KURANDA
MİLLET KAVRAMI
Acaba
Rabbimiz Kuranda Millet kavramını hangi anlamda kullanmış?
Millet
kavramıyla Din kavramı eşanlamlı kavramlar mı? Yada Millet kavramıyla
aynı ortak dine mensup insanlar mı kastedilmiş? Yada aynı ortak tavrı
gösteren insanlar mı? Millet kavramı kullanılarak hiç -İslam üstü- yada
-İslam dışı- bir din kastedilmiş mi? Kuranda kullanılan anlamıyla
Millet kavramı Milliyet, Irk kavramlarıyla ne kadar kardeş kavramlar
acaba?Ümmet kavramıyla Millet kavramı arasındaki ilinti nedir acaba?
Bunlar iki özdeş kelime mi? Bir Tek Ümmetsiniz ne demektir acaba?
Şu adresten
ümmet, millet, kavim, din vd. kelimeleri taratıp ayetlere
bakabilirsiniz.
http://www.kurandakidin.net/kuranasp/
Millet
Kavramıyla alakalı Ayetler
Sen onların
öz milletlerine uymadıkça
Yahudiler de Hıristiyanlar da senden asla hoşnut olmazlar.De ki:
"Allah'ın kılavuzluğu erdirici kılavuzluğun ta kendisidir."İlimden sana
ulaşan nasipten sonra bunların boş ve iğreti arzularına uyarsan, Allah
katında ne bir Veli'n olur ne de bir yardımcın. (Bakara 120)
Öz benliğini
beyinsizliğe itenden başka kim, İbrahim'in
milletinden yüz çevirir?Yemin olsun ki biz onu dünyada seçip
yüceltmiştik.Ve o, ahirette de barış ve iyilik sevenlerden biri
olacaktır elbette
(Bakara 130)
"Yahudi yahut
Hıristiyan olun ki doğruya kılavuzlanasınız." Dediler.De ki: "Hayır,
öyle değil.Şirk ve yozlaşmadan uzak bir biçimde, İbrahim
milletinden olalım.O, şirke
bulaşanlardan değildi." (Bakara 135)
Güzellikler
sergileyerek ve özü-sözü doğru bir halde İbrahim'in
milletine uyarak yüzünü Allah'a
teslim edenden daha güzel dinli kim olabilir! Allah İbrahim'i dost
edinmişti. (Nisa 125)
De ki: "Beni,
dosdoğru yola Rabbim iletmiştir. Güçlü, pürüzsüz bir dine, hanîf olan
İbrahim'in milletine.
Müşriklerden değildi o." (Enam 161)
Toplumunun
büyüklük taslayan kodamanları dediler ki: "Ey Şuayb! Ya kesinlikle
milletimize dönersiniz yahutta seni
ve seninle birlikte inananları kentimizden çıkarırız." Dedi ki: "Ya
istemiyorsak; zor ve baskıyla mı? (Araf 88)
"Allah bizi,
milletimizden kurtardıktan sonra
tekrar ona dönersek yalan düzüp Allah'a iftira etmiş oluruz. Rabbimiz
Allah istemediği sürece, sizin milletinize
dönmemiz söz konusu edilemez. Rabbimiz, bilgice herşeyi kuşatmıştır.
Allah'a dayanıp güvendik biz. Ey Rabbimiz! Toplumumuzla bizim aramızda
hak ile hükmet. Sen, çözüm getirenlerin en hayırlısısın." (Araf 89)
Yûsuf dedi
ki: "Rızıklanacağınız herhangi bir yemek size gelmeden önce onun
yorumunu ikinize mutlaka bildiririm." Bu, Rabbimin bana öğrettiği
şeylerdendir. Ben, Allah'a inanmayan ve âhireti de tamamen inkâr eden
bir toplumun milletini terk
ettim. (Yusuf 37)
"Ve atalarım
İbrahim'in, İshak'ın Yakub'un milletine
uydum. Bizim herhangi birşeyi Allah'a ortak tutmamız söz konusu olamaz.
İşte bu, Allah'ın bize ve diğer insanlara bir lütfudur. Ama insanların
çokları şükretmiyorlar." (Yusuf 38)
Küfre
sapanlar kendi resullerine şöyle dediler: "Ya tam bir biçimde bizim
milletimize dönersiniz yahut da sizi
yurdumuzdan mutlaka çıkarırız." Rableri de onlara şunu vahyetti:
"Zalimleri muhakkak helâk edeceğiz. (İbrahim 13)
Daha sonra
sana şunu vahyettik: Bir hanîf olarak İbrahim'in
milletine uy! O, müşriklerden
değildi. (Nahl 123)
"Çünkü onlar
sizi ellerine geçirirlerse ya taşlayarak öldürürler yahut da sizi
kendilerinin milletine
döndürürler. O takdirde bir daha asla kurtulamazsınız. (Kehf 20)
Allah uğrunda
O'na yaraşır bir gayretle didinin. O sizi seçmiş ve dinde size hiçbir
güçlük çıkarmamıştır. Babanız İbrahim'in
milletini esas alın. Allah sizi, önceden de şu Kitap'ta da
"Müslümanlar/Allah'a teslim olanlar" diye adlandırdı ki, resul sizin
üzerinize bir tanık olsun, siz de insanlar üzerine tanıklar olasınız. O
halde namazı kılın, zekâtı verin ve Allah'a sarılın. O'dur sizin
Mevlâ'nız. Ne güzel Mevlâ'dır O, ne güzel yardımcıdır O. (Hacc 78)
"Öteki
millette işitmedik böyle bir şey. Bu
bir uydurmadan başka şey değildir." (Sad Suresi 7)
Millet Nedir?
