere çıkartır,anlayacağın boş iş, ha haklımısın,haklısın da kime anlatacaksın,bak şuraya,evvelden gizli olurdu artık alenen adam kayırmacaya şahit olmadık mı?yakinimdir sayın bakanım,şu işe bir el at diyen vekillerin notlarının tv den naklen izlenmesine,bunlar manşet olmaktan daha mı aşağı. Sağlıcakla kardeşim
|
Yukarı dön |
|
|
kursat Groupie
Katılma Tarihi: 24 eylul 2006 Gönderilenler: 56
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
bu videom 10 vidyom var:
http://tr.netlog.com/go/explore/vide...oid=tr-2251379
açılmıyosa, bu linki msn den tıklayın açılıyor daha fazla video için benzer videolar kısmından bakabilirsiniz
|
Yukarı dön |
|
|
efrayim58 Uzman Uye
Katılma Tarihi: 13 subat 2007 Gönderilenler: 1098
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Efrayim Sevgili dostlar, Çok ama çok derin konulara girmişsiniz, Allah kolay kılsın. Ufacık katkım olabilir düşüncesiyle, Yaşar NURİ hoca'nın, kader konusunda bir televizyonda ' ALLAHIN TABİAT KANUNLARI KADERDİR.KADERE BAŞKACA ANLAM YÜKLENEMEZ dedi. Sevgi ile,
|
Yukarı dön |
|
|
Saffet Metin Uzman Uye
Katılma Tarihi: 07 ekim 2008 Yer: Turkiye Gönderilenler: 672
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Sayın Efraim,
Dünya hayatının bir imtihan olduğunu biliyoruz. (Mülk 1-3).
Seni bu imtihanda Allahın serbest bırakmaması ve bu imtihanı geçmeni istememesi mümkün mü. O zaman sorarsın bu nasıl bir imtihan diye. Bu nasıl adalet diye.
İmtihan edildiğimiz şey Allahın nimetleridir. Sahip olduklarımızı ne kadar Allahtan biliyoruz, ne kadar şükrediyor, ne kadar af diliyoruz. Diğer insanlarla, hatta Allahın yarattığı canlı, cansız diğer varlıklarla ilişkimizi nasıl tutuyoruz.
Tabii bu imtihan şartlarını, sorularını Allah belirliyor. İnsanların kader diye bahsettikleri bu olsa gerek. Yani hepimize sorulan farklı bir bilmece. Yani adam zengin bir ülkede veya fakir bir ülkede doğuyor, Zengin bir aile de veya fakir ailede doğuyor. Mutlu veya mutsuz ailede doğuyor. İyi eğitim alıyor veya almıyor. İyi iş olanaklarına sahip oluyor veya olmuyor. suç ortamında, savaş ortamında, açlık sefalet, fakirlik, tabii afet ortamında oluyor veya olmuyor. vb.
Sonuçta ne şartlarda yaşarsan yaşa, istenilen şu İman ettin mi, salih amellerde bulundun mu? İyilikten yana mı, kötülükten yana mı oldun. Bu konularda tatminkar bir cevap verdiysen sana bahşedilen hayat nimetine, imtihanı kazanıyorsun. Yoksa kazanamıyorsun.
Kaderi bizlere sorulan soru olarak düşünüyorum, ama cevabında hürsün, hatta bazen şartlar doğru cevabı vermeni çok zorlasa da (kader kurbanıyız lafı bu durumu ifade ediyor olsa gerek) . Verdiğin cevaba göre Allah katında karşılık göreceksin.
Veya şöyle bir benzetme de yapabiliriz. Herkes bir tiyatro oyuncusu. Allah dekorunu kendi belirlediği sahneye seni çıkarıyor ve bir oyun oynamanı istiyor. İşte o dekor senin kaderin, oynadığın oyun senin hür iradendir. Sonuçta oynadığın oyuna göre bir karşılık göreceksin.