Toplumun Milleti Ne demektir?
Ben
Toplumun Milletini Terketmek yada Toplumun Milletine Dönmekten
şunları anlıyorum.
Toplumun milleti demek, toplumun din anlayışından kaynaklanan yaşam
tarzı demektir. O toplumun inandığı değerlerden dolayı oluşan hayat
stili demektir. Toplumsal müeyyideleri ,sınırlamaları demektir. O
toplumun İman ettiği değerlerinden kaynaklanan toplumsal ilkeleri ve
prensipleri demektir.
Bir
Elçi mesaj ile geldiğinde toplumun yerleşik düzenine aykırı hareket
etmektedir. Çünkü getirdiği mesajın toplumsal yansımaları vardır.
Gündelik hayatı, yaşam tarzını kökten değiştiren ilkeleri vardır. Bu
mesaj o toplumun kökleşmiş, kemikleşmiş sosyal, siyasi, ekonomik vd.
dengelerini kökünden sarsmaktadır. Bu ise yerleşik düzenden nemalanan
kodomanların huzurunu kaçırmaktadır.
Örneğin Sevgili Peygamberimize iman etmeyen Mekkenin İleri gelenlerinin
umurunda olan ve olmayan konular nelerdi acaba? Tuzu kuru olanların
rahatını kaçırmayacak bir din, bir mesaj onları Hz. Muhammede bu denli
düşman eder miydi acaba? Mesele biraz da sosyal, siyasi, ekonomik
dengelerin kökten sarsılması değil miydi? Mesela Kölelik sisteminin
kaldırılması ihtimali yada onlarında eşit haklara sahip olması bile
başlı başına Hz. Muhammede düşman olmak için yeterli neden olamaz
mıydı?
Hz.
İbrahim zamanındaki o dikili olan putlar acaba neleri simgeliyordu? O
putların arkasında acaba ne gibi yüklemeler vardı? Hz. İbrahim o putları
kırarken acaba o taş parçalarının arkasındaki hangi kokuşmuş inançları
ve değerleri parçalıyordu? Hiçbir insan kendi eliyle yapmış olduklarına
tapacak kadar gerizekalı değildir. Mutlaka o puta yüklemiş olduğu bir
değer vardır. Putların simgelediği şeylerdir aslolan. Hz. İbrahimin
kavmi müşrikti yani Allaha iman etmenin yanı sıra putlara da daha
doğrusu onların simgelediklerine de tapınıyorlardı. Belki de Allaha
yakınlaştırsınlar diye, iyiniyetle yapıyorlardı bunu.
Hz.
İbrahime karşı çıkanlar birkaç taş parçasına olan sevdalarından dolayı
bunu yapıyor olamazlar. Birkaç taş parçası için onun ateşe atmış
olamazlar. Yerleşik düzenin kodomanları acaba nelerden rahatsız oldular
da bu düşmanlığı yaptılar? Aynen bunun gibi Hz. İsayı çarmıha germeye
niyetlenen güruh da devrin kodomanları değil miydi? Ne vardı bu Allaha
şirksiz iman etmede. Ne vardı bu Lailahe illallah mesajında? Hangi
dengeleri nasıl sarsıyordu bu mesaj? Nasıl sarsıntı bu ki Elçi ya
öldürülüyor yada sürülüyordu memleketinden?
Ben
toplumun milleti tamlamasından o toplumun inançlarından kaynaklanan
yaşam tarzını anlıyorum.
Hanif İbrahimin Milleti tamlamasından ise İbrahimin hanif yaşam
tarzını, hanif duruşunu, hanif bakış açısını, Allahı birlemeyi
hayatının odağına oturtmayı ve böylece tavır belirlemeyi anlıyorum.
Böylece toplumundan ayrı, özgün bir stil belirlemeyi anlıyorum. Aynı
toplum içinde olabilirsiniz ama sizin yaşam tarzınız inandığınız
değerlerden ötürü farklıysa siz farklı bir millettensiniz. İbrahim
atamız gibi toplumunuzda Tek Başınıza bir ümmetsiniz.
Bakış açımda yanlışlıklar olabilir. |