Herkese selamlar,
__________________ Allah Aklını kullanmayanların üzerine pislik yağdırır.
|
Yukarı dön |
|
|
kursat Groupie
Katılma Tarihi: 24 eylul 2006 Gönderilenler: 56
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
yeni konu açamadım . bu yazımı yeni başlığa taşımanızı istiyorum:
başlık: Allahın alemi yoktan yarattını söyleyenlere karşı delil:
teselsülün inkar edilerek olayların başlama noktasını kabul ederek. yani olaylar neden eser şeklinde sonsuza dek gidemez, bir noktada, yani nedensiz neden olan alahda durmulıdır diyenler, kendilerince alemin ezeli olmadığını ve allahın alemi yoktan yarattını söylediler. fakat burada göremedikleri incelik şudur: olaylar zincirini geçmişte bir noktada kesip, allaha dayandırıyorlar bunu, ancak allah ezelidir, eğer allaha dayanıyorsa bu olaylar zinciri, o halde bu zincirin başlangıçsız olması gerekir. hem allaha dayandırıp, hem allaha ezeli deyip, hem de bu zincirin başlangıcı var diyemezsiniz tam anlatamamış olabilirim. bu kitaplarda olmayan bir izahtır, dediğimi anlayanlar aleme ezeli demek zorunda kalacaklardır. allaha inanıp, alaha ezeli demek için de, sudur anlayışı kabul edilmelidir. ancak ibn sina farabi modeli bir akıl teorisini kabul etmiyorum, keyfiyetini, nasıllığını açıklayamadığım bir şekilde, alem allahın bilgisine göre ezeli olarak sudur etmiştir diyorum, buradaki sudur çıkma, taşma manasına gelen ifade mecazidir. 15 videom var; "teselsül batıl değildir" adlı videoda bunu anlattım, bi kaç güne bu video yüklenebilir. bu videom 10 vidyom var: http://tr.netlog.com/go/explore/vide...oid=tr-2251379açılmıyosa, bu linki msn den tıklayın açılıyor daha fazla video için benzer videolar kısmından bakabilirsiniz ben namaz kılıyorum ateist değilim netlog sitesi yasaklanırsa şöyle yapın: ktunnel.com adresini açın, yukardaki linki Begin Browsing yazılı yere yapıştırın, tıklayın, video açılmazsa "ara" yerine "kursatotcu" yazın tıklayın, profiller markalar yazan yerde "videolar" var ona tıkla, ordan izle. yukardaki linki tıklayınca video direkt açılmazsa "ara" yerine "kursatotcu" yazın tıklayın, profiller markalar yazan yerde "videolar" var ona tıkla, ordan izle.
-- şimdi başka bi forumda eski yazılarıma bakıyorken bişe gördüm. ben eskiden alahın varlığının başlangıcını savunuyorken, gözden kaçırdığım bi incelik varmış, şahsın biri beni bu konuda uyarmış ama ben onun dediğini anlamamışım şimdi o yazıyı göstereyim;
11. ayda 2005 yılında şahsın bana yazdığı yazı:
Sevgili Kürşat ben bir müslüman olarak cevap vereyim.
Eğer evren sonsuzdan beri yani ezelden beri var olsaydı , bugüne kadar hiçbir maddenin gelememesi gerekirdi diyorsun.Çünkü sonsuz zaman evvelinden beri varlarsa bu sonsuz zamanı asla aşamayacaklar ve günümüze ulaşamayacaklar diyorsun.Yok eğer ulaşmışlarsa başlangıçları sonsuz-ezeli değil ki bugüne gelebilmişler diyorsun.A ve B zaman aralığı sonlu olmalı ki a noktasındaki bir varlık b noktasına ulaşabilmeli diyorsun.....B noktası günümüzü temsil ediyor tabii ki......
Ama senin burada tam açıklamadığın yanlışa sapmalarını ben burada okuyuculara hatırlatayım.Sen bu mantığını yüce Allah için de kullanıyorsun ve O'nun da ezeli olmadığını ve bir başlangıcının olduğunu iddia ediyorsun.Çünkü diyorsun eğer Allah ezeli olsaydı günümüze asla ulaşamazdı diyorsun ve bir çuval inciri berbat edip herşeyi mahvediveriyorsun.
Birincisi senin bu yanlış mantığını şöyle kolayca çürütmüştüm.Sen yokluğun ezeli olduğunu kabul ediyorsun farkında olmasan da...Örneğin yokluk yoktur diyorsun veya yokluk yaratılamaz diyorsun.Her iki şıkta da yokluğun sonsuzdan yani ezelden beri var olduğunu kabul ediyorsun ama farkında değilsin.Ben de sana dedim ki madem yokluk ezeli,o zaman o ezeli olan yokluk günümüze nasıl geldi?Sense bu soruma cevap veremedin.
Sonra da ben sana dedim ki nasıl ki yokluğun ezeli olduğunu kabul ediyorsun ama aynı zamanda günümüze gelebildiğini biliyorsun,aynı şekilde yüce Allah'ın da ezeli olduğu halde günümüze ulaşabilmesini kabul etmelisin.Yokluk bile bunu başarabildiğine göre(senin mantığına göre),yüce Allah için bu çok kolaydır.
Zaten bir şeyin sonsuz olabilmesi,hem ezeli hem de ebedi olabilmesi için hem sonsuz geçmişe,hem sonsuz geleceğe hem de bugüne ulaşalabilmesi gerekir.Yani yüce Allah için hepsi çok kolaydır.
peşine adama demişim ki:
allahın başlangıcını kabul etmeden yapılan alemin varlığına ilişkin izahların hepsi de aslında allahın varlığının başlangıcını kabul etmeye varıyor. bunu anlatacam aslında sende allahın başlangıncını savunuyon ama farkında değilsin bunu sana gösterecem. isteyenle görüşürüm. ben zaten yokluk yok demiştim. nerden çıkarıyon benim yokluğa ezeli dediğimi
adambana demiş ki: sevgili Kürşat söyledim ya,yokluk yok deyince aslında onun var olduğunu söylemiş oluyorsun ama farkında değilsin
izah: ben anlattığım nedenlere binaen allahın varlığının başlangıcını savunmuştum. sonra alahın varlının başlangıçlı olmaması lazım deyip, ezeli alem görüşünü temellendirme yoluna gitmiştim. ancak yukarda şahsın söyledikleri çok önemli bir tespitti. ve aklen allahında ezeli olması gerektiğinin net bi izahıydı. adam diyo ki: eğer allahın varlının başlangıcı olursa şu olur: mantıken başlangıçtan bahsedebilmek için, bu başlangıçtan önce zamanı ( o yokluk demiş) kabul etmek gerekir. başlangıç ancak zamanda olabilir. dolayısıyla sen: "allahın varlının başlangıcını savunsan bile, farkında olmadan zamana ezeli demiş oluyosun. sonuç olarak "olaylar geçmişten bugüne madem geldi, öyleyse gelebildine göre bi başlangıçtan gelmeli, ( sonsuz geçmişten bugüne gelinemez ve sonsuzluk tüketilemez prensibine göre) o halde allahın da varlığının başlangıcı olmalıdır" diyosun ama unuttuğun şu: peki o halde zaman ezelden bugüne nasıl geldi? yani bu sorudan kaçamazsın. allahın varlığının başlangıcını, sırf bu sorudan kaçmak için savunmuştun. ama gördüğün gibi bunu savunmakla da, bu sorudan kaçamadın. öyleyse alahın varlığının başlangıcını savunmanın bi anlamı kalmadı. zaten bunu savunamayacağını da sana kanıtlamış oldum diyor.
bu şahsa bu tespitinden dolayı teşekkür ediyorum
|
Yukarı dön |
|
|
kursat Groupie
Katılma Tarihi: 24 eylul 2006 Gönderilenler: 56
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
bunuda yeni buldum: allah alemi sonradan yarattı diyolar ya. allah zaten ezeli dolayısıyla şu mana çıkıyo: "ezelden sonra yarattı alemi". burda ise şu problem var: ezelden sonra ne demektir. ezelilik, baş değildir ve "ezelilikten sonra" dendiğinde bu süre ölçülemez. şöyle söylim: "allah, alemi kendi zatından sonra yaratttı" dediklerinde biz sorduk bu süre sonlu mu sonsuz mu. onlar sonlu demek durumunda kalır. ama sonlu sürenin bir başı birde sonu olmalıdır. buna göre ( ezel ....... alem ) aradaki süre sonlu kabul edildi ama ezel bir baş olmayıp. başlangıçsızlıktır. hal böyle iken. bu süre sonlu süre olarak değerlendirilemez.
dolayısıyla ezelden sonra ifadesi çelişkili ve hatalı olur. tekrar diyorum: ezelden sonra deniyo. bir şeyden sonra dendiğinde, şu anlaşılır. bi baş olmalı ki o baştan itibaren belli süre geçtikten sonra bir nokta daha belirlersin; olur sana sonlu süre. yani bekleme süresi. ancak ezeliyet zaten baş olmayıp başlangıçsızlık olduğundan, bu aradaki sonlu varsayılan süre başlayamaz. dolayısıylada allah alemi sonradan yarattı denemez.
( dediğimi anlayan var mı acaba anlayan varsa bir de o ifade etsin lütfen)
|
Yukarı dön |
|
|
|
